Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Kyllä Nordnetin sivuiltakin löytyy aikamoinen tietopaketti ETFistä. Martin Paasi on niihin perehtynyt aika paljon ja googlaamalla löytyy kaikki oleellinen. Aika suoria ideoitakin löytyy mihin kannattaa vähät rahat laittaa.

Itse ajattelen niin, että less is more, eli pieniä summia ei kannata jakaa laajalle. SP500 (esim. SXR8) on hyvä indeksi ja siinä on iso hajautus, sen yhtiöt ovat isoja ja melko varmoja sijoituskohteita ja sen tuotto pitkällä aikavälillä on kohtuullisen hyvä. Myös sen kulut ovat pienet, mikä on tärkeä asia.

Megatrendirahastoissa piilee ehkä vielä riskiä siihen, että lyhyen aikavälin kovat tuottoprosentit kuihtuvat ajan saatossa. En ainakaan laittaisi ainakaan kaikkia rahoja megatrendeihin. Hyvä myös huomata, että esim. SP500 yhtiöistä melko moni on myös megatrendiyhtiö.

6 tykkäystä

Thanks, täytyy tsekata tuo.

Niinhän se on ettei mikään trendi jatku aikaansa pitempään. Vaati aktiivisempaa seuraamista.

1 tykkäys

Kyllä nuo trendit, teknologia ja uusiutuva energia, varmasti jatkuvat pitkään, mutta yhtiöt joita noissa ETFissä on on eri asia. En ole niissä oleviin yrityksiin perehtynyt ollenkaan kun päätin itse, että pysyn sp500 eli sepessä.

Itse myöskin olisin kallistumassa SXR8:n puoleen USA indeksi rahastona, tämän rinnalle pohdin WisdomTreen Euroalueen ETF:ää, WTIM. Yleinen viisaus tietysti olisi sijoittaa mahdollisimman suoraan indeksiin, mutta keskimäärin euroindeksin rahastoissa on ollut hiukan hitaampi kehitys. WTIM on myöskin vähemmän teknologiapainotteinen, joten saisi ehkä hiukan sen suhteen hajautusta Atlantin tältä puolelta.

Ei varmaan muuten olisi edes tullut harkintaan, mutta Nordnetin WisdomTree-kampanja teki tehtävänsä, ja tuli aiemmin laitettua jo hiukan tuohon Battery Solutions megatrendirahastoon :sweat_smile: IS3N vetää tällä hetkellä sen verran vaakaviivaa, että Battery Solutions saa tällä erää toimia “aasianhajautuksena” :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Osakesijoitusten lisäksi salkkuun olen valinnut kolme vahvaa:

  • SPP Aktiefond Global

  • Seligsons Global Top25 Brands

  • Lyxor Nasdaq 100 ETF (LYMS)

Näillä halusin ottaa kolmelta eri kantilta ”maailman haltuun”. Kaikkiin kolmeen teen ostoja säännöllisesti, osaan viikottain, toisiin kerran kuussa.

Global rahasto tuo laajan koko maailma hajautuksen sijoittamalla maailmanlaajuisesti lähes 2000 osakkeeseen, huomioiden myös kehittyvät maat. Kulut 0,31%.

Top25 Brands rahasto ottaa näkemystä sijoittamalla 25 globaalisti tunnettuun brandiin. Toimialapainotus on hyvin kulutuspainotteinen, lähes 80 %. Kulut 0,59 %.

Valitsemalla LYMS halusin lisätä teknologiapainotusta. Kärkikolmikko on sama kuin SPP Globalissa. Kulut 0,22 %.

Näillä valinnoilla päästään seuraavaan kokonaisuuteen, jos tasaosuudet:
Teknologia 24,45%
Syklinen kulutus 22,78%
Viestintä 14,19%

Yhdysvallat 74%
Euroalue 8,7%
Eurooppa, ei euro 4,9%

Tässä vaiheessa näiden osuus salkusta on alle 10%.

Hakiessani mieleistä komboa on salkussani pyörinyt monenlaisia rahastoja ja etf. Teemarahastoja, pienyhtiöitä ruotsista ja suomesta yms. Jossain vaiheessa yritin hifisellä ja saada aikaan ”täydellistä”. Osasta olen luopunut nopeastikin. Tyhmää sinällään, mutta mieleistä on haettu. Nyt olen kuitenkin päätynyt tähän kolmikkoon ja tässä pyrin pysymää. Yritin löytää kokoelman mikä ei hirveästi maailman tuulissa heilu, eikä ole minkään teeman varassa. Näihin on hyvä työtää rahaa kaikissa maailman tilanteissa. Kaikista kolmesta löytyy hyvä historiallinen tuotto, kolmikon 5 vuoden keskiarvoinen tuotto vuotta kohti on n. 26%. Ei toki ole tae mistään jatkoa ajatellen.

Mielläni ottaisin kommetteja mitä mieltä valinnoistani.

10 tykkäystä

Osuuspankin temaattisten ETF:n mainoksessa syyskuulta on WisdomTree Battery Solutions ETF:n suurimpana sijoituksena 11,1% “China Offshore Spot”? Mikäs tämä on?

Aika korkeat kulut. Myös jos katsot noiden kolmen tuotteen sisältämiä yhtiölistauksia, huomaat, että omistat samoja yhtiöitä kaikissa tuotteissa. Ei kannata näennäishajauttaa. Menee vaan rahat hukkaan. Mun mielestä EFTien kanssa ei kannata harrastaa “osakepoimintaa” ja yrittää etsiä eksoottisia rahastoja. Kannattaa valita pari hyvää indeksiä ja pysyä niissä. Pitkällä aikavälillä se taktiikka tuottaa parhaiten. Mutta se on tylsää, koska silloin ei ostella ja myydä ja säädetä koko ajan.

Kuten Warren Buffet ja moni muu oikea sijoittaja ovat suositelleet, esimerkiksi S&P 500 indeksiä seuraavat ETF-rahastot ovat hyviä. Sieltä löytyy lähes kaikki maailman TOP brändit. Tuohon indeksiin sijoittavia ETF tuotteita on paljon ja niiden joukosta löytyy sellaisia, joissa on pienet kulut, kuten esim. SXR8. Nasdaq 100 on varmasti ihan hyvä myös. Siitä löytyy paljon samoja yhtiöitä kuin tuosta SP500 indeksistä. Toinen indeksi, joka on varmasti tutustumisen arvoinen on STOXX Europe 600. Sieltä löytyy lähes kaikki loput maailman TOP brändit. Tuohonkin indeksiin löytyy tuotteita, joiden kulut ovat halvat eli alle 0,10.

Noista tulee yhteensä jo 1100 maailmanluokan brändiä. Siinä on jo hajautusta moneen suuntaan, toimialoille ja maailmalle. Kannattaa myös huomata, että nuo 1100 yhtiötä ovat isoja suuryrityksiä, jotka toimivat globaalisti, vaikka ovat listattuina euro ja usa pörsseissä. Mun logiikalla näissä on myös jo aika globaali hajautus.

Less is more on hyvä periaate indeksisijoittamisessa.

11 tykkäystä

Kiitos mersu_kuski:lle vastauksesta. Viisaita sanoja. Menee pohdintaan.

Tässä kuitenkin vielä perusteluja valinnoilleni.

On totta, että omistan samoja yrityksiä useamman rahaston kautta. Niissä on kuitenkin hyvin erilaiset kokonaispainotukset. Verrattaessa esim SPP Global ja Top25 brands rahastoja. Top25 on kulutustuotteiden osuus lähes 80% ja Globalissa se on 18%. Kun taas Globalissa teknologian osuus on 21%, on se taas top25 6%.
SPP on valintani myös siksi, että myynti ja ostokulut on 0€ riippumatta summasta. ETF kohdalla kulut nousevat korkeaksi, jos kertaostosummat eivät ole nelinumeroisia. Haluan kuitenkin hajautuksen vuoksi ostaa vähintään kerran kuussa. LYMS on tästäkin huolimatta päätynyt valinnakseni, mukavan tuotto-odotuksen vuoksi.

1 tykkäys

???

Eikös lyms (Nasdaq-100) tuotto-odotus ole historiallisen huono koska valuaatiot ovat tapissa? Tuotto-odotus on arvoyhtiöissä hyvä koska valuaatio on historiallisen matala.

Riippuu horisontin pituudesta. Lyhyellä tähtäimellä näin varmasti onkin, mutta ajattelen, että työntämällä LYMSiin 15-20 v tasaisesti pääsee hyviin tuottoihin.

Ja mä en ole mikään erityisasiantuntija sijoitusasioissa. Olen kuitenkin sen verran ehtinyt maksella oppirahoja, että näkemystä on muodostunut jonkin verran. Oma strategiani on tiivistynyt aikalailla tuohon S&P500 sijoittamiseen. Se tuottaa hyvin ja heiluu vähän😀 eikä mun tarvitse miettiä sitä sen enempää. Yleensä on niin, että ne mahdolliset tuotot häviää kaikkeen säätämiseen kun ostetaan ja myydään ja vaihdetaan jatkuvasti. Siksi kannattaa aina pohtia kohteet tarkasti, jotta niitä ei tarvitse vaihdella, vaan ne samat voi pitää vähintään 20 vuotta.

LYMS on ihan hyvä. Mulla oli sitä itsellänikin. Se on kuitenkin selvästi riskisempi. Sen 5 suurinta yritystä kattaa jo leijonanosan koko ETFn arvosta. Noita muita mä en niin tunnekaan.

2 tykkäystä

onko ketään törmännyt tällaiseen. kysäisin Mandatum Traderilta voiko heidän kauttaan ostaa suoraan usa ETF S&P100:

Kiitos viestistä. Suomalaiset ei-ammattimaiset yksityissijoittajat eivät saa ostaa Yhdysvaltoihin listattuja ETF:iä, ETN:iä ja ETC:tä, koska instrumenteilta puuttuu suomenkielinen avaintietoesite (KID, Key Information Document). Tämä johtuu rahoitusvälineiden markkinoita säätelevästä MiFID 2 -direktiivistä ja koskee kaikkia Suomessa toimivia välittäjiä.

siis ei ole todellista. ymmärrän brittejä vähän enemmän.

Tutunkuuloinen ongelma. Nordean Investorin kautta onnistui jonkin ETF:n osto kun vaihtoi palvelun kieleksi englannin. Lontooksi kun oli esitteet saatavilla, niin kauppa onnistui. Taisi olla Oslon pörssin indeksisetti mitä silloin ostin, en muista lonkalta… :thinking::sweat_smile:

Sun pitää ostaa europörssistä vastaavaa tuotetta. Esim. SXRV.

1 tykkäys

Tämä on ongelma. US listatut etf ovat erittäin hankalasti hankittavissa. Jos vanilija nasdaq100 haluat niin sxrv ja lyms seuraavat nassea suoraan. Listattu saksaan.

Kysytäänpä ihan perusasioita. En ole sijoittanut vielä mihinkään rahastoon, mutta ajattelin laittaa beibille rullaamaan tasaisen rahastosijoituksen, jotta edes jollakulla tässä perheessä on rahaa 18 vuoden päästä.

Noin perusfiiliksenä haluaisin alkaa sijoittamaan mahdollisimman leveään rahastoon. Omaan salkkuuni poimin aika pitkälti suomalaisia ja jenkkifirmoja, joten mietin että rahaston ei tarvitse olla sijoitettu suomalaiseen indeksiin, sillä itselläni se on jo katettu.

Oletettavasti kannattaa kaivaa myös jokin mahdollisimman vähäiset juoksevat kulut sisältävä rahasto. Tilit minulla on Nordnetissä ja Interactive Brokersissa toistaiseksi.

Ihan hunchina mietin että voisin alkaa sijoittamaan esim. DAX:n indeksirahastoon tai koko eurooppaan.
Nordnetistä löytyisi kyllä nätisti erilliset ilmaiset pohjoismaiden indeksirahastot.

Olisiko tässä jotain muuta huomioitavaa jakaa viisaammilta tai vinkkejä?

SPP aktiefond global. Siihen säästän myös omalle pojalleni

2 tykkäystä

ekana tulee mieleen Vanguardin total stockmarket etf, tikkeri VWCE. ISharesin vastaava menee tikkerillä IUSQ, 0.2% kulut. Jos mahd leveän “all in one” haluaa niin jompikumpi noista on paras mahdollinen ratkaisu.

Vanguardin Total stock market on THE Indeksi josta kaikki on alkanut John Boglen myötä.

Jos haluaa pikakurssin indeksisijoittamisesta, varsinkin lapselle, niin kuuntelee tämän podin.
https://www.youtube.com/watch?v=-SPAYhKKDDY

2 tykkäystä

Kuuntelen. Ok kiitos näistä.
Rahaston (APP aktiefond global esim.) etu VWCE:n verrattuna olisi Rahasto vs. ETF, että ei menisi välityspalkkiota joka pientä sijoitusta kuukausittain tehdessä pitkällä juoksulla luulisi olevan merkittävä etu.