Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Näin joulun alla on hyvä pohtia myös elämän suuria kysymyksiä:

11 tykkäystä

Aika huikea tuotto tuolla määrällä osakkeita! Huh huh. Hienoa duunia.

4 tykkäystä

Itse olen rajoittanut yksittäisen yhtiön riskiä ja parantanut hajautusta ostamalla muutamaa mielestäni erinomaista osaketta ja sijoittamalla loput rahastoihin. Näin yksittäisen yhtiön osuus salkusta pysyy kohtuullisena. Salkustani on tällä hetkellä noin 60% osakkeissa, mutta pitkässä juoksussa pyrin pitämään suhteen noin 50/50. Uskon että olisit päässyt hyvin lähelle nykyistä tuottoasi toimimalla kuten minä. Samalla säästäisit paljon aikaa osakepoiminnassa ja osto- sekä myyntikulut jäisivät pienemmiksi. Olet kuitenkin uskaltunut sijoittaa merkittävän summan salkkusi suurimpiin yhtiöihin, ja onnistunut poiminnassa ilmeisen hyvin. Uskon että hyvä vuosituottosi on näiden poimintojen ansiota. Miksi käyttää aikaa ja rahaa oman rahaston tekoon, kun voisit vain ostaa rahastoa ja keskittyä ydin omistustesi poimintaan ja seurantaan.

Edit. Toki kovat jätkät laittaa rahansa vain niihin kuuteen parhaaseen, mutta tämmöiselle nössömmälle tuommoinen rahastohajautus on mielestäni melkoisen toimiva ratkaisu, etenkin jos salkku alkaa olla jo ansiotasoon nähden kookas.

3 tykkäystä

Hienoa Karhu! Masse-setä laskeskeli tuossa etäpäivien määrää kuluvalta vuodelta:

Ei Juma! 31.12. niitä tulee olemaan 50.1%, YES!!!

Masse-setä, FA, Ja Rumppi ei sitten tule vaatimaan mitään tarkistuslaskentaa! Kyllä jämpti on niin … :rofl: :rofl:

6 tykkäystä

Hienoa, onnittelut!

Ps. Samaan hengenvetoon kysyn, että varmasti ajattelit ottaa myös täydet (100% työpäivistä) kilometrikorvaukset oman auton käytöstä? :slight_smile:

3 tykkäystä

Siltä se nyt pahasti näyttää… Masselasta on niin hemmetin pitkä matka jo pelkästään tontin rajalle ettei tänne mikään yleinen kulje. Ja se 2km kävelymatka yhteensuuntaan on täysi jo helposti ennen piikkilankaa.

Ja näinä korona-etäpäivinä sedällä on ollut täysi työ ajella tunnin välein pitkin tontin rajoja ja pitää sauvakävelymummut ym. vastaavat koronapesäkkeet loitolla. Joten eikös siitäkin täydet oman auton matkakulut voi laittaa??

Masse-setä, FA, Ei ne suuret tulot vaan ne perusteelliset vähennysten maksimoinnit :slight_smile:

35 tykkäystä

Nollasta miljoonan sijoitusomaisuuteen meni noin puoli vuotta. Näillä näkymin miljoonasta kahteen menee noin 4-5 vuotta. Siitä eteenpäin voi olla vaikeampaa, kun sijoitettavan varallisuuden kasvu hyytyy.

Omaisuuteni ei siis ole karttunut sijoitustoiminnalla vaan yritystoiminnalla. Viimeisen puolen vuoden aikana sijoitusten arvo on noussut reilut 200 000 euroa, mutta tänä aikana tikkaa heittävä apinakin olisi päässyt samaan. Pointtini tässä on että jos jollakin on miljoonan tai kymmenen miljoonan salkku ei se tee hänestä keskimääräistä parempaa sijoittajaa jonka neuvoja tulisi kuunnella. Ellei henkilölllä ole vuosikymmenten näyttöä ylituotosta. Minulla tätä ei ole eikä varmaan tulekaan, käytän sijoitusten seurantaan muutaman tunnin viikossa.

Nyt kun tässä on oltu joitakin kuukausia miljonäärinä niin on todettava että omalla kohdalla se ei oikeastaan tunnu miltään. En näe että rahalla voisi suoranaisesti ostaa elämänlaatua, siksipä kulutasoni ei ole noussut. Olen tällä hetkellä palkollisena 5-numeroisella kuukausipalkalla josta jää siitäkin valtaosa säästöön. Toisaalta miljoona ei ole mielestäni sellainen rahasumma (perheelliselle) jolla voisi elää kovin leveää elämää tekemättä mitään. Omat tavoitteet omaisuuden suhteen ovatkin nousseet koko ajan - ehkä 2,5 miljoonan kohdalla voisi nostaa jalat pöydälle. Olisi tarpeeksi turvamarginaalia mielenrauhan suhteen. Neljän prosentin vuosituotolla reilut 6 000 euroa käteen kuussa.

47 tykkäystä

No mulla on se 100% tänä vuonna melkein täynnä n. 60 osakkeella… En mä tiedä.

1 tykkäys

Oliko tehty etätöitä työhuonevähennykset mielessä? Taitaa 50% olla raja että saa täyden vähennyksen. :smiley: :smiley:

1 tykkäys

Tuohon pystyy vain perimällä? Lottokin vaatii panoksen. Helpointa on tulla miljonääriksi, jos aloittaessan on monimiljonääri.Sinänsä miljoona on luku siinä missä muutkin, laskurissa vain yksi numero lisää käyttöön, siinä ainoa ero. Tänään miljonääri ei välttämättä ole sitä enää huomenna, se on nähty monien kohdalla. Miljonäärinä oleminen ei ole mikään itseisarvo eikä asia jota kannattaa kylillä huudella. Olen todennut, että määrätty taso, jossa on turva ja hieman pelivaraa, on loppujen lopuksi paras. Loput voi käyttää johonkin, vaikka epäitsekkääseenkin. Rahaan rakastuminen on hirveä virhe.

Nämä on taas sellaisia asioita joita en itse saavuttaisi tuolla osakemäärällä. Hienosti vedetty.

2 tykkäystä

Kaikkien tunteman Peter Lynchin portfoliossa oli 1400 osaketta. Hän oli tunnettu tenbaggareiden metsästyksestään.
https://web.csulb.edu/~pammerma/fin382/screener/lynch.htm

Nomadin Ville Hemminki myös puhuu kuinka vaikea on löytää ne megavoittajat heinäsuovasta, ne osakkeet tuovat lähes koko osakemarkkinan kokonaistuoton. Ilman laajaa hajautusta on merkittävä riski että omaan salkkuun ei satu sitä 100bäggeriä.

14 tykkäystä

Olen köyhästä perheestä ja miljoonani on tienattu ihan omalla työllä. Suvussa kaikki muut elävät kädestä suuhun. Kuten totesin yritystoiminnassa on mahdollista tehdä paljon rahaa nopeastikin jos on skaalautuva bisnesmalli.

47 tykkäystä

Todella lajaa hajautusta puolusteltaessa vedotaan usein Lynchiin, mutta ratkaisevaa ei kuitenkaan ole montako megavoittajaa salkussa on, vaan se mikä osuus salkusta on voittajia ja megavoittajia. Se että Lynchillä oli todella hajautettu salkku ei välttämättä ole merkittävä tekiä hänen menestyksensä taustalla.

Epäilen että useimpien yksityissijoittajien kohdalla todella laajalla hajautuksella päästään vain lähemmäs indeksituottoa, kun osaaminen ja osakepoimintaan käytettävät resurssit eivät ole “ihan” Lynchin tasolla.

Yksityissijoittajalla suuri hajautus myös lisää kuluja. Lynchillä suuri hajautus ja verrattain pienet positiot saattoivat tuoda etua siinä mielessä, että se mahdollisti sijoittamisen pienempiin yhtiöihin.

3 tykkäystä

3 päivää ilman Vernerin aamuvideota :cold_sweat:

En tiedä enää mitä maailmassa tapahtuu.

22 tykkäystä

Sama tilanne. Sijoitusomaisuuteni kuitenkin vaati pesämunan, joka kertyi palkasta ja lainoista ja oli x% nykyisestä. On nyt sijoituksena kertaantunut y kertaiseksi. Lasken pesämunaksi tai alkupääomaksi kaiken muualta tulleen rahan. Eipä tästä enempää, onnittelut kuitenkin.

1 tykkäys

Itselläni on varmasti usean mielestä erittäin hajautettu salkku ja tunnustaudun itse Lynchin ihailijaksi. Olen täysin samaa mieltä, että merkitystä on vain sillä mikä on hyvien osakkeiden osuus. Seppo Saarion sanoin laita lisää hyviin kohteisiin ja hylkää häviäjät.

Itse olen sitä mieltä, että hyvin harvoin voit tietää analyysi hetkellä tarpeeksi. Kun case on hyvä on hypättävä kelkkaan ja alettava seuraamaan. Jokainen rakastuu osakkeeseen sijoitusurallaan. Kymmenien prosenttien tuottoja on helppo juhlia. Jos otat ja myyt ostat sen uudestaan on paljon parempi mahdollisuus, että osake hyvä. Olet luopunut rakkaasta ja todennut se olevan hyvä ja palaat takaisin.

Katsoin salkkuun ja minulla löytyy salkusta 23 baggeri. Jos sitä ostoa kommentoitasiin palstalla luulen siitä sanottavan. Liikaa kuluja tuohon ostohintaan 2%. Tuollaisella osuudella ei ole mitään merkitystä. Maksoin osakkeesta 28 senttiä. Tällä viikolla osake on kohonnut 40,20€=>43,15€. Kolmen osakken hinnalla sain “kallin ostopalkkion verran”. Olin mielestäni tunnistavinani ostopaikan:

En osannut tuossa vain panostaa tarpeeksi.

Minusta salkussa voi olla paljon osakkeita. Niihin helpompi sen jälkeen suhtautua rationaalisemmin. Heikkoja on helpompi myydä.

17 tykkäystä

Yksityissijoittajan isoin kuluerä on verot. OST auttaa tähän mutta vain 50 tuhanteen asti ja sen jälkeen olet taas verottajan armoilla. Jos löydät muutaman todella hyvän yhtiön per vuosi niin osakemäärä kasvaa merkittävän kokoiseksi. Pitäisikö siinä vaiheessa olla ostamatta uusien yritysten osakkeita koska tulee muuten liikaa hajautusta, myydä vanhoja voittajia ja maksella veroja? Vai onko vielä muita vaihtoehtoja?

4 tykkäystä

Tämä on tietysti hyvä pointti, joka varmasti monilla selittää suurta hajautusta. Itsellänikin olisi salkussa enemmän osakkeita ellen olisi ollut pakotettu myymään suomalaisia osakkeitani degirosta ja siirtämään lähes kaikkea Nordnetin osakesäästötilille. Tarkastelin asiaa enemmän tietoisen hajauttamisen kannalta.

1 tykkäys

Kannattaa laittaa oma träkki viestiin mukaan tai linkki Sharevilleen, jos naureskelee muiden tuotoille. Antaa vähän uskottavuutta.