Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Niin tai sitten se rotaatio tapahtuu kuplaantuneista sektoreista jo valmiiksi ylihintaisiin teknologiafirmoihin, koska kaikkihan haluavat kasvua. Jolloin päästään siellä ylihintaisesta oikeasti kuplaantumaan. 1999-2000 kertoimet on SaaS ja tech disruptoreilla vielä odottamassa.

Se että sähköautofirmat / uusiutuvat romahtaisi ei tarkoittaisi markkinalle vielä isompaa myllerrystä. Se jos teknologiasektori romahtaa niin sitten tullaan alas ja kovaa. Tesla on sinällään tärkeä, että jos se romahtaa niin markkina saattaa säikähtää, että tässäkö nämä juhlat nyt oli. Onneksi sitä katsotaan teknona, johon ei päde mitkään markkinan lait, joten EV romahdus ei välttämättä näy siinä niin pahasti.

4 tykkäystä

Saako Nordean investorista jostain näkymään salkun YTD?

Ei saa, se on tulossa kehitykseen…

7 tykkäystä

Ilmeisesti muuallakin osataan Fomottaa. Penneo A/S tammikuussa lähtenyt kauhea ralli käyntiin ja vaihtovolyymit noussut. Harkitsin ostoa, mutta en enää :frowning:

Ihan mielenkiintoinen SaaS-firma kuitenkin. Vasta saivat myös ensimmäisen asiakkaan suomesta.

Äkäseen toi on kyllä kivunnut. Markkina-arvo ei kuitenkaan ole vielä kun 2 asennusaluksen hinta.

1 tykkäys

Ei saa. Käyttöliittymä ei ole muutenkaan etenkään mobiilissa ihan tätä päivää.

4 tykkäystä

Pitää nyt hieman toppuutella. Kyseessä oli kahden päivän kehitys koska loppiaisena ei Handelsbenken päivittänyt kurssia vaikka salkun sisältö asusteeleekin lähinnä pörsseissä mitkä eivät olleet suljettuna.

Asiaan liittyen meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun Nordnet oli kyllä päivittänyt tänään tuon rahaston kehityksen prosentit mutta ei arvoa. 1500 euroa vain oli “kadonnut” jonnekin.

2 tykkäystä

Nonnerot myy Harviaa ja ostaa hypehommia? Jepjep :joy: No minä ja MSE ostellaan Harviaa.

7 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen Missä mun kangaskassi viipyy?

2 tykkäystä

:woozy_face: Kannattaa laittaa mailia info@inderes.fi niin pääsee @Erno_Hilvenius selvittämään.

1 tykkäys

Hyvä huomio muuten. Taidan itse vielä muutaman viikon odotella. :thinking: Joulukuun 7.pv taisin aktivoida premiumin.

3 tykkäystä

Onkos jollain suositella säästötiliä, jolla vielä on korkoa? Norwegianista on ollut joskus puhetta?

En noista kynttilöistä paljoa ymmärrä mutta tuo äkkijyrkkä nousu alkoi DNB Marketsin aloittaessa osakkeen seurannan eli ei ole pelkkää muiden yhtiöiden mukana nousemista.

1 tykkäys

Tällä hetkellä Svea Ekonomilta saa säästötilille 0,8% koron. Se taitanee olla paras tileistä, joista saa rajoituksetta tallettaa/nostaa rahaa.

3 tykkäystä

Suosittelen kuuntelemaan tämän haastattelun olit Bitcoinista mitä mieltä tahansa. Ette pety.
Tuntuu että oma IQ nousi parissa tunnissa 20% :smiley:
Jännä nähdä miten BTC:n lopulta käy.

5 tykkäystä

Kiitos! En kuitenkaan pidä kovin isoa osakepainoa kesään asti (nyt itseasiassa 0%), joten sama kai se laittaa rahat edes kevyisiin töihin. ASP ihan ok kans mutta siellä rahat toistaiseksi jumissa.

Jaa, että tulossa? Tälleen tavan koodiorjana kertoo kys. firman IT puolen ketteryydestä paljon nämä “ensi vuodelle nimetty projektitiimi” -lausunnot, aivan kuin kyseessä olisi jokin merkittäväkin kehityshanke :sweat_smile:

7 tykkäystä

Bank Norwegian 0,75%. Norwegianin osalta maksettu korko pitänee itse ilmoittaa verottajalle, kun lähdekorkoa ei ole pidätetty eikä maksettu (ainakaan itsellä ei pidätetty). Sama tilanne lienee Svealla.

Itse päädyin Norwegianiin. Sen hetkiseen taloudelliseen tilanteeseen ja pankkisuojaan tutustuin melko tarkasti. Nyt jos miettisin avaamista tutkisin vielä tarkemmin, myös kilpailijat. Svean lähimenneisyyden korkopudotuksen vuoksi saattaisin päätyä edelleen Norwegianiin. En jaksa uskoa, että mahdollisessa konkurssitilanteessa rahat olisivat “jumissa” kovinkaan pitkään huomioiden tuo 100k pankkisuoja. Toki Norja EU:n ulkopuolinen maa verrattuna Ruotsin Sveaan, jossa suomalaisten ja ruotsalaisten tulisi olla samalla viivalla jo EU-lainsäädännönkin vuoksi mahdollisessa konkurssitilanteessa. Norjan osalta olen melko levollinen myös tämän osalta huomioiden pohjoismaisten väliset sopimukset pohjoismaisten kansalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta.

Totean vielä, että rahasiirrot Norwegiaan ja sieltä pois ovat minulla toimineet riittävän nopeasti. Norwegianin osalta luottamusta varojen säilymiseen tuo myös se, että rahoja voi siirtää vain yhdelle määritellylle vastatilille, jonka vaihtaminen edellyttää myös vahvaa tunnistautumista (jos muistan oikein). Mihin tahansa rahoja ei siis voi lähettää.

1 tykkäys

Itsellä tullut kyllä suoraan tiedot veroilmoitukseen eli Norwegian ilmoittaa tulosta verottajalle, mutta ei pidätä sitä lähdeverona.

2 tykkäystä

Tuli internetissä vastaan - 35 vuotta sitten:

  • Kilpailutettiin taksikyytejä (mahtoiko nousta samanlainen meteli kun nykyään)?
  • Organisoitiin massarokotuksia
  • Kunnanvaltuustot kokoontuivat
  • Sijoitustilille sai 11,5% koron

Näköjään ainoastaan korkoympäristö muuttuu vuosien saatossa. :wink:

48 tykkäystä