Inderes.fi-sisällön kehitysideat

Juuri näin, ja nuo pitää haastattelijankin virkeänä.

Ei tätä työtä jaksa jos hinkataan joten jonninjoutavia kvartaalituloksia videoilla (ne voi lukea kommenteista/raporteista), tässä halutaan oppia ja kehittyä myös sijoittajina!

10 tykkäystä

Tässähän on muuten kaksi vastakkaista ajattelutapaa. Toinen on juuri tuo, että panostetaan vahvasti henkilöstövetoisuuteen ja myydään tuotteita- ja palveluita henkilöillä. Nähdäkseni finanssisektorilla (ja Inderesillä) trendi on kuitenkin nyt juuri toiseen suuntaan. Esimerkiksi rahastoja ei enää juuri koskaan myydä rahastonhoitajilla, vaan sinne heitetään jotain ihme kirjaimia (ESG) perään ja yritetään differentioida muutenkin ei-ihmispohjaisesti. Tämä siksi, että henkilövetoisuus tarkoittaa suurempia palkkakustannuksia ja nimenomaan sitä riippuvuutta henkilöstöstä, kun taas jos se tyyppi on vain osa isompaa koneistoa, niin sehän voidaan vaihtaa uuteen milloin vaan ilman suurempia ongelmia. Molemmat lähestymistavat varmaankin voi saada toimimaan erinomaisella tavalla :man_shrugging:

11 tykkäystä

Toisaalta kun henkilöbrändejä on paljon ja erilaisia kukin omilla persoonallisilla piirteillään niin riskit rajautuu ”hajautuksen” kautta. Ja ihmisiä on lähtenyt ihan makeisiin pesteihin pörssifirmojen johtoa myöten mikä ei varmaan lukeudu haitaksi inderesläisille.

Sellainen harmaa korporaatiomassa on otollisempi disruptiolle vaikka se olisi helpommin ylhäältä päin hallittavissa. :smiling_imp:

11 tykkäystä

Kuinka standardi analyytikkojen DCF-sapluuna on? Ainakin rapsojen DCF-output taitaa olla laadittu jokaisesta yhtiöstä samalla kaavalla.

Kysyn, koska voisin ainakin itse maksaa ihan tuntuvasti web-palvelusta, jossa DCF-parametreillä (tuottovaatimus, kasvu, kannattavuus, terminaali yms.) voisi leikkiä itse ja laskea eri skenaarioita sijoituskeisseille. Nyt, jos haluaa muutakin kuin staattisen analyytikkolaskelman, vaihtoehtona on rekonstruktuoida homma itse puhtaalta pöydältä, mikä sekin vie rahassa mitattavaa aikaa.

13 tykkäystä

Tuo malli on melkoinen varjeltu härveli mutta tästä voisi avata sisäisesti keskustelua voisiko siitä rakentaa kaupallisen version, tägätään Executive VP Premium production @Antti_Jarvenpaa ja devaajien ruoska @Miikka_Laitila :money_mouth_face:

14 tykkäystä

Ymmärrän. Itse laskentalogiikan voisi kuitenkin toteuttaa edelleen salaisuutena backendillä ja käyttäjä voisi frontissa säätää keskeisiä parametreja halutulla tavalla.

Tokihan siitä joku noheva saattaa reverse engineroida lukujen perusteella algoritmit, mutta sama on käytännössä mahdollista jo nyt raporttienkin datan perusteella😊

9 tykkäystä

Se mikä tästä tekee haastavamman on myös se, että jotta voi mallintaa oikein muutoksia kasvun yms. oletuksissa, niin pitäisi pystyä myös huomioimaan tarvittavat muutokset investoinneissa ja sitä kautta sitten myös poistoissa ja oma roolinsa on myös käyttöpääomalla. Nämä siis tuo monimutkaisuutta kokonaisuuteen.

En ole aivan varma, mutta mulla on mielikuva, että tätä jossain kohtaa pysähdyttiin miettimään analyytikon ja koodarin toimesta, mutta se kaatui teknisen toteutuksen haastavuuteen. On tästä useasti keskusteltu sisäisesti ja varmaan tehdään niin myös jatkossa. Lopulta se on sit kiinni priorisoinnista, ja etenkin viime aikoina uusi sivusto on ollut kärjessä.

16 tykkäystä

Jep. Toki on selvää, että jokin kompromissiratkaisu sen pitäisi lopulta olla, jossa parametrejä muutetaan ja sensitiivisyysanalyysia tehdään ceteris paribus. ”Kaikki vaikuttaa” kaikkeen” -malli olisi varmasti tosiaan vaikea toteuttaa ja oletettavasti yhtä vaikea käyttää😀

Mutta laittakaa mietintämyssyyn. Kehittelen itse sillä välin lokaalisti kilpailevaa automatisoitua ratkaisua😀

4 tykkäystä

Miksi Webcastin ikkuna on näin pieni? Ei näy koko kuva ja jos vaihtaa full screeniin niin näkyy vain puhuja, ei tuota esitystä?

1 tykkäys

Hmm tuossa saattaa olla kyseessä meidän vanhan dataputken kautta päässyt dupplikaatti, mutta en itse tuota enää löydä tai pääse toistamaan.

Täällä on livenä tuo sama eventti, toimiiko tämä sulla normaalisti @Napsu? NoHo Partners Q4'23 to 15.2. klo 10:00 - Inderes

1 tykkäys

Sama ongelma myös tuolla.

2 tykkäystä

Tämä ongelma oli ratkennut Napsulla, johtui se sitten meidän fikseistä tai välimuistin tyhjenemisestä :smiley:

Tiedoksi muillekin, välillä joku bitti saattaa jäädä poikittain selaimen välimuistiin, jolloin kannattaa ensin kokeilla selaimella hard refreshiä. Se onnistuu Windowsilla Shift + F5 tai Macilla cmd + shift + R näppäinkombolla.

5 tykkäystä

Moi,

Oon kuullut huhuja että Inderesillä on nykyään jotain makrosisältöäkin. Luulen olevani ns. tehokäyttäjä tuntien puolesta, mutta en ole näihin törmännyt Pörssien suunta -ketjun -ulkopuolella, missä välillä @Marianne_Palmu tekee katsauksia. Mistä tätä sisältöä löytää?

Nyt kun katson tätä yllä olevaa kuvaa, niin toistan vielä, että mun mielestä tuossa etusivussa on vieläkin aivan liikaa kamaa. Tämä tekee siitä sekavan, enkä oikein tiedä että mihin kohtaan tuolla halutaan katseeni hakeutuvan. Loogiset kokonaisuudet ja katseen keskittäminen tyhjän tilan avulla puuttuvat kokonaan.

19 tykkäystä

Verratkaa nyt tuota Inderesin etusivua vaikkapa io-techin etusivuun. Molemmissa on paljon samoja ideoita, mutta tuo io-techin nettisivu on paljon selkeämmin segmentoitu ja siellä on riittävästi tyhjää tilaa eri osa-alueiden välillä.

Vähän pahalta tuntuu sanoa kun inderes verkkosivu 2.0 -projekti on kestänyt vuosikymmeniä, tai ainakin tuntuu siltä, mutta mun mielestä teidän pitäis räjäyttää toi nykynen etusivu ja miettiä homma kokonaan uusiksi :frowning_face:

Vähemmän on enemmän.

14 tykkäystä

Etusivun ruuhkaisuuteen pieni helpottava fiksi on, kun laittaa tuolta vasemmasta alakulmasta tuon sivupalkin piiloon. Tulee sitten kuitenkin esiin nuo alavalikot, kun laittaa hiirtä päälle.

5 tykkäystä

Moi Eka, kiitos palautteesta! Hyviä huomioita ja haastoa kuten aina :slight_smile:

Helpoiten näitä löytyy niin aamukatsauksesta kuin Artikkelit-sivulta. Lisäksi noihin tietysti linkkaillaan niin viikkokirjeessä, foorumilla jne, joten pyrimme kyllä tuomaan hyvät sisällöt näkyviin. Erillinen makro-sivu on tarkoitus myös tehdä, mutta tuo ei ole prioriteeteissa kärjessä, koska koemme edellä mainittujen tapojen ratkaisevan asian jo kelvollisesti. Voi olla että olen tämän osalta väärässä :slight_smile:

Kiitos kommentista! Myönnän että dark moden osalta esimerkiksi tyhjän tilan ja elementtien taustavärin kanssa on vielä hienosäädettävää.

Sivuston design on kuitenkin jatkuvaa tasapainoilua niin mobiili vs. deskari, kokenut kävijä vs. uusi, dynaaminen vs. staattinen painotusten kanssa. Näitä erinäisiä tyylivalintoja on tietty joista benchmarkata, voi mennä niin ylikaaottiseen (keltainen lehdistö, marketscreener), tiiviiseen tekstimassaan (NYT, Economist) tai vaikkapa ilmavaan aikakausilehtimäiseen taittoon (Monocle). En sano että toinen olisi toista parempi, mutta haemme tietty meidän käyttäjille sopivaa ratkaisua. Näitä me ollaankin palloteltu paljon toimistolla mm. @Verneri_Pulkkinen kanssa. Ja kun sivustolta vielä puuttuu sisältösuositukset ja monet muut olennaiset ominaisuudet, niin tämä on osittain auton rakentamista ajaessa :smiley: Anyways, tähän työhön tällaiset kommentit ovat arvokkaita, kiitos niistä :pray:

Mutta siis tässähän palaa ensiksi verkkokalvot :wink: Ymmärrän kuitenkin huomion, tuo kahden palstan systeemi on selkeä ja omaa hyvät välistykset. Toisaalta eiköhän osa käyttäjistä koe että Muropaketti oli parempi, uusi liian kaupallinen ja ilmava yms. Vähemmän on enemmän etenkin kodin sisustuksessa, mutta webbisivun rakentamisessa dynaamisuus ja virikkeet ovat myös tärkeitä.

2.0 projekti ei onneksi ole vielä montaa vuotta kestänyt, ja sisältääkin paljon käyttäjille näkymätöntä hommaa :slight_smile: En nyt ala sen pidempää puolustuspuheenvuoroa pitämään, mutta meillä on todella osaava tiimi, joka uuden sivuston rakentamisen sekä vanhan alasajon lisäksi rakentaa analyytikoille työkaluja, parantaa tavoitettavuutta jakelukumppaniratkaisujen kautta sekä ratkoo teknisempiä asiakas- ja käyttäjäongelmia. En voisi olla ylpeämpi tiimistä ja siitä mihin kaikkeen se taipuu :blue_heart:

Etusivun osalta huomioidaan siis nämä kommentit ja tehdään tarvittaessa hallittuja panosräjäytyksiä, mitään Tsar Bombaa ei kannata odottaa :sweat_smile:

17 tykkäystä

Kaikki onnistuneet käyttäjäystävälliset käyttöliittymäratkaisut lähtevät kitkan minimoinnista. Me tullaan tuonne verkkosivuille saavuttamaan jokin asia ja teidän tehtävä on tarjoilla se mitä me (oikeasti) halutaan, niin että käyttöliittymä tulee mahdollisimman vähän siihen esteeksi. Jokanen tilpehööri mitä te lisäätte tuonne, nostaa sivuston kompleksisuutta ja lisää kitkaa eksponentiaalisesti. Aivojen pitää ensiksi käsitellä, että mitä sivustolla tapahtuu, ennen kuin se voi alkaa navigoimaan tekemään niitä asioita, mitä käyttäjä haluaa tehdä.

Sanon vähän ilkeästi nyt, että sisältösuositukset kuulostavat minun korvaani siltä, että olette vain pahentamassa ongelmaa. Jos olisin tuotepäällikkö niin heittäisin tiimille kyssärin, että mitä ominaisuuksia Inderesin sivustolta voisi POISTAA, niin että se kuitenkin täyttää tarkoituksensa.

Kaikki, mikä ei ole tarpeellista, on turhaa.

Ja ottakaa myös sinne keskusteluihin tavallisia ihmisiä, koska te tuijotatte tuota verkkosivua jatkuvasti, mutta tavalliselle ihmiselle se on vain yksi sivu satojen muiden joukossa ja joka ikinen kerta kun noi sivut avataan, niin pitää erikseen muistella, että miten ne nyt taas toimivatkaan. Siksi tarpeeton monimutkaisuus ylipäätään on vaarallista, koska se verkkosivun logiikka pitää käytännössä opetella jokaisella käynnillä uusiksi.

Itse tosiaan olen muokannut scripteillä etusivuanne niin että se näyttää avatessa minulle tällaiselta:

Tämä selkeämpi näkymä on ainakin omasta mielestäni moninkertaisesti parempi, kuin tuo teidän vakiona annettava etusivunne. Vielä kun jaksais pienentää noiden sivun keskellä olevien korttien kokoa ja jättää enemmän tyhjää tilaa webcastit/analyysit -sarakkeeseen nähden, niin kyllä ton kanssa pystyy elämään.

Esim: --content-width: calc(100% - (var(–padding) * 2 )) → calc(100% - (var(–padding) * 4)),

→ calc(100% - (var(–padding) * 6)),

14 tykkäystä

Olen samaa mieltä tästä. Kitka tulee minimoida, mutta on hyvä myös muistaa, että käyttäjillä on erilaisia tarpeita sivustolla. Osa saattaa olla kokeneita käyttäjiä, jotka refreshaavat päivän mittaan etusivun feediä, toiset voivat käydä sivustolla vain satunnaisesti iltaisin tai viikonloppuisin. Osa seuraa webcasteja, kursseja ja omia yhtiöitä, toiset haluavat nuo kaikki piiloon.

Mitä yritän sanoa, on se että pyrimme tuottamaan arvoa koko 70k+ aktiiviselle yhteisölle, ilman että lisäämme liikaa kitkaa tai palvelusta tulee kädenlämpöinen kompromissi. Koen että meillä on työ vielä kesken, ja toivon että luotu arvo on korkeampi ja aiheutettu kitka vähäisempi jokaisen kehityssprintin jälkeen :slight_smile:

Jos suositukset tulevat, niin koen että pystymme vähentämään tällöin muuta sisältökohinaa. Nämä eivät ole kuitenkaan nyt ajankohtaisia, eikä tämän keskustelun pääpointti.

Tästä voisi keskustella joku kerta oluen ääressä ja ottaa muutaman humanistin mukaan keskusteluun, sillä luulen että heillä olisi aiheeseen sanottavaa :smiley: Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta harvoin asiat ovat näin mustavalkoisia; yhdelle tarpeeton voi olla toiselle tarpeellista.

Meillä on onneksi laajat verkostot ja vahva yhteisö, jota kautta saamme palautetta niin aktiivi- kuin passiivikäyttäjiltä niin Suomesta, Ruotsista kuin Tanskasta. Kuten sanottu, tää on jatkuvaa palvelun parannusta ja tasapainoilua eri käyttäjäryhmien ja heidän tarpeiden kanssa.

Hyvä että olet löytänyt itselle sopivan tavan käyttää sivustoa! Nää toimii meille oivana benchmarkina ja esimerkkinä keskusteluihin ja suunnitteluihin, kiitos näistä :pray:

13 tykkäystä

Voisiko tätä foorumin toimintoa kehittää tai ainakin selkeyttää? Itse haluaisin välillä kuitata isomman joukon ketjuja luetuksi, mutta pitää ne seurannassa. ( Olen esim lukenut niitä kirjautumaatta joltain toiselta laitteelta.)
Eli toivoisin, että voisi vain kuitata luetuksi, mutta jatkaa seurantaa.
No jos toi ei onnistu, niin ainakin toiminnon uudelleennimeäminen olisi paikallaan, kun minusta tämä on “Lopeta seuraaminen” eikö “Kuittaa luetuksi”

4 tykkäystä

Toi onnistuu kun painat siitä kuittaa ja jätät sen “Älä seuraa näitä ketjuja enää” valitsematta. Se on ei pakollinen valinta jonka voi ruksia jos haluaa myös poistaa seuraukset :slight_smile:

3 tykkäystä