Aloitteleva sijoittaja: miten aloititte sijoittamisen ja mistä lähteä liikkeelle?

En ehkä ihan ymmärrä tämän periaatteen pointtia. Odottaisin itse olevani osakkeissa all-in koko elinikäni, jota näin 40-vuotiaana on toivottavasti reippaasti jäljellä. Ehkäpä en eläkkeellä enää ole kovin vahvasti bumtsibum-osakkeissa vaan salkku koostunee siinä vaiheessa lähinnä osinkomörnijöistä.

1 tykkäys

Toki tämä sijoittamisen periaate on varmaankin niiltä ajoilta, kun korkosijoituksista sai edes jonkinlaista tuottoa :slight_smile:

4 tykkäystä

Jos nollista lähtee liikkeelle ja raha polttelee niin lukisin alkuun vaikka seppo saarion pörssiraamatun, josta saisi osviittaa sijoittamisen peruslainalaisuuksista. Ison rahan tosiaan voi säästää melko “aloittelijan” tiedoillakin, kun huomioi (kulut, riskisyys, markkinatilanne ym.) ja ymmärtää millainen tuotto on realistinen saavuttaa esimerkiksi tuolla passiivisemmalla sijoitustyylillä. On mielestäni myös väliä sijoittaako tonnin vai satoja tonneja ja tosiaan se sijoitusaika.

7 tykkäystä

Mietin 250e sijoittamista etf sp500 jossa kulut 0,09% eli kulut olisivat alle 1%. Pelkään että tässä on jotain mitä en tajua tai hokaa. noin 39e/kpl kirjoitushetkellä. Onko siis niin että muita kuluja ei tosiaan ole. Äkkiseltään esitettä lukiessa ei ole mitään kummempaa mitä pitäisi ottaa huomioon. Lähinnä vain tuo 1% kuluerä josta olen ennenkin paasannut täällä. Onko olemassa mitään ns minimisummaa mikä ois jees ETF-tuotetta ostaessa &tuottojen menetyksen pelon.

1 tykkäys

Kannattaa kertoa mitä rahastoa tarkoitat, noita sp500 seuraavia etfiä on kuitenkin tietääkseni hyvin paljon.

Hallinnointipalkkioiden lisäksi etfiin menee yksittäisostoissa käsittääkseni myös toimeksiantokulut. Jos jatkuva kuukausiostosopimus, tätä ei muistaakseni mennyt. (Näissäkin voi olla eroja, joten kannattaa tosiaan kertoa mitä ETF tarkoittaa).

E. Kiitos @Kaptah5 ! Näin ollen 1% säännöllä minimiosto olisi siinä 250e +

Toki hallinnointipalkkio päälle.

2 tykkäystä

Nykyään kuukausisäästö etf:ssä 2,5 euroa “toimeksiantokulu” tms, en nyt muista Nordnetin nimitystä.

2 tykkäystä

Kiitoksia vastauksesta. Tämä selvensi. Siispä kerään hiukan lisää niin voin ns huolettomammin ostaa sitten joku kuukausi. Esim 500e.

1 tykkäys

Kk-säästösopparin voi myös kätevästi tiputtaa pois päältä vaikka joka toinen kk. Eli säästää 250€ / kk ja ostaa sitten 500€ joka toinen kk. Etf kannattaa ostaa tosiaan Nordnetissä tuon kautta, niin pääsee 2,5€ kuluilla 15€ kulujen sijaan. Halvimmissa sp500 etf hallinnointikulut ovat 0,07% vuodessa, eli ei kovin kallista. Toki tuo SXR8 on aika paljon arvokkaampi yksikköhinnaltaan, kuin se mistä tuolla aiemmin mainitsit, mutta reippaalla 500€ saa aina muutaman noitakin.

1 tykkäys

Pidetään mielessä tämäkin asia jos joskus tulee eteen aiheellisena. Kiitoksia infosta! @Vodel1

Hei @Aleksi12 ja tervetuloa foorumille.
Yhtiöketjujen sijaan tämä ketju saattaisi olla parempi yleisille kysymyksille, yhtiöketjuista moiset usein poistetaan.

4 tykkäystä

Olen ollut aina helvetin huono säästämään, karkkipussi vedettiin lapsena heti naamariin, kesätyörahat meni sukkana kaljaan ja tupakkaan. Nyt aikuisenakin se on ihan sama kuinka paljon tienaan, ei mulla koskaan jää mitään säästöön.

Kevät talvella löysin indeksisäästämisen ja tuntuu et tämä on se mulle sopiva tapa laittaa sukan varteen ja joskus toivottavasti jopa tienatakin vähän. Rahoja ei saa heti pois vaikka haluaisi, toistaiseksi ei ole haluttanut ja kehitystä on ollut kiva seurata.

Ajoituksen puolesta ei varmaan paskempaa ajankohtaa olisi voinut olla pitkän nousukauden päätteeksi, mutta kun tottuu näkemään punaista heti alusta niin isotkaan dropit ei sitten tunnu niin pahalta.

Mulla ei rahat, osaaminen ja aika riitä osakepoimintaan mutta kiinnostaisi kuitenkin tietää miten laskea noin karkeasti jonkun osakkeen käypä arvo ihan vaan syventääkseen harrastusta. Varat - velat / osakkeiden määrällä? Onko jotain selkokielistä kirjallisuutta tai sivustoa mistä aloittaa?

27 tykkäystä

Hyvä hyvä!
Seppo Saario - Näin sijoitan pörssiosakkeisiin
Seppo Saario - Miten sijoitan pörssiosakkeisiin
Heikki Keskiväli - Tähtäimessä osakeet

Tostapa vois lähteä liikeelle ja ei ole huono vaihtoehto aloittaa Julia Thuren - Kaikki rahasta kirjasta. Jos ja kun suurin osa ihmisistä on sitä kädestä suuhun eläjää ja säästämistä tehdään vähän pankkitilille, joka kumminkin rällätään seuraavan kerran kun on vähän tiukempi paikka. Niin tuosta kirjasta on moni saanut vähän herätystä rahan käyttöönsä, ku olen patistellut holtittomia tuttavia ja nuoria lukemaan sen…

Ja jos on puuduttavaa lukea oikeita kirjoja niin äänikirjana kannattaa kuunnella…

Niin ja karkkipussi kannattaakin vetää kerralla niin lapsena kuin aikuisenakin, hampaille se on niin terveellisempää ja säästää siten hammaslääkäri kuluissa…:wink:

15 tykkäystä

Ja englanninkielisistä suosittelen lukemaan / kuuntelemaan John Boglen: The Little Book of Common Sense Investing: The Only Way to Guarantee Your Fair Share of Stock Market Returns

2 tykkäystä

Mielestäni Mika Erolan Paras Sijoitus on hyvä aloittaa. Kirja ei ole valtavan pitkä ja itseäni miellytti joka kappaleen loppun summaukset. Kirja kertoo indeksisijoittamisen ilo sanomaa. Jos haluaa sitten pidemmän proosallisemman kirjan indeksisijoittamisesta niin Sattuamn Kauppaa Walstreetillä.Minusta noista jompikumpi pitäisi jokaisen aloittelijan lukea ihan alkutaipaleella.

3 tykkäystä

Miten koette mikä olisi oikea lähestymistapa lähteä konkreettisesti liikkeelle tai aloittaa kartoittamaan sijoituskohteita? Olen nyt muutamia yleisteoksia sijoittamisesta lukenut (Grahamin, Saarion ja Oksaharjun) kirjat luettuna. Yleisestikin seuraan talousuutisia päivittäin, mutta en oikein yhtiökohtaisesti, vaan enemmän yleisluonteisesti.

2 tykkäystä

Tähän kaikilla on varmasti omat ajatukset, eikä siksi ole oikeaa tai väärää vastausta. Jos et ole sijoittanut ollenkaan, niin ensimmäisenä tiedostaa oma riskitaso ja tavoite sijoittamisella. Ymmärtää myös ajallisen merkityksen. Pari kvartaalia jos menee ohitse, niin onko tilanne vielä 5 vuoden päästä sama.

Tämän jälkeen on helppo ryhtyä ostamaan esim. indeksirahastoja alkuun. Osakkeita ostaessa on ehkä kaikkein tärkeintä ymmärtää se mitä yritys tekee. Itse aloitin sillä, että luin uutisia ja seurailin tätä foorumia. Ostin sellaisia osakkeita/osaketta, jotka oikeassa elämässä myös käsitän mitä tekevät ja tuottavat. Tietystä sillein, että saa jonkun käsityksen, että mikä se yrityksen tilanne on oikeasti. (Esim. osta Lehtoa, koska olet ostanut heiltä asunnon. Ei toimi ehkä niin, jos ei ymmärrä yrityksen tilannetta/lukuja)

Tunnusluvuissa on tietysti hieman eri asioita, joita eri yrityksillä seurailee. Mutta näistäkään ei ole oikeasti hyötyä, jos maksat x summan osakkeesta, jonka tiedot joudut googlaamaan kun ystäväsi kysyy mitä omistat.

Esimerkkinä itse voisin sanoa joku QT. Noin 2 vuotta sitten en ymmärtänyt yhtään, mitä se tekee. Kasvaa vain hinta yhtiössä, mutta en tiedä mitä ne tuottavat. Onneksi en ostanut, koska todennäköisesti en olisi osannut myöskään myydä… Sen jälkeen olen tutkinut ja seuraillut osaketta muiden ohella. Saatan ostaa, kun ymmärrän edes jotenkin yhtiötä.

Kun aloittaa niin homma helpottuu. Tuolloin alat seurailemaan sitä yhtiö ja mahdollisia uutisia sen toimialalta. Alkaa ymmärtämään miten korot, inflaatio yms. vaikuttaa siihen toimijaan. Siitä se sitten lähtee.

Nämä ovat vain minun ajatuksia. Ei kaikille sopivia.

4 tykkäystä

Oikea tapa lähteä konkreettisesti liikkeelle on varmaankin kuukausisäästäminen indeksirahastoihin ja/tai ETFiin. Avainasemassa ovat laaja hajautus ja matalat kulut. Täältä lisää:

Osakepoiminnassa tyylejä ja strategioita on varmaan yhtä paljon kuin sijoittajia. Ylempänä oli paljon hyviä pointteja.

2 tykkäystä

Olisiko @Wallet_Nahlroos :lla halua avata WTED:iä tässä ketjussa? Kyseessä Emerging Markets Small Cap Dividend ETF-rahasto. Rahasto sijoittaa kehittyvien markkinoiden osinkoa maksaviin pienyhtiöihin. Ainakin Morningstarin mukaan ETF:n sisältämät osakkeet olisi arvostettu hyvin houkuttavilla arvostuskertoimilla, joten kiinnostus heräsi itsellänikin.

2 tykkäystä

Moi, tästä ei paljoa voi sanoa koska etf vaihtoi seurattavaa indeksiä vähän aikaa sitten.

Aiemmin se seurasi * WisdomTree Emerging Markets SmallCap Dividend Index”* indeksiä vuodesta 2007 alkaen. Siltä ajalta etf regressio tulokset näytti tältä:
kuva

Selvästi merkitykselliset arvot MKT - RF, SmB ja CmA.

ETF vaihtoi seurattavaa indeksiä ja sai Quality ja Momentum screenin. Nämä varmaankin nostavat hieman RmW faktoria. Tuost ESG screenistä en oikein välitä, mutta EM markkinoilla se ehkä voi olla hyväksi, koska EM yhtiöillä saattaa olla vähän kyseenalaista toimintaa yhtiötasolla(?, täysin oma mutu)

Koska etf saa huomattavasti osinkoja niin pitäisi myös ottaa huomioon mahdollinen dividend withholding drag, kun miettii etf kokonaiskuluja.

Anyway, uskaltaisin väittää että tämä on yksi parhaista etf EM markkinoille. Tämän kun yhdistää FLXE tai 5MVL kanssa niin EM markkinat ovat otettu haltuun monelta eri kantilta.

Toki pitöä huomioida, että osingot jotka maksetaan etf/rahaston toimesta verotetaan Suomessa pääomatuloina eli 30/34%. Itse uskallan ottaa tätä salkkuun suht runsaasti koska tänä vuonna veromyyntejä on kertynyt sen verran paljon ettei osinko/fund closure risk ole mikään ongelma.

E: Tässä ETF muutokset.

4 tykkäystä

Voi olla hyvä tutustua pankkien ennusteisiinkin……

…. sekä alokkaiden että kokeneiden.

1 tykkäys