Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Tattis, kokeilen tuolla alimmaisella S&P500 2x suojailla. Huomasin että OP:llä saisi ilman kuluja osteltua etfiä vuoden loppuun kun Nordnetilla on 15€ toimeksiannot.

2 tykkäystä

Jokohan noita Nordnetistä löytyviä ARK etffiä voi ostaa?

Onko joku jaksanut vertailla toimiala-ETF:iä esim. YTD-pärjäämisen perusteella?
(Yhden vuoden luvut ovat koronadipin vuoksi huonoja.)

Näissä pohdituttaa myös se, menikö juna jo?
Ainakin puolijohdepula leivottu hintoihin moneen kertaan?

1 tykkäys

Itse palannut osakesijoituksista pelkkiin rahastoihin koska tunnen ne itselle turvallisemmiksi. Mitään ETF rahastoa en omista mutta jos näitä alkaisi ostamaan niin millasella summalla minimissään on järkeä noihin edes lähteä mukaan kulujen vuoksi? Varmaan ei ainakaan mitkään 100€/kk sijoitukset kannata ETF:ssä? Ja onko näihin yleensä järkeä sijoittaa vähemmän kuukausittain vai vähän enemmän vaikka 4 x vuodessa? Ja mikä olisi paras välittäjä näille? Itse aika hukassa koko ETF hommissa, rahastoista löytyy vain 0/matala kuluisia indeksirahastoja.

1 tykkäys

Kannattaa tutustua ainakin Nordnetin kuukausisäästöön, varsinkin jos olet jo asiakas:

Pienillä summilla kannattaa tsekata oman pankin kulut. Esim. OP:lla ETF-kaupankäynti on (ainakin omistaja-asiakkaille) 1% / toimeksianto vs Nordnetissä 2,5€/kk. Eli alle 250€ summilla OP halvempi, yli 250€ summilla Nordnet.

Edit: toki Nordnetissäkään ei ole pakko kuukausisäästää joka kuukausi, jolloin ostoerät saa optimoitua isommiksi ja sitä kautta kulut pienemmiksi…

1 tykkäys

@Bumber Juu olen tästä tietoinen, mutta vaikka kaupankäynti on “vain” 2,5€ niin onkohan kuinka pieniä summia silti järkeä tolla kululla lopulta sijoittaa…? Vuodessa sekin summa kuitenkin jo 30€ ja lisäksi hallinnointikulut yms.

Aika useasti näkee todettavan, että kaupankäyntikulut pyritään pitämään max 1%.
Tällöin kuukaudessa tulisi sijoittaa 250€.

Kuten siis @kkkk tuossa kirjoitti.

1 tykkäys

@CitizenJ Kiitosta, enpä ole tollasta spreadi hommaa yms ajatellutkaan aiemmin kun sen verran vähän näitä vielä tutkinut. Mutta joo kuten tossa sun tekstissä toi etf vs rahasto lasku niin ehkäpä mun summilla joku perus indeksirahasto järkevämpi lisäys jos jonku kiinnostavan löydän.

Onko kokemusta, miksi Nordea investor ei anna ostaa erf-rahastoja, vaikka osakkeita saan ostettua? Tajusin, että Nordnetistä ei kannata näitä(kään) ostaa, kun on Nordeassa asiakas

Voi olla että oot avannu pelkästään OST:n, sinne ei saa ostettua muuta kun osakkeita. Pitää erikseen avata AOT jotta voi ostaa etffiä.

1 tykkäys

Mulla on kyllä rahastosalkku, mutta en tiedä onko se sitten virallinen aot. Tota olen ennenkin ihmetellyt. No täytyy kysellä Nordeasta

jeps. ei riitä rahastosalkku.

2 tykkäystä

En enää muista varmasti, mutta muistaakseni ennen kun voit ostaa pörssinoteerattuja sijoitustuotteita, sinun pitää tehdä ko. tuoteryhmän tuoteosaamisen arviointi Investorissa.

Okei. En tiedä sitten millä perusteella minun annetaan osakkeisiin kajota :smile:

1 tykkäys

Avaat Investorista kaupankäynti - pörssinoteeratut sijoitustuotteet, pörssinoteeratut rahastot (ETF) ja selaat melkein sivun loppuun, niin siellä on testit:

1 tykkäys

Moi. Oisko suositella hyviä osinko etf:fiä ?

Itseä kiinnostavat ETF:t. Yritin opiskella, tietoa on kyllä monella sivulla, mutta aika toetavaa se on. Tarkoitan etä suurempi ymmärrys ei paista ainakaan minulle saakka. Sijoittaja.fi palveluuunkin sijoitin muutaman euron, että saan heidän ETF-työkalun käyttöön. Ei oikein sovi minulle, en ihan ymärrä heidän pisteytyksiään.

Täältäkään ei oikein saa vinkkejä, niin otin luonnonmenetelmän käyttöön. Yritys, erehdys ja varsinkin iso erehdys + Siperia opettavat. Avasin uuden salkun että helppottaa vertailua ja ostin siihen tänään tollaiset:.
image

2 tykkäystä

Minkälaista tietoa etsit? Etf sijoittamisen graalin malja on Rational Reminder niminen podcast ja samalla nimellä oleva keskustelu foorumi.

4 tykkäystä