Jos @Johannes_Sippola intoudut siivoilemaan vielä lisää, niin mielestäni rahastoketjuja joutaisi laittaa kiinni tai yhdistellä, niin että jää yksi ketju yleiseksi rahastoketjuksi. Nyt on monta liian samanlaista auki ja viestiä laitetaan siihen mikä milloinkin ensimmäisenä vastaan sattuu tulemaan.
Eli siis minulla on jonkin verran pääomaa kiinni Helsingin pörssin osakkeissa, ja nyt etsin kustannustehokasta (=halpaa) tapaa hajauttaa salkkua ulkomaille rahastojen avulla. Kuukausisäästösummani rahastoon olisi jotain välillä 30-50€, eli ETF:t ovat poissa pelistä kaupankäyntikulujen takia. Olen harkinnut Nordnet indeksirahasto Tanskaa, mutta hajautus pelkkiin pohjoismaihin ei välttämättä riitä. Ulkomaisia aktiivisia rahastojakin on niin paljon, että on hankalaa selvittää, mikä olisi paras. Akt…
Olen itse seuraillut tätä foorumia nyt aktiivisesti muutaman viikon ajan. Tämä on kyllä loistava paikka saada tietoa ja näkemyksiä tällä hetkellä vallitsevasta maailmantilanteesta niin talouden kuin muidenkin asioiden osalta. Sijoitusmielessä muissa ketjuissa on paljon tietoa osakkeisiin liittyen sijoitus muotona, mutta indeksirahastoista ja ETF:stä en löytänyt oikein tietoa. Nekin on kuitenkin olleet aika paljon esillä muualla ja niillekin löytyy vahva kannattajakuntansa. Itseäni ne alkoivat my…
Mitä eri rahastoja löytyy ja mitä kannattaa ostaa? Itse omistan ainoastaan Nordnetin Superrahastoa, mutta haluisin tietää miten muut rahastot toimivat ja kannattaako niitäkin tarkkailla ja jopa ostaa? Esimerkkinä olen kuullut Titaniumin, Evlin, Taalerin ja Eliten rahastoista. Miten nää kaikki eroaa toisistaan ja missä eri tilanteissa kannataa niitäkin ostaa? Minulla on karkea käsitys, että muissa kuin Superrahastossa on korkea kulu, mutta ovat silti hyviä tuotteita, kai niissä joku järki on, sil…
Tämä itse tekemäni joutaa ainakin sulkea.
Ajattelin tehdä vastaavan ketjun kuinka osekkeille jo löytyy. Eli kerätään tähän ketjuun mielipiteitä mitkä ETF:t tai rahastot olisivat mehukkaimmat napata korona-alesta. Laittakaa mielipiteitä ja perustelut tottakai plussaa!
Aloitan pelin seuraavilla:
iShares S&P 500 USD Information Technology Sector UCITS (QDVE)
IT-sectori on tuottanut SP500 indeksiä paremmin menneisyydessä ja uskon, että selviytyy voittajana myös tästä koronatilanteesta. Huonona puolena tietysti on että myöskään osuuden a…
8 tykkäystä