Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Täällä Smart Eye on jo salkun isoin omistus. Tuhannet kiitokset ketjun kirjoittajille! Tätä uskaltaa omistaa pitkään ja seurailla meininkiä. Ilmeisesti ensi tiistaina Q3-päivä. Löytyykö keltään esimerkiksi Redeyen Q3- ennustelukemia? Olis jännä vertailla vähän niinku Inderesin ennusteisiin Suomi-firmojen kohdalla.

Olisi pitänyt hypätä myös Kahootin kyytiin. En oikeen uskalla enää ostaa. Sen verran huonoja kokemuksia näistä reilusti nousseista, joita on sitte ostanut liian korkealta. On tämä vaan älyttömän hyvä ja tuottoisa foorumi :smiley:

2 tykkäystä

Itsellä Kahootin kanssa sama ongelma. Olin mukamas fiksu ja jäin odottamaan alle 40nok hintaa syyskuussa, no se juna meni jo. Jos tulee Edes -10% markkinaturbulenssia, niin ostan nivaskan.

2 tykkäystä

Hmm…
jos Yle on noin laskenut kuin kuvaat eihän siinä ole päätä eikä häntää. Todellakaan. On se kumma jos kaikki tuon 500MEUR yleveroilla pakkomaksetun jutut pitää itse laskea tarkistaa

Nyt kun lasken oman kohtaloni verraten 2011 (Fortum) & 2020 (Caruna)

  • vuositasolla kk maksu nousi 65EUR, siirtomaksut laskivat 74EUR, lyhyempi yösähköaika nosti 73 EUR eli +64EUR. +7,5% Carunalaskun Caruna osuudesta ja +3,3% koko Carunalaskuun verrattuna
  • sähkövero +210EUR eli Carunalaskun vero +33% ja +12,4% koko Carunalaskuun verrattuna

Fiva on sittenkin olemassa :scream: Itse olen pitänyt sitä keijuihin ja joulupukkiin verrattavana satuolentona. Tässähän pitää olla tarkkana :nerd_face:

1 tykkäys

Ihan älytöntä tuo Smart Eyen meininki. Eihän tätä uskalla keventää yhtään. Kaikki muut salkun osakkeet pahassa laskussa tänään, mutta SE:n ansiosta salkku vihertää :slight_smile:

Alkaa mennä tuo firman ketju väärälle uralle. Toivotaan, että tuolla pysyis homma hanskassa eikä valahdeta NEL:n ja vetyketjujen tasolle kurssin ihmettelyissä ja parin sanan kommenteissa. Jos ei ole käytännössä mitään asiaa niin tänne voi kirjoitella ihan niin kuin tämänkin viestin tyyliin. :slight_smile:

8 tykkäystä

Mjoo, pahoittelut että avasin siellä hieman turhan floodaustuokion mutta ehkä tämä “ensimmäinen kunnon ilakointi” annetaan anteeksi, seuraavilla kerroilla osaan postata suoraan tänne.

Itselläkin kävi mielessä että muut pörssit punoittaa, jenkit näemmä avaa laskuun ja tämä keulii hulluna, että pitäisikö keventää ja ottaa toivottavasti korjausliikkeestä takaisin. Tosin, hyöty melkein menee AOT:n veroihin. Pysytään nyt mukana ja antaahan tuo hyvää näkymää tulevaan, tankkailen heti kun korjaa hieman alaspäin mutta tuohon hintaan ei kyllä pysty. 4 päivää osariin niin mä ainakin katselen vielä hieman…

1 tykkäys

Tämä on yhtenä syynä myös omaan päätökseen olla keventämättä. Nyt ollaan kuitenki ATH:ssa niin eihän sitä tiedä pirukaan mihin lukemiin ponnistetaan mikäli osarikin yllättää positiivisesti.

1 tykkäys

Itse en uskalla lähteä keventämään, kun varsinaista syytä laskulle ei ole muuten kuin indikaattorien puolesta. Heti kun kevennän, tulee jotain odottamattomatonta ja taas kompastun oveluuteeni.

1 tykkäys

Melkoista nousua. Ostellut kolme kertaa nouseviin kursseihin lisää ja toistaiseksi ollut ihan hyvä diili. Ehkä tämä 28% osuus salkussa on hetkeksi ihan riittävä :man_shrugging:

5 tykkäystä

Vähän samat mutut, jos olisi OST keventäisin hetkeksi mutta en AOT:lla viitsi mahdollisten pikavoittojen kanssa kikkailla. Mukana ollaan mutta tuntui kalliilta tankata 161kr vielä eilen sitten niin jätin tekemättä :upside_down_face: :grin: On kyllä toistaiseksi salkkuni isoin positio 14% painotuksella ja 131kr keskihinnalla joten onhan tämä hyvä juttu, näyttää suuntaa kohti yläviistoa.

Tarviiko tätä tankata lisää :face_with_hand_over_mouth:
Lentokeli on kuin Ilveksellä :muscle:

1 tykkäys

Ehkä tämän hehkuttelun voisi siirtää kaffehuoneen puolelle @Johannes_Sippola

4 tykkäystä

Siis miks olisitte nyt myymässä, juuri nyt? Minä just tuplasin eilisen tuplauksen :thinking::pray:
Tuli eilen kauppaa Koreaan?

8 tykkäystä

Yleisesti ottaen samaa mieltä mutta kai nyt kerran tällainen kaboom-nousu voidaan hehkuttaa ihan omassa ketjussa. Piis änd laav

3 tykkäystä

Pidetään ketjut kuitenkin asiapitoisena kurssinousuista huolimatta :wink:

6 tykkäystä

Joo, totta. Alkuinnostuksen ja ensimmäisen oman position huippukasvuun +40% piikkiin meni tämä kerta :blush:

1 tykkäys

SE on tällä hetkellä NN aot:ni ainoa vihreä rivi tänään. Nyt en kyllä lähde tämän kanssa veivaamaan, ettei tarvitse taas ostella takaisin kalliimmalla, kuten parin muun kanssa käynyt tänä vuonna. Enkä ole kyllä haulukas antamaan vero-nallelle yhtään ylimääräistä enää tänä vuonna :slight_smile:

3 tykkäystä

Yksityisviestessä kysyttiin Red Eye top pickseistä

En lähde listaamaan näitä valintoja koska maksullinen palvelu ja en näe oikeudekseni niitä jakaa tänne mutta voin kertoa hieman ensimmäisen päivän kokemuksesta.

  1. Sivut ovat todella hienot ja selkeät. Google translaattori osaa kääntää ruotsia englanniksi paremmin kun minä ruotsia suomeksi joten sillä mennään.
  2. Salkussa on paljon yhtiöitä ja pienimmät positiot on noin 4% luokkaa. Jos siis haluaa kopioida salkun täysin niin suosittelisin vähintään puolikasta OST:ä muuten välityspalkkiot nousevat kohtuuttomiksi. Kaikki firmat ovat ruotsalaisia joten valuutan vaihto aiheuttaa extra kustannuksia.
  3. Palvelu on absoluuttisesti aika kallis. 350sek/kk. Eli n. 400e/vuodessa. Salkku on tuottanut historiallisesti älyttömän hyvin. +760% seitsemässä vuodessa(valuutta kurssia en huomioinut). Tämä on 35% annualisoituna. En oleta että näin hyvin menee tulevaisuudessa. Myös myöskään tämä 400e vuosimaksu ei huokuttele aivan pienelle salkulle. Tämä tekee siis 1.6% vuodessa puolikkaan OST:in salkulle, vertautuu siis aktiiviseen rahastoon.
  4. Oma suunnitelma vetää täysin bullerona ja ostaa/myydä kun käsketään. Isoimmat sijoitus virheeni ovat johtuneet kun olen alkanut yli analysoimaan nykyistä kurssia ja jättänyt selkeät voittajat rannalle. Indereksen mallisalkkusta olisi pitänyt kopioda ne voittajat, ei ne halvat. Katsotaan miten menee. Tämä tuntui alkuun pelottavalta mutta sitten tajusin että minulla on paljon enemmän rahaa aktiivisissa rahastoissakin ja en minä kovin tarkkaan seuraa mitä ihmettä se salkun hoitaja siellä nyt tekee. Nautin vaan kyydistä.

Siellä on joku referral systeemi millä säästää 100kr mutta en aio sitä tähän spämmätä.

14 tykkäystä

Miten paljon se REn mallisalkku elää vs. inden salkku?

Positiot keskimäärin yli vuoden. Enemmän positioiden lisäilyä/viilailua kuitenkin.

1 tykkäys