Oi. Sitä on liikkeellä. Pidin pitkään puoleni, mutta viikonloppuna mökillä tuli jossain vaiheessa kylmä ja tässä sitä nyt ollaan 
Hienoa, että olet aloittanut sijoittamisen noin nuorella iällä. Siitä on varmasti iloa ja hyötyä loppuelämäksi. Ja sitten kun sen aika tulee, suosittelen myös lapsille sijoittamista ja ehdottomasti myös niistä puhumista. Siten ei pullistunutta sijoitussalkkua pistetä lihoiksi heti kun täytetään 18v.
Minulla oli vähän samantyyppinen tausta sijoittamisessa, eli meillä siitä puhuttiin juuri näissä ruokapöytäkeskusteluissa. Yhteen aikaan isäni kysyi meiltä lapsilta, että mitä mieltä olemme, ostetaanko KOPin (yksi Nordean edeltäjistä SYPin lisäksi) osakkeita muistaakseni noin 2 markalla. Jäi erityisesti mieleen se, että jos KOP ei selviydy ja menee konkurssiin, niin sitten voidaan vaikka tapetoida seinät niillä osakekirjoilla. Muistaakseni isä osti sitten lisää ja teki yhden parhaimmista muuveistaan. Myöhemminkin sijoittamisesta on voinut puhua lähinnä oman perheen sisällä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ja samantyyppisiä yllätyksiäkin on tullut ihmisten suhteen, joita on tuntenut pitkään.
Sijoittamisen alkuvaiheessa kävi usein niin, ettei luottanut omaan näkemykseensä ennenkuin kurssi alkoi nousta. Ja joskus kävi sitten niin, että jäi odottelemaan dippiä, eikä sellaista tullut. Omat pahimmat sijoitusmokat ovat liittyneet yleensä ‘lost opportunities’-luokkaan. Hartwall, Instrumentarium (ei optikkoliike vaan 2004 pörssistä poistunut terveydenhoitoalan yritys, jonka GE osti), Amer, Okmetic, jne. On niitä muitakin mokia tullut tehtyä. Jokaisen kai täytyy ne itse käydä läpi 
Salkun punertamista vastaan on hyvä olla jotain osinko-osakkeita. Ne helpottavat kummasti, varsinkin jos ne sitten malttaa sijoittaa niihin edelleen osto-listalla ja tappiolla oleviin osakkeisiin. Joko niihin samoihin tai sitten ihan uusiin kohteisiin. Näin saa keskihintaa alas. Aika usein automaattireaktio on ostaa niitä, jotka vihertävät, vaikka kannattaisi ostaa niitä punertavia…Tietysti taas muistaen, että osa osakkeista saattaa päästä ns. vihreään aaltoon, ja silloin trend is your friend.
Joo. Taitaa olla tuttu tyyppi siellä KL:n sivuilla. Ainakin ihan samoilla linjoilla minun kanssani 
Paranemisia