Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kotona flunssassa. Toivottavasti en tartuta :wink:

Mukava paikka tämä foorumi on töiden välissä lukea ja välillä kommentoida itsekin.
Sijoittaminen on tähän mennessä ollut yksinäistä puuhaa. On ollut kiva huomata, että teitä on siellä enemmänkin :smiling_face_with_three_hearts: Kaikki yhtenevät ja eriävät mielipiteet ovat hyväksi omalle linjalle.

Mukavaa mökkipäivää @Gadus ja golffia @viljo,
pieni irtiotto tekee hyvää.

9 tykkäystä

Paranemisia @Elina_A! :face_with_thermometer: Itselläkin pientä nuhan/flunssanpoikasta, nyt vapaapäivä. Toivon vaan ettei pahene, huomenna bilsan YO (sitten syksyn YO:t paketissa).

3 tykkäystä

Minullekin oli yllätys kymmenen vuoden tauon jälkeen sijoittamisessa, kuinka sosiaalista hommaa tämä on nykyään. Lisäksi tiedon määrä on aivan valtavasti lisääntynyt, ei olla enää Kauppalehden “journalismin” varassa :slight_smile: Toki tiedon suodattaminen on yhä tärkeämpää.

2 tykkäystä

Kiitos! Tsemppiä kirjoituksiin, Johannes :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Aivan.
Eihän täällä ole pakko olla, mutta näin foorumin seurassa se on paljon mukavampaa.
Se, mikä on myös positiivista, että kun joutuu perustelemaan valintojaan, niin käy vielä toisenkin kerran omat perustelut läpi. Varsinkin, jos ui vastavirtaan.

4 tykkäystä

Sampo, Tieto ja YIT tällä hetkellä seurannassa,mutta vielä ei ostonappia paineta. YIT on muuten raskaasti shortattu, 3,05% osakkeista eli yli kuusi miljoonaa kappaletta. Toisaalta taas Herlin siirtyy ostolaidalle, jos liian alas menee.

1 tykkäys

Tieto ollut myös seurannassa allekirjoittaneella. Pari uutta shorttia ilmestynyt ihan viime aikoina, joten odottelen vielä rauhassa. Tai shorttaan…

Itse alalla olleena tiedän, että aina kun YT-ilmoitukset lisääntyvät myös IT:stä säästetään. Soppareissa kiinni suurin osa, mutta extra konsultointi vähenee.

2 tykkäystä

Täälläkin ollaan nokka punaisena ja elohopean kurssi koholla :face_with_thermometer:
En ole hirveästi ennättänyt tänne kirjoitella, kun alempi korkeakoulututkinto pian loppusuoralla ja samalla töissä, mutta useamman kerran päivässä tutkin mitä täällä kirjoitellaan. On mahtavaa, että on paikka missä oppii uutta ja voi jakaa näkemyksiään.
Perheessäni on kyllä sijoittaminen useasti ruokapöytä keskusteluna, mutta ystäviäni sijoittaminen ei ole juuri kiinnostanut. Sain tyttöystäväni sen verran innostumaan, että säästää indeksiin. Nyt kuitenkin eräs ystäväni huomasi koulussa että sullahan on Nordnet auki puhelimella ja siitä opin sitten, että hänkin on aktiivinen osakesijoittaja (ollaan kuitenkin tunnettu 3 vuotta eikä ole tullut puheeksi). Ehkä sijoittamisen tabu alkaa pikku hiljaan raukeamaan? Ainakin siihen asti kunnes kupla puhkeaa seuraavan kerran, minkä jälkeen kukaan ei halua kuulla puhuttavankaan osakkeista :sweat_smile:

Paljon ajankohtaisia näkemyksiä on täältä irronnut ja mielenkiintoisia huomioita jotka kyseenalaistavat omaa näkemystä.
Sitten taas, kun oma salkku punertaa ja mieliala on maassa, niin on aika lohduttavaa huomata, että muut potee myös samaa ongelmaa. Se antaa perspektiiviä ja voi rauhassa miettiä missä se sijoittamisen päämäärä kullekin loppujen lopulta on, eikä vain heti itku kurkussa ryntää myymään kaikkea.

Kiitos siis tästä, on mahtavaa olla hyvässä seurassa.

Ps. Niin muuten @Elina_A , huomasitko, että kauppalehdessä oli noin viikkoa takaperin, joku yksityissijoittaja joka esiintyi lähes samalla nimellä kuin sinä. Mielenkiintoinen yhteensattuma :thinking::wink:

3 tykkäystä

Tälläisen nippelitiedon + insightin takia täällä foorumilla on kiva olla. Pystyy vähän helpommin arvioimaan talouden tilanteen vaikutusta omiin osakevalintoihin :slight_smile:

5 tykkäystä

Oi. Sitä on liikkeellä. Pidin pitkään puoleni, mutta viikonloppuna mökillä tuli jossain vaiheessa kylmä ja tässä sitä nyt ollaan :thermometer:

Hienoa, että olet aloittanut sijoittamisen noin nuorella iällä. Siitä on varmasti iloa ja hyötyä loppuelämäksi. Ja sitten kun sen aika tulee, suosittelen myös lapsille sijoittamista ja ehdottomasti myös niistä puhumista. Siten ei pullistunutta sijoitussalkkua pistetä lihoiksi heti kun täytetään 18v.

Minulla oli vähän samantyyppinen tausta sijoittamisessa, eli meillä siitä puhuttiin juuri näissä ruokapöytäkeskusteluissa. Yhteen aikaan isäni kysyi meiltä lapsilta, että mitä mieltä olemme, ostetaanko KOPin (yksi Nordean edeltäjistä SYPin lisäksi) osakkeita muistaakseni noin 2 markalla. Jäi erityisesti mieleen se, että jos KOP ei selviydy ja menee konkurssiin, niin sitten voidaan vaikka tapetoida seinät niillä osakekirjoilla. Muistaakseni isä osti sitten lisää ja teki yhden parhaimmista muuveistaan. Myöhemminkin sijoittamisesta on voinut puhua lähinnä oman perheen sisällä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ja samantyyppisiä yllätyksiäkin on tullut ihmisten suhteen, joita on tuntenut pitkään.

Sijoittamisen alkuvaiheessa kävi usein niin, ettei luottanut omaan näkemykseensä ennenkuin kurssi alkoi nousta. Ja joskus kävi sitten niin, että jäi odottelemaan dippiä, eikä sellaista tullut. Omat pahimmat sijoitusmokat ovat liittyneet yleensä ‘lost opportunities’-luokkaan. Hartwall, Instrumentarium (ei optikkoliike vaan 2004 pörssistä poistunut terveydenhoitoalan yritys, jonka GE osti), Amer, Okmetic, jne. On niitä muitakin mokia tullut tehtyä. Jokaisen kai täytyy ne itse käydä läpi :sweat_smile:

Salkun punertamista vastaan on hyvä olla jotain osinko-osakkeita. Ne helpottavat kummasti, varsinkin jos ne sitten malttaa sijoittaa niihin edelleen osto-listalla ja tappiolla oleviin osakkeisiin. Joko niihin samoihin tai sitten ihan uusiin kohteisiin. Näin saa keskihintaa alas. Aika usein automaattireaktio on ostaa niitä, jotka vihertävät, vaikka kannattaisi ostaa niitä punertavia…Tietysti taas muistaen, että osa osakkeista saattaa päästä ns. vihreään aaltoon, ja silloin trend is your friend.

Joo. Taitaa olla tuttu tyyppi siellä KL:n sivuilla. Ainakin ihan samoilla linjoilla minun kanssani :wink:

Paranemisia :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Mites porukka täällä on päätynyt sijoittamisen maailmaan? Itse kuulin osakkeista 12-vuotiaana ensimmäisen kerran, kun Nokia oli aivan pohjalla ja pappani suunnitteli lapsenlapsille niiden hankkimista. Nyt ajateltuna se olisi ollut fiksu veto. Kuitenkin vasta viime vuonna hieman ennen kuin täytin 18 aloin perehtymään markkinoihin ja osakesijoittamiseen tarkemmin, mutta ostoja en kuitenkaan halunnut aloittaa. Täytin 18 ja kerkesin hankkimaan pienimuotoisen rahapeliongelman (pokeri/vedonlyönti) joka söi säästöt lähes kokonaan sekä turhat merkonomin paperit. Joulukuussa 2018 kävi tuuri ja päätin sijoittaa rahat uusiin Nordnetin Smart -salkkuihin ja joihinkin futuureihin. Helmikuussa sitten ensimmäinen suora osakesijoitus oli Fortum hintaan 19,95€. Toimistorottana kerkeän mukavasti tekemään tyhmiä sijoituspäätöksiä ja lukemaan foorumia :slight_smile: Olen kuitenkin onnistunut veivaamaan salkkuni voitolliseksi vaikka tappiotakin on tehty mukavasti.

12 tykkäystä

Omassa perheessä ei ikinä sijoittamisesta puhuttu eivätkä vanhempani sitä ole tehneetkään, mutta omistusasunnon tärkeyttä korostettiin, ei sekään hölmömpi homma. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut fiksua aloittaa sijoittamiset jo nuorena eikä vain säästää asuntoa varten, mutta tämä meni nyt näin. Ja piti sitä nuoruudesta nauttiakin. :wink:

Joskus miettinyt että olisi pitänyt ensiasunnoksi ostaa ensiasunnoksi keskustayksiö pienen rivarikodin sijaan niin olisi tienannut aika paljon enemmän niiden muutamien vuosien aikana, mutta siinäkin kohtaa elämänlaatu ja oman pihan tärkeys kiilasivat tuottotavoitteiden yli; tiesin kyllä että rahallisesti huono diili…

Varsinainen sijoittaminen oikein kunnolla aloitettu oikeastaan vasta nyt, säästäminen sijoittamista varten alkoi kyllä aiemminkin. Ei vaan ollut aikaa ja intoa perehtyä suoriin osakekauppoihin. Ei sillä että niistä nytkään mitään tajuaisin…

Nyt tässä juuri viettelen köyhäilyviikkoa ja kokkailen kaapit ja pakastimet tyhjäksi ennen kuin lähden isommin ruokaostoksille. Muilla ostoksilla en myöskään pahemmin ole käynyt. Vapaaehtoista köyhäilyä toki, mutta koen, että joskus on hyvä muistuttaa itseään siitä että vähän pienemmälläkin voi/pitää pärjätä, jos joskus vaikka tulopuoli tippuisi isosti. Ei sitten tule niin isoa shokkia

8 tykkäystä

Kiitoksia ja paranemisia sinullekin! :smile:

Ihan taaperosta lähtien olen ollut rahastosijoittaja, kiitos vanhempieni. Rahastoihin on aina siirretty viikko ja synttärirahoja. Osakkeet ovat aina kiinnostaneet, mutta ymmärrys ja rahat eivät ole niihin oikein riittäneet, mutta olen seuraillut kauppalehteä ja kurssien kehittymistä aina silloin tällöin. Nyt kun sain vakituisen työsuhteen viime vuoden lopussa, päätin että on hyvä aika tehdä muutos tähän. Ostin ensimmäiset osakkeeni tammikuussa (Nokiaa ja Nokian renkaita), rekisteröidyin tänne foorumille ja tämähän on vienyt ihan mukanaan. Siitä lähtien olenkin lukenut noin 30-40 sijoittamista käsittelevää kirjaa, mikä on kyllä avannut paljon uusia ajatuksia.
Säästeliäs olen ollut aina, joten se ei koidu ongelmaksi. Mielestäni elämästä pitää osata nauttia, mutta turhaa kuluttamista pitää rajoittaa ja järkeviä valintoja pitää osata tehdä.

Tein juuri laskelmia siitä, miten palkasta säästämällä pääsee osinkojen avulla aika mukaviin säästöihin pitkällä aikavälillä. Kun mittarissa on nyt 22 vuotta, niin korkoa korolle effektiä ehtii (toivon mukaan) kertymään aika mukavasti, ennen eläköitymistä (jos sellaista on olemassa 40-50 vuoden päästä).
Olen kyllä osakkeidenkin veivaamista kokeillut, mutta tuntuu että ne pari hyvää siirtoa tuhoutuu aina sillä kun ottaa yhden huonon position. Se ei oikein tunnu vain minulta luonnostuvan. Siitä syystä vaikuttaa siltä, että minun pitäisi pysyä vain tylsemmässä laatu/osinko sijoittamisessa. Voihan sinne ripauksen arvoakin sekoittaa, lähinnä hyviä entrance hetkiä etsien, mutta osinko, laatu ja minimi 5-10 vuoden perspektiivi pitäisi määrittää omat liikkeeni. Tuntuu, että tämä näkemys vaihtuu joka kuukausi, mutta enköhän ajan mukaan löydä itselleni sopivan tyylin.

Olen todennut, että minun on aina helpoin ostaa laskeviin kursseihin. En oikein pysty oikeuttamaan itselleni ostaa nouseviin kursseihin, ehkä juuri siitä syystä kun ajattelen pitkällä tähtäimellä ja yritän saada keskihintaa aina mahdollisimman matalalle. Tiedän, että tästä voi olla montaa eri mieltä, mutta itse koen tämän parhaimmaksi tyyliksi itselleni.

Tradenomin paperit on kohta kourassa. Ärsyttää näin jälkikäteen, että valitsin markkinoinnin pääaineekseni, vaikka finance olisi ollut vielä mahdollisuus kolmisen vuotta sitten…mutta silloin ei pörssi ja osakkeet kiinnostaneet vielä näin paljon. Saa nähdä minne elämä vie, mutta tuntuu että osakkeet ovat tulleet jäädäkseen omiin rutiineihini :smile:

6 tykkäystä

Ei kai talousjutuista kukaan puhunut kotona. Olin yläasteella taloustietokilpailussa toiseksi paras koko maassa, joten kaipa nuo jutut olivat jo tuolloin kiinnostaneet

Muistan teininä ihmetelleeni it-kuplan aikaisia hintatasoja ja kuka oikein kehtaa ostaa näihin hintoihin yhtikäs mitään. No ensimmäisiä ostoja tuli tehtyä jokin aika tämän jälkeen täysi-ikäisenä. Hintatasot olivat paljon kohtuullisemmat

5 tykkäystä

Itseäni on aihe alkanut kiinnostamaan ns. pitkällä kaavalla. En ole saanut koskaan mitään aiheeseen liittyvää kasvatusta, mutta avasin ensimmäisen osakesalkun Nordeaan jossain vuosien 2009-2010 välillä ja aloin hiukan tutkimaan aihetta. Se jäi kuitenkin sillä kertaa siihen - too bad! Tuntui, että rahojen käyttötarkoitus on vielä jokin muu kuin sijoitukset ja koko systeemi tuntui silloin jotenkin hankalalta.

Opiskeluaikoina sama laulu jatkui, ylimääräistä ei juuri ollut ja opintolainaa täytyi nostella niin, että selvisi arjesta. Opiskelin toisella paikkakunnalla eikä työnteko opintojen ohella ollut se top prioriteetti itselläni; lomalla töitä tuli toki paiskittua välillä senkin edestä.

No valmistuin ja sain ekan oman alan työn, jolloin alkoi tilille jäämään ylimääräistäkin rahaa - varmaan opiskelijabudjettiin tottuneena - niin heräsi jälleen tämä vanha kiinnostus. Meni vielä noin 6kk, että sain Nordnettiin tilin auki ja ETF-sijoitukset rullaamaan (jo klassikoksi muodostunut IS3N+EUNL). Tämän jälkeen tupsahti vielä perinnöstä hiukan vanhaa häntärahaa tilille niin ajattelin, että “tässä se tilaisuus nyt sitten mun kohdalla varmaan on ja tämä voi olla se hetki joka myöhemmin ajateltuna käänsi elämän” - toimi siis hyvänä lisämotivaationa.

Nyt olen 29-vuotias ja sijoitellut reilun parin vuoden ajan.

7 tykkäystä

Meilläkään ei kotona ikinä puhuttu oikein mitään raha-asioista. Sitten kun aloitin opiskelujen jälkeen työt, niin ‘hintatietoisena’ ihmisenä rahaa alkoi jäädä säästöön. Rupesin miettimään mitä tekisin. Ensin piti säästää vähän käsirahaa asuntoon ja sitten rahaa alkoi taas kertyä asunnon oston jälkeen ja bongasin jostain rahapodin ja innostuin perehtymään lisää ja lisää. Nyt on luettu jo jonkin verran kirjallisuutta, analyysiä sekä oppikirjoja aiheesta. Harrastus alkoi siis noin puolitoista vuotta sitten. :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Jälkiviisaana voisi tehdä monta juttua toisin.
Mutta ainakin sen kokemuksen perusteella, että olen pari osakesalkkua pistänyt lihoiksi ja nyt taas yhtä kasvattelemassa niin ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa tai aloittaa uudelleen.
Meillä kotona oli sekä osakkeet että asp-tilit näitä tärkeitä, samoin se, että ammatti pitää olla. Koska koskaan ei voi tietää, kuinka elämässä käy, pitää pärjätä omillaan. Aika selkeät elämänohjeet.

Hienoja tarinoita teillä. Thanks for sharing :slightly_smiling_face: Kiva kuulla, miten olette kiinnostuneet sijoittamisesta. Se kun ei ole itsestäänselvyys, erityisesti jos kotona ei ole näistä asioista puhuttu.

5 tykkäystä

Vau. Taitaa olla noin 25-35 enemmän kuin itse olen lukenut. Siis sijoituskirjoja. Muita toki :joy:

Aika samantyyppinen sijoitustyyli kuin minulla. Solidi firma, joka maksaa myös osinkoa on hyvä. Nixu ja pari muuta saavat anteeksi :slightly_smiling_face: Kun perkaa aina silloin tällöin salkkua, niin kyllä siitä hyvä tulee.

2 tykkäystä

Itsellä matka sijoittamisen maailmassa on tietenkin vasta alussa, mutta aikoinaan n. 14-vuotiaana vuonna 2015 eksyin sattumalta tarkastelemaan rahastoja ja sitä minkälaisia vaihtoehtoja olisi rahoille sen sijaan, että makuuttaa niitä pankkitilillä. Innostuin siitä ajatuksesta, että rahalla voi ikään kuin itsellään generoida lisää pääomaa. Myöhemmin sitten eksyin lukemaan myös osakkeista, kun tajusin, että Medifilmin arvopaperisalkun hallinnointi tulee sitten täysi-ikäisenä olemaan minun homma isäni poismenon vuoksi. Ajattelin, että vähän pitäisi kuitenkin tietääkkin asioista, kun salkkua tulee hallinnoimaan, jonka koko on kuitenkin kuusinumeroinen euromääräisesti, jonka jo nuorempana tajusin olevan iso.

Siinä sitten tuli kokeiltua ensin vähän pitkien positioiden myyntiä, jotka näyttivät kalliilta (välissä olin hankkinut perustiedot esim. P/E:n ja P/B:n yms. merkityksestä) ja hyvin tuottaneilta, josta edelleen sitten ajatukseni eksyivät kurssikäppyröitä katsoessa siihen ajatukseen, että kun kerran osakkeen hinta vaihtelee niin hirveästi, niin mitä jos pystyisi ajoittamaan siten, että pääset ostamaan mahdollisimman halvalla, ja myymään mahdollisimman kalliilla :thinking: Sitten tuli kokeiltua treidailua (ennen kuin edes tiesin teknisestä analyysistä pätkän vertaa, ei Medifilmin kautta) sellaisella tyylillä, että haetaan numeerisesti paljon laskeneita kohteita viikon aikana, ja toivotaan, että suunta kääntyy, kun lasku on ollut tarpeeksi suuri (silloin olin päässäni pyöritellyt oikeastaan ilman erityisiä perusteita, muuta kuin mutulla, noin likimääräisesti, että jos osake on viikossa laskenut yli kuusi prosenttia, niin silloin voisi harkita ostavansa osaketta lyhyelle aikavälille, ehkä pariksi viikoksi). Tällöin en edes tiedostanut, että itseasiassa kokeilin tietämättäni swing-treidaamista ilman teknistä analyysiä :smiley: Lopputulos oli aika ruma, vaikka yhdessä vaiheessa pääsin nimeltä mainitsemattoman tuttuni kanssa yli 33% keskimääräisen pääoman tuottoon about vuodessa, kun osuimme Orionin rajuimpaan kurssilaskuun, tuloksena lopulta vajaa -50% turskaa Orionista, ja yleisesti reilusti miinuksella, kun positio oli ollut ihan suht iso.

Myöhemmin sitten tuli Medifilmissä aloitettua ihan osakkeiden ostot, silloin vielä äitini toimeksiannosta, kun olin itse alaikäinen. Tämä tapahtui 2017 lopulla, kun olin eksynyt katsomaan Mikaelin videota Nokiasta, ja sen halpuudesta, ja päätin, että Medifilmiin on myös pakko ottaa vähän isompi positio (pieni positio oli jo jäänyt, kun isäni oli ostanut 11€ pintaan joskus kauan sitten Nokiaa). Tämä meni oikeasti hyvin, ja oikeastaan herätti kiinnostukseni Inderesiä ja sen analyysejä kohtaan. 2018 lopulla sitten kun tulin täysi-ikäiseksi, niin päädyin tänne sijoitusfoorumille, aikaisemmin olin ollut mm. Facebookin Osakesijoittaminen -ryhmässä aktiivinen jäsen (jossa mm. pidin virtuaalisalkkua, jolla swing-treidailin ja kertoilin tuloksia välillä FB:hen), mutta sitten paino vaihtui tänne. Samalla olin ehtinyt lukea jo vähän perusteita teknisestä analyysistä.

Nyt kun ollaan sitten nykyhetkessä, niin olen Medifilmin täysvaltainen osakas, ja Medifilmin toimitusjohtaja, ja sen salkkua hallinnoin aktiivisesti. Tällä foorumilla on ollut minulla tosi iso kontribuutio sekä oppimiseen, Medifilmin salkun kehitykseen (etenkin vuonna 2019), ja hyvinvoinnin ylläpitoon. Etenkin teknisen analyysin oppimiseen olen saanut hirveän määrän tukea (@DayTraderXL, @Otto_N ja kumppanit :heart:) , ja sitä kautta päätynyt melkein täysveriseksi swing-treidaajaksi, joka kuitenkin sekä treidaa, että sijoittaa pitkällä aikavälillä, ja markkinoita seuraa sekä lyhyen, että pitkän aikavälin kannalta :slight_smile: Inderesillä itsessään on myös ollut todella iso kontribuutio sekä oppimiseen yrityksen arvonmäärityksestä, markkinoiden käyttäytymisestä, ja osakkeiden hinnoittelusta. Kaikki kiitos tästä kuuluu kaikille Inderesläisille, ja erityisesti kiitän teitä teidän avoimuudesta. Koskaan minulla ei ole ollut sellainen olo, että olisin epätervetullut, tai porukkaan kuulumaton nuori. Myös fundamenttien arvottamiseen on tullut apua Inderesin rapsojen kautta, kun olen innostunut käyttämään DCF-malleja arvonmääritykseen ja riskianalyysiin, raporttien antaessa kaiken muun tärkeän informaation ja pohjan minulle fundamenttien arvottamiseen.

Fun (or maybe not) fact: Yhtään kirjoja en sijoittamiseen liittyen ole lukenut. Kaikki informaatio on tavalla tai toisella hankittu internetistä. Kauan eläköön Inderes ja Sijoitusfoorumi, myös tässä suhteessa :heart:

Johannes S.

10 tykkäystä

Kaikki DCF-systeemit ovat kyllä aika lailla turhia. Tai no lähtökohta on oikea, mutta kyllä kaikki osaavat pienessä mielessä ynnäillä numeroita tarvittavan määrän. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että mielenkiintoisen firman löytyessä pitäisi alkaa muutamien avainlukujen jälkeen pyöritttelemään numeroja vielä lisää