Inderes.fi-sisällön kehitysideat

Pystyt tälläkin hetkellä näyttämään tietyn käyttäjän viestit joko painamalla käyttäjän nimeä ja esittämällä vain hänen ketjuun kirjoittamat viestit tai vaihtoehtoisesti yläpalkin hakutoiminnolla (esim. käyttäjänimi, etsi tästä ketjusta).

2 tykkäystä

Saiskos noi osakevertailun otsikot kiinteäksi tuonne ylös, nopeuttaisi ja helpottaisi suoraan selaimessa yhtiövertailua. Excelin jos ottaa ulos niin voi laittaa toki otsikot kiinteäksi.

Edit: Siis siten, että otsikot pysyy jatkuvasti näkyvissä eikä scrollaamalla katoa.

9 tykkäystä

Ihan yleisenä kysymyksenä…

Onko noihin eri firmojen taloustietoihin tehty korjauksia, jotta luvut olisivat IFRS 16 myötä vertailukelpoisia keskenään? Osalla firmoja heitot voivat olla melkoisen suuriakin

2 tykkäystä

@Sauli_Vilen osaatko tähän sanoa?

-Yu Gong

1 tykkäys

IFRS16 muutos tuli voimaan kaikilla IFRS-kirjanpidossa olevilla firmoilla. 2019 numerot raportoitiin IFRS16 mukaisesti ja lisäksi valtaosa firmoista antoi IFRS16 oikaistut numerot 2018 osalta. Näin ollen IFRS16 vertailukelpoiset luvut ovat saatavilla käytännössä kaikista päälistan yhtiöistä vuodesta 2018 alkaen. IFRS16 muutos ei koske FAS-kirjanpidossa olevia yhtiöitä ja näin ollen First North yhtiöiden ja päälistan yhtiöiden luvut eivät ole tältä osin vertailukelpoiset.

Yleisenä nyrkkisääntönä IFRS16 liittyen voidaan todeta, että mitä ylemmäs tuloslaskelmaa mennään, sen enemmän häiriötä IFRS16 aiheuttaa. Vastaavasti mitä alemmas mennään, sitä paremmaksi vertailukelpoisuus firmojen välillä tulee. Esim käyttökate on tätä nykyään täysin kelvoton luku, mutta EPS:ään muutokset ovat varsin pieniä.

7 tykkäystä

Olisikohan mahdollista,että hankkisitte kameralle ständin noihin reissuhaastatteluihin?Normaalisti haastateltavat huojuu ja heiluu aika usein,niin vastapalloon heiluva kamera ei kyllä paranna visuaalista nautintoa.Hyvänä esimerkkinä uusin FF-pätkä.

2 tykkäystä

Vastaan @Aston_Livingstone tässä ketjussa niin ei mene ohi aiheen Pörssien suunta -ketjussa.

Pyrin Melkein minuutissa videoilla aina tuomaan esiin isompaa perspektiiviä ja nimenomaan ottamaan katsetta pois päiväkohtaisista liikkeistä, vaikka tottakai videoilla käydään nopeasti läpi sen hetken kuulumiset.

Koetko että ne ohjaa silti ajattelua liikaa indeksien heiluntaan?

Voisiko niissä tuoda enemmän esiin yhtiökohtaisia uutisia?

Muidenkin palaute on tervetullutta, minun piti tehdä jonkinlaista palautekyselyä lähiaikoina joka tapauksessa. Sana vapaa.

3 tykkäystä

Ei voi varmasti sanoa suoraan, että vie aivan liikaa… mutta mielestäni ehkä hieman. Tämä on vain subjektiivinen kokemus, kannattaa kuunnella mitä muut täällä tähän kommentoivat.

Kaikki tuottamasi tieto on kyllä hyvää perspektiiviä markkinaan… ja tarpeellista tietoa.

Ehkä tämä on hyvä kehitysidea… toisaalta teillähän on jo tosi kattava videotuotanto kaikista yhtiöistä, kun uusia rapsoja tulee ulos jne.

Pohjimmiltaan olette kuitenkin “yhtiöitä fundamenttipohjaisesti tutkiva talo”, joka pyrkii löytämään hyvän funda-analyysin pohjalta yleisen markkinaheilunnan ym. seasta aliarvostettuja /yliarvostettuja kohteita.

Eli voiko tätä näkökulmaa kenties tehostaa? Yhtiökohtainen ajattelu tms.

En nyt missään nimessä sano, että tarvitsee mitään muuttaa pakosti. Teet aivan erinomaista ja asiaan paneutuvaa työtä videoillasi @Verneri_Pulkkinen (olen pariin kertaan toivonut sinulle palkankorotusta)

Ps. yleisesti kevään dropissahan foorumin ja indereksen käyttäjämäärät kasvoivat paljon… samassa yhteydessä keskustelu on siirtynyt paljon enemmän päiväheilunnan pariin täällä foorumeilla jne. Joten ehkä tämä havainto on myös minulla taustalla. Ei välttämättä liity videoihisi millään lailla suoraan.

5 tykkäystä

Oon tykänny isommasta perspektiivistä, mitä nää videot on tarjonnu. Monesti myös tullut hyviä lukuvinkkejä.

Päiväkohtaset liikkeet voi sinällään olla hassuja; jos maanantaina noustaan 2% ja tiistaina lasketaan 2% niin kerrotaanko keskiviikon videolla, että indeksit laskivat 2%? Voisko olla järkeä katsoa vaikka viimeisen kuukauden liikkeitä ja suhteuttaa siihen viimeisen päivän tai kahden liikettä?

En kaipaisi näihin erityisemmin yhtiökohtaisia uutisia. Isoja yrityskauppoja, fuusioita ym. voi tietty mainita, mutta en näkisi kauhean hyvänä jos ison kuvan sijaan näillä(kin) videoilla puhuttaisiin vaikka kuinka Kamuxilta tuli hyvä osari.

14 tykkäystä

Sekalaista palautetta:

Näitä lyhyitä luontovideoita on erityisen mukava katsella aamulla kaffetauolla kuppi kädessä toimistopöydän äärellä :slight_smile:

Yhtiökohtainen sisältö voi ainakin omasta puolesta painottua sitten yhtiöiden omalle videolle, ellei kyseessä ole joku Iso Uutinen.

Olen miettinyt joka kerta kun kuuluu “Hyvää huomenta” että nytköhän Verneriltä vihdoin loppuu materiaali kesken ja aletaan vetämään jotain banaalia puhetta parin päivän takaisista pörssiliikkeistä niin kuin lähes kaikki kilpailijat tekevät.

Joka kerta olet osoittanut tämän vääräksi ja sieltä onkin tullut huikeita käyriä/kuvaajia/teorioita, jotka ovat usein aidosti saaneet miettimään vallitsevaa markkinatilannetta uusista ja raikkaista perspektiiveistä.

En tiedä miten teet sen, mutta jatka samaan malliin!!!

35 tykkäystä

Jokainen varmaan itsekin seuraa vähän mitä hesan tai jenkkipörssin isot käppyrät sanoo, mutta aina jos mennään siitä pinnan alle niin se on kiinnostavaa tavaraa - vaikka jos markkinaheilahtelut näyttävät olevan kiinni tietyn sektorin touhuista, esim pienoinen teknosta-muihin -rotaatio mitä tässä on vähän uumoiltu tai jos on makrotasolla nimenomaan tiettyjen sektorien tai alojen kursseihin ja touhuihin vaikuttavaa asiaa juuri nyt huulilla. Isoon indeksiin on leivottu paljon erilaisia yrityksiä ja harvemmin ne kaikki yhdessä tuumin kaivavat pulkat esiin samalla tavalla - osa laskee enemmän, osa vähemmän, osa jopa ui vastavirtaan ja nämä ovat kiinnostavia ilmiöitä joista voi löytyä ideoita.

5 tykkäystä

Mielestäni yhtiökohtaista analyysia on riittävästi muualla. Melkein minuutissa ja Mariannen makrokatsaukset antavat osakesijoittajalle arvokasta tietoa tiiviissä muodossa, jota ei mistään muualta ole saatavissa näin helposti. Itse olen kokenut saavani Melkein minuutissa -kanavalta tietoa paremmalla hyötysuhteella, kuin mistään muusta seuraamastani tubekanavasta tai podcastista.

Yhtiökohtaista tietoa en sinne kaipaa enempää.

Kiitos Verneri :star_struck:

22 tykkäystä

Oon kans tykännyt kovasti tosta Melkein minuutista. Sen verta lyhyt että katsoo melki missä tahansa kohtaa hektistä päivää, mutta niin hyvin koottu että aika varmasti pysyy yleisesti kärryillä mukana mitä tapahtuu ja missä mennään. Kummasti sitä oppii ja oivaltaa uusia asioita varmaan joka videolta. Samalla saa päivän sään kaupan päälle. Jos jotain risua niin en tiedä kuvittelenko vai yleistetäänköhän niissä videoissa vähän liikaa sijoittajia ”sijoittajat ovat nyt karhuina mutta kurssit nousee” ja annetaanko esim Facebookin kyselyille liikaa painoa :smile: mutta sitähän se markkinatunnelman haistelu on, jotkut taitavat sijoittajat kuuntelevat mitä muut ympärillä olevat ihmiset ovat osakkeista mieltä jo myyvät tyyliin heti jos taksikuski/työkaveri suosittelee osakkeita, kärjistetysti. Ja jokainen katsoja tulkitsee asioita varmaan muutenkin hieman eri tavalla kun katsoo melkein minuuttia. Mutta erinomaista, on pitänytkin jo aiemmin antaa palautetta. Siitä ehdolle vuoden sijoittajateoksi.

Ja olen samoilla linjoilla yo kommenttien kanssa; pidetään melkein minuutissa -teema ison kuvan tarkastelussa ja jätetään tarkemmat yhtiökohtaiset asiat muihin medioihin.

9 tykkäystä

Tää on mun mielestä todella tärkeää infoa itselleni :blush:

Ja samaa mieltä tuosta vuoden sijoitusteko-ehdotuksesta!

4 tykkäystä

Mä oon ihan alkanu jo odottaa Melkein minuutissa -videoita ja niiden nauttiminen aamukahvin kanssa on arjen pieniä kohokohtia. Pidän erittäin paljon monipuolisesta kantsantokannasta, joka pitää sisällään isoa kuvaa, muistutuksia historiasta, yhtiö- ja indeksikohtaisia esimerkkejä sekä laajan ja taustoiltaan vaihtelevan asintuntijaporukan siteerauksia. Myös Suomen ja maailman tilanteiden vertailu on mielestäni erittäin hyödyllistä.

Jos jotain muuttaisin, niin saisivat olla pidempiä. :wink: Ne lähes 10-minuuttiset erikoisjaksot on olleet ihan parhaita! Ja vuoden sijoitusteko todellakin!

8 tykkäystä

Miten noihin kirjanmerkittyihin viesteihin onkaan tarkoitus mennä? Mulla näkyy kirjanmerkit listassa ketjut, joissa olen tehnyt kirjanmerkkejä, mutta en pääse erikseen yksittäisiin merkittyihin viesteihin vaan ne näkyy siellä ketjun seassa ja on täten vaikea etsiä. Mitä mä olen missannut?

Kirjanmerkki sisältää suoran linkin kyseiseen viestiin, ja kirjanmerkkiä klikkaamalla sinun pitäisi kyllä päätyä siihen merkittyyn viestiin.

Jos ei toimi, suosittelen kokeilemaan toista selainta.

Mun mielestä aikaisemmin on toiminut just näin muttei ainakaan tänään toimi :man_shrugging:

Kiitos kaikki @Mauri @Aston_Livingstone @Jarnis @Astrix @MoneyWalker @Pohjolan_Eka @kabu palautteesta!

Jatketaan siis samalla mallilla, yrittäen korostaa terävämmin markkinan heterogeenistä luonnetta: indeksitason liikkeet ovat eri asia, mitä pinnan alla tapahtuu. Ja samalla parantaen tietysti kaikkia aspekteja videoilla. :face_with_monocle:

Nyt kun @Antti_Jarvenpaa kanssa ehditään melkeinpä kaikista päivityksistä tehdä videokin, niin yhtiökohtaista materiaalia piisaa. Siinäkin mielessä “suutari pysyköön lestissään” eli Melkein minuutissa -videoissa on hyvä pitää fokus isossa kuvassa ja miten se vaikuttaa sijoittajaan. Yksi alkuperäisiä syitä startata minuutissa -videot oli koodari @Yu_Gong palaute, että jos haluaa vain kuulla nopeasti päivän kuulumiset pörssistä, pitää lukea 100 eri yhtiöraporttia! Sehän ei ole kovin ekonominen tapa ellei aikaa ole tolkuttomasti. Nuo täydentää siis mukavasti toisiaan ja Mariannelta tulee sitten vielä puhtaasti makrotalouden näkökulma peliin.

17 tykkäystä

Siis se on justiinsa näin. Mun ja monien arjessa toimii nimenomaan se, että joku aiheeseen perehtynyt ja asiantunteva kaveri ottaa uutiset, kuulumiset ja ajankohtaiset raportit haltuun, pureskelee ne ajatuksella, tekee niistä jonkunlaisen yhteenvedon ja toimittaa sen muille kiinnostuneille sopivasti paketoituna. Just tätä on Melkein minuutissa! :muscle:t2:

Kyllä koodari tietää.

8 tykkäystä