Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Pakko muuten sanoa että näin 3 viikkoa sitten unta jossa tuijotin putoavia osakekursseja. Onkohan meikäläisessä meedion vikaa? Voisin pistää kuuman linjan pystyyn.

3 tykkäystä

koska LA-SU yönä siirrettiin kelloja ja ihmiset ovat päästään näin alkuviikosta vielä vähän sekaisin.

Itse laitoin pohjaonget vesille ja aloitin Nallen hankenin verkkokurssin. Tällä saa useamman päivän itseään viihdytettyä. On muuten hyvää juttua ollut. Onko kukaan muu vielä innostunut?

5 tykkäystä

aiaiaiaiai :face_with_hand_over_mouth:

No, voit lohduttautua että suhteessa mulla menee ihan yhtä huonosti. Ja mä kun viikko sitten pohdin, että tyhjennänkö salkun dippiä varten. No se tuli vähän aiemmin kuin harjoittelija osasi odottaa…

4 tykkäystä

Elkää nyt vielä kaivako talikoita esiin. Vastahan tässä päästiin nuuhkimaan syysilmaa, talviunet alkaa vasta vaalien jälkeen :bear:

2 tykkäystä

Hieman pukkaa hikeä päälle. Ei se, että reilussa viikossa salkusta on sulanut vuoden nettopalkka, vaan se että joko on aika ottaa superluotto käyttöön.

18 tykkäystä

Hieman off-topic laskupäivään: paistaa se päivä risukasaankin, yhdeltä salkkuyhtiöltäni tuli loistava osavuosikatsaus ja kurssi nousi mukavasti. Tasaa tuottoja mukavasti, kun muuten on tämmöinen laskupäivä.

image

No, leikki sikseen, ylläoleva kuvaa hyvin sitä, miten vaikeaa osakepoiminnassa ennustaminen on. Vaikka olisin tiennyt, että tänään tulee laskupäivä niin myymällä tuon pois olisin missannut hyvän arvonnousun. (Ja myymällä koronakuopassa paniikissa tuon olisi missannut kurssin kolminkertaistumisen.) Ei näitä vaan pysty ennustamaan, en minä ainakaan, aina tulee kaikenlaisia yllätyksiä.

1 tykkäys

Hyvältä vaikuttaa tuo Nallen Hanken kurssi. Lukiolainen vasta olen, mutta ensimmäisen viikon asiat ymmärtänyt kyllä hyvin.

4 tykkäystä

Niin kyllähän se että sijoittajat eivät uskalla ostaa nouseviin kursseihin on myytti :grin:

Mutta olisi mielenkiintosta saada tästä dataa. Omaan silmään on jo pitkään näyttänyt että nousussa yhtiöketjut ovat hyvinkin aktiivia mutta kun vähän perutetaan tulee hiljaisempaa. ( toki ihan ymmärrettävää)

2 tykkäystä

14.10.2020: viesti ”Onnistumiset sijoittamisessa ketjuun”, salkku +29% YTD.
.
.
.
28.10.2020: salkku +16% YTD.

image

31 tykkäystä

Itsellä tämä sama salkun tuotto% ketjussa. Huipuista tiputtu jo 11%. Nyt alkaisi olla hyvä ostaa, mutta ei tiedä mitä ostaisi

2 tykkäystä

Hienoa että olet löytänyt asian nuorella iällä. Varmasti ymmärrät jatkossakin, itsehän olen amattikoululainen 8)

2 tykkäystä

Luulen että jenkkien puolella stimuluspaketin siirtyminen edelleen latistaa tunnelmia ja jossain määrin ehkä vaalit stressaavat. Mutta isoimpana luulen olevan tuon stimuluspaketin puutteen syynä. Tietysti nousevat tautitapaukset vaikuttavat myös mutta jenkkien linja toistaiseksi vaikuttaa kevyemmältä rajoitusten suhteen. Talousdata on myös ollut vahvaa jenkeissä.

Euroopassa taas uskon nousevien tautitapausten ja rajoitteiden pelon ja epätietoisuuden ohjaavan kursseja tällä hetkellä vahvasti. Vasta kun saadaan selkoa poliitikkojen päätöksistä voidaan päättää suunta paremmin ja epävarmuus hälvenee.

Vastailen sinulle samalla paremmin jäsennelläkseni itsellenikin tätä kokonaiskuvaa. Kieltämättä Euroopassa ollaan vähän epävarmemmissa tunnelmissa tällä hetkellä. Kuitenkin nyt tiedetään mitkä yhtiöt ovat hyvinkin rajoituskestäviä Q2 perusteella ja talousdata on toistaiseksi ollut päällisin puolin ihan ok. Mutta pitkä talvi on edessä jos nyt jo tautitapaukset keulivat tällä tavoin.

1 tykkäys

Tämä oli hyvä pointti. Monilta yhtiöiltä on saatu hyvät Q2 ja Q3. Tekeekö enää tulevat kvartaalit näille eroa? Näiden yhtiöiden kohdalla kannattaa erotella se, laskeeko kurssit fundasyistä vai yleisestä markkinahermoilusta. Siellä voi saada pitkään salkkuun laatua jo kohtuuhintaan piakkoin.

4 tykkäystä

Tämä on tietenkin totta ja ylipäätään härät tulevat aina voittamaan karhut pitkällä tähtäyksellä! Todella kovien koronakestävien yhtiöiden holdaus ei ole mikään huono strategia missään nimessä. Kysymys lieneekin siitä että onko käteistä hyödyntää tulevat ostopaikat vai joutuuko jättämään tämän kierroksen kokonaan väliin.

3 tykkäystä

Mitenkäs se stock bubblen kaavio menikään :face_with_monocle::thinking:

3 tykkäystä

Millos nää yhtiösivut on muuttunu? Parempaan suuntaan mennään. Vieläkun olis ne yhtiötapahtumat ajantasalla ja joku Tradingview -tyyppinen kurssigraafi. :yum:

4 tykkäystä

Huomenna omasta salkustakin n. 1/3 osaroi kun tulilla ovat Tokmanni, Qt ja Sievi. Saa nähdä millaiset tulokset sieltä tulee ja millainen on pörssin yleissävy huomenna, että kuinka paljon se yliajaa tuloksia.

6 tykkäystä

Oispahan jälkipolville kerrottavaa miten omasta huumorilla höystetystä ideasta syntyi moderni talousindikaattori. :sweat_smile:

8 tykkäystä

Kyllä tässä alkaa olla psyyke kovilla kun sormet hamuaa jo keventemään sellaisia omistuksia, joissa ei olla pakkasella. Käteistä saisi kovasti, mutta että missaisi nousun :thinking:

2 tykkäystä

Eikö pörssi ollut mekanismi siirtää varallisuutta hätähousuilta kärsivällisille. :slight_smile: Sanoisin, että Jarnis&Co tapaan käsi alle ja hyvien yhtiöiden omsitusosuuden kasvatusta jos hyvään hintaan tarjolla.

6 tykkäystä