Inderes.fi-sisällön kehitysideat

Sama ongelma puhelimella: OnePlus Nord Ce 3 Lite, selain Chrome

4 tykkäystä

Tähän kommentoin Mikaelille jo toimistolla, että saa ensin kerätä taakseen yhteisön kannatuksen ennen kuin lähetään devaamaan uutta levypizza-laskuria :sweat_smile:

Mutta ehkä tämä toimii hyvänä esimerkkinä, että me kuunnellaan kyllä yhteisön (ja Inderesläisten) toiveita ja priorisoidaan niitä sitten tarpeiden ja työmäärän perusteella :blush: Eli laittakaa vaan vastaisuudessakin kaikki toiveet tiedotenäkymistä pizzalaskureihin!

8 tykkäystä

Tämmönen uus haaste tuli tänään kun koitti avata Inderesin analyysejä:

kuva

https://www.inderes.fi/files/d3bcd3a2-6769-4927-b386-a94a38b2d7d3

6 tykkäystä

Joo tutkitaan tätä parhaillaan, kiitos ilmoituksesta :pray: :sweat_smile:

E: Pitäis toimia taas!

4 tykkäystä

Joskus aikaisemminkin tätä olen kysynyt, mutta saisiko noille yhtiösivuille hieman pitemmältä ajanjaksolta taloustietoja? Nyt ne vanhat taitavat pyyhkiytyä sitä mukaa kun vuodet etenevät

Ei luulisi olevan iso homma toteuttaa. Helpottaisi myös arkea, kun ei tarvitsisi selailla vanhoja tilinpäätöksiä ym. poimiakseen haluamiaan tietoja.

9 tykkäystä

Hyvä twiitti @Verneri_Pulkkinen. Foorumihan tästä on puhunut jo pidempään Inderesin sisällön osalta, että ne hiihtolenkillä kuvatut videot puhuttelee paremmin kuin kliinisellä studiolla tehdyt korkean tuotantoarvon sisällöt :cowboy_hat_face:

10 tykkäystä

Kiitos!

Tämä Zuckerbergin ja Kanye Westin liittyminen ”shit productionin” riveihin (kuten tätä leikkisästi välillä kutsutaan) kyllä rohkaisee jatkamaan viitoitetulla tiellä.

Teknologisen kehityksen myötä on yhä edullisemmin mahdollista tehdä visuaalisesti näyttävää sisältöä. Mutta siinä kilpailussa on myös vaikea erottua koska ammattilaisia piisaa ja tekoäly tunkee kentälle voimakkaasti.

Sen sijaan aitous tuntuu olevan katoava luonnonvara. Sisältö puhuttaa. Todennäköisesti kotisohvalta tehty video puhujalle tärkeästä aiheesta hyvin kommunikoituna (retoriset yms. taidot korostuvat kun ei ole musaa taustalla tai vaihtelevia kuvakulmia yms. viihdyttämässä katsojaa) puhuttelee enemmän katsojaa, kuin sieluttomasti puhuttu green screeniä (jos sitä edes kohta tarvitsee) vasten tehty harjoiteltu puhe.

Inderesistä spesifisti puhuen, ”aidosti” tehdyt videot erottuvat finanssialan massasta. Niissä on myös se kilpailuetu, että en usko pankkien yms. toimijoiden sukeltavan tälle tuotannon tasolle.

Toisaalta yksityissijoittajien oma tuotanto on lisääntynyt valtavasti, mikä rikastuttaa sijoitusskeneä ja on hyvä asia.

Inderesissä on aina ollut tiettyä analyysibisneksen ”legacy jäykkyydeksi” kutsumaani ilmiötä: menneisyydessä vähättelyn määrä ja haastajan asemassa oleminen on ymmärrettävästi pakottanut Inderesin todistamaan analyysin laadulla ja syvällisyydellä paikkansa. Niinpä analyytikot menevät usein ehkä turhankin jäykällä linjalla esiintymään ja kertomaan kaiken mahdollisen nippelitiedon kameralle. Ilmiössä on hyvätkin puolet, mutta ammattitaitoa voi mielestäni tuoda esiin myös pilke silmäkulmassa.

Yksityissijoittajien sisällöissä on myös se vahvuus, että ne ovat henkilökohtaisempia. Toisaalta taas Inderesiä kuunnellessa voi olla lähes satavarma että mitä puhutaan on faktaa ja vaikka ennusteet ja suositukset ei aina osu, asiantuntija kameran edessä todellakin tietää mistä puhuu. Tästä ei valitettavasti ole taetta sijoittajien videoilla.

Kaiken kaikkiaan voisi tehdä mielestäni vieläkin teknisesti kökömpiä videoita ja panostaa sen sijaan esiintymistaitoihin lisää.

32 tykkäystä

Valtavan hieno teksti! Nimenomaan tuo aitous on yrityksille hankala pala, koska viestinnässä yleensä panostetaan ylhäältä-alas tulevaan brändinrakentamiseen ja mielikuvien luomiseen. Sillekin on tietysti oma paikkansa ja aikansa, mutta jos vaikkapa haluan tietää miten joku tuote tai palvelu oikeasti toimii, niin haluan sen tiedon ihmiseltä, mieluiten omalta viiteryhmältäni. Digitaalisella aikakaudella yritysten tekemä propaganda on tarkkaan hallinnoitua, seurattua ja monistettavissa eri viestintäkanaviin, joten yleensä se ainoa tapa nykyään löytää aitoutta että lisätä sinne googlen hakukenttään “site: reddit.com

Finanssisektorilla ja yritysmaailman viestinnässä riskien välttely ja maskin pitäminen päässä on vielä korostetun näkyvää, koska ilman aitoa substanssiosaamista uskottavuudesta tulee ennen pitkää ihmisen tärkein resurssi ja sitä aletaan varjelemaan kolhuilta, mikä tekee aitouteen pohjautuvasta viestinnästä mahdotonta.

Mä oon kanssa ulkopuolisena miettinyt että Inderes on henkisesti vielä haastajan asemassa, vaikka te ootte Suomessa se Goljat, jota kaikki haluavat disruptoida. Samaan aikaan firmaan on tullut pankkianalyytikkoja ja Flik-yritysostolla ammattilaisia, joten viihdyttävyys, aitous ja teknisesti heikkolaatuisemmat videot ovat jääneet taka-alalle. Maailmalla sijoittajiin vetoavat viranomaisviestinnän sijaan sijoitusalan influensserit, suuret persoonat ja viihdyttäjät. Tämä ilmiö ei ole vielä täysin rantautunut Suomeen ja kl.fi artikkeleissakin haastatellaan lähinnä tylsiä pukuihmisiä, mutta kyllä ne ison maailman trendit rantautuvat hölmölään ennemmin tai myöhemmin.

Koskaan ei ole ollut väliä, että mitä sanotaan, vaan että kuka sanoo. Se että marssitetaan joku robotti-ihminen kameran eteen luettelemaan lukuja ei ole tehokas tapa viestiä sijoittajille, vaikka katselukerrat teillä varmasti vielä kasvavatkin kilpailun puutteen vuoksi. Pitäis vähän tuntea sitä analyytikkoa sen maskin alta ja saada joku kosketuspinta siihen, että miten hän ajattelee ja kuka hän on, jotta sitä ammattitaitoa voi aidosti arvostaa.

Tämä pätee myös muuten teidän haastattelijoihin. Välillä kantsii heitellä vähän lennokkaita ja provosoivia kysymyksiä, että saadaan kaivettua se analyytikko ulos siitä siilipuolustuksesta :+1:

30 tykkäystä

Kiitos!

Jep, usein yritysviestinnästä tulee feikkiä göbbelsläistä valoshow-propagandaa, joka ei lopulta alku shock and awe-efektin jälkeen puhuttele, jos puhuttelee alkuunkaan…

Toki tässäkin on erilaisia firmoja ja mestareita jotka osaavat luoda hyvää tarinaa (onko tarinat kuitenkin lopulta myös valheita?) itsestään jonain inspiroivana entiteettinä, vaikka voittojahan kaikki janoavat. :joy:

Mietitään vaikka Coca-Colan inspiroivia ja yhteisöllisyyttä korostavia mainoksia joiden takana on ihmiskunnan terveyttä tuhoava, seuraavan kvartaalin EPSiä optimoiva sokerisiirappi-imperiumi.

Inderesillä on vahvuutena juurikin vahvat henkilöbrändit ja tietysti yritystasolla tuo mainitsemasi mielikuva Daavidista finanssialan vanhoja rakenteita vastaan taistelemassa. Se on hyvä mielikuva pitää kiinni. Ja mielenmaisema: Goljatin rooli tekee laiskaksi.

Etenkin analyysipuolella henkilöbrändit ja inhimillisyys korostuvat (ja näihin pitää panostaa lisää :warning: ). Monella firmalla tuote toimii 100 % ajasta: Inderesin suositukset ehkä 51 % ajasta ja se on kova suoritus se. Vaikka muu sisältö olisi priimaa (edellisessä viestissä ymmärretyllä tavalla), ei vakavalla naamalla voi väittää että kaikki mitä täällä tehdään menee nappiin. Siksi inhimillisyys, henkilöiden korostaminen ja jollain tavalla pilke silmä kulmassa ”joustava mutta ei katkea” -brändi on eduksi. Vähän kuin ravintola josta saa 49 % ajasta pilaantunutta ruokaa, mutta tiedät kokkien olevan ammattilaisia ja tunnet heidät, mutta aina ei voi onnistua. Silti tänne palaa aina uudelleen jospa se huominen tarjoilu olisikin maailman paras ja jos ei olekaan, niin ravintolassa silti viihtyy hyvin. :joy:

21 tykkäystä

Juuri näin, ja nuo pitää haastattelijankin virkeänä.

Ei tätä työtä jaksa jos hinkataan joten jonninjoutavia kvartaalituloksia videoilla (ne voi lukea kommenteista/raporteista), tässä halutaan oppia ja kehittyä myös sijoittajina!

10 tykkäystä

Tässähän on muuten kaksi vastakkaista ajattelutapaa. Toinen on juuri tuo, että panostetaan vahvasti henkilöstövetoisuuteen ja myydään tuotteita- ja palveluita henkilöillä. Nähdäkseni finanssisektorilla (ja Inderesillä) trendi on kuitenkin nyt juuri toiseen suuntaan. Esimerkiksi rahastoja ei enää juuri koskaan myydä rahastonhoitajilla, vaan sinne heitetään jotain ihme kirjaimia (ESG) perään ja yritetään differentioida muutenkin ei-ihmispohjaisesti. Tämä siksi, että henkilövetoisuus tarkoittaa suurempia palkkakustannuksia ja nimenomaan sitä riippuvuutta henkilöstöstä, kun taas jos se tyyppi on vain osa isompaa koneistoa, niin sehän voidaan vaihtaa uuteen milloin vaan ilman suurempia ongelmia. Molemmat lähestymistavat varmaankin voi saada toimimaan erinomaisella tavalla :man_shrugging:

11 tykkäystä

Toisaalta kun henkilöbrändejä on paljon ja erilaisia kukin omilla persoonallisilla piirteillään niin riskit rajautuu ”hajautuksen” kautta. Ja ihmisiä on lähtenyt ihan makeisiin pesteihin pörssifirmojen johtoa myöten mikä ei varmaan lukeudu haitaksi inderesläisille.

Sellainen harmaa korporaatiomassa on otollisempi disruptiolle vaikka se olisi helpommin ylhäältä päin hallittavissa. :smiling_imp:

11 tykkäystä

Kuinka standardi analyytikkojen DCF-sapluuna on? Ainakin rapsojen DCF-output taitaa olla laadittu jokaisesta yhtiöstä samalla kaavalla.

Kysyn, koska voisin ainakin itse maksaa ihan tuntuvasti web-palvelusta, jossa DCF-parametreillä (tuottovaatimus, kasvu, kannattavuus, terminaali yms.) voisi leikkiä itse ja laskea eri skenaarioita sijoituskeisseille. Nyt, jos haluaa muutakin kuin staattisen analyytikkolaskelman, vaihtoehtona on rekonstruktuoida homma itse puhtaalta pöydältä, mikä sekin vie rahassa mitattavaa aikaa.

13 tykkäystä

Tuo malli on melkoinen varjeltu härveli mutta tästä voisi avata sisäisesti keskustelua voisiko siitä rakentaa kaupallisen version, tägätään Executive VP Premium production @Antti_Jarvenpaa ja devaajien ruoska @Miikka_Laitila :money_mouth_face:

14 tykkäystä

Ymmärrän. Itse laskentalogiikan voisi kuitenkin toteuttaa edelleen salaisuutena backendillä ja käyttäjä voisi frontissa säätää keskeisiä parametreja halutulla tavalla.

Tokihan siitä joku noheva saattaa reverse engineroida lukujen perusteella algoritmit, mutta sama on käytännössä mahdollista jo nyt raporttienkin datan perusteella😊

9 tykkäystä

Se mikä tästä tekee haastavamman on myös se, että jotta voi mallintaa oikein muutoksia kasvun yms. oletuksissa, niin pitäisi pystyä myös huomioimaan tarvittavat muutokset investoinneissa ja sitä kautta sitten myös poistoissa ja oma roolinsa on myös käyttöpääomalla. Nämä siis tuo monimutkaisuutta kokonaisuuteen.

En ole aivan varma, mutta mulla on mielikuva, että tätä jossain kohtaa pysähdyttiin miettimään analyytikon ja koodarin toimesta, mutta se kaatui teknisen toteutuksen haastavuuteen. On tästä useasti keskusteltu sisäisesti ja varmaan tehdään niin myös jatkossa. Lopulta se on sit kiinni priorisoinnista, ja etenkin viime aikoina uusi sivusto on ollut kärjessä.

16 tykkäystä

Jep. Toki on selvää, että jokin kompromissiratkaisu sen pitäisi lopulta olla, jossa parametrejä muutetaan ja sensitiivisyysanalyysia tehdään ceteris paribus. ”Kaikki vaikuttaa” kaikkeen” -malli olisi varmasti tosiaan vaikea toteuttaa ja oletettavasti yhtä vaikea käyttää😀

Mutta laittakaa mietintämyssyyn. Kehittelen itse sillä välin lokaalisti kilpailevaa automatisoitua ratkaisua😀

4 tykkäystä

Miksi Webcastin ikkuna on näin pieni? Ei näy koko kuva ja jos vaihtaa full screeniin niin näkyy vain puhuja, ei tuota esitystä?

1 tykkäys

Hmm tuossa saattaa olla kyseessä meidän vanhan dataputken kautta päässyt dupplikaatti, mutta en itse tuota enää löydä tai pääse toistamaan.

Täällä on livenä tuo sama eventti, toimiiko tämä sulla normaalisti @Napsu? NoHo Partners Q4'23 to 15.2. klo 10:00 - Inderes

1 tykkäys

Sama ongelma myös tuolla.

2 tykkäystä