Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Rauhallisin mielin itse olen, kun pidän ison kuvan kirkkaana enkä anna yksittäisten laskupäivien tai viikkojen haitata. Nyt ollaan ihan eri tilanteessa kuin keväällä, jolloin lockdownit ja muut rajoitukset olivat looginen toimi, tuntuu yhtä pitkälle meneminen nyt ihan vihoviimeiseltä. Tauti on opittu tuntemaan paremmin, on kehittyneemmät hoitotoimenpiteet ja rokotekin on nyt huomattavasti lähempänä kun keväällä. Lisäksi suurimmalle osalle ihmisistä se vaikuttaa olevan suhteellisen vaaraton. En näe mitenkään että enää lähdettäisiin samanlaisiin sulkutoimenpiteisiin. Lisäksi tietysti keskuspankin pehmeä patja on alla ottamassa koppia. Datasta päätellen palvelualat kyykkäävät, mutta muuten talous vetää ihan ok. Eiköhän se sepe tänäänkin päätä päivän suunnilleen helmikuun ATH tuntumaan joka on muodostunut ehkä sijoittajille sellaiseksi symboliseksi tasoksi jonka tasoilla kiikutaan, kunnes korona väistyy ja annetaan lupa lähteä kohti neljää tuhatta :slightly_smiling_face:

23 tykkäystä

Hyvä kommentti.

Yhteiskunnan kokonaisetu on näkökulma, jonka poliitikot ja viranomaiset joutuvat huomioimaan. Vaikka nyt on lockdowneja niin ne eivät ole täyssulkuja, kuten keväällä. Niihin ei ole yksinkertaisesti varaa. Autotehtaita ei laiteta uudestaan kiinni jne.

6kk säteellä tapahtuu paljon edistystä viruksen kanssa taistelun suhteen, vaalien suhteen ym. joten nykyisellä huomattavasti laajemmalla tiedolla, joka markkinoilla on käytössään, en itse katso järkeväksi lähteä radikaaleihin kaikki ulos/sisään veiveihin.

17 tykkäystä

Tää on mielenkiintoinen näkökulma mitä olen aina välillä joutunut miettimään. Ikäviä toimenpiteitä ei voida tehdä, koska niihin ei ole varaa. Kääntäen voimme toki kysyä että mitä taloudelle käy jos on pakko tehdä toimenpiteitä joihin meillä ei ole varaa. Ranska ja Espanja ovat jo ulkonaliikkumiskiellon piirissä. En ole laillistettu ekonomisti, mutta uskon että talous ottaa väkisinkin kaksinumeroisen dipin jos kansalaisten liikkuminen on kielletty.

Lähteet:

3 tykkäystä
8 tykkäystä

Nyt kun taas on punaista päivää markkinoilla ja tuntuu, että jostain syystä hermoilua normaalia enemmän? Laitetaas kysely tänne sijoittajien käteistilanteesta ja markkina näkemyksestä.

  • Olen Karhumaisena. Ei tästä hyvä tule…
  • Olen härkänä! Buy the dip!!
  • Käteiset visusti piilossa. 100%
  • 90-99% jäljellä
  • 80-90% jäljellä
  • 70-80% jäljellä
  • 60-70% jäljellä
  • 40-60% jäljellä
  • 30-40% jäljellä
  • 20-30% jäljellä
  • 10-20% jäljellä
  • 0-10% jäljellä

0 voters

11 tykkäystä

Heitä kyselyyn joku aikahorisontti eläinhahmon valintaan… itse uskon, että tällä viikolla punastellaan vielä, mutta sellaisella “loppuvuoden ikkunalla” selkeästi härkänä.

P.S. Kysely antaa valita useamman vaihtoehdon. Valtaosa prosenttihaarukan valitsevista ei valitse eläinhahmoaan :wink:

4 tykkäystä

Loppuvuoden aikaa ajattelin. Olisi pitänyt kirjoittaa, nyt en enää uskalla muokata, saattaa deletoida vastaukset. :joy:

2 tykkäystä

Tästä puuttui miinusmerkit eli x%: ia vivun puolella oleville vaihtoehdot.

3 tykkäystä

Onneksi itselläni on sellaisia osakkeita, että olisi hölmöä myydä nyt :blush: Odotan markkinoiden jokseenkin riemastuvan, kun Korona rokotteita aletaan jakamaan ja Finskin ottavan jonkun näköisen pompun ylöspäin, kunnes realiteetit palauttelwvat osakkeen osalta maan pinnalle. Ja Erkin kommentit 2019 voitetuista markkinaosuuksista + Uiton twiitit ja viimeaikaiset uutiset Nokiasta saavat aika varmasti rahan kilisemään salkussa :ok_hand:

Noin muutoinkin uskon, että aika moneen osakkeeseen rokotteiden hyväksyntä antaa nostetta, kun markkinat riemastuu ja sitten lasketellaan, kun tajutaan, että menee hetki, jotta tää kulunut vuosi kiritään kiinni.

Heidi Klumin sanoin “One day your in and next day your out.” Sopii niin osakkeisiin kuin muotiinkin :wink:

1 tykkäys

Tulee kyllä märkä rätti rokotteen julkistuksen jälkeen (jos koko rokotetta yleensä saadaan ulos), kun tajutaan miten pitkään rokotukset kestää. Saksassa esim. arvioitiin, että jos rokote tulee ensi vuoden alussa, niin homma on paketissa 2025, kun rokottamiseen uppoaa joku 1000 päivää ja tuokin hiki hatussa piikitystä. Tässäkin tapauksessa pitäisi olla kyseessä polio-rokotteen tasoinen piikki, joka kytkee koronan lopullisesti. Hyvin vahva epäilys, ettei tuollaista rokotetta tulla ihan hetkeen näkemään.

4 tykkäystä

Kaikki arviot kauanko rokottamisessa menee ovat aikamoista roskaa koska tilanne on niin poikkeuksellinen. Operaatio on äärimmäisen rinnakkaistettavissa. Jos rokotus halutaan tehdä tehokkaasti se voidaan tehdä tehokkaasti - se vaatii jonkin verran väkeä kouluttaen ja hyvin organisoidun operaation, mutta jos valmistuskapasiteettia löytyy, kyllä niitä pistoksia saadaan tökättyä. Jokunen kuukausi operaatioon voin uskoa, “vuosia” on vitsi.

12 tykkäystä

Itsekkin koen “vuosia” vitsiksi, jos rokotteen saatavuus ok tasolla niin rokottamisen organisoinnista riippuen niitä kyllä saadaan tökittyä hyvinkin nopealla aikataululla. I.m pistoksen antamiseen ei mene kuin 5min ja kouluttamiseen max 30min jos on jonkin näköistä terveydenhuollon koulutusta.

Enkä usko, että paljoa yli 60% ottaa edes rokotetta. Ainakin meidän työpaikalla porukka tuntuu pelkäävän nopeasti tehtyä rokotetta enemmän kuin koronaa. Kunhan nyt riskiryhmät edes saadaan rokotettua niin hyvä tulee

6 tykkäystä

En itsekkään tiedä otanko rokotetta. Aika vahvana on muistissa sikapiikki. Ja ihan pakko tunnustaa, etten luota Suomen päätöksiin tässä. Tokikin etsin tietoa asiasta keskivertoa ihmistä enemmän, ennenkuin teen päätöksiä. Ja vaakakupissa kyllä painaa tän taudin erikoisuudet aika vahvasti.

Sikainfluenssa rokotettiin aikoinaan todella nopeasti:

  • Tauti levisisi siasta ihmiseen keväällä 2009
  • WHO julistaa pandemiaksi kesäkuu 2009
  • Ensimmäinen rokote ulkona lokakuu 2009
  • Levikkiesimerkkinä 46 miljoonaa jenkkiä rokotettu marraskuu 2009

En ole asiantuntija, mutta kun pistos kestää sen puoli minuuttia niin vaikea uskoa että riittävän väestöosuuden rokottamiseen kuluisi merkittävästi aikaa jos rokotetta on saatavilla. Jos piikitettäisiin edes nykyisellä testaustahdilla niin suomalaiset olisi rokotettu 100%:sti noin vuodessa.

9 tykkäystä

Onko joku löytänyt tietoa moneltako Siilin Q3 julkaistaan?

Efecte tulee ulos klo 15.

Metso-Outo tulee vasta huomenna 28.10 klo 09, vaikka sijoitustiedon kalenterissa on merkitty kuluvalle 27.10 päivälle.

E: Korjattu “pieni” aamukoomavirhe, eli QT Q3 vasta torstaina, tänään iltapäivällä Efecte. Kiitos @SijoitusSeppo!

1 tykkäys

Kysely käteistilanteesta viittaa siihen, että kysytään paljonko on käteistä. Vastausvaihtoehto “Käteiset visusti piilossa. 100%” puolestaan viittaa siihen, että kysytään paljonko on osakkeita. :thinking:

1 tykkäys

Täällä kun puhutaan käteistilanteesta, niin puhutaanko useimmiten absoluuttisesta käteisestä eli käyttötilit+salkun käteinen vai pelkästään salkussa oleva käteinen jonka on valmis sijoittamaan?

Itse olen aina olettanut kyseessä olevan salkun käteiskassa.

Piti itsekin oikein tarkastaa, mutta eikös QTn osari tule vasta ylihuomenna 29.10.2020 klo 8.00

Mitä näihin yleensä tulee, niin mielestäni enemmistö ei kerro mitään kellonaikoja julkaisulle. Useimmathan julkaisevat nämä ennen pörssin aukeamista niin ajalla ei niin ole väliä. Jos julkaisee pörssin ollessa auki niin mielestäni pitäisi kertoa aina kellonaika.

4 tykkäystä

XXL ASA julkaisi aamulla Q3 tuloksen ja 14% kasvoi liikevaihto sekä EPS oli 0,63. Ilmeisesti urheiluvälineet käy kaupaksi vieläkin ja epäilän, että viruksen jyllätessä ihmiset jatkossakin panostaa kuntoiluun sekä ulkoiluun.

Itse ainakin tarkoitan vain salkussa olevaa käteistä, käyttötiliäni en sekoita pörssihommiin ollenkaan.

1 tykkäys