Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Jos olisin sinun asemassasi, pohtisin haluanko edes hieman sopeutua yhteisöön vai kannattaisiko minun etsiä jokin omalle ilmaisutyylille sopivampi alusta. Foorumin säännöissä on kuitenkin todettu sisältöpainotteisuus. Kuulun itsekin muutamaan sijoituksiin liittyvään Discordiin. Ovat ihan hauskaa ajanvietettä ja sieltä voi poimia ideoita, mutta oikeasti lisäarvo sijoituksiin liittyen melko vähäistä, koska arvokaskin sisältö hukkuu meemeihin ja one linereihin. Toivoisitko itse että foorumi menisi tähän suuntaan?

Tämän todettuani, toivottavasti jatkat osallistumista, hieman sopeutuen :hugs: Tuskin kukaan sun persoonan takia viestejä liputtaa, vaan niiden sisällön vuoksi.

14 tykkäystä

No tämähän sai ironisen mausteen kun ei sarkasmia ymmärretä edes kahvihuoneen puolella :joy: Jos liputtaja oli itse @Masse niin ei tällä viestillä ainakaan foorumin huumorimiestä ollut tarkoitus loukata.

9 tykkäystä

voikohan omia viestejään liputtaa, oletteko kokeilleet??

1 tykkäys

Annan nyt omatkin kaksi senttiäni tähän liputusasiaan.

Eniten tuntuu että ihmisiä ärsyttää:

  1. Raportoinnit omien osakkeiden performanssista / myynneistä (muualla kuin ostin/myin ketjussa)
  2. Sisällöttömät mutu-spekulaatiot jonkun osakkeen lyhyen aikavälin tulevasta kurssista

Itse en yksittäisiä turhia viestejä jaksa liputella, lähinnä silloin ärsyttää jos ketjun ohi menevistä viesteistä alkaa muodostua isompi keskustelu, joka uhkaa viedä koko ketjun sivuraiteille. Tällöinkin yleensä tulee vaan kommentoitua että siirrettäisiinkö tämä ohi menevä keskustelu jonnekin muualle eikä liputettua viestejä kun se liputus ei oikein kerro viestin kirjoittajalle mitään että missä meni vikaan.

Monelle sijoittamiseen liittyvät keskustelut on myös viihdettä, joten yksittäiset humoristiset tai turhat viestit ei mielestäni ketjuissa haittaa jos >80% viesteistä on kuitenkin asiallisia. Joku myös mainitsi että ”konkareilla” olisi löyhempi seula kuin ”noviiseilla”. Luulisin että tämä johtuu juurikin siitä, että kun ”konkari” kontribuoi paljon foorumille niin ne yksittäiset turhat viestit menee niin sanotusti siinä sivussa, kun taas jos 100% jonkun nimimerkin kirjoituksista on turhaa niin ymmärrän että tulee helpommin liputettua.

Mielestäni liputus pitäisi ensisijaisesti olla käytössä loukkaavia jne. viestejä varten. Ohi aiheen menevissä / ns. turhissa viesteissä ohjaaminen oikealle kanavalle / asiaan on useimmiten parempi ratkaisu kuin liputus, joka ei tosiaan ole kovin rakentavaa.

Ja kahvihuoneessa ei kyllä pitäisi yhtään ”turhaa” viestiä liputtaa koska koko kanavan tarkoitushan on käydä ”turhaa” keskustelua (siinä mielessä tätä liputuskeskusteluakin käydään ihan väärällä kanavalla koska tällä on merkitystä :smile:)

TLDR: pidetään foorumi avoimena ja opastetaan toisiamme paremmiksi foorumilaisiksi niin kaikilla on mukavampaa ja foorumista tulee entistä parempi :+1:

33 tykkäystä

Sivusta huutelen myös itse hieman aiheeseen liittyen.

Itsekään en viestejä liputtele (en edes tiedä pystyisinkö) ja ymmärrän oikein hyvin, että nollasisällön viestit saavat osalla savun nousemaan korvista. Yhä useammassa ketjussa on viime aikoina alkanut kuitenkin esiintymään sellaista, että ensimmäistä nollasisällön viestiä kommentoidaan toisella sisällöttömällä viestillä ja tämä ketju saattaa jatkua useamman viestin verran. Tämä jos joku tekee ketjusta todella raskasta luettavaa.

Tähän voisi auttaa esimerkiksi edellä mainittu ”liputus perusteluiden kera” -systeemi tai joku muu tapa, jolla saataisiin viesti perille liputetun viestin kirjoittajalle ilman, että ketju puuroutuisi lukukelvottamaksi kinasteluksi.

Tämä siis ihan yleisenä havaintona, ei kenellekään henkilökohtaisesti. Täällä foorumilla jaetaan paljon todella arvokasta tietoa ja ainakin minua foorumiketjujen kahlaaminen läpi päivittäin on auttanut kehittymään sijoittajana. Toivottavasti keskustelu täällä pysyy myös jatkossa laadukkaana! :slight_smile:

9 tykkäystä

Kommentoidaan nyt vielä tänne, että minun mielestä noilla Osto/Myynti-ketjussa lainaamillani viesteillä ( Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1) - #8139 käyttäjältä Mututuntuma ) ei ole mitään informaatioarvoa, vaikka olisit voittanut joka vuoden kilpailut. Innofactor-oston nousuprosentit ja muut saavutukset eivät vaikuta tähän asiaan. Minä ainakin vaimentaisin ketjun välittömästi jos se täyttyisi tuollaisista viesteistä. En kannata kovin tiukkoja sääntöjä, mutta edes pienimuotoinen pohdinta ennen postaamista olisi tarpeen.

2 tykkäystä

Juu eipä mitään.

Laittelen tuonne omat myynnit ja ostot, tosin vedyt ja uusiutuvat ja energiat en ole laittanut.

Oletan, että aika moni tietää mitä minulla on salkussani ja jos joku sattumoisin seurailee, niin näkee ne. Usein keskustelen eri osakkeiden ketjuissa niistä.

Välillä jaksan vähän perustella toki vähän tuonne ostan ja myyn ketjuun.

Innofactoria nostin siksi, että oli niin ilmeinen nousun paikka 0,82 tasosta ja ostin nyt vielä lisää q2 jälkeen, koska minusta korkeampi arvostus on perusteltu, kuin nykyinen.

Käänne siinä alkoi jo q4 2019.

Qt olen ostanut 6-6,6€ tasoista saakka 19 euroon ja ollut bullish, talenom 11 eurosta paljon ostoja, jolloin jos joku seurannut, niin minusta talenom kevennykset ovat minulta signaali, että arvostus on haastava.

Jne.

Sulle @Mututuntuma noilla ei saata olla arvoa, eikä se ole minulle erityisen tärkeääkään.

Minusta on hauska laitella ostot yleensä suht reaali aikaisesti, jos jotakuta kiinnostaa, niin kiinnostaa, jos ei niin ei kiinnosta. Indeksiä parempaa tuottoa olen pystynyt tekemään vuosia peräkkäin.

9 tykkäystä

Kyllä minä ainakin seuraan muutamia nimimerkkejä ja tutustun heidän uusiin ostoihin tai pohdin myyntejä, vaikka useilla viestit ovat vain myin x osaketta tai ostin y osaketta.

3 tykkäystä

Eikö olekin hyvä tunne, kun pääsee pitkästä aikaa olemaan mukana yrityksessä, joka ostaa maailmalta hyvää Suomeen sen sijaan, että täältä myydään tuhkatkin pesästä? Go Sampo :partying_face:

14 tykkäystä

Hermot ei kestä, missä Sampon tulos viipyy! Mihin laitan stopparit?!? Laskeeko se vai nouseeko se, laskeeko alkuun ja sitten nousee, vai nouseeko alkuun ja sitten laskee?? Aivan mahoton paikka! :exploding_head:

2 tykkäystä

Sampon tulos saa selvästi foorumitkin polvilleen kun lähettelee “sinut on kirjattu ulos”-viestejä ja näyttää jotain yleisnäkymää :grin:

“Rajun kuormituksen vuoksi tämä näytetään väliaikaisesti kaikille niin kuin uloskirjautunut käyttäjä näkee sen.”

5 tykkäystä

No tulos tuli ulos kurssin muodossa tasan klo 10,00, mutta mihnä viipyy Inden virallinen kommentti asiasta? Matias?? Sauli toki makaa jossain hillapedillä Ylä-Lapin rakkasoilla ja kalastelee oikeaa lohta ja samalla miettii ihan tosissaan, että viitsiskö palata etelään enää ollenkaan, mutta nuori Matias, mihnä rapsa???

Masse-setä, FA, ennen oli kaikki paremmin, tähän kelloaikaan Verphu oli jo haastatellut ja savustanut Stadigit moneen kertaan … :laughing: :laughing: :laughing:

13 tykkäystä

No, sen minkä Sampo sukeltaa, Metso-Outo korjaa tänään. Aika plusmiinus nolla päivä salkussa siis :smiley:

Edit: Plussapäivä siis, sillä Metso-Outo-:roller_coaster: painelee kohti ATH-lukemia reipasta vauhtia.

Vähän semmoinen “negaillaan ostotarjousta järjettömiä määriä”-fiilis kyllä Sammon osalta - jos olisi paljon löysää pelimerkkiä niin pitäisi kauhoa lisää. Jos tämä jotenkin puhkoo nuo viime päivien pohjat lähempänä kolmea kymppiä niin sitten alkaa mennä toissijaista lappua yli laidan että pääsee ostoksille.

2 tykkäystä

Osta/Myynti ketjun otsikossa oli hetken aikaa “Lyhyin perusteluin”. Tästä järjestettiin kysely jonka lopputuloksena ääniä oli enemmän niillä jotka eivät kaivanneet perusteluita ketjuun. Nyt sitten mennään ilman perusteluita.

1 tykkäys

oikeastaan noin 200hlö otannalla meni lähes prosentilleen 50-50, joten selkeää punaista lankaa ei löynyt… joten luovutin asian suhteen ja annan foorumin moderaattoreiden hoitaa linjanvetoa :slight_smile: alun perin oma ajatus oli, että muutama sananen ostojen ja myyntien perusteluiksi olisi suotavaa → helpompi lukijoiden saada kiinni ideoista ym.

2 tykkäystä

Näin taisi olla. Minäkin pitäisin siitä että olisi lyhyet perustelut, vielä enemmän häiritsee jos on kommenttina “Perustelut jossain ketjussa”. Silloin yleensä joutuu kahlaamaan sivutolkulla one linereita jotta lopulta löytää asian.

3 tykkäystä

Entäs se henkilö joka tekee oston, aluksi kaivelee pitkään tietoja ja uutisia firmasta, linkkailee ne asiaan kuuluvaan ketjuun, siellä keskustelua kyseisistä uutisista ja lopulta päätyy ostoon kyseisten uutisten, keskustelujen ja oman aivotyön perusteella. Sitten taas kirjoittaa kaikki auki osta ja myynti ketjuun. Eikö asiasta kiinnostunut voisi nähdä kuitenkin sen verta vaivaa, että käy itsekkin tutkimassa yrityksen ketjua ja selvittämässä mistä tämä pöhinä johtuu?

En tiedä… itse olen sen verta m*lkku, että en jaksa joka ostoani ja myyntiäni perustella, varsinkin lisä ostojen kanssa. Sillä en ole nyt edes postannut ostojani jos joku pahoittaa mielensä niistä niinkuin @viljo osto ja myynti postauksien kanssa nyt kävi, tai aikaisemmin kun porukka osti vetyä niin taas porukka pahoitti mielensä että “tehkää vety ostoille oma ketju”. Huhhuh.

Hienoa jos jotkut jaksaa perustella, todellakin. Kyllähän siinä tulee samalla itselleen perusteltua ostot ja myynnit, mutta itse jätän kyllä vain jatkossa myyntini ja ostoni postaamatta kun tuntuu menevän niin vaikeaksi koko ketju.

Ja nuo “one linerit” mitä sivuat tuossa… jotkut foorumilaiset valittaa liiallisesta moderoinnista, mutta tässä nähdään syy miksi sitä moderointia on. Kaikki puuroutuu ja tietoa ei löydy.

Pahoittelut, huono aamu ylipäätänsä ollut niin piti nyt jostakin avautua

10 tykkäystä

Olen periaattessa täysin samaa mieltä kanssasi. Osto ilman perusteluita ei yleensä aiheuta itsessäni minkäänlaisia toimenpiteitä, jos on lyhyet perustelut saatan paneutua tapaukseen paremmin. Foorumilla on nykyisin niin paljon keskustelua että oikeasti tärkeän tiedon löytäminen on välillä hankalaa. Kaikkia ketjuja ei voi enää mitenkään seurata, ei edes niitä joista on oikeasti kiinnostunut.

2 tykkäystä

Tässä on jatkumoa Akin kolumnille. Vaikka itselle nuo Jenkkimarkkinat ovat täydellisen vieraat, niin näistä viime aikaisista jutuista (ylempänä ketjussa muun muassa HS & Aki Pyysing) pääsee kohtalaisen hyvin kärryille, mikä tätä markkinaa on viimeiset kuukaudet ajanut ylöspäin. Siitä, onko tämä kehitys kestävällä pohjalla, voidaan olla montaa mieltä. Itseä tuo meno kyllä rapakon toisella puolella hirvittää, jos nämä jutut ja videot ovat osaksikaan tosia. Tässä tilanteessa kyllä luottaisin enemmän meidän foorumin Massen Amerikan serkkuun, kuin tähän vihreällä nuijalla varustettuun pelle-Hermanniin :pensive:

Teknokupla romutti monen päiväkauppiaan haaveet miljoonista, mutta koronakriisi on tuonut uutta renesanssia sijoittajien treidiunelmiin. Goldman Sachsin mukaan pienten kauppojen määrä osake- ja optiomarkkinoilla on noussut merkittävästi. TD Ameritrade puolestaan kertoi vierailujen osaketreidaamista opettaville sivuilleen kasvaneen lähes nelinkertaisesti. Robinhood sai 3 miljoonaa uutta asiakasta pelkästään tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla.

Koronavirus tuskin on ainoa syy päiväkaupan kasvaneelle suosiolle. Monet Facebook-ryhmät, Reddit-ketjut ja muut sivustot ovat pullollaan perinteisiä päiväkauppiaan elementtejä - kuumia vinkkejä, tarinoita äkkirikastumisista, uusia treidausstrategioita ja niin edelleen. Ne ovat omiaan koukuttamaan nuorta treidaajaa maailman suurimmille, petorikkaille sijoitusvesille miljoonien perässä.

Mobiilisovellukset ovat tehneet treidaamisesta helppoa ja hauskaa. Ne ovat myös mahdollistaneet sijoittamisen pienemmillä pääomilla, mikä on houkuttelevaa uusille sijoittajille. Lisäksi uusilla sijoittajilla ei välttämättä ole edes muistikuvia teknokuplan tai finanssikriisin aiheuttamista tuskista.

5 tykkäystä

No niin. Sedällä oli samantyyppinen "huoli"viesti Sampo-ketjussa, niin taas oli joku tumppeli sen liputtanut “roskapostina” :angry:

Huoli oli ja on ihan aiheellinen: Sampo ei ole tänä päivänä ollut Inden prioriteetti number 1 ja foorumi on sitä joutunut paikkaamaan (kiitettävästi, toim.huom :slight_smile: )

Masse-setä, FA, Sampo-lohet kalasopaksi, jos ei meno muutu! :fish: :fish: :fish: :fish:

3 tykkäystä