Itsellä matka sijoittamisen maailmassa on tietenkin vasta alussa, mutta aikoinaan n. 14-vuotiaana vuonna 2015 eksyin sattumalta tarkastelemaan rahastoja ja sitä minkälaisia vaihtoehtoja olisi rahoille sen sijaan, että makuuttaa niitä pankkitilillä. Innostuin siitä ajatuksesta, että rahalla voi ikään kuin itsellään generoida lisää pääomaa. Myöhemmin sitten eksyin lukemaan myös osakkeista, kun tajusin, että Medifilmin arvopaperisalkun hallinnointi tulee sitten täysi-ikäisenä olemaan minun homma isäni poismenon vuoksi. Ajattelin, että vähän pitäisi kuitenkin tietääkkin asioista, kun salkkua tulee hallinnoimaan, jonka koko on kuitenkin kuusinumeroinen euromääräisesti, jonka jo nuorempana tajusin olevan iso.
Siinä sitten tuli kokeiltua ensin vähän pitkien positioiden myyntiä, jotka näyttivät kalliilta (välissä olin hankkinut perustiedot esim. P/E:n ja P/B:n yms. merkityksestä) ja hyvin tuottaneilta, josta edelleen sitten ajatukseni eksyivät kurssikäppyröitä katsoessa siihen ajatukseen, että kun kerran osakkeen hinta vaihtelee niin hirveästi, niin mitä jos pystyisi ajoittamaan siten, että pääset ostamaan mahdollisimman halvalla, ja myymään mahdollisimman kalliilla Sitten tuli kokeiltua treidailua (ennen kuin edes tiesin teknisestä analyysistä pätkän vertaa, ei Medifilmin kautta) sellaisella tyylillä, että haetaan numeerisesti paljon laskeneita kohteita viikon aikana, ja toivotaan, että suunta kääntyy, kun lasku on ollut tarpeeksi suuri (silloin olin päässäni pyöritellyt oikeastaan ilman erityisiä perusteita, muuta kuin mutulla, noin likimääräisesti, että jos osake on viikossa laskenut yli kuusi prosenttia, niin silloin voisi harkita ostavansa osaketta lyhyelle aikavälille, ehkä pariksi viikoksi). Tällöin en edes tiedostanut, että itseasiassa kokeilin tietämättäni swing-treidaamista ilman teknistä analyysiä Lopputulos oli aika ruma, vaikka yhdessä vaiheessa pääsin nimeltä mainitsemattoman tuttuni kanssa yli 33% keskimääräisen pääoman tuottoon about vuodessa, kun osuimme Orionin rajuimpaan kurssilaskuun, tuloksena lopulta vajaa -50% turskaa Orionista, ja yleisesti reilusti miinuksella, kun positio oli ollut ihan suht iso.
Myöhemmin sitten tuli Medifilmissä aloitettua ihan osakkeiden ostot, silloin vielä äitini toimeksiannosta, kun olin itse alaikäinen. Tämä tapahtui 2017 lopulla, kun olin eksynyt katsomaan Mikaelin videota Nokiasta, ja sen halpuudesta, ja päätin, että Medifilmiin on myös pakko ottaa vähän isompi positio (pieni positio oli jo jäänyt, kun isäni oli ostanut 11€ pintaan joskus kauan sitten Nokiaa). Tämä meni oikeasti hyvin, ja oikeastaan herätti kiinnostukseni Inderesiä ja sen analyysejä kohtaan. 2018 lopulla sitten kun tulin täysi-ikäiseksi, niin päädyin tänne sijoitusfoorumille, aikaisemmin olin ollut mm. Facebookin Osakesijoittaminen -ryhmässä aktiivinen jäsen (jossa mm. pidin virtuaalisalkkua, jolla swing-treidailin ja kertoilin tuloksia välillä FB:hen), mutta sitten paino vaihtui tänne. Samalla olin ehtinyt lukea jo vähän perusteita teknisestä analyysistä.
Nyt kun ollaan sitten nykyhetkessä, niin olen Medifilmin täysvaltainen osakas, ja Medifilmin toimitusjohtaja, ja sen salkkua hallinnoin aktiivisesti. Tällä foorumilla on ollut minulla tosi iso kontribuutio sekä oppimiseen, Medifilmin salkun kehitykseen (etenkin vuonna 2019), ja hyvinvoinnin ylläpitoon. Etenkin teknisen analyysin oppimiseen olen saanut hirveän määrän tukea (@DayTraderXL, @Otto_N ja kumppanit ) , ja sitä kautta päätynyt melkein täysveriseksi swing-treidaajaksi, joka kuitenkin sekä treidaa, että sijoittaa pitkällä aikavälillä, ja markkinoita seuraa sekä lyhyen, että pitkän aikavälin kannalta Inderesillä itsessään on myös ollut todella iso kontribuutio sekä oppimiseen yrityksen arvonmäärityksestä, markkinoiden käyttäytymisestä, ja osakkeiden hinnoittelusta. Kaikki kiitos tästä kuuluu kaikille Inderesläisille, ja erityisesti kiitän teitä teidän avoimuudesta. Koskaan minulla ei ole ollut sellainen olo, että olisin epätervetullut, tai porukkaan kuulumaton nuori. Myös fundamenttien arvottamiseen on tullut apua Inderesin rapsojen kautta, kun olen innostunut käyttämään DCF-malleja arvonmääritykseen ja riskianalyysiin, raporttien antaessa kaiken muun tärkeän informaation ja pohjan minulle fundamenttien arvottamiseen.
Fun (or maybe not) fact: Yhtään kirjoja en sijoittamiseen liittyen ole lukenut. Kaikki informaatio on tavalla tai toisella hankittu internetistä. Kauan eläköön Inderes ja Sijoitusfoorumi, myös tässä suhteessa
Johannes S.