Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Jep, eilen myin muutamia sektorin lappuja, mutta workhorse jäi… Olisi sekin kannattanut veivata menemään :face_vomiting: Ei nuo muut niin haittaa kun pitkässä holdissa, mut tämä ei ollut. Tänään ei tekisi mieli mennä katsomaan salkkua, mutta pakko se nyt on käydä vilkasemassa kuinka mansikkana kamina käy :smiley:

1 tykkäys

Oulussa on käsittääkseni ollut laajemmaltikin tiedossa tartuntarypäs tehtaalla. Myös ilmeisesti kaupungille on mennyt tieto tartunnoista. Homman prosessoinnissa ja avoimessa viestinnässä lipsahtikin se reilu viikko ylimääräistä.

Joo, no en mä muuten Kauppalehden jutuista tiedä, voi olla ansaittua kritiikkiä. Tosin en mä nyt tiedä voiko kukaan tai mikään muutenkaan antaa hyviä sijoitusneuvoja muuten kuin kulujen ja verojen minimoimisen ja hajauttamisen muodossa?
Tässä nyt lähinnä hämmentää tämä Inderes-uutiseen reagoiminen.

3 tykkäystä

https://explosm.net/comics/5728/

Kyseinen Cyanide & Happinessin strippi toimii hyvänä vinkkinä näin nousevien korona tartuntojen aikana.

2 tykkäystä

Kiitos itsellesi! Ilman Seppoa massen maksimointi olisi kovin vaikeaa - jopa itse Masse-sedällä :slight_smile:

Masse-setä, FA, Ei kai se setä perskules vaan itseään kiittele??

16 tykkäystä

Ajatus tästä: Edellispäivänä IEGG myi Kamuxia laitaan n. vartin välein aiheuttaen myyntipainetta osakkeeseen. Tästä mainitsi muun muassa @SijoitusSeppo. Seuraavana päivänä kamuxin kurssi ampaisi ylös. Tänään huomasin saman ilmiön Finnairin osalta, joka on laskenut tänään -6%. Tarkistin jenkkien lentoyhtiöiden kurssien suunnan, jotka olivat plussalla sekä uutiset, mutta mitään ei tullut vastaan. Olisiko tässä paikka iskeä finnairin omistajaksi (swing-treidi mielessä)? Vai onko minulla jotain jäänyt huomaamatta?

3 tykkäystä

Piditkö @Masse silmät ja korvat auki? Tuosta ‘vinkistä’ on nousua 75% osakekurssissa :joy:
Ihan hyvä tili 10 päivän sijoitukselle.

4 tykkäystä

Nyt kun Sievi hype laantunut niin onko Thunderfull seuraava hype?

2 tykkäystä

Kyllä täällä ja muualla semmonen ‘‘ukkosenjyrinä’’ tän osakkeen kohalla on havaittavissa tuolla horisontissa. Saa nähä mimmonen myrsky tästä tulee.

1 tykkäys

Minusta Sievin laitoja katsoessa näyttää, ettei hype ole laantunut vaan menee tasaisesti eteenpäin :blush: Thunder on kyllä arpajaislappu, johon leikkuri iskenee eli emme pääse ostamaan vasta kuin avauksesta sitten lisää, jos siltä näyttää. Nyt kun on taas käteistä niin miettii, että tohtiskohan sitä kunnolla kerrankin lähteä näihin anteihin.

3 tykkäystä

Tämä oli kyllä niin puskista tullut veto että suurin osa jäi varmasti rannalle nukkumaan.

Samalla minua ilahduttaa suuresti tarina Ekasta, joka ensin myi salkkunsa yksin tyhjäksi ja menetti vaalirallin tuotot. Joutui kontraindikaattorin maineeseen ja naurettiin ulos kahvihuoneesta. Kääntyi sitten häräksi ja latasi salkkunsa täyteen Solteqia, joka seitsemässä pörssipäivässä liki bäggäsi.

29 tykkäystä

Tuo Solteq on kyllä sellainen kummallisuus. Harvoin näin kovia nousuja näkee Suomen pörssissä. Pohjolan_Eka taisi päivitellä ketjuunkin jotain, oliko se nyt tämän syytä kun TAAS lähti nousuun.

Onnea vaan omistajille! :partying_face:

Itse en omista tätä :cry:

4 tykkäystä

Oon seuraillu tota bull/bear vääntöä ja diggaillut molempien pointeista, ja sitten kun tuli Ekiltä toi Solteq osto niin ensimmäinen fiilis oli että tää on pakko olla trollailua. En omaa niin laajaa näkemystä kaikkiin lafkoihin stadissa että alkuun olin mikä hiton Solteq. Sitten luin perusteluja ja mietin että okei ihan hyvä analyysi ja voin ostaa noi perustelut joten miksi ei. Nyt oston ja yhden täydennyksen jälkeen ei voi kun hattua nostaa.

5 tykkäystä

Jenkkien recovery play vaikuttaa todella sitkeältä nyt. Uber ja Lyft paukuttaa menemään. Risteilijöitä ei vaan kukaan halua myydä enää. Lentoyhtiöt nousevat pari pinnaa päivässä. Dollarikin heikkenee. Huomenna varmaan kaikilla taas korona, mutta tänään ei ketään sellaiset kiinnosta. En ihmettelisi jos Jim Cramer tekisi tänään jonkin recovery play-jakson kun se kierrättää näitä samoja teemoja aina ohjelmassaan. “Stay-at-home ain’t dead yet” “Big techs are not dead yet” “Recovery is coming back” jne jne.

2 tykkäystä

Eilen myynti aikeissa Invisio loppuhuutarissa. Laskin hintaa 198.20sek. Sulki samaan hintaan ei mennyt kaupaksi. Aamulla sama juttu. Koitin 200sek, sitten laskin 199sek. Avasi 199sek mutta kauppa ei käynyt. Sitten laski koko päivän noin 4%. Loppuhuutarista koitin sitten ostaa lisää mutta jäi 0.20sek päähän. Ainakin säästin välityspalkkiot.

2 tykkäystä

Nyt kun meno on ollut melko hurjaa viime aikoina ja indeksit aika lailla ATH, niin stop loss toimintokin alkaa kiinnostamaan, kun salkun kokokin kasvanut kivasti keväästä asti.
Luettu on, miten stop loss toimii ja siitä ihan hyvä käsitys, mutta onko kellään heittää omia hyviä “taktiikoita” stop lossin käyttöön? Itse olen puntaroinut asiaa osakekohtaisesti, eli vähän riippuen siitä, kuinka paljon osake noussut ostohinnastani ja kuinka “riskisenä” pidän kyseistä osaketta kyseisellä hetkellä. Tämän perusteella olen laittanut stop lossin “näppituntumalta” niin, että voittoa jää vielä hyvin, vaikka laskua tulisikin, eli taktiikka lähinnä suojautua isompia rysäyksiä vastaan.

Pitäisikö heittää tunteet sivuun ja laittaa aina jollain samalla kaavalla, eli jos esim. osake laskee 10%, niin stop loss laukeaa?

En treidaile osakkeita päivittäin, mutta seuraan aktiivisesti markkinaa.

3 tykkäystä

Jos ei ole treidari, mutta seuraa markkinaa koko ajan aktiivisesti, niin

… mihin ihmeeseen niitä mekaanisia stoppareita tarvitaan??

Masse-setä, FA, kaikki stopparit korvien välissä :sweat_smile:

14 tykkäystä

Itse olen kanssa miettinyt samaa asiaa kun ei ole tullut käytettyä tuota stop-lossia, ainoa mikä siinä itseä epäilyttää niin on se että jos asettaisin jokaiselle osakkeelleni tuollaisen että lähtee myyntiin kun on -10% taulussa, niin jos yhtäkkiä nyt tulisikin sellainen kyykky ja kaikki osakkeeni menisi lihoiksi ja sen jälkeen ne lähteekin samantien takaisin nousuun, niin mitäs sitten tekisin, olisin ilman osakkeitani ja katselisin vaan kun ne jatkaa tykitystä ylöspäin.

Ehkä stop-lossit on parempi käyttää juuri sellaisten osakkeiden kohdalla missä on arvostuskertoimet jo ihan tapissaan, esim nämä hypeosakkeet. Niissä se on varmaan ihan pakko pistää käyttöön.

3 tykkäystä

No ehkä välillä ote herpaantuu ja seuranta pettää hetkeksi :rofl: Ja kuitenkin aika noviisi vielä osakkeiden parissa, niin sit kun pitäis toimia iskee psykologia peliin :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

Ei ollut Inderesin tuorein pääanalyytikko mukana, mutta kuuntelen siitä huolimatta. Näistä saa yleensä sellaisen mukavan kokonaiskuvan siitä, missä tällä hetkellä mennään :point_down:

5 tykkäystä