Hyvää syntymäpäivää @Johannes_Sippola !! Tuo Cj meme on hyvä
Kiitos paljon @Bansku Ja oli pakko kyllä tehä tommonen (ping: @Sauli_Vilen, @Juha_Kinnunen)
onnittelut @Johannes_Sippola !
Kiitos paljon @Aston_Livingstone!
Q2:lla odotin Sampo-liveä Etelä-Suomessa ja Sauli huiteli Lapin erämaassa. Nyt kun Saulin Sampo Live on käynnissä, niin itse olen Ylläksellä ja venytellään vaeltamaan lähtöä. Onkohan Sauli seuraavana osaripäivänä vuorostaan Lapissa?!
Onko Ylläksellä lunta hiihtämiseen asti?
Masse-setä, FA, Pitäis saada Verphuun nähden kilsaetua jo heti alkukaudesta!
Pahasti suli lumet, tuossahan kerkesi jo vähän olla ”talvea” Lapissa, olin siellä jokusen viikon. Pyhätunturissa oli jo liki 50cm valkoista kultaa.
Ennustus lämmin, mutta se ei tarvii kun sen pari vuorokautta pohjolassa kun tulee talvi.
Ei juurikaan lunta ruohonjuuritasolla. Tuntureiden rinteillä jonkun verran. Siksipä vaellusretkeä tiedossa, eikä hiihtolenkkiä.
blaah, olis pitäny ottaa taskuun pikku voitot ja ostaa tänään takas
Mietin tuossa aamun ratoksi vielä teknokuplan aikaa, jolloin kaikkien olisi pitänyt nähdä arvostustasoista, että asiat ovat pielessä. Silti kupla kasvoi ja kesti pitkään. Aniharva näki, että keisarilla ei ole vaatteita (tai vaikka näki niin monilla FOMO piti mukana markkinoilla).
Tästä aasinsiltana heitänkin ilmaan kysymyksen - elämmekö tällä hetkellä korkokuplassa, eli epätavallisten ja kestämättömien korkojen ajanjaksoa, joka ei ole kestävällä pohjalla? Nyt(kin) löytyy paljon ihan hyvänkuuloisia perusteluja, miksi asiat ovat niinkuin ovat mutta samaan tapaan teknokuplankin aikaan oli ihan hyviä perusteluita arvostustasoille yms. (muutenhan koko kuplaa ei olisi syntynyt).
Eli elämmekö oikeasti kuplan sisällä ja tämä, kuten muutkin kuplat voi poksahtaa jostain ennalta arvaamattomasta syystä. (Itse en tiedä vastausta mutta ihan riski-/tuottosuhteella en nyt ole sijoittamassa rahaa pitkiin korkoihin, realistisesti näen lähinnä downsidea niissä.)
Periaatteessa olen tätä mieltä, mutta toisaalta olen myös 10 vuotta odottanut että inflaatio lähtee kasvuun ja korot nousevat jolloinka kasvu alkaa taas selvästi häviämään arvolle. Toistaiseksi nollakorkojen ikuisuuteen ja inflaation kuolemaan nojaavat kasvusijoittajat ovat voittaneet 100-0. Onko kupla ongelma, jos se jatkuu kymmeniä vuosia?
Teknokupla kesti vain jonkun viisi vuotta, että nyt on oltu paljon pidempään “uudessa normaalissa”. Kuplahan ei sinänsä ole ongelma, jos se jatkuu, siitä tulee ongelma, jos tapahtuu muutos “vanhaan normaaliin”, jolloin kuplan varaan rakennetut sijoitustrategiat eivät enää toimi ja jälki voi olla rumaa.
Jos korot nousisivat nopeasti takaisin esim. 3% tasolle, pitkien valtionlainojen hinnat romahtaisivat n. 30%*. Se olisi kova isku “turvallisiin” korkoihin sijoittaneille (ja lainanottajille).
*Lähde: Phoebus-blogi vko 41/20
pörssi pompahti ylös ja Sampo mukana jee… volatiili päivä ehkä tulossa
Hiljaista on ostin/myin palstalla, kovin hiljaista. Kaikkea ne vaalit teettää
Suoritin aamulla varmistustoimenpiteen, jotten lähde arvaileman voittajaa pitkäjänteisenä sijoittajana.
No nyt taisi käydä niin, että ajettiin isolla lastilla laskupäivään ja muutama päivä sitten all-in
Tuli vastaan tämmöinen Remedyn video. Mukava nähdä, että yhtiö haluaa kehittyä ja uusia liiketoimintaaloituksia tehdään jatkuvasti.
Jotta kukaan ei pelästy, niin tämä on vuodelta 2018 ja siis ymmärrettävästi vitsi…