Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kello on 10 ja mitään ei tapahdu, on sunnuntai.

Terävää analyysia :slight_smile:

2 tykkäystä

Onko ketään foorumilta Slushissa?

1 tykkäys

Hyvä artikkeli Carlsonilta (en oikein keksinyt mihin muuhun ryhmään laittaisin :sweat_smile: ): 2010-luvun nousumarkkina (jenkeissä ainakin, tosin niin myös meilläkin samansuuntaisesti) on ollut fundaan perustuva. Tuloskasvu selittää isolta osin nousua.

”When you look at the data, however, this decade’s performance is being almost exclusively driven by the fundamentals, much to the chagrin of perma-bears who blame everything that’s happened on the Fed.”

1 tykkäys

Viime vklpna oltiin Joker katsomassa niin kyseisessä kohtauksessa tuli silmänräpäyksessä tää sun kommentti mieleen :smile:

1 tykkäys

20-v kokonaistuotto. Lähde: Kauppalehti.

2 tykkäystä

Myöhäinen vastaus, sori siitä.

Re: "Aina välillä täällä foorumilla on ollut jonkinasteisia kädenvääntöjä sen suhteen, onko tekninen analyysi puppua kun se ei perustu mihinkään tieteellisesti todistettu faktaan tms. "

Itse karsastan TA:ta, mutta tämä johtuu vain sen harhaanjohtavasta nimestä. Kysehän on sosilogiasta / psykologiasta, jotka ymmärtääkseni toimivat, kuten kai TAkin. Itse tosin en käyttäytymistieteistä muuta ymmärrä kuin että käyttäydyttyäni huonosti, vaimoni suuttuu minulle.

p.s. En keksinyt miten kirjoittaa tälle palstalle vastaamatta kenellekään, siksi yo. Itse asiassa aikomukseni oli ainoastaan kehua Mariannen ammatillisuutta liittyen hänen QA-palstalle kirjoittamaansa vastaukseen koskien kysymystä:

“Cityconin kerrotaan harkitsevan “vihreän hybridilainan liikkeeseenlaskua”. Voisitteko sivistää aloittelijaa: mitä tämä tarkoittaa? Kuka lainaa ja keneltä, mikä on hybridilaina ja mikä siitä tekee vihreän?”

Itse olisin vastannut: “Vihreä hybridilaina on paljon vihreämpi kuin normaali hybridilaina, muttei yhtä vihreä kuin vihreä täyssähkölaina, puhumattakaan vihreästä polttokennolainasta”

2 tykkäystä

Venäjä on taas viimeiset 20 vuotta muuttunut Neuvostoliitoksi. Pieni askel kerrallaan niin kukaan ei huomaa. Venäjän tekemiset ohitetaan huolestuttavan usein olankohautuksella. Kaikkeen tottuu, vähän kuin Trumppiin tai ikuiseen Brexittiin. Tämä uutinen on sieltä hulluimmasta päästä, mutta onhan saman tyylisiä mennyt läpi ilman sen kummempaa huolestumista jo monta kertaa.

Venäjän strategiset onnistumiset länsi- tai EU-maiden samanaikaisessa sekoittamisessa ja sisäisen kaaoksen luomisessa lähes 100%: USA, Puola, Unkari ja kuka tietää missä muualla rahanpesurahat ja Putinin koneisto ovat olleet töissä.

Tällaista kevyttä mietiskelyä näin viikonlopun kynnyksellä. :thinking: :slight_smile:

1 tykkäys

Miltä ajalta Sharpen luku laskee salkun tuottoja?

Sekä Venäjä ja Kiina ovat yrittäneet olla teknologisesti suht koht omavaraisia ja jopa kehittää omia brändejä. Toisin kuin EU, joka on varsin USA-riippuvainen (tuo homma näkyi selkeästi NSA keisissä).
Yleisellä tasolla Venäjä on pärjännyt kohtalaisesti viimeiset 20 vuotta ja toisaalta 90-luvulla tilanne oli siellä kamala. Erityisesti kun vertaillaan mihin suuntaan me menemme: Eurokriisi, arabikevät, pakolaiskriisi, Brexit, Trumppi. Bisnesnäkökulmasta myös pitkäjänteiset ulkomaiset toimijat tekevät fyrkkaa (Fortum ja Renault tulevat spontaanisti mieleen). Omatkin Venäjä sijoitukset ovat tuottaneet erinomaisesti. :wink:
Itse toivoisin, että Venäjä pysyisi stabiilina. EU ei kaipaa missään nimessä satoja miljoonia potentiaalista pakolaista Venäjältä ja Keski-Aasiasta.

1 tykkäys

Saattaa ns. “oikeita” määrittelyjä löytyä, mutta kannattaa olla olettamatta mitään, kuten P/E kanssa, eli suuntaa-antavia screenaukseen, mutta jos oikeasti kiinnostaa niin pakko mennä lukujen osalta “pitkän tien kautta”.

p.s. Suomeenkin kaipaisi standardoitua tapaa julkaista pörssitiedotteiden numerot, jotta voisi kaltaiseni piensijoittajakin automatisoida esim. OVK-numeroiden analysoinnin, jolloin voisi oma botti hakea tiedot ja laskea itselle kiinnostavimmat KPIt itse määritellyillä tavoilla. Toki, sen verran vähän yhtiöitä että menee toki manuaalisestikin niiden omaa kiinnostusta herättävien osalta.

p.p.s. Lisäksi, saisivat teinit uuden hyvän harrastuksen; 70-luvulla viritettiin mopoja, 80-luvulla Basic-ohjelmointia. Sen jälkeen kai lähinnä ammuttu toisia virtuaalisesti. Kaupankäyntirobottien kehitys olisi hyvä harrastus teineille, mutta aiempaa hankalammaksi on mennyt näin paperittomiin salasanoihin siirryttyä.

3 tykkäystä

Koska tässä kahvihuoneessa näyttääkin olevan aika ammatillinen ja vakava ilmapiiri, paras vielä kommentoida tuota “onko tekninen analyysi puppua”-kysymystä.

Aiemmin kirjoitin että jos olen oikein ymmärtänyt, on TA pitkälti psykologiaa ja empiiriseen käyttäytymistutkimukseen perustuvaa.

Mutta, vasta nyt luettuani tuon linkkaamasi Kaikkien aikojen rahakone tekstin, ei ainakaan näin TA:ta karsastavalle kuulosta TA:lta, vaan ihan “ilman substanssiosaamista tehdyltä” neuroverkko tms tekoälyyn perustuvalta touhulta.

Tuli mieleen täysin hatusta tällainen kysymys kahvihuoneeseen: Minua vähän hämmentää keskustelu mikä menee “indeksin voittamisen” ympärillä. Määritellään nyt tässä aluksi, että indeksin voittamisella ymmärretään vertailuindeksiä parempaa tuottoa annetulla aikavälillä.
Puhutaan todella paljon siitä (ihan syystäkin), että indeksin voittaminen on lähtökohtaisesti todella vaikeaa. Samaa aikaa kuitenkin tavallaan tunnutaan vähättelevän niitä, jotka esim. 1 v. tarkastelujaksolla ovat voittaneet vertailuindeksin, koska “tällainen ajanjakso ei kerro mitään omista taidoista” (ei suora sitaatti mistää, mutta ymmärrätte idean). Tämä on mielestäni hyvin paljon ristiriidassa sen kanssa, että indeksin voittaminen on todella vaikeaa, oli aikaväli mikä tahansa. Siksi kysyisin, miksi näin puhutaan? :thinking:

Minun mielestäni indeksin voittaminen, mikäli se tapahtuu joko vuoden aikajaksolla tai sitä pidemmällä ajanjaksolla on lähtökohtaisesti todella hyvä suoritus, koska se on yksinkertaisesti niin vaikeaa. Taidon oikeastaan mielestäni erottaa näissä caseissa se, että osaako selittää miksi juuri se tapa, jota on itse käyttänyt kalenterivuonna/tms. ajanjaksolla on voittanut indeksin, mitä tekijöitä siinä on taustalla, ja mitä kautta tähän on päästy.

1 tykkäys

Yksi vuosi on kuitenkin aika lyhyt aika. Tietenkin jos pistää rahat kiinni, tekee myöhemmin totaalisen exitin ja juoksee karkuun rahojen kanssa niin hyvät hänelle

Vuoden aikana harvoin kuitenkaan ehtii tulla nousu- ja laskusykliä, liuta vituroilleen menneitä kauppoja ym. vähemmän kivaa. Vain tällöin tietää todella miten polla kestää volaa ja negatiivisia uutisia. Toki kurssit heiluu indeksisijoittajillakin, mutta tuskin samalla lailla

Salkku näyttää +58 pinnaa tälle vuodelle. Se saattaa olla seuraavana vuona vaikka -20%, mutta menneeseen perustuen tuskin menetän siitä yöunia. Jokaisen osakepoimijan on syytä läpäistä kunnon happotesti ja harva tällä vuosikymmenellä aloittanut sitä on todella käynyt läpi

3 tykkäystä

Tämän allekirjoitan, mutta hämmennys tulee nimenomaan siitä, että miksi indeksin voittamisen vaikeutta korostettaisiin niin tappiin asti, mikäli vuodenkin aikajaksolla indeksin voittaminen olisi ns. täysin mahdollista riippumatta sijoitusstrategiasta ja siitä kuka on puikoissa.

Rupesin pohtimaan tätä siis siksi, että pohdin asennoitumista omaan sijoittamiseen ts. mikäli “voitan indeksin” tänä vuonna, niin kuinka paljon siitä voin antaa propseja itselleni, vai voinko antaa ollenkaan.

1 tykkäys

Et tarvitse tuohon käytännössä muuta kuin yhden pari kunnon onnistumista. Tänä vuona noita raketteja on ollut poikkeuksellisen monta niin ei ihme, että monilla salkun tuottoluvut pullottaa

Akanat erotellaan jyvistä ja onni tuurista sitten tulevina vuosina, kun pitäisi uudelleen löytää näitä menestyjiä. Johan sitä on tutkittu kuinka indeksituotot pukkaavat tulemaan muutamilta huippufirmoilta

4 tykkäystä

Pitää paikkansa. Enemmän pohdin vaan tuossa sitä, että onkohan joka vuosi yhtälailla käytetty tällaista diversifioimista, että tänä tarkasteluvuonna olisi enemmän kurssiraketteja (ts. mahdollisuuksia jopa satunnaisosakepoimijoille ilman mitään erityisiä perusteita saada indeksiä parempaa tuottoa). Onhan se tietenkin mahdollista, että pidemmälläkin ajanjaksolla tämä vuosi on ollut jokseenkin eksklusiivinen edeltäviin vuosiin nähden.

Tietenkin yksittäisillä vuosilla on hyvin merkittävä vaikutus kokonaistuottoon. Olen omalta osalta puljannut osakkeilla 15 vuotta ja voittanut indeksin aika hyvällä marginaalilla. Joskus kun jaksaa niin pitää eritellä tuotot vuositasolla, mutta sen kuitenkin osaan sanoa, että tämän vuoden tyyppiset megatuotot tekevät sen eron pitkällä tähtäimellä

2 tykkäystä

Aikamoista lakkosumaa alkuviikolle… onko tää nyt se musta joutsen joka katkasee kamelin selän?