Inderes Femme - Rahapuhetta naisilta

Finanssiflikat eli @Isa_Hudd, @Marianne_Palmu, @Pia_Maljanen ja @Sara_Antonacci keskustelivat sijoittamisesta eri elämänvaiheissa. :slight_smile:

Sijoittaminen on matka, joka voi näyttää erilaiselta eri elämänvaiheissa. Muun muassa ikä ja elämäntilanne voivat vaikuttaa valittuun sijoitustyyliin ja riskinottohalukkuuteen. Jokaisen sijoitustarina on erilainen – joku voi hypätä sijoittamisen maailmaan nuorena, ja joku taas löytää sen vasta eläkeiässä. Inderesin finanssiflikat Isa, Marianne, Pia ja Sara pohtivat, millaista sijoittaminen voi olla eri elämänvaiheissa omien kokemustensa kautta.

Aiheet:

00:00 Aloitus
01:16 Nuoruus
19:15 Ruuhkavuodet
30:01 55–64 v

7 tykkäystä

Kiitos kirjoituksestasi ja muiston jakamisesta. Voin niin samaistua. Oma säästöpossuni oli KOP-pankin Roope-setä. Olin farkku-klubin jäsen, luin Välkkylehteä, ja joka kerta kun Roope-lippaani pankkiin vein, sain tarroja, jotka keräsin tarralehteen. Riittävän monella tarralla sai sitten valita julisteen omaksi.

Tämä oli ainakin siihen aikaan äärimmäisen hyvä ja toimiva konsepti. Säästäminen konkretisoitui, ja lapsena huomasin, että siinä on mahdollista onnistua.

5 tykkäystä

Mäkin muistan tarrat, joita itse sain KOP:n asiakkaana, sellaisia oravatarroja. Lisäksi olin Roope-sedän miljönääriklubin jäsen jäsenkortteineen. Jotenkin muistelen, että ihan pikkutyttönä lainasin myös äidin tai isän pankkikorttia pihaleikkeihin (ilmeisesti miljonääriklubin kortti ei aina riittänyt). Kun vanhempani huomasivat asian, aikansa tentattuaan löysivät sen sitten jostakin ojan pohjalta :smiley: sen jälkeen ei sattuneesta syystä oikeita pankkikortteja enää leikeissä ollut.

p.s. Finanssiflikat ja muita sisältöjä löytyy nyt myös instasta, tililtä inderesfemme. Ottakaahan seurantaan :wink:

7 tykkäystä

En yleensä linkkaa omia tekemisiäni tänne tai muillekaan palstoille, mutta nyt ajattelin tehdä poikkeuksen. Minulla oli äskettäin ilo tavata pörssikonkari Marja-Leena Haapanen. Mielestäni podi sopii teemojensa puolesta tähän ketjuun mainiosti.

26 tykkäystä

Olipa mukava ja inspiroiva tarina säästämisestä :heart_eyes:. Itsekin muistelen lämmöllä säästöpossuja, jotka tosin itsellä oli maapalloja koska pankissa töissä ollut tätini (josta puhuin myös podijaksossa) oli Yhdyspankissa töissä. Näitä maapalloja minulla oli sitten monessa värissä ja suurin aarre oli jättikokoinen maapallo, jota en kyllä koskaan saanut täyteen. Yhtenä syynä tähän tosin oli se, että kiitos tätini minulla oli myös säästöpossun avain ja varsinkin vähän vanhemmalla iällä otin myös säästöpossusta rahaa käyttöön :sweat_smile:
Tuo on kyllä totta, että lelut, kirjat, jne. jotka osti lapsena omilla säästöillä oli aina muita arvokkaampia ja rakkaampia :blush:
Jäin miettimään tota varhaisinta rahaan liittyvää muistoa ja luulen sen olevan viikkorahaan liityvä. Saimme veljeni kanssa viikkorahaa kun teimme tietyt kotityöt, eli viikkorahaa ei saanut ansaitsematta. Niistä rahoista panin osan säästöpossuun ja osalla menin lähikioskille ostamaan irtokarkkeja. Voi sitä riemua kun sai sujauttaa lapaseen markan ja mennä kioskille valitsemaan 10-20 karkkia (riippuen oliko kyseessä 5 vai 10 pennin karkit). :candy: Jotenkin ne omalla työllä ansaitut karkit maistui aina paremmalta kuin kotoa kaapista löytyvät herkut.

8 tykkäystä

Ihana Marja-Leena.
Itse olen myös pohtinut tuota Naisten Pörssiklubia.

Eikös se aikanaan perustettu sen vuoksi, ettei naisia huolittu Helsingin Pörssiklubin jäseniksi? Jonkun tällaisen artikkelin muistaisin lukeneeni aiheesta.

Onhan se ihan hullua, että naisten jäsenyys tuli Helsingin Pörssiklubille mahdolliseksi vasta 2019. Marja-Leena on perustanut Naisten pörssiklubin 2017. Varmasti näillä asioilla on yhteys toisiinsa.

Olen ollut jotenkin hämmentynyt, miten lasten kengissä tasa-arvoasiat on talouskeskusteluissa.

Mutta juu… Itsellä jäänyt toistaiseksi hakematta vielä, kun olen olettanut, että suurin osa tapahtumista on pk-seudulla ja tällei ruuhkavuosia elävä tamperelainen ei tahdo edes niihin yhtiökokouksiin ehtiä.

6 tykkäystä

Onko teillä naisporukoita, jossa voitte luontevasti ja avoimesti jutella rahasta ja sijoittamisesta?
Itse kärsin sellaisen puutteesta ja olenkin nyt aktivoitunut sellaista keräämään.
Tarkoitus on vaihtaa ajatuksia, innostaa ja tsempata, käydä ehkä yhdessä syömässä, sijoitusmessuilla yms.

Hyvin usein/lähes aina, kun olen varovasti kysellyt kiinnostusta talousjuttuihin/sijoittamiseen, on vastassa ollut suunnilleen sellainen tonnin seteli -ilme. Siitä sitten päätellyt, että aha, ei tätä lisää.:grinning:

8 tykkäystä

Mulla ei ole tuttavapiirissäni naisia joiden kanssa voisin luontevasti ja avoimesti keskustella sijoittamisesta. Osallistuin joskus Vauras nainen -webinaariin, jossa oli paljon sijoittamisesta kiinnostuneita naisia, jopa muutama täältä läheltä. Perustimme WhatsApp-ryhmän jotta voisimme tukea toisiamme, keskustella sijoittamisesta ja ehkä tavata kahvittelun merkeissä. Ryhmä kuitenkin hiipui nopeasti emmekä ehtineet juuri keskustella tai tapaamaan. Muistaakseni heitä kiinnosti pääasiassa asuntosijoittaminen, kun taas itse olen enemmän kiinnostunut treidaamisesta ja osakkeista :slight_smile:

7 tykkäystä

Minullakaan ei ole lähipiirissä ketään naista, joka sijoittaisi, eikä oikein muutenkaan tuttavia, joiden kanssa aiheesta voisi keskustella. Puolisoni kanssa voin sentään jutella näistä. Jos Tampereella toimisi naisille suunnattu pörssiklubityyppinen yhdistys, liittyisin siihen heti. Haluaisin ehdottomasti verkostautua samanhenkisten naisten kanssa ja päästä keskustelemaan sijoittamisesta ja rahasta muutenkin.

On kyllä hassua, että vaikka minullakin on kahden siskoni kanssa todella läheiset välit ja jaamme keskenämme kaikki päivittäiset & ajankohtaiset asiat superaktiivisessa WatsApp-ryhmässä, mutta raha on silti lähes tabu. Olen hyvin varovaisesti koittanut kertoa heille säästämisen ja sijoittamisen ilosanomaa :slight_smile: Kaukana ollaan silti siitä, että rahasta olisi luonnollista puhua. Tiedän kyllä siskojeni terveys- ja ihmissuhdeasiat, mutta en palkkaa enkä asuntolainan määrää.

7 tykkäystä

Ai että, kylläpä resonoi!
Mä perustin WhatsApp-ryhmän, jossa on tarkoitus mun aiemman viestini mukaisesti jutella talousjutuista, vaurastumisesta ym.
Siihen saa mieluusti liittyä, jos kiinnostaa. Olen vaan sen verran käsi teknisissä asioissa, että en löytänyt väylää, mistä voisin välittää yhteystietojani yksityisesti. Jos sellaista onkaan.

Itse asun Hämeenlinnassa ja olen valmis liikkumaan, jos tapaamisia ym. järkkääntyy, mutta arvelen, että pääosin vaihdetaan ajatuksia WhatsApissa.

6 tykkäystä

Mut voi lisätä Watsuppiin myös.

Tampereella olisi 8.5. Sijoitusmessut. En ole varma ehdinkö päivällä itse messuille töiden vuoksi, mutta viime vuonna mut saatiin illemmalla liikkeelle niihin aikoihin.

Silloinhan saattaisi olla yksi ihan varteenotettava ajankohta, jos jotain Tampereella treffailu kiinnostaa ja Hämeenlinna on aika lähellä.

Syömään ehkä tai jotain muuta?

7 tykkäystä

Kiva! Mielelläni liityn wa-ryhmään. Voisi olla mielenkiintoista :slight_smile: Eikös täällä saa yksityisviestiäkin laitettua. Laitan sinulle yhteystietoni.

7 tykkäystä

Moikka! Nyt kuulkaas olisi loistava mahdollisuus verkostoitua. Me femmeläiset järjestämme Hgissä huhtikuussa afterit, jossa aiheena erilaiset tarinat sijoittamisesta. Tulkaahan mukaan, olisi ihana tavata teitä livenä!

Ja joo, näin turkulaisena itseänikin välillä harmittaa kun ”kaikki” on Helsingissä, mutta suunnitelmia on jo muuallakin järjestettäviin juttuihin :slight_smile:

15 tykkäystä

Meniköhän tämä jo täyteen vai eikö sivuilla vielä ole ilmoittautumislinkkiä? Jos oikein repäisis ja tulisi Turusta asti paikalle! :smiling_face:

Edit: Nyyh, huomasin nyt vasta että olikin jo täynnä! Ehkä @Marianne_Palmu voisi järjestää Turussa vastaavan? :innocent:

8 tykkäystä

Tapahtuma meni tosiaan ennätysnopeasti täyteen. Mutta ei hätää, kyllä meillä on muitakin suunnitelmia, myös Turkuun :wink:

6 tykkäystä

@Sara_Antonacci haastatteli Maria Nurmista. :slight_smile:

28-vuotias kauppatieteiden maisteri Maria Nurminen työskentelee finanssialan konsulttina ja toimii vapaa-ajallaan aktiivisena sijoittamisen puolestapuhujana. Maria avaa jaksossa mielenkiintoista matkaansa sijoittajana, sekä sen aikana kertyneitä oppeja!

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:22 Maria Nurminen
00:15 Mikä sai Marian sijoittamaan?
18:47 Tiedon kerryttäminen
21:22 Sijoitustyyli
28:05 Moka
34:48 Onnistuminen
41:29 Rahapuhe
47:28 Oppi menneisyyden Marialle
49:49 Terkut Femmeläisille

10 tykkäystä

Heippa kaikille!

Marian haastattelu oli kyllä mainio. Mieleen jäi erityisesti inhimillinen nosto siitä, kuinka sijoittamista aloittaessa tuntee itsensä tavallista tyhmemmäksi (opittavaa on niin paljon) ja köyhemmäksi (ei voikaan ostaa kaikkea kivaa enää). Allekirjoitan etenkin ensimmäisen edelleen, tieto lisää myös tuskaa :slight_smile:

Femmellä on nyt myös oma sivu, jossa kootusti kaikki matskut. Kannattaa käydä tsekkaamassa: Inderes Femme

10 tykkäystä

Kiitos jälleen Finanssiflikoille kiinnostavasta haastattelusta!

Ihailen Marian asennetta kun hän ei tiennyt, mistä rahastojen arvon muutokset johtuvat, hän halusi itse selvittää asian. Samaan ajattelutapaan voin samaistua itsekin: haluan ymmärtää mitä markkinoilla tapahtuu ja miksi.

Kuten Mariannella niin itselläni jäi myös mieleen tuo että kun alat perehtymään sijoittamiseen, tunnet itsesi usein tyhmemmäksi kuin luulitkaan. Ja kun alat sijoittaa osan säännöllisistä tuloistasi, tunnet itsesi köyhemmäksi kuin aiemmin.

Sara nosti esiin todella hyvän pointin: yleensä äänessä ovat kokeneemmat sijoittajat (tai ainakin sellaisiksi itsensä esittävät), mikä voi saada aloittelijat vetäytymään kuoreensa ja opiskelemaan itsekseen. Moni ei uskalla kysyä tai jakaa omia näkemyksiään. Mulla oli tämä sama juttu, etten aluksi uskaltanut kysyä mutta myös se etten tiennyt mistä ja keneltä kysyisin. Onneksi nykypäivänä tiedon etsiminen on niin paljon helpompaa ja kynnys kysyä on madaltunut. Olen täysin samaa mieltä Marian kanssa siitä, että sijoittamisessa ei voi koskaan tulla valmiiksi, aina löytyy uutta opittavaa. Lisäksi hän mainitsi, että suorien osakkeiden ostaminen tuo aivan eri tavalla motivaatiota seurata markkinoita, ja allekirjoitan tämänkin täysin.
Mulla oli monta vuotta harhaluulo, että sijoittamista ei voi aloittaa ennen kuin on kasannut suuren alkupääoman, ja että yhteen osakkeeseen pitäisi laittaa useita tuhansia euroja. Ajattelin että pienemmillä summilla ei ole järkeä sijoittaa, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa mutta se harmittaa että tämän oivaltamiseen moni turhan monta vuotta.

Mitä tulee naisten varovaisempaan sijoitustyyliin ja riskinottoon, mä oon aivan toisessa ääripäässä, rakastan riskinottoa ja nautin siitä :star_struck:

Maria mainitsi Heikki Keskivälin kirjan Tähtäimessä osakkeet. En ole itse lukenut sitä, mutta olen käynyt samaa nimeä kantavan verkkokurssin ja voin todella suositella sitä, jos ei halua lukea kirjoja.

Sekin on täysin totta että jos ei koskaan mokaa, ei myöskään opi. Haluan kannustaa kaikkia suhtautumaan sijoittamiseen niin, että virheitä tulee ja niitä tulee paljon. Niitä ei pidä pelätä, vaan ottaa opiksi mitä on opittavaa ja kerryttää kokemusta :slightly_smiling_face:

Täytyy myös tunnustaa, että olen kans sortunut peesaamaan muiden sijoituspäätöksiä :sweat_smile:

Hyvä huomio myös se että sijoittaja saattaa helposti lukea vain sellaisia uutisia, jotka tukevat omaa näkemystä yhtiöstä sen sijaan että lisäksi miettisi, miksi se saattaisi olla huono sijoitus.

Välitavoitteiden asettaminen ja niihin pääseminen on hyvä tapa ylläpitää motivaatiota ja hallita riskejä. Se auttaa keskittymään pitkäjänteiseen tekemiseen sen sijaan, että reagoi hetken tunnekuohuihin.

Maria myös sanoi todella hyvin, että elävän elämän konkreettiset esimerkit ovat tärkeitä. Niitä todella tarvitaan :slightly_smiling_face:

14 tykkäystä

Heippa kaikille!

Tätä päivää olen odottanut, nimittäin saatiin tänään esitellä Femmesalkku ja sen ensimmäiset ostot. Pyrimme @Kaisa_Vanha-Perttula:n kanssa tekemään salkusta mahdollisimman samaistuttavan kohteen pitkän aikavälin sijoittajalle. Lisäksi salkun myötä pyrimme myös tuomaan esille osakepoiminnan oppeja, eli miten valita sijoituskohde, vertailla yhtiöitä eri toimialojen sisällä yms. Eka rappari on nyt julkaistu, käykäähän lukemassa :blush:

Edit. Nyt myös video ulkona, jossa perusteelliset perustelut poiminnalle

49 tykkäystä

Mahtavaa, että on avattu myös oma femmesalkku! Kuuntelin mielenkiinnolla koko videon aiheesta ja ensimmäinen ajatus otsikon nähdessäni oli, että mahtavaa ettei ole mitään kädenlämpöistä rahastohommaa. Eli pettymys oli suuri, kun videolla kävi ilmi, että mukana on myös rahastot.

Siitä toki olen samaa mieltä, että rahastot ovat osa tasapainoista salkkua ja itsellänikin salkussani on ns. kivijalkana rahastoja. Oma miellleyhtymä kuitenkin asiasta valitettavasti on se, että taaskaan ei luoteta siihen, että myös naiset osaavat ja pystyvät nimenomaan osakesijoittamiseen. Inderes on kuitenkin OSAKEanalyysitalo, ja olisin ajatellut, että jos jossain niin Inderesillä keskitytään osakkeisiin. Inderesin “normaali” mallisalkku ei sijoita rahastoihin (en tosin tiedä onko tämä ihan mallisalkun säännöissä?) ja sitä hoitavat miehet. Varmaankin saatte tästä mielikuvasta kiinni ja haluaisinkin kuulla millaista keskustelua kävitte femmesalkun säännöistä? Pohditteko tätä negatiivista mielikuvavaikututa, joka tässä nyt luodaan pienentämällä naisia ja naisten ns. kovaa osaamista? Uskon kuitenkin, että Mariannella ja Kaisalla ehdottomasti riittää nimenomaan osakesijoittamiseen ja olisi ollut niin hyvä tapa innostaa juuri siihen suuntaan, eikä näyttää esimerkkiä siitä, että kyllä naisten kannattaa näiden rahastojen kanssa lätkytellä. Perusteluna se, että rahastojen kanssa salkku on enemmän naissijoittajien salkun kaltainen on mielestäni hiukan erikoinen, vaikka sinänsä väitteenä toki totta. Mallisalkut kuitenkin yleensä ovat ns. inspiraatioksi sijoittajille, eikä toisinpäin kuten tämä perustelu antaa ymmärtää.

Eli kiinnostaisi siis kovastikin nämä pohdinnat rahastojen mukaan oton takana :slight_smile: @Kaisa_Vanha-Perttula & @Marianne_Palmu

12 tykkäystä