Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Jahas, huomenna on USA press vaalit tiedossa ja sampo Osari. Ostin eilen 1600 kpl sampoa lisää ja nyt olis helppo 4-5% tuottoa tarjolla… Vähän tekis mieli keventää, mutta toisaalta pitää… Hmm… Tiukkaa pohdintaa ennen 1830…

5 tykkäystä

Kertokaas viisaammat miten nuissa tänään julkaistuissa verotiedoissa on henkilöitä jotka on maksanut veroja yhteensä 0e vaikka tuloja on 100k tai enemmän? Onko noin että vähennyksiä on niin paljon, eli tulot ovat “vähentämättömät” jotka nuissa ilmoitetaan?

1 tykkäys

Pistetään nyt tännekkin memet, jotka tein Twitterin puolelle synttärien kunniaksi:


45 tykkäystä

Näin iltakaffekupposen äärellä huomasin aika jännän jutun: Fortumin verotettava tulos on Irlannissa suurempi kuin Suomessa, vaikka Fortumilla ei ole energialiiketoimintaa Irlannissa lainkaan.

Fortumin verotettava tulo Suomessa on romahtanut sadoista miljoonista muutamiin kymmeniin miljooniin. Tämä veronkiert… ei kun vero-optimointi toki lisää tuottoja ja maistuu varmasti Suomalaisille osakkeenomistajille, mutta tuntuu siltä kuin tämän kaffekupposen mukana tulisi puruja suuhun.

38 tykkäystä

Hyvää syntymäpäivää @Johannes_Sippola !! Tuo Cj meme on hyvä :joy:

4 tykkäystä

Kiitos paljon @Bansku :heart: Ja oli pakko kyllä tehä tommonen (ping: @Sauli_Vilen, @Juha_Kinnunen) :joy:

5 tykkäystä

Kohta jännäämään:

30 tykkäystä

onnittelut @Johannes_Sippola !

3 tykkäystä

Kiitos paljon @Aston_Livingstone! :heart:

3 tykkäystä

Q2:lla odotin Sampo-liveä Etelä-Suomessa ja Sauli huiteli Lapin erämaassa. Nyt kun Saulin Sampo Live on käynnissä, niin itse olen Ylläksellä ja venytellään vaeltamaan lähtöä. :grinning: Onkohan Sauli seuraavana osaripäivänä vuorostaan Lapissa?!

9 tykkäystä

Onko Ylläksellä lunta hiihtämiseen asti?

Masse-setä, FA, Pitäis saada Verphuun nähden kilsaetua jo heti alkukaudesta!

3 tykkäystä

Pahasti suli lumet, tuossahan kerkesi jo vähän olla ”talvea” Lapissa, olin siellä jokusen viikon. Pyhätunturissa oli jo liki 50cm valkoista kultaa.
Ennustus lämmin, mutta se ei tarvii kun sen pari vuorokautta pohjolassa kun tulee talvi.

1 tykkäys

Ei juurikaan lunta ruohonjuuritasolla. Tuntureiden rinteillä jonkun verran. Siksipä vaellusretkeä tiedossa, eikä hiihtolenkkiä. :smiley:

3 tykkäystä

blaah, olis pitäny ottaa taskuun pikku voitot ja ostaa tänään takas :smiley:

1 tykkäys

Mietin tuossa aamun ratoksi vielä teknokuplan aikaa, jolloin kaikkien olisi pitänyt nähdä arvostustasoista, että asiat ovat pielessä. Silti kupla kasvoi ja kesti pitkään. Aniharva näki, että keisarilla ei ole vaatteita (tai vaikka näki niin monilla FOMO piti mukana markkinoilla).

Tästä aasinsiltana heitänkin ilmaan kysymyksen - elämmekö tällä hetkellä korkokuplassa, eli epätavallisten ja kestämättömien korkojen ajanjaksoa, joka ei ole kestävällä pohjalla? Nyt(kin) löytyy paljon ihan hyvänkuuloisia perusteluja, miksi asiat ovat niinkuin ovat mutta samaan tapaan teknokuplankin aikaan oli ihan hyviä perusteluita arvostustasoille yms. (muutenhan koko kuplaa ei olisi syntynyt).

Eli elämmekö oikeasti kuplan sisällä ja tämä, kuten muutkin kuplat voi poksahtaa jostain ennalta arvaamattomasta syystä. (Itse en tiedä vastausta mutta ihan riski-/tuottosuhteella en nyt ole sijoittamassa rahaa pitkiin korkoihin, realistisesti näen lähinnä downsidea niissä.)

4 tykkäystä

Periaatteessa olen tätä mieltä, mutta toisaalta olen myös 10 vuotta odottanut että inflaatio lähtee kasvuun ja korot nousevat jolloinka kasvu alkaa taas selvästi häviämään arvolle. Toistaiseksi nollakorkojen ikuisuuteen ja inflaation kuolemaan nojaavat kasvusijoittajat ovat voittaneet 100-0. Onko kupla ongelma, jos se jatkuu kymmeniä vuosia?

1 tykkäys

Teknokupla kesti vain jonkun viisi vuotta, että nyt on oltu paljon pidempään “uudessa normaalissa”. Kuplahan ei sinänsä ole ongelma, jos se jatkuu, siitä tulee ongelma, jos tapahtuu muutos “vanhaan normaaliin”, jolloin kuplan varaan rakennetut sijoitustrategiat eivät enää toimi ja jälki voi olla rumaa.

Jos korot nousisivat nopeasti takaisin esim. 3% tasolle, pitkien valtionlainojen hinnat romahtaisivat n. 30%*. Se olisi kova isku “turvallisiin” korkoihin sijoittaneille (ja lainanottajille).

*Lähde: Phoebus-blogi vko 41/20

1 tykkäys

pörssi pompahti ylös ja Sampo mukana :slight_smile: jee… volatiili päivä ehkä tulossa :smiley:

2 tykkäystä

BULL-sentimentti senkun vahvistuu edelleen inderesin OSTA-suosituksissa (12 → 14):

image

10 tykkäystä

Hiljaista on ostin/myin palstalla, kovin hiljaista. Kaikkea ne vaalit teettää :thinking:

5 tykkäystä