Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Nasdaq etf laput jotka ostin heinäkuun toka päivä menivät tänään pakkaselle. Kyllä tässä lähes kolmen kuukauden nousut on pyyhitty pois. Jenkki lapuissa lisähaasteena on ollut myös yli 5% heikentynyt dollari. Suomi indeksi olisi samassa ajassa noussut yli 7%. Onneksi salkku on hajautettu.

9 tykkäystä

Itse tunnistan vasta 2kk sitten aloittaneena “en kai aloittanut nyt huipulla”-fiiliksen jonka takia näitä vähän säikkyy turhaan. Vaikka summat eivät vielä ole suuria, prosentteja tulee seurattua. Mutta tänäänkin tankkailin 3 firmaa lisää.

3 tykkäystä

Muutama tuhat nimeä puuttuu. Mitäs jos käytettäisiin varoja järkevästi tällaisena aikana?

15 tykkäystä

Olen itsekkin aivan ymmälläni tästä “kaaoksesta”.

Ensin toivotaan, että tulisi sitä dippiä jotta pääsisi ostoksille ( aika harva taisi enään ‘toivoa’ dippiä , vaan oltiin jo totuttu ikuiseen nousuun? Ainakaan dipin huutajia ei paljoa kuulunut. Nyt säikähdetään että pörssi voi laskeakkin )

nyt toteutu ainakin yhden päivän ajan, -3% tauluun

kuva

Nyt fiilis onkin:

Tämähän on oikeasti vain erinomainen asia pitkänaikavälin sijoittajille. Ei muutakuin lisää vaan :chart_with_downwards_trend: - älkää panikoiko. Jos hampaita pitää nyt jo purra, niin ehkä riskiä laskea sitten :thinking:

20 tykkäystä

Johtuukohan punoitus tästä :santa:
https://edition.cnn.com/2020/09/21/uk/uk-coronavirus-second-lockdown-boris-johnson-intl-gbr/index.html

the PM could find himself addressing the nation in December, asking them to do something no British Prime Minister can have imagined in their worst nightmare: Cancel Christmas.

Minulla on tuularina sijoitukset samassa pankissa missä käyttötilit ja lainat ja osakeostoissa kaupankäyntikulut ovat kotopörssistä ostaessa 5 euroa per transaktio. En mielestäni käy kauppaa kovinkaan usein, tavoite on indeksisäästöjen lisäksi ostella ihan maksimissaan pari kertaa kuukaudessa osakkeita ja myyntejä teen vielä harvemmin eli lähinnä silloin, kun tarvitsen tappioita tai silloin kun usko syystä tai toisesta menee yhtiöön ja kippaan kaikki pois. Siksi olikin aika yllättävää, kun tuossa katselin vuoden kaupankäyntikulujani, että reippaat 250 euroa oli tänää vuonna mennyt kaupankäyntikuluihin eli noin 5 kauppaa per kuukausi. Tietenkään aktiivisesti kauppaa käyvillä ei noin kovia kuluja per transaktio ole, mutta olkoon tämä nyt esimerkkinä aloitteleville sijoittelijoille, että pelkästään kaupankäynnin kuluilla voi pitkässä juoksussa syödä tuottoa itseltään yllättävän paljon.

Onneksi ammatti ja elämäntilanne rajoittaa hyvin kaupankäyntiä. :smile:

2 tykkäystä

Tai koska ‘The Big Short’ tuli taas telkkarista :smiley:

3 tykkäystä

Jaahas. Ehkä tämän ansiomerkin tarkoitus onkin vinkata ystävällisesti käyttäjälle, että joskus voisi tehdä jotain muutakin. Niin sen ainakin tulkitsin alustavasti. :smiley:

39 tykkäystä

Erittäin totta. Olen itse maksanut yli 1600€ kaupankäyntikuluja sitten huhtikuun alun, lähinnä johtuen lukuisista strategiamuutoksista (Vaihdan strategiaa > myyn kaiken > ostan jotain uutta tilalle > repeat). Nykyisellä strategialla myyntikulut tulevat jäämään melko pieniksi (Noin 30 kauppaa vuodessa), mutta se tietenkin edellyttää sitä että pitäydyn nykyisessä strategiassa. Alku on ainakin hyvä, olen noudattanut tätä uusinta strategiaa jo noin… drumroll …kuusi tuntia :smiley:

13 tykkäystä

Olikin mennyt tämä Kinnusen reilun viikon vahna hyvä blogikirjoitus ihan ohi:

Pari hyvää poimintaa:

Ajoittaminen tai sen yrittäminen tuomitaan tietysti synniksi tehokkaiden markkinoiden alttarilla, mutta siellä minut on tuomittu jo monesti. Yllättäen myös monet osakepoimijat vannovat kuitenkin ajoittamisen turhuuden nimeen. Jotkut syyttävät jopa spekuloijaksi (ilmeisesti loukkaus monille), jos pyrkii hakemaan markkinoilta Mr. Market mielialojen vaihtelun tarjoamia hyviä osto/myynti -paikkoja.

Minua ärsyttää joidenkin sijoittajien tapa pitää omaa tyyliään ainoana oikeana, ummistaa silmät kaikilta sen heikkouksilta ja toisaalta haukkua muiden erilaisia tyylejä. Itse pyrin oppimaan erilaisista sijoitustyyleistä mahdollisimman paljon, koska oman strategiani osaan jo.

Olen itsekin huomannut tämän hauskan ristiriidan, että “osakepoimijat” kovaan ääneen kailottavat, että ajoittamalla ylituoton tekeminen on mahdotonta, koska markkinat ovat tehokkaat, mutta samaan aikaan he uskovat, että poiminnalla se on mahdollista (koska markkinat ovat epätehokkaat). Loogisimpina porukkoina pidän ääripäitä, eli niitä, joiden mielestä sekä ajoittamalla että poiminnalla voi tehdä ylituottoa ja niitä, joiden mielestä ylituottoa ei ole ja parempi vain minimoida kulut ja sijoittaa indeksiin (jolloin itse asiassa saa ylituottoa isommin kuluin sijoittaviin).

18 tykkäystä

En tiiä teenkö jotain väärin, kun mulla ei oo mitää nii vahvoja mielipiteitä näistä asioista :smiley: Oon mielestäni saanu ostettua laadukkaita firmoja melko hyvällä hinnalla, joita oon holdannu nii kauan ku oon osakkeita omistanu (kokonaiset 1,5v). En jaksanu alkaa koronan alkuaikoina hötkyilemään enkä myöskään nyt, toki dipistä tulee aina ostettua, jos sillä hetkellä mahdollista

2 tykkäystä

Pakko jakaa tämä tänne. Ajan kuvaa.:sweat_smile:

33 tykkäystä

28 tykkäystä

On taas se aika vuodesta, että pian on ruskaa pakkasessa.

Siispä on aika tunnelmoida dieselin kylmäkäynnistystä simuloivilla videoilla. Muutenhan henkinen valmistautuminen synkkään loppusyksyyn ja ensimmäisiin pakkasiin jää puutteelliseksi.

19 tykkäystä

Musta tää kuulostaa tosi melodiselta kieleltä. Ja ainakin on helppo tehdä riimejä kun näyttää tulevan ihan luonnostaan :grin:

5 tykkäystä

En tiedä kumpikohan on tuhoisampaa psyykkeelle; holdata Wärtsilää ja Scorpio Tankerssia vai käyttää somea?

5 tykkäystä

Nämähän on tälläsiä “ennen lähetystä” olevia kielijumppia jottei tosi asiassa mene kieli solmuun.
Kuten meidän vesihiisi sihisi hississa tms. Oikein hassun kuuloista. :joy:

4 tykkäystä

Ah, kiitos näistä kadonneista helmistä. Joskus ettinyt näitä pätkiä. Kohta tulee taas pakkaset ja pääsee iskemään oman 3 litrasen mesen turbodieselin nokivasarat tulille ja voimasavua putkista ulos. Kyllä ne rouheet käyntiäänet puolimilliä rullatussa harrastelaitteessa on vaan jotain. Teslalla ei ehkä tuu samanlaista fiilistä kun sähkö vaan suhisee. :smile:

7 tykkäystä

Olette kaikesta päätellen herrasmiehiä!

2 tykkäystä

Nyt tarviis vaan jenkkien vety sektorin vähän piristyä lai ojen kanssa, niin Viljon energia salkku olis taas huipussaan. Sellainen tilaus olisi minulla.

2 tykkäystä