Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Jotenkin tulee mieleen lemmings tästä

10 tykkäystä

Tuli katsottua tuo noin 9 minuutin klippi Schwarzeneggeriltä. Asiana nyt ei sinänsä mitään uutta, mutta tuli herättyä ja ymmärrettyä millainen influensseri tollanen globaali viihdetähti / politiikko / urheilija voi oikeasti olla. Korostuu erittäin paljon tällaisen kriisin aikana kun ensimmäisenä ei ole ajatus että tämä on vain mainos tai muu kaupallinen toiminta.

Rispektiä. Toivottavasti tulisi samanlaisia esim. Venäjälle tärkeiltä urheilulajien megatähdiltä.

Linkki alla jos ei joku vielä ollut nähnyt - pyörinyt täälläkin jo aiemmin.

16 tykkäystä

Useimmissa asioissa tekeminen opettaa. Mitä enemmän tekee päätöksiä, sitä helpompaa se on. Toisaalta toimii myös vastakkaiseen suuntaan - mitä vähemmän tekee päätöksiä, sitä hankalampaa se on.

Jos pohdit mitä kaikkea päätät päivän mittaan, niin huomaat tekeväsi kuitenkin niitä aika paljon. Kävelenkö punaisia päin, kun autoja ei näy, laitanko leivän päälle juustoa, katsoisinko tv’tä vai surffaisinko netissä jne. Tuon päättämisen voi sitten monistaa vähän sinne sun tänne. Sijoitusten antaminen kokonaisuudessaan on päätöksen teon siirtämistä muille - mieti mistä itse voit ja haluat päättää.

3 tykkäystä

10e pistetty Ukrainan kriisin uhreille.

13 tykkäystä

Laita ite ja anna toisellekki hoitoon. Itse oppii samalla ku tekee. Voiha sitä antaa ammattilaiselle pyynnön suosia ulkomaan markkinoita ja itse ottaa Suomen. Täten voi keskittyä yhteen markkinaan ite aluksi/enimmäkseen. :thinking:

1 tykkäys

Viestin perusteella tuo tulkinta osaamisesta on ylilyönti. Rahat tuli asunnon myymisestä. On täysin eri asia hoitaa kerralla jotain 100k pompsia kuin maksaa kerran kuussa automaattisesti lainanlyhennystä.

Rahastoihin hajauttamalla antaa päätöksen teon muille, vaikka päätös tiettyjen rahastojen ostoista jääkin itselle. Suorat osakkeet ei kuulosta kovin hyvältä vaihtoehdolta. Jos ammattilaisella tarkoitetaan jotain pankkivirkailijaa, joka siirtää rahat pankin omiin, kalliisiin rahastoihin niin välttäisin kyllä viimeiseen asti.

Jos päädyt osakesijoittamiseen niin foorumin rahastoketjut kannattaa ainakin lukea vaikkapa tuosta lähtien:

15 tykkäystä

Hienoa Kylteri2, että olet löytänyt tiesi tänne foorumille. Osakkeet varmasti kiinnostavat, eihän niihin koko varallisuutta kannata laittaa kiinni :blush:

Hajautus on tärkeää ajallisesti ja maantieteellisesti. Kyllä oman pankin kanssa keskustelisin virkailijan kanssa ensin mitä vinkkejä sieltä voisi saada. Mutta en silti haluaisi siirtää päätöksentekoa minnekään! :smirk:Virkailijalla on kuitenkin kahteen suuntaan taiteiltava ohjeineen ja hän on töissä pankissa jonka etuja hänen tulee ajaa ensisijaisesti.

1 tykkäys

Mitä ikinä päätätkään tehdä, ole tarkkana pankin omien sijoitusinstrumenttien kanssa. Niitä sulle myydää ensimmäisenä, jos pankin kautta asioit.

13 tykkäystä

Taas on sellainen olo, että ahdistaa, kun indeksit toipuvat :grinning: Olen sitten varmaan parhaimmillani laskumarkkinassa pohjaa hakemassa? Vähän kyllä myös harmittaa, että jos tämä lasku on taputeltu niin jäikö taas liikaa käteistä reserviin.

26 tykkäystä

Sama täällä! Käsien päällä istuttu tiukasti… Kun ei osaa eikä uskalla…

“Kyselyyn vastasi 12 Siilinjärven lottovoittajaa. Sitä ei siis voi pitää kattavana läpileikkauksena nimenomaan Siilinjärven miljonäärien ajatuksista. Kyselyn tulokset kuitenkin paljastavat mielenkiintoisia yksityiskohtia siitä, miten äkkirikastuminen muuttaa elämää.”

Perjantailukemista. Sijoittaminen mainittu myös mihin voittajat ovat rahojaan laittaneet.

3 tykkäystä

En lue. Boikotoin veikkauskratian (nimi kirjoitettu tahalleen pienellä) mainoksia, jotka on puettu uutisen/artikkelin pukuun.

:pray::nerd_face:

48 tykkäystä

@Maikkol Ovela positiivisella tavalla!

2 tykkäystä

IFin kulutehokkuuden ja fantastisen tuloksen syy selvisi? :wink:

En tiedä, onko Juha IFin asiakas, mutta tästä tuli mieleen yksi juttu. Usein ihmettelen, miten joku on samaan aikaan IFin omistaja sekä asiakas. Eli samaan aikaan omistajana ihastellaan, kuinka vähän IF maksaa takaisin per otettu vakuutus ja silti IF nähdään hyvänä vakuutusyhtiönä omalle autolle ja kodille :thinking:

Ja juu, voihan IF tehdä vaan kaiken paremmin hinnoittelusta asiakaspalveluun, mutta omat kokemukset kertoo, että on muitakin syitä. IF on pirullisen hyvä tekemään rahojen saamisesta mahdollisimman hitaan ja vaikean prosessin, jotta vakuutuksenomistaja jossain vaiheessa unohtaisi tai antaisi koko asian olla.

Oma tylsä tarina:

  • heidän asiakas kolhii mun autoa ja lähtee paikalta
  • teen heille ilmoituksen
  • odottelen kuukauden, että asia etenee
  • soitan ja jonotan tunnin. kiva tyttö vastaa ja sanoo, että tämä heidän asiakas on yritysasiakas, joten ei voi hoitaa minun asiaani. pahoittelee kovasti jonotusta ja laittaa yrityspuolelle viestin, että he soittavat minulle ensi viikolla, etten joudu enää jonottamaan
  • kukaan ei soita. sydän särkyy kun kiva asiakaspalvelija huijasi
  • soitan yrityspuolelle
  • sanovat, että asiakas ei ole toimittanut materiaaleja joten asia ei etene. alkavat nyt sitä edistämään. kyselen, että eikö heillä prosessit toimi, kun minun tarvitsee siitä muistuttaa. pahoittelevat kovasti.
  • käyn läpi huoltoruljanssin ja varmistan, että taksimatkat menee vakuutusyhtiön piikkiin. kiva asiakaspalvelija sanoo että no totta kai. hän lähettää minulle sähköpostia ja voin siihen vastaamalalla toimittaa kuitit
  • en saa sähköpostia
  • etsin jonkun sähköpostin ja kokeilen lähettää kuitit siihen. pyydän vastausta, että tiedän sähköpostin menneen oikealle henkilölle
  • ei vastausta eikä rahoja
  • soitan ja kysyn, mihin kuitit pitää toimittaa ja milloin rahat maksetaan
  • asiakaspalvelija vittuilee, että olenpas minä köyhä kun on noin kova kiire saada tommoiset pikkurahat
  • rukoilen, että seuraava auto joka ajaa minun perään ei ole IFin asiakas
57 tykkäystä

Olen myös osallistunut IF:in tuloksen tekoon. Korottivat säälimättä yritykseni vakuutusmaksuja 300%. Vuoden päästä sain paremman tarjouksen ja vaihdoin. Nopeampaa tahtia hidasti korvausherkkä puusepän ala, mikä oli omiaan pelottamaan muutamat yhtiöt pois pelistä.

Edit: Huom ei vahinkoja koko 20 vuotisen asiakkuuteni aikana.

14 tykkäystä

Itsekin tyytyväinen If:n (Sammon) osakkeenomistaja, mutta en kyllä ikipäivänä ottaisi tuolta vakuutusta. Käytännössä aina kun vakuutuksia kilpailutan (usein), niin If:llä järjestäen surkeimmat tarjoukset.

Tietysti vakuutusyhtiöt mallintavat asiakkaitaan ja toisella ihmisellä tilanne voi olla jotain ihan muuta, mutta kyllähän If:n tulosrapsoja kun katsoo, niin ei siellä ainakaan kokonaisvaltaisesti kovin matalat hinnat ole :smiley:

15 tykkäystä

Tällaista en ikinä ymmärrä. Miten ne vastapuolet sitten on niin köyhiä, etteivät voi maksaa ”pikkurahoja” samantien?

5 tykkäystä

IFin vahinkosuhde (maksutulo/korvaukset kuluineen) taitaa olla suomen suurimpia, mikä toki ei ole kuin suuntaa antava luku, kun myyntimixit vaikuttaa tähän paljon. Ääripäässä Garantialla esim. 4% ja ifillä 74% vuonna 2020.

1 tykkäys

6 viestiä yhdistettiin ketjuun: Raaka-aineet & luonnonvarat - Talouden primaarisektori

30 tykkäystä