Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

No osakesijoittaminen on täyttä spekulointia.
Mutta ajele varovasti, ettet joudu mennä www.kamux.fi

1 tykkäys

Ei se nyt ihan täyttä spekulointia ole. Tai toivottavasti kenelläkään ei ihan pelkän spekuloinnin varassa ole koko sijoitustoiminta! :smiley:

1 tykkäys

KAMUX OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.9.2019 klo 09.30
Kamux Oyj:n taloudellisten katsausten julkaisuajat vuonna 2020
Kamux Oyj julkistaa tilinpäätöksen ja osavuosikatsaukset vuonna 2020 seuraavasti:
28.2.2020: Kamux Oyj julkaisee tilinpäätöstiedotteen vuodelta 2019.
15.5.2020: Kamux Oyj julkaisee osavuosikatsauksen tammi-maaliskuulta 2020.
13.8.2020: Kamux Oyj julkaisee puolivuosikatsauksen tammi-kesäkuulta 2020.
13.11.2020: Kamux Oyj julkaisee osavuosikatsauksen tammi-syyskuulta 2020.
Vuosikertomus, joka sisältää tilinpäätöksen vuodelta 2019, ilmestyy viikolla 12/2020.
Kamux Oyj:n varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi tiistaina 21.4.2020.

3 tykkäystä

Katselu jatkuu ja näemmä nautiskelukin :slight_smile: Nyt 5.44 eeroa.

Masse-setä, FA, aja autosi ihan loppuun asti niin maailma pelastuu :red_car:

4 tykkäystä

Captain Morganin keskitäyteläinen, kuiva, terävä, hennon arrakkinen, kevyen mausteinen, paahteinen tuoksu kävi nyt Warrenin nenään myyntilaidalla. Warren siirtyi nautiskelmaan aromeista sinne puolelle hintaan 5,42€. Kynttilän valossa on hiukan pisteliäs olo. Kun kynttilät alkavat muistutttamaan pistävää piikkiä on parempi siirtyä muualle. Warren ei suosiolla piikkiä ota vaan nautiskelee mieluummin Captain Morgania.

2 tykkäystä

Vaikka kurssinousu lämmittää mieltä ja saa hilpeäksi, koitetaan pitää ketju asiakeskeisenä ettei tämä puuroudu! On mukavampi lukea kommentteja yhtiöstä, ei pörssikurssin päivittäisistä liikkeistä. :wink:

Kahvihuoneessa voi nauttia Kamux-kahveja ja fiilistellä.

24 tykkäystä

Kävin tässä välissä hommaamassa auton veljelle. Ei nyt ollut Kamuxista, mutta käytetty joka tapauksessa

Diesel juu, mutta eihän tuossa arvonalenemassa ole mitään järkeä. Ostohinta 11 500, ostaja varmaankin saanut myytyä ehkäpä kympin pintaan. Ikää viitisen vuotta ja kilometrejä noin 60tkm. Arvonalenemaa jotain 3500 vuodessa ostohinnasta :nauseated_face:

Toki dieseleiden jälleenmyyntihinnat ovat tulleet järjettömästi alas, mutta pistää taas noin yleensä mietityttämään kuka hullu kehtaa ostaa uusia autoja puhuttaessa tällaisista summista. Ehkäpä suuret massat hokaavat tämän jossain vaiheessa ja käytettyjen, ulkomailta roudattujen autojen, kysyntä jatkaa kasvuaan.

1 tykkäys

Venatkaa vain kun sähköautot lyövät itsensä läpi oikeasti, alkaen 2-3v päästä. Uusien ja käytettyjen dieseleiden hinnat tulevat oikeasti romahtamaan.

Aliarvioit reippaasti sen kuinka hitaasti autokanta uusiutuu Suomessa. Yhtäkkiäkö ihmiset saavat rahaa jostain ja ryntäävät ostamaan satoja tuhansia uusia sähköbiilejä?

No ehkäpä ei…

Mahdollisesti - mutta väitän että muutos tulee nopeammin kuin nyt ennakoidaan.

Sähköauton alhaisemmat kustannukset (verot, huollot, “löpö”) iskevät suomalaisiin todennäköisesti todella kovaa, ainakin ruuhka-Suomen alueella.

Paras arvonalenema käytetystä ollut 10ke 1,5 vuodessa.
Melkeen puolet hinnasta.
Ja viimeksi reilut puoli vuotta ja hinnasta tippui 60%.
Eipä tule enää vaihdettua seuraavaan 10 vuoteen.

Sähköautoille keksitään oma verotuskäytäntö ja se on luultavasti tulossa hyvin pian. Valtiovalta linjannut hyvin tiukasti, että verokertymästä ei tingitä missään tilanteessa

2 tykkäystä

Vuonna 2018 liikenteessä olevista autoista 0,07% oli täyssähköautoja ja 0,43% oli hybrideitä. Kamuxin kierrossa tällä hetkellä on 0,4% täyssähkö autoja ja 8,2% on hybrideitä. Eiköhän tuollakin melko ripeään pystytä reagoimaan jos kansa haluaa välttämättä ekologisemman vaihtoehdon.

2 tykkäystä

Melko nopeasti näihin muutoksiin pystyy reagoimaan. Volyymit sen verran suuret ja dataa tarjolla jo omasta takaa hyvin paljon niin tarjoomaa pystyy optimoimaan nopeasti ja keskittymään segmentteihin, joissa parhaat katteet ja kysyntä

Hybridit ovat hyvinkin suosittuja tällä hetkellä. Muutama työkaveri tokaisi, että Kamux oli lähettänyt suoraan postia heille ja tarjoutunut ostamaan auton

Miksi luulet että kehiteltiin hienoa “kaikkiin autoihin GPS-seuranta”-häröideoita?

Ihan sama juttu kun aikoinaan televisiolupamaksusta hyvin nopealla aikataululla siirryttiin YLE-veroon. Koska televisiot ovat sukupuuttoon kuolemassa oleva dinosaurus… Tai ainakin lupamaksun mukainen “televisio” joka vaati virittimen jotta se lasketaan. Tänä päivänä televisiot vetävät netistä striimauksella sisällöt ja antenniliitin on semmoinen hupaisa muinaisjäänne… jos lupamaksu vielä olisi, suomessa myytäisiin malleja joista viritin on jätetty pois koska sitä ei enää tarvitse juuri mihinkään ja YLE ruikuttais kun rahat on loppu.

Sama juttu tapahtuu autopuolella - bensaa ja dieseliä aterioivat laitteet kuolevat jollain aikavälillä sukupuuttoon ja verokarhu on liikenteessä hyvissä ajoin. Voitte olla varmoja että ajamista verotetaan edelleen myös tulevaisuudessa. Tapa on vielä kehittelyn alla, mutta se taatusti löydetään. Yksi potentiaalinen tapa on yksinkertaisesti katsastuksessa vaatia dumppi auton ajokilometreistä ja perässä tulee kilometripohjainen vero sähkörasseille.

2 tykkäystä

Ensin kirotaan (tai nauretaan) instikoita ja sitten kun saadaan omista muutaman senttiä irti niin nostetaan kytkintä :smiley:. Ainoa joka tekee rahaa taitaa olla välittäjä.

Mun mielestä firman arvo on vähintään 6,5€/lappu, joten en myöskään alle sen haluaisi myydä.


Veroista: Veikkaanpa, että tällä hallituskaudella ei tulla muutoin veroihin koskemaan kuin nostamaan niitä ja tällöin Kamuxin varaston arvo nousee.

Dieselistä ja sähköautojen vallankumouksesta: Kamuxin kiertoaika autoissa on noin 1,5kk. Nopea saa markkinoiden muutos olla että siinä jää musta pekka käteen.

9 tykkäystä

Joo diesleit käy kuulemma ihan jees kaupan, totuus ei ole muuttunut mihinkään.
Menee huomattavasti vähemmällä kuin bensa

Vaikeeta tämä sijoittaminen. Ensin Kamuxin kurssi pysyi pitkään paikallaan vitosessa ja nyt sitten pari päivää heitelly edes takaisin. Onhan tuo eilisiltapäivästä näyttäny vähän laskusuuntaiselta ja nyt taas nousi vähän. Ainakin tähän menee ihan liikaa multa aikaa, kun tulee koko ajan katsottua, että missä nyt menee ja mitä tapahtuu. Ehkä pitäs ostaa vaan vakavaraisia yhtiöitä ja katsoa vaikka kerran viikossa, eikä tunnin välein niitä kursseja. RSI -indikaattorin mukaan toissapäivänä käytiin jo yliostetun puolella (>70) ja Ema-indikaattorin mukaan ollaan nytkin tukitason yläpuolella (pari edellistä päivää selvemminkin). MACD -indikaattori myöskin näyttäs vähän laskuun päin. Nuo indikaattorit voisivat siis puoltaa myymistä, mutta eipä parin indikaattorin perusteella ainoastaan kannata päätöksiä tehdä. Riippuu toki myös, että treidaako osaketta, vai sijoittaako pitemmällä tähäimellä. Nuo indikaattorien aikavälit, joita käytin olivat hyvin lyhyitä ja siksi sopivat ehkä enemmän treidaamiseen.
Korostan, etten ole mikään asiantuntija noiden indikaattoreidenkaan kanssa. Nordnetin treidauskurssilta vaan oppinut niistä. Joku viisaampi voi kommentoida lisää jos haluaa mitä tulkintoja hän tekisi indikaattoreista ja Kamuxin osakkeen tilanteesta.

Onko tässä muka jotain epäselvää? :smile:

Mutta joo. Helpompi vaan ostaa vähän pitemmällä tähtäimellä silloin kun saa sopivaan hintaan, eikä välittää jokaisesta kurssiliikkeestä.

4 tykkäystä

Nii, ehkä tämän kanssa ei nyt kannata hätäillä suuntaan eikä toiseen.

Tässä oli vähän nähtävissä sellaista, että ensin ihmeteltiin miksi nonnerto myy ja sitten myytiin itse kun tultiin normaali volan puitteissa hieman takasin.

Nämä tällaiset uinuvat lampaat heilahtavat helposti yliostetun puolella, itselläni oli suht iso paino ja möin osan 5,42€. Ostin kylläkin siitäkin jo puolet takaisin eilen. Itselleni tämä on nyt suht helppo kohte olla mukana kun tiedän millä välin järkevää operoida Risks/Reward mielessä.

Muutenkin tässä houkuttaa, että omaan silmään tämä ei tarvitse sentimentin kääntymiseen juuri mitään muuta kuin kurssinousun :smiley:

1 tykkäys