Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Raportti käsitelty ketjussa jo pitkälti, mutta pari huomiota vielä IR-sivustopalvelun ja Flikin pienistä positiivista signaaleista.

(+) IR-sivustoratkaisun asiakasmäärä on ylittänyt 10. Vaikuttaa siis saaneen hyvän vastaanoton.

  • palvelun referensseinä Boreo, Toivo Group ja Revenio → inderes.fi/fi/palvelut/sijoittajaviestinta
  • Talenom-ketjussa toimari kertoi, että heidän sijoittajasivut on Inderesin tuottamat (ketjun 1334. viesti).
  • Myös EcoUpin, Investors Housen ja Viafinin sijoittajasivut vaikuttaa olevan samaa tuotantoa?

(+) syksyllä julkaistu uusi kaupallinen versio VideoSync-ohjelmistosta.

  • tavoitellaan kasvua “yli maan rajojen tarkkaan rajatussa sijoittajaviestinnän ja tapahtumatoimistojen kohderyhmässä”
  • “Odotamme asemamme pörssiyhtiöiden yhtiökokousratkaisujen toimittajana vahvistuvan keväällä 2022.”

(+) Q&A-osiossa ajassa 51:40 kuultiin Financial Hearingsin ja StreamFabrikenin käyttävän VideoSync-ohjelmistoa

19 tykkäystä

Kyllähän viime vuoden tilintarkastettu tilinpäätös oli jo listautumisesitteessä sivulta 66:

Mutta olisi tosiaan sijoittajana kiva nähdä tulos tilikauden tulos -riville sekä taseen pääerät näissä liiketoimintakatsauksissakin. Toisaalta First Northissa ei käsittääkseni ole pakko edes tiedottaa neljännesvuosittain, että toki siihen nähden on mukava kuulla pääpiirteittäin miten on mennyt.

5 tykkäystä

Inderesin Q3-esitys meni todella upeasti. Toteutus oli kaikkineen upea, niin visuaalisesti kuin äänentoistollisesti etc., ihan kuin seuraisi laadukkaasti tehtyä televisiolähetystä. Kokonaisuudessaan setti oli hyvällä tavalla viihdyttävä, asiaa oli paljon, mutta esityksessä ei ollut mitään turhaa tai mitään liian vähän (sama kuvaus sopii rapsoihinne). Hieno taidonnäyte joka tavalla, täytyy myös kehaista kaikkia esiintyjiä ja pitäkää jatkossakin tuo rento tyyli. :slight_smile:

Minusta se oli myös hyvin tärkeää, miten aktiivisesti yhteisö on esittänyt Inderesille kysymyksiä. Mielestäni on esitetty myös erinomaista kritiikkiä, jonka avulla voitte kehittää Inderesin toimintaa… mielestäni kysyjät ja kritiikkien esittäjät ovat sitä jopa epäsuorasti tehneet “haastaessaan” teitä. :slight_smile: Hyvä ettei vain hymistellä, vaan hyvässä yhteistyössä yhteisöä ja yritystä kehitetään. :slight_smile:

Sepot ja muut kommentaattorit tekevät teille todella tärkeää työtä nostaessaan erilaisia kysymyksiä esille. Inderesin yksi valteista on omalaatuinen kehittyminen ja se ei saa pysähtyä - ottakaa yhteisöstä kaikki hyvä irti!

Kiitos ja mukavaa viikonloppua ihan kaikille yhteisöläisille! :slight_smile:

38 tykkäystä

@Juippi kyllä tämän kokoinen yritys on tilintarkastusvelvollinen. Tilintarkastus koskee kirjanpitolain mukaista tilinpäätöstä.

Liiketoimintakatsaukset ja muut väliraportti ovat tilintarkastamattomia dokumentteja (ei ole annettu kertomusta). Mutta yleensä tilintarkastajat tekevät tarkastuksia pitkin vuotta, eli ei näitä lukuja hatusta ole vedetty. Pörssiyritysten kirjanpito on yleensä isojen toimijoiden tekemää, joten itsellä luottoa löytyy :+1:

Toivoisin faktoihin perustuvaa argumentointia eikä epämääräistä vihjailla. Jos usko horjuu aina voi vaihtaa sijoituskohteita :muscle:

6 tykkäystä

Ongelma taitaa olla että vaikka kokovuosi 2020 on tilintarkastettu, ei eri kvartaalit tai puolivuotiset ole - johtuen siitä että aiemmin tilintarkistus on tehty vain kokovuodelle, eikä kaikkea ole jyvitetty kvartaalettain?

Toistaiseksi kun inderesistä parhaiten tietoa löytyy yhtiöesitteestä, saisiko sen inderesin yhtiösivuille näkyviin johonkin helppoon paikkaan? Nyt löytyy vain Inderes Oyj “pääsivulta”. @Yu_Gong

4 tykkäystä

Mun pitää vähän tutkii tota, pitäisi kehittää se niin et vaikka yhtiöllä ei ole kukaan seuraamassa niin näkyisi historianumerot. Nyt on lähtökohtana että yhtiöllä pitää olla seuranta ja silloin me vasta ajetaan numerot.

33 tykkäystä

Kuinka usein Suomessa on ollut usean kymmenen tuhannen piensijoittajan joukko, joiden salkuissa on ollut niin korkea riskitaso kuin Inderes-yhteisön jäsenillä kollektiivisesti juuri nyt?

Väitän että ainoa mielekäs vertailukohta löytyy vuosista 1999–2000. Se säilyttää ykkössijan ja tämä kiilaa nyt kakkoseksi riskitasoissa.

Yleiskuva on että OMXH:ssa isompien pelureiden pelikenttä on kallista mutta ei mitään äärimmäisen poikkeuksellista.

Verrattuna large capeihin, alle kokoamani listan pienemmän pään firmojen osakkeissa on ihan eri lailla kerran 20–30 vuodessa -tyyppistä spekulatiivisuutta. Eikä listalta edes löydy ollenkaan kaikkein järkyttävimpiä 8–9-numeroisilla hintalapuilla olevia nakkikioskeja tai ipo-viritelmiä. Niistä tulee jatkossa viikottain lisää riskiä (pääsääntöisesti return-free risk) yhteisön salkkuihin. Niin kuin huono raha ajaa pois hyvän rahan, huonot ipot syrjäyttävät hyvät ipot kun bileet jatkuvat ja jatkuvat.

Inderes tavoittaa piensijoittajan sitä todennäköisemmin mitä tiiviimmin hän on pörssin ajan hengessä mukana. Kun ajan henki erityisesti pienemmän pään firmojen ympärillä on äärimmäisen spekulatiivinen, salkkujen riskitasot ovat korkeita.

Se, onko Inderes myös lähivuodet kasvuyhtiön statuksella, riippuu siitä miten rakentavasti yhteisön jäsenet käsittelevät edessä olevaa krapulaansa. Hyvässä skenaariossa tosi suuri osa suhtautuu krapula-aikaan niin että oppirahat piti maksaa ja posin kautta eteenpäin.

31 tykkäystä

@Mikael_Rautanen

Olisiko mahdollista avata kvartaaliraporteissa liikevaihdon ja käyttökatteen jakautumista liiketoiminta-alueittain?

3 tykkäystä

Nykyiset ja tulevat Inderesin kilpailijat ainakin hyppivät ilosta tasajalkaa jos liikevaihdon ja käyttökatteen jokainen yksityiskohta julkaistaan kaikille nähtäväksi. Helpottaa Inderesin kampittamiseksi tehtäviä omia suunnitelmia. Sikäli tuskin järkevää toimintaa ehkä.

Hyvin tehty osaritilaisuus kyllä. Flikin ammattitaito tulee esille. Vaikea kuvitella, että jokin pörssifirma pystyisi tee se itse -periaatteella tekemään yhtä laadukasta lähetystä, lopputulos olisi varmasti amatöörimäisempi ilman Inderesin apua jos pelkän nettikameran varassa oltaisiin.

12 tykkäystä

Onko Inderes Fondiaan sopiva verrokki?

Kiitos kysymyksistä! Tässä kootusti vastauksia täällä esitettyihin ja tulosinfossa kysymättä jääneisiin kysymyksiin. Laitetaan näistä myös erillistä videota ulos.

Tulos

Q: Mistä projektiluonteinen liiketoiminta muodostuu ja mitkä asiat vaikuttavat projektiluonteisen liiketoiminnan kasvuun?

A: Projektiliikevaihto tulee valtaosin Virtuaalitapahtumat-liiketoiminnasta eli Flikistä, ja tämä on suurin kasvuajuri ei-jatkuvan myynnin kasvussa. Analyysipalvelut-liiketoiminnassa on kokonaisuuteen nähden vähäisessä määrin esimerkiksi tapahtumia, konsultointiprojekteja tai listautumisiin liittyviä toimeksiantoja. IR-ratkaisuissa on jonkin verran konsultointiprojekteja ja käyttöönottoprojekteja, minkä lisäksi Videosync-lisenssejä voidaan myydä transaktiopohjaisella mallilla (euroa per tuotettu tapahtuma). Myös virtuaaliyhtiökokousratkaisuun liittyvät palvelut raportoidaan ei-jatkuvina, mutta nämä painottuvat pääasiassa kevääseen.

Q: Katsauksessa mainittiin, että kulujen kasvu on johtunut pääasiassa ulkopuolisten palvelujen käytön kasvusta virtuaalitapahtumaratkaisuissa. Mitä hankitut ulkopuoliset palvelut ovat ja mistä ulkopuolisten palvelujen käytön kasvu johtui?

A: Virtuaalitapahtumat -liiketoiminnassa alihankkija- ja kumppaniverkoston hallinta on tärkeässä roolissa toiminnan skaalautuvuuden ja ruuhkahuippujen kannalta. Joihinkin suuriin tapahtumaprojekteihin, joissa Flik on kokonaisvastuussa, saattaa liittyä enemmän ulkopuolisia palveluita kuin esimerkiksi pieniin studiotuotantoihin. Iso osa näistä kuluista tulee myös freelancereiden käytöstä, mikä samalla toimii hyvänä rekrytointikanavana.

Q: Voidaanko odottaa, että ulkopuolisiin palveluihin turvaudutaan samoissa määrin vastaisuudessakin?

A: Tällä hetkellä kapasiteettimme on hyvällä mallilla, mikä vähentää painetta ulkopuolisten palveluiden kuluissa.

Q: Liikevaihdon osalta jäi kirittävää Q4:lle. Mistä osista tämän kasvun odotetaan tulevan?

A: Osa tästä tulee normaalin kausiluonteen kautta, sillä projektiliiketoiminnan hiljainen kesäaika ajoittuu Q3:lle. Loput tulee jatkuvan myynnin sopimuskannan kasvun kautta.

Q: Q4 2020 -tulokseen verrattuna EBITA otti ilmeisesti aika kovasti osumaa (n. 13-14 %), kun samalla liikevaihto pomppasi komeasti. Kiinnostaisi kuulla 1) oliko taustalla muuta kuin “isot investoinnit” (ehkä hieman tarkemmin missä liiketoiminnoissa ja minkälaisia investointeja) ja 2) nostaako Inderes/Flik tuollaisissa kysyntäpiikeissä hintoja vai mennäänkö pitkäjänteisemmällä filosofialla?

A: Q3’20:lla keskitimme kaiken energian asiakastoimituksiin kysynnän kasvettua rajusti ja yllättäen (mistä seurauksena hyvä EBIT-%) ja Q4’20:llä tasapainotimme tilanteen kiihdyttämällä kehityshankkeissa. Käytännössä tämä tarkoitti rekrytointeja ja merkittävin yksittäinen tekijä oli Q4’20:lle ajoittuneet studio- ja laiteinvestoinnit.

Hinnoittelun suhteen toimimme pitkäjänteisemmällä filosofialla ja pyrimme viemään tuottamaamme arvoa hintoihin, mikäli markkinatilanne ja kysyntä sen mahdollistaa.

Liiketoiminta, tuotteet ja palvelut

Q: Mikä on Inderesin rooli listautumisprojekteissa neuvonantajana?

A: Tarjoamme kolmea komponenttia eri liiketoiminta-alueidemme mukaisesti: ipo-analyysi (Analyysipalvelut), roadshow-virtuaalitapahtuman toteutus (Flik) sekä IR-neuvonanto (IR-ratkaisut). Näistä viimeisin on melko uusi alue ja siinä käytännössä rakennamme yhtiölle valmiudet tehdä laadukasta sijoittajaviestintää sekä tuemme listautumisen viestinnässä. Filosofiamme on käyttää näitä enemmänkin syötteenä jatkuviin palveluihin ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön yhtiön kanssa, kuin pyrkiä maksimoimaan siivu projektissa tarjolla olevasta neuvonantopalkkioiden kakusta.

Q: Mitenkä määritätte tämän ‘jatkuvan liikevaihdon’

A: Tähän sisältyy kaikki toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin perustuva liikevaihto. Suurin osa tulee Analyysipalveluiden puolelta. Flikissä tämän osuus on kasvussa ja IR-ratkaisuissa niiden rooli on olennainen (yhtiökokousratkaisut eivät kuulu jatkuviin). Jatkuvat palvelukonseptit ovat keskeinen osa liiketoimintamalliamme.

Q: Kun uusitte yhtiöseurantasopimuksen, korotatteko tällöin hintoja?

A: Yhtiöseurantasopimukset ovat aina toistaiseksi voimassa olevia ja uusiutuvat automaattisesti vuosittain ennalta sovittujen hintojen / hinnankorotusmekanismien mukaisesti.

Q: Asteikolla 1–10, kuinka skaalautuvaksi arvioitte Inderesin liiketoiminnan?

A: Alkuun pitää hieman avata ajatteluamme skaalautuvuuden suhteen. Meillä ajattelu lähtee toiminnan tarkoituksesta (demokratisoida tietoa finanssimarkkinoilla) ja ratkottavasta ongelmasta (saada tieto kulkemaan yhtiöiden ja sijoittajien välillä). Sen jälkeen katsomme, mikä on tehokkain keino ratkoa näitä asioita. Joskus se vaatii asiantuntijatyötä ja käsipareja. Joskus teknologia on kaikista tehokkain väline. Useimmiten meillä se on näiden kahden yhdistelmä, ja yksi kilpailuetumme on kyky yhdistää onnistuneesti näitä kahta ulottuvuutta. Yritän tällä sanoa, ettei skaalautuvuus tai bumtsibum-skaalautuja-firmaksi muuntautuminen ole meille itseisarvo tai tavoite. Mutta panostamme samaan aikaan todella paljon omaan ohjelmistokehittäjätiimiin, olemme erittäin uteliaita uudesta teknologiasta ja pyrimme ymmärtämään, mitä voimme teknologian avulla tehdä ja kuinka voimme ratkoa ongelmia skaalautuvammin, koska se on usein hyvä juttu asiakkaillemme ja omistajillemme. Ei teknologiaa teknologian takia, vaan jatkuvasti kysyen, mitä ongelmaa ollaan ratkomassa. Ja samalla hyväksymme, ettei kaikkia ongelmia kannata yrittää ratkoa ATK:lla, vaan usein se ”ei-skaalautuva” asiantuntijatyö on toimivin. Olemme myös tarkkoja sen suhteen, mitkä ovat kriittisiä itse kehitettäviä ratkaisuja ja mitkä ovat asioita, joihin löytyy jo maailmalta valmis ratkaisu. Esimerkiksi tämän foorumin taustalla oleva teknologia on ulkopuolelta ostettu loistava softa-alusta, jonka meidän kehittäjätiimi on integroinut ja räätälöinyt tarpeisiimme (olisi varsin kallista kehittää tällaista alustaa itse).

Sitten itse kysymykseen :blush: En osaa antaa suoraa lukua, mutta pyrin kuvailemaan asiaa, pahoittelut kiertelystä. Tämä on asia, jonka jätän mieluummin sijoittajien itse arvioitavaksi kuin että yrittäisin toimitusjohtajana ohjata ihmiset lokeroimaan meidät korkeimman EV/S-porukan kerhoon. Emme ole vastaavalla tavalla skaalautuva kuin pörssin softatalot, joiden liikevaihto on lähestulkoon kokonaan SaaS/lisenssipohjaista (kuten Qt tai Admicom). Emme myöskään ole puhtaasti konsulttiyhtiö (kuten Gofore). Kysymys on tavallaan vaikea johtuen aiemmin kuvaamastani filosofiasta. Esimerkiksi analyysipalveluissa emme myy analyytikon työsuoritetta, vaan kokonaisuutta, johon yhdistyy asiantuntijatyö, inderes.fi-alusta ja jakelu sijoittajayhteisöön. Flikissä emme myy streaming/virtuaalitapahtumien asiantuntijoiden työsuoritetta, vaan palvelukonseptia (johon yhdistyy Videosync ja usein inderes.fi-alusta). Ja myös IR-ratkaisuissa kyse on asiantuntijatyötä ja työkaluja yhdistävästä kokonaisuudesta, joskin ”puhtaan katteen lisenssitulot” kuten Videosync ovat suurimmassa roolissa täällä. Olemme myös rehellisiä itsellemme sen suhteen, että kaikissa näissä liiketoiminnoissa kasvu ja pitkässä juoksussa kilpailussa relevanttina toimijana pysyminen vaatii panostuksia henkilöstöön.

Q: Pystyisitkö kertomaan, kuinka pitkä “tilauskanta” teillä on analyytikko seurannalle keskimäärin? Tiedän sattuneesta syystä, että yhtiö X on ostanut teiltä 2-vuoden sopimuksen seurantaan.

A: Emme tee määräaikaisia sopimuksia. Kaikki sopimukset ovat toistaiseksi voimassa olevia, vähintään 12 kuukauden mittaisella sopimuskaudella. Joissakin tapauksissa saatamme tehdä pidempiä 24kk tai 36kk sopimuksia, mutta sopimukset uusiutuvat aina automaattisesti. Yksittäisten asiakassopimusten yksityiskohdat ovat luottamuksellista tietoa. Historiallinen asiakaspoistumamme on ollut noin 5 %, mistä yli puolet yrityskaupoista. Matemaattinen asiakkuuden elinikä on siis noin 20 vuotta.

Q: Kuinka Inderes Premiumien määrä on kasvanut?

A: Premium-jäsenten määrä on ollut hyvässä tasaisessa kasvussa ja tämä seuraa aika hyvin yhteisömme jäsenmäärän kasvua.

Raportointi

Q: Miksi Inderes ei raportoi nettotulosta liiketoimintakatsauksessaan? Myös tase ja kassavirtalaskelma puuttuvat liiketoimintakatsauksesta.

Noudatamme kevyempää liiketoimintakatsausta Q1- ja Q3-katsausten osalta. Tämä tuo merkittävän helpotuksen hallinnolliseen työhön, kun ei tarvitse tehdä täyttä raskasta raportointia neljää kertaa vuodessa. Mielestämme on hyvä, että sääntely mahdollistaa kevyemmän raportoinnin pörssiyhtiöille, koska tätä kautta saadaan kevennettyä hallinnollista taakkaa ja madallettua listautumiskynnystä etenkin pienemmille yrityksille.

Tähän on ehkä hyvä avata ajatteluamme sijoittajaviestinnän suhteen. Keskitämme (itsekin pienenä yrityksenä) panokset sinne, missä niistä saadaan tuotto/panos-suhde, eli millä keinoilla palvelemme omistajiamme parhaimmalla mahdollisella tavalla. Kysymme jokaisen panostuksen kohdalla, paljonko se vaatii resursseja ja kuinka hyödyllinen se on omistajillemme. Esimerkiksi voisimme tehdä täyden taseen ja kassavirtalaskelman kvartaaleittain, mutta se maksaisi omistajiemme rahaa (suorina ja epäsuorina kuluina) kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Sen sijaan käytämme resurssejamme hyviin infotilaisuuksiin ja esimerkiksi näihin kysymyksiin vastaamiseen. Mielestämme meidän liiketoiminnan seuraamisen kannalta tase ja kassavirtalaskelma kaksi kertaa vuodessa on riittävä. Emme itsekään seuraa operatiivisena mittarina vuosineljännestasolla näitä parametreja, vaan pidemmällä horisontilla. Jos jonkin mittarin seuraaminen tulee todella olennaiseksi ja tärkeäksi, otamme sen ilman muuta mukaan raportointiin. Tähän ajatteluun kannustamme myös omia asiakkaitamme, eli kyseenalaistamaan kaikkien (myös meidän tarjoamien) panostusten hyötyjä.

Q: Eikö Inderesillä ole tilintarkastajaa, kun liiketoimintakatsauksen vertailukauden luvutkin ovat tilintarkastamatta?

A: Emme olisi päässeet First North -listalle, jos meillä ei olisi tilintarkastajaa. Osavuosikatsauksia ei tilintarkasteta (ei meillä eikä muilla). Koko vuoden luvut tietenkin tilintarkastetaan.

Q: Olisiko mahdollista avata kvartaaliraporteissa liikevaihdon ja käyttökatteen jakautumista liiketoiminta-alueittain?

A: Olemme toistaiseksi katsoneet, että kokonaisuuden raportointi on meille tässä kokoluokassa riittävä raportoinnin taso. Olemme pieni yritys, joten ulkoisen raportoinnin jako useisiin divisioonin ei tunnu mielekkäältä. Arvioimme kuitenkin jatkuvasti mitä eri dimensioita liikevaihdosta raportoidaan, jotta meitä voisi arvioida läpinäkyvästi. Nykyinen jakohan on jatkuva/ei-jatkuva sekä Suomi/Ruotsi. Muilta osin pyrimme kuvailemaan sanallisesti eri alueiden kasvu- ja kannattavuusprofiileita.

Q: Liiketoimintakatsauksessa on käytetty termiä EBITA-liikevoitto. Avaisitko EBITA-liikevoittoa terminä ja, miksi EBITA on valikoitunut raportoitavaksi tunnusluvuksi?

A: Olemme FAS-kirjanpidossa, jolloin poistamme yrityskaupoista syntyvää konserniliikearvoa tasapoistoin (A). A-komponentilla oikaistaan nuo liikearvopoistot, jotka ovat kirjanpidollinen erä FAS-yhtiölle. Näiden suuruus on kerrottu katsauksessa. EBITA kuvaa parhaiten operatiivista kannattavuuttamme. Monille tutumpaa EBITDA-lukua sen sijaan emme raportoi ensisijaisena mittarina, koska tällöin kierrättäisimme yhden tärkeän kuluerän (D) sijoittajien silmien ohitse.

Jos olette huomanneet, monet yrityskauppoja tekevät yritykset pörssissämme raportoivat nykyään EBITA-lukua. Tällöin yritykset ovat keskenään vertailukelpoisempia. Jos kuvitellaan kaksi identtistä yritystä, josta toinen on syntynyt yrityskaupoista ja toinen orgaanisesti, niin EBIT voi antaa täysin eri kuvan näistä yrityksistä, vaikka niiden nykyiset kassavirrat tästä iäisyyteen olisivat identtisiä.

Tietysti sijoittaja voi valita itse, mitä mittaria seuraa, mutta EBITA on se, jolla itse arvioimme omaa operatiivista kehitystämme ja sen takia raportoimme sitä ensisijaisena mittarina.

Q: Onko Taalerin omistamien osakkeiden osto-optiolla mitään aikarajaa?

Optio on voimassa 30.6.2022 asti.

Analyysiseuranta

Q: Kävikö analyysiseurannan kanssa niin, että yhtiö oli liian myöhään liikkeellä IPO-vaiheessa ja tästä syystä seurannan aloituksessa on kestänyt niin kauan?

A: Pyysimme tarjouspyynnöt eri toimijoilta heti kun olimme saaneet listautumisprojektin maaliin. Periaatteessa olisimme voineet jo IPO-prosessin aikana pyytää tarjouksia, mutta halusimme keskittää fokuksemme projektin maaliin viemiseen. Valitettavasti valitsemamme palveluntarjoaja ei pystynyt aloittamaan aiemmin.

Q: Koetko riskinä, että seurannan aloituksen viivästyessä markkinoille välittyy viesti, jonka mukaan sijoittajaviestintään erikoistunut yhtiö ei pidä analyysipalvelua tärkeänä?

A: Painotimme palveluntarjoajan valinnassa laatua enemmän kuin nopeaa toimitusaikaa. Laatu on myös yksi omista arvoistamme. Haemme pitkäaikaista kumppania vuosien ajaksi, minkä takia emme nähneet tämän sopimuksen kaatuvan toimitusaikaan. Toki itsekin toivoimme nopeampaa käynnistystä. Joudumme toivomaan vastaavaa joustoa myös omilta asiakkailtamme nykyisessä tilanteessa. Aloitimme prosessin heti listauduttuamme, joten pidämme tietysti tätä tärkeänä ja ilo nähdä, miten tärkeänä sijoittajat sitä pitävät.

Q: Kun kilpailutitte oman ulkopuolisen analyysipalvelunne, mitä tekijöitä painotitte eniten päätöksenteossa?

A: Laatu, tiimi ja meitä seuraava analyytikko sekä avoimuus (kaiken materiaalin tuli olla avoimesti yhteisömme saatavilla).

86 tykkäystä

Jatkoa Mikaelin Q&A postaukselle. :slightly_smiling_face: :+1:

Edittinä, videolla samat kysymykset käytynä videomuodossa hieman laajemmin joten jokainen voi tehdä tulkintoja kehonkielestä ja äänenpainoista. :smiley:

34 tykkäystä

@Mikael_Rautanen

Kun ipojen laatu koko ajan nyt trendinomaisesti heikkenee…

… kumman tien Inderes valitsee?

  • ottaa pois kuleksimasta tarjolla olevan loistavakatteisen liikevaihdon siitä että tuo noille näkyvyyttä

vai

  • asettuu piensijoittaja-asiakkaidensa puolelle häikäilemättömiä rahastuksia (à la Lemonsoftin sisäpiirin osakemyynnit) vastaan?

Mielestäni Inderesillä on todella ansaitusti erinomainen maine puolustettavanaan. Mainetta ei kannata lähteä myymään.

Inderes ei ole investointipankki, mut laitetaan nyt tää kuitenkin:

"This general lowering of standards by investment banking firms was due to two causes, the first being the ease with which all issues could be sold, and the second being the scarcity of sound investments to sell. Now they had to choose between selling poor investments or none at all – between making large profits or shutting up show – and it was too much to expect from human nature that under such circumstances they would adequately protect their clients’ interests”

– Benjamin Graham & David Dodd, Security Analysis, 1932

14 tykkäystä

Mitähän oikein tarkoitat? Inderes osallistuu IPO raportteihin vain, jos näkevät sen kohtuullisesti hinnoitelulta & yhtiö haluaa ostaa kyseisen pre-ipo raportin. (Näin muistan, että jossakin ovat sanoneet)

Toisaalta, jos yhtiö haluaa ostaa seurannan niin miksi ei Inderes siitä tekisi sopimusta? Esimerkiksi Sievin seuranta aikoinaan aloitettiin negatiivisella suosituksella.

On jokaisen sijoittajan omalla vastuulla mihin rahansa tunkee. Jokaisen kuuluu tehdä omaa DD, eikä peesata kuin sokea kana.

30 tykkäystä

@musa_2 kannattaa lukea/katsoa nuo Inderesin sijoittajaviestintään kuuluvat viestit. Viimeksi tänään videolla Mikael kertoi, että eivät lähde kaikkiin IPOihin tekemään IPO-analyysiä, vaan hyvinkin valikoivasti noita tekevät.

EDIT: Enkä näe mitään väärää siinä, että lähtevät tekemään IPO-analyysiä firmasta, joka on surkea ja lähtee pörssiin vain rahastus mielessä. Tässä tulee nimittäin Inderesin koko jutun ydin: luottamus. Ainakin @Mikael_Rautanen on viestittänyt usein, että yhtiö elää SIJOITTAJIEN luottamuksesta. Minä luotan, että Inderse tekee riippumatonta analyysiä (vaikka pörssiyhtiöt ovat asiakkaana) ja kertoo, jos yhtiö on huono sijoituskohde IPO-hinnalla (olettaen siis että IPO-analyysin ovat tehneet).

38 tykkäystä

@N.K ja @JNivala , kiitos teille, selvensi!

1 tykkäys

Kiitos haastosta :muscle::pray:

Ensiksi olen eri mieltä laadusta. Meillä on ollut keskimäärin hyviä listautujia tänä vuonna ja viime vuosien listautujat keskimäärin tarjonneet hyviä tuottoja. Kuinka laadukkaita tämän vuoden ipot ovat, sitä voidaan oikeasti arvioida vasta vuosien päästä. Joukkoon takuulla osuu niin karmeita epäonnistumisia kuin isoja menestystarinoita sekä kaikkea siltä väliltä.

Toiseksi, kysymyksen asettelu ainakin tuntuu perustuvan lähtökohtaan, jossa listautumiset olisivat nollasummapeliä, jossa yritys ja sijoittajat ovat vastakkain ja toisen voitto on toisen häviö. Jotkut tuntuu ajattelevan, että listautujat olisivat vain rahastamassa markkinatilannetta. Hyvässä ipossa yritys saa uuden vaihteen kasvuun ja niin vanhat kuin uudet omistajat hyötyvät. Ja tässäkin, joukkoon osuu varmasti myös niitä, joissa vanhat omistajat tekee jälkeenpäin katsottuna hyvän diilin ja uudet huonon, mutta joukkoon tulee myös kaikkien kannalta loistavia menestystarinoita.

Kolmanneksi, Inderes ei yksin ole se portsari, joka päättää kuka pörssiin pääsee sisään ja kuka ei. Se on markkinoiden tehtävä. Ja jotta markkinat voivat sen tehtävän suorittaa mahdollisimman tehokkaasti, on listautujista oltava mahdollisimman hyvää ja läpinäkyvää tietoa saatavilla. Siinä taas meillä on roolimme. Analyysin osalta olemme ipoissa hyvin valikoivia, mutta esim roadshow-tapahtumaa tai ir-sivuja voidaan tarjota kaikille ja toimimme mielellämme listautujan ja sijoittajien välisessä dialogissa alustana.

Yksi roolimme on myös tukea kasvuyrittäjiä. Autamme yrittäjiä hyvin varhaisessa vaiheessa listautumispolulla, jotta listoille saataisiin sijoittajille mahdollisimman laadukkaita yhtiöitä. Monia yrittäjiä olemme lähettäneet takaisin piirrustuspöydän ääreen neuvomalla ”laittakaa nämä ja nämä asiat kuntoon, niin voitte olla listautumisvalmis x vuoden päästä”. Listautuminen ei todellakaan sovi kaikille ja tässä olemme yrittäjille armottoman rehellisiä, koska ipo on yritykselle sen koko loppuelämää määrittävä päätös, jota on äärettömän vaikea perua. IPOa ei pidä tehdä väärin perustein. Tässäkin meillä on paljon tekemistä, jotta saamme kehitettyä laadukasta IPO-markkinaa Suomeen.

Isoin ero viittaamiisi investointipankkeihin meillä on se, ettei liiketoimintamme ole näiden projektien tähtitieteelisten onnitumispalkkioiden tekeminen, vaan listalla oleville yhtiöille tarjottavat palvelut. Meillä on tapana sanoa, että liiketoimintamme ei ole järjestää hienoja hääbileitä vaan meidän liiketoimintaa on se avioliiton (usein tylsä) arki.

Eli kyllä me ollaan sijoittajien, yritysten kuin koko markkinapaikan etua edistämässä. Ja tehdään tietysti siitä samalla pitkässä juoksussa järkevää ja kestävää liiketoimintaa :slightly_smiling_face:

127 tykkäystä

Kiitos paljon kommenteistasi! Iso hatunnosto sille mitä olette saaneet aikaan 12 vuodessa. Aina löytyy punainen lanka strategiassanne kun olen kaikenlaista kysellyt :slight_smile:

Ajan kuluminen antaa sitten perspektiiviä tämän poikkeuksellisen pörssivuoden käänteisiin.

Olisiko kuitenkin hyvä linjaus että Inderes antaa näkyvyyttä vain sellaisille ipoille joissa osakemyynnin osuus jää hyvin maltilliseksi?

Suuret osakemyynnit ovat niin klassinen varoitusmerkki että niistä me konservatiiviset nuivat nihkeilijät kitisemme jatkossakin :smiley:

Sitten kun yhtiö on jo pörssissä ja tulee Inderesin seurantaan, siinä kohtaa on aivan sama kuinka suuri osakemyynnin osuus on ollut. Siinä kohtaa on osta–lisää–vähennä–myy-suositukset käytössä.

12 tykkäystä

Aivan mahtavaa Mikael miten avoimesti ja aktiivisesti kommunikoit nykyään yhteisön kanssa ja se varmasti onkin tässä juuri listautumisen jälkeen erittäin tarpeellista. Näin Inderesin eräänä omistajana toiveenani olisi kuitenkin että saisitte pian palkattua jonkun IR-tyypin hoitamaan sijoittajaviestintää ja että Toimitusjohtaja voisi sitten käyttää enemmän aikaa tekemään meille kaikille isosti massia :cowboy_hat_face:

Inderesin Q3 jälkeen liikevaihdon kasvussa riittää näillä näkymin kirittävää ja yhtiökokoukseen on huomattavasti kivempaa tulla, mikäli Q4 luvut näyttävät hyvältä :sunglasses:

33 tykkäystä

On meillä IR:ssä erinomainen taustatiimi, itse olen vain IR:n ensisijaiset kasvot ulospäin, mikä on pienelle yhtiölle ihan toimiva konsepti :slight_smile: Ehkä se kertoo prioriteeteista, että käytän aikaa yhteisön ja meidän oman IR:n kehittämisen parissa, molemmat kyllä auttavat bisnestä (ei toki Q4:llä mutta pitkässä juoksussa). Ja operatiivisessa tekemisessäkin on niin hyvät tiimit, että ei minua sinne tarvita soheltamaan. Oikeastaan vanha syntini on se, että olen niin koukussa asiakastyöhön, että se joskus vie liikaa aikaa muilta asioilta.

57 tykkäystä