Aloitteleva sijoittaja: miten aloititte sijoittamisen ja mistä lähteä liikkeelle?

Kerrassaan erinomainen tiivistelmä ja hyviä esimerkkejä! Käytännönläheisiä ohjeita aloittelevalle sijoittajalle, mainio postaus.

Jos jotain vielä lisäisin niin se on, että:

  • Pidä pää kylmänä kaikkina aikoina

Niin euforian kuin epätoivon kuin tylsän “mörnimisen” aikoina sijoittajan pahin vihollinen on sijoittaja itse. Suunnitelmassa pysyminen voi olla psykologisesti vaikeaa:

  • Kovissa laskuissa voi iskeä paniikki ja tulee myytyä salkku tyhjäksi kurssien romahdettua.

  • Kovassa nousussa euforian keskellä voi unohtaa riskit ja alkaa lisäämään riskiään monin tavoin, mikä johtaa vaaroihin.

  • Tylsän “mörnimisen” keskellä voi turhautua, kun salkku ei kehity mihinkään suuntaan. Siinä voi kyllästyä “tylsiin” indeksirahastoihin ja lähteä tavoittelemaan tuottoa riskialttiimmista lähteistä.

Itse asiassa on helpompi luoda fiksu sijoitussuunnitelma, jolla pääsee todennäköisesti mainioihin tuottoihin järkevällä riskillä, kuin pysyä siinä suunnitelmassa. Suunnitelman teko kestää pienen hetken - suunnitelmassa pitäisi pysyä vuosikausia. Indeksisijoittaminen on psykologisesti helpommasta päästä kun se on todellista “osta ja unohda” -sijoittamista.

7 tykkäystä

Tämä on minusta yksi tärkeimmistä jutuista. Raha mikä ei ole pankkitilillä ei tule tuhlatuksi.
Välttyy myös kaikilta inhimillisiltä biaksilta ja virheiltä, onko markkina liian kallis vai laskisiko se vielä? Pitäisikö sijoittaa vähemmän, enemmän? Pitäisikö kotiuttaa vähän voittoja. Tälläistä dialogia ei oikeastaan kenenkään kannatta käydä päänsä sisässä. Varsinkaan aloittelijan.

6 tykkäystä

Kiitosta vaan neuvoista ja vinkeistä.
Mulla alkaa toi eläkeikä jo olemaan suht.koht lähellä. Ja eläkesäästämisestä ei ole kysymys. Pohdin vain, että onko viisasta makuuttaa varoja tilillä, josta ei saa mitään tuottoa.
Käyn siellä Op:n varainhoitajan juttusilla ja otan puheeksi indeksirahastot ja ETF:t.
Periaatteessa mun ei kannattaisi tehdä mitään
varainhoitosopimusta. Vaan sijoittaisin suoraan Op:n kautta ETFään tai indeksirahastoihin.
Oletteko samaa mieltä?

4 tykkäystä

@Akuko Nyrkkisääntönähän taitaa olla, että mitä lähempänä eläke on, niin sitä pienemmällä painolla on “järkevää” pitää sijoituksia osakkeissa. Tai toisin sanoen, osakkeisiin ei kannata laittaa sellaista rahasummaa, millä on käyttöä 7-10 vuoteen.

Ehkä miettisin sillä tavalla, että laittaisin prosentuaalisesti summan “100 - oma ikä” niihin indeksirahastoihin tai ETF:iin ja miettisin lopuilla jotain vähäriskisempää? Ja toki säästötilillä pitäisin joka tapauksessa 3-6 kuukauden palkkaa puskurirahana pahan päivän varalle. Itsellä on eläkeikä vielä niin kaukana, että varmasti vähän varttuneimmat osaavat antaa parempaa neuvoa :slight_smile:

Mutta en tosiaan tekisi mitään varainhoitosopimusta pankin kanssa :slight_smile:

1 tykkäys

Itsellä eläkeikä alkaa myös muutamien vuosien jälkeen lähestyä ja samat pohdinnat mielessä. Tällä hetkellä tuo “3-6 kuukauden palkkaa puskurirahana pahan päivän varalle” ja sen jälkeen loput ETF:ssä (ja myös hieman suorissa osakkeissa). Olen myös lukenut viisaampien vinkkejä tuosta että osakepainoa pienentäisi kun eläkeikä lähestyy mutta mitä vaihtoehtoja oikeasti on? Bondit kuulostavat raharei’iltä nyt nousevien korkojen aikana…

Eläkeiän lähestyessä saattaisin itse laittaa rahat isollakin painolla osingonmaksajiin, varsinkin niihin jotka ovat perinteisesti kasvattaneet osinkoa.
Rahastot saavat osingot sisäänsä, se on aivan tosi, mutta rahastoissa on sisällä myös niitä osinkoa maksamattomia yrityksiä. Indeksikin laskee laskusuhdanteessa, mutta osingot ovat aina positiivisia. Osingonmaksajan kurssi laskee/voi laskea, mutta silloinhan sitä voi lisätä halvemmalla. :slight_smile:

Eli minimiriskillä lähtisin tässä sentimentissä osinkosalkun suuntaan, tai mahdollisesti myös index-rahastoihin.

3 tykkäystä

Lähtisin pankkiin itse sillä ansenteella, että en tee ainoataan merkintää tai sopimusta vaan otan paperit kotiin ja pohdin asiaa yön yli. Sitten menisin toiseen pankkiin kysymään vertailevat tarjoukset samalla periaatteella, että en tee sopimusta pankissa vaan mietin yön yli vertilen rauhassa. Sitten kolmas pankki. Ei tarvitse sitten itse keitellä päiväkahveja, pysyt hyvin kahveissa. Muista, et ole pankeille mitään velkaa kahveista, he nyhtävät rahat niitlä, jotka on sopimuksiin haksahtaneet.

Itse kävin vastaavassa neuvottelussa hiljattain. En suostunut mihinkään ja esitin kysymyksen, että Ammmattimaisille sijoittajille tarjotaan Amerikkalaisia ETF:ä. Voiko niitä hankkia pankin kautta. Neuvoja ei osannut sanoa ja lupasivat soittaa. Minulle tuli yksi puhelu, johon en voinut vastata, mutta sitten ei perään kuulunut. Vanguardilla on mielestäni Amerikassa parhaat ETF:t, kysele niitä voiko sijoittaa. Ne on edullisia. Tuolta voit katsella kohdan expenceratio eli tuohon pitäisi hallinnointipalkkiossa päästä niin hyvä tulee.

https://investor.vanguard.com/etf/list#/etf/asset-class/month-end-returns

4 tykkäystä

En ehkä ihan ymmärrä tämän periaatteen pointtia. Odottaisin itse olevani osakkeissa all-in koko elinikäni, jota näin 40-vuotiaana on toivottavasti reippaasti jäljellä. Ehkäpä en eläkkeellä enää ole kovin vahvasti bumtsibum-osakkeissa vaan salkku koostunee siinä vaiheessa lähinnä osinkomörnijöistä.

1 tykkäys

Toki tämä sijoittamisen periaate on varmaankin niiltä ajoilta, kun korkosijoituksista sai edes jonkinlaista tuottoa :slight_smile:

4 tykkäystä

Jos nollista lähtee liikkeelle ja raha polttelee niin lukisin alkuun vaikka seppo saarion pörssiraamatun, josta saisi osviittaa sijoittamisen peruslainalaisuuksista. Ison rahan tosiaan voi säästää melko “aloittelijan” tiedoillakin, kun huomioi (kulut, riskisyys, markkinatilanne ym.) ja ymmärtää millainen tuotto on realistinen saavuttaa esimerkiksi tuolla passiivisemmalla sijoitustyylillä. On mielestäni myös väliä sijoittaako tonnin vai satoja tonneja ja tosiaan se sijoitusaika.

7 tykkäystä

Mietin 250e sijoittamista etf sp500 jossa kulut 0,09% eli kulut olisivat alle 1%. Pelkään että tässä on jotain mitä en tajua tai hokaa. noin 39e/kpl kirjoitushetkellä. Onko siis niin että muita kuluja ei tosiaan ole. Äkkiseltään esitettä lukiessa ei ole mitään kummempaa mitä pitäisi ottaa huomioon. Lähinnä vain tuo 1% kuluerä josta olen ennenkin paasannut täällä. Onko olemassa mitään ns minimisummaa mikä ois jees ETF-tuotetta ostaessa &tuottojen menetyksen pelon.

1 tykkäys

Kannattaa kertoa mitä rahastoa tarkoitat, noita sp500 seuraavia etfiä on kuitenkin tietääkseni hyvin paljon.

Hallinnointipalkkioiden lisäksi etfiin menee yksittäisostoissa käsittääkseni myös toimeksiantokulut. Jos jatkuva kuukausiostosopimus, tätä ei muistaakseni mennyt. (Näissäkin voi olla eroja, joten kannattaa tosiaan kertoa mitä ETF tarkoittaa).

E. Kiitos @Kaptah5 ! Näin ollen 1% säännöllä minimiosto olisi siinä 250e +

Toki hallinnointipalkkio päälle.

2 tykkäystä

Nykyään kuukausisäästö etf:ssä 2,5 euroa “toimeksiantokulu” tms, en nyt muista Nordnetin nimitystä.

2 tykkäystä

Kiitoksia vastauksesta. Tämä selvensi. Siispä kerään hiukan lisää niin voin ns huolettomammin ostaa sitten joku kuukausi. Esim 500e.

1 tykkäys

Kk-säästösopparin voi myös kätevästi tiputtaa pois päältä vaikka joka toinen kk. Eli säästää 250€ / kk ja ostaa sitten 500€ joka toinen kk. Etf kannattaa ostaa tosiaan Nordnetissä tuon kautta, niin pääsee 2,5€ kuluilla 15€ kulujen sijaan. Halvimmissa sp500 etf hallinnointikulut ovat 0,07% vuodessa, eli ei kovin kallista. Toki tuo SXR8 on aika paljon arvokkaampi yksikköhinnaltaan, kuin se mistä tuolla aiemmin mainitsit, mutta reippaalla 500€ saa aina muutaman noitakin.

1 tykkäys

Pidetään mielessä tämäkin asia jos joskus tulee eteen aiheellisena. Kiitoksia infosta! @Vodel1

Hei @Aleksi12 ja tervetuloa foorumille.
Yhtiöketjujen sijaan tämä ketju saattaisi olla parempi yleisille kysymyksille, yhtiöketjuista moiset usein poistetaan.

4 tykkäystä

Olen ollut aina helvetin huono säästämään, karkkipussi vedettiin lapsena heti naamariin, kesätyörahat meni sukkana kaljaan ja tupakkaan. Nyt aikuisenakin se on ihan sama kuinka paljon tienaan, ei mulla koskaan jää mitään säästöön.

Kevät talvella löysin indeksisäästämisen ja tuntuu et tämä on se mulle sopiva tapa laittaa sukan varteen ja joskus toivottavasti jopa tienatakin vähän. Rahoja ei saa heti pois vaikka haluaisi, toistaiseksi ei ole haluttanut ja kehitystä on ollut kiva seurata.

Ajoituksen puolesta ei varmaan paskempaa ajankohtaa olisi voinut olla pitkän nousukauden päätteeksi, mutta kun tottuu näkemään punaista heti alusta niin isotkaan dropit ei sitten tunnu niin pahalta.

Mulla ei rahat, osaaminen ja aika riitä osakepoimintaan mutta kiinnostaisi kuitenkin tietää miten laskea noin karkeasti jonkun osakkeen käypä arvo ihan vaan syventääkseen harrastusta. Varat - velat / osakkeiden määrällä? Onko jotain selkokielistä kirjallisuutta tai sivustoa mistä aloittaa?

27 tykkäystä

Hyvä hyvä!
Seppo Saario - Näin sijoitan pörssiosakkeisiin
Seppo Saario - Miten sijoitan pörssiosakkeisiin
Heikki Keskiväli - Tähtäimessä osakeet

Tostapa vois lähteä liikeelle ja ei ole huono vaihtoehto aloittaa Julia Thuren - Kaikki rahasta kirjasta. Jos ja kun suurin osa ihmisistä on sitä kädestä suuhun eläjää ja säästämistä tehdään vähän pankkitilille, joka kumminkin rällätään seuraavan kerran kun on vähän tiukempi paikka. Niin tuosta kirjasta on moni saanut vähän herätystä rahan käyttöönsä, ku olen patistellut holtittomia tuttavia ja nuoria lukemaan sen…

Ja jos on puuduttavaa lukea oikeita kirjoja niin äänikirjana kannattaa kuunnella…

Niin ja karkkipussi kannattaakin vetää kerralla niin lapsena kuin aikuisenakin, hampaille se on niin terveellisempää ja säästää siten hammaslääkäri kuluissa…:wink:

15 tykkäystä

Ja englanninkielisistä suosittelen lukemaan / kuuntelemaan John Boglen: The Little Book of Common Sense Investing: The Only Way to Guarantee Your Fair Share of Stock Market Returns

2 tykkäystä