Osakesijoittaminen

Rahastot ja niiden erot

Mitä eri rahastoja löytyy ja mitä kannattaa ostaa? Itse omistan ainoastaan Nordnetin Superrahastoa, mutta haluisin tietää miten muut rahastot toimivat ja kannattaako niitäkin tarkkailla ja jopa ostaa? Esimerkkinä olen kuullut Titaniumin, Evlin, Taalerin ja Eliten rahastoista. Miten nää kaikki eroaa toisistaan ja missä eri tilanteissa kannataa niitäkin ostaa? Minulla on karkea käsitys, että muissa kuin Superrahastossa on korkea kulu, mutta ovat silti hyviä tuotteita, kai niissä joku järki on, sillä miten ne muuten olisi olemassa markkinalla? Vai onko nää rahastot sittenkin iso huijaus mummoille ja papoille? Auttakaa ja opettakaa!

Rahasto on hyvä vaihtoehto jos sijoittamisen ja sijoituskohteiden tutkimiseen ei riitä aika tai energia. Saat valmiin hajautetun salkun ja allokaation. Rahastot eroavat sijoitustyyleiltään, maantieteellisiltä alueiltaan, riskiprofiileiltaan ym. joten voit valita sen mikä sopii omaan profiiliisi. Tämä kaikki toki maksaa prosentin tai prosentin kymmenyksen sijoitetusta omaisuudestasi joka vuosi vaikka tuottoa ei tulisikaan.

ETF:t ovat halvempikuluisia indeksisijoituksia, mutta niistä puuttuu allokaatio. Joudut siis itse miettimään minkä osuuden omaisuudestasi haluat niihin laittaa missäkin markkinatilanteessa. Indeksisijoituksessa on se hyvä (tai huono, tulkinnasta riippuen) puoli että indeksi heiluu paljon vähemmän kuin monien yksittäisten yhtiöiden osakkeet.

1 tykkäys