Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Mutta Robinhood ei ole tiedottanut mitään? Veikkaanpa, että kyse on nyt jostain ihan muusta.

Eihän esim. ole mitään järkevää syytä, miksi Nokian transaktioita pitäisi rajoittaa.

image

Tuo Nokian tilanne on vielä vähän epäselvä. Jos tämä peli on ollut hämmentävää katsoa, niin on sitten tämä tuomarinkin ilmestyminen kentälle.

1 tykkäys

Minä olen istunut “passiivisen” indeksisijoittamisen junan kyydissä vuodesta 2014-2015, maantieteelinen hajautus, vähän toimintaa. Viimme vuonna tutustuin Rational Reminder podcastiin ja sitä kautta faktoripohjaisiin etf ratkaisuihin, pitkän tutustumisen jälkeen jalostui strategiaksi FF-3Factor portfolio. (total stockmarket beta, Value ja small cap value)

Ajoin täydellä painolla maaliskuun dippiin, tiesin mitenkä tulisi toimia, lapoin rahaa markkinoille korottamalla panoksia jokaisen 10% laskun jälkeen. Ihan viimmeistä panosta en päässyt laittamaan, kun nousu alkoi, nostin sitten kuukausittaisia säästösummia vain kompensoidakseni tämän.

Koronamontun syvimmällä hetkellekään ei tuntunut pahalta, mietin missä vika. Pian tämän jälkeen jostain kuuntelin podcastia jossa oli vieraana Kenneth French. Hän esitti hyvän pointin. Mieti miltä tuntui koronamontun pohjalla salkkusi suhteen? ja mieti sitä tulevaisuuden “for ever portfolio” Menikö unet vai ei? Tunsin selvästi, että ei, vieläkään riskiä ei ollut tarpeeksi. Laajensin riskipreemiotani yksittäisiin osakepoimintoihin, löysin inderesin. Salkussa kävi Sampo, fortum, cargotec yms, ei tuntunut oikealta, vielä vähän lisää. Sitten se iski, pienet pohjoismaalaiset teknologia yhtiöt. Siitä se sitten muodostui. Ydin/sateliittisalkku, 70% ETF/ 30% suorat osakkeet, nyt salkussa vain EVO,QT ja Smart eye. Suorilla osakkeilla hakemassa ylituottoa vrt oma indeksisalkkuni. Ei varmaan tarvitse kertoa kumpi on enemmän vihreällä.

Tuosta indeksi voittamisesta vielä sananen. Minusta järkevin tapa mitata omaa “ylituottoa” siihen vaihtoehtoon mitä olisit muuten tehnyt rahoillasi. Tämän takia vertaan omaa osakesalkkuani omaan 3faktorin pohjalle rakennettuun indeksi etf salkkuun. Joku toinen joka pelaa vain suomen osakemarkkinoilla rationaalinen vertailu kohta on HEX25. Pitää aina verrata siihen, mitä olisi vaihtoehtoisesti tehnyt rahoillaan, joku olisi voinut mennä all in bitcoiniin. Tällöin vertailu kohta olisi bitcoinin tuotto.

10 tykkäystä

Jos mies tulee seuraavaan Traders Clubin jaksoon pukeutuneena näin:

image

Niin tiedetään miten hyvin osui tämä shorttiretki :smiley:

13 tykkäystä

On tämä mahtavaa aikaa olla elossa! Menisikö tämä teoriassa niin, että WSB-väen siirtyminen Robinhoodista muihin välittäjiin aiheuttaa heilahduksia pörssissä. Lähinnä mietin, että kun porukka myy osakkeet, ottaa dollarit pois, siirtää ne eri välittäjälle ja ostaa osakkeet uudelleen, niin tämänhän pitäisi aiheuttaa valtava kurssiliike. Jaksan epäillä.

Mikä tästä tekee vastuullista vai onko oma sarkasmitutka vain rikki?

32 tykkäystä

Vaikka näin ei pitäisi toimia, niin onhan tuo sinänsä vastuullista toimintaa kun luultavasti puolet ostajista ei edes tajua mitä osakkeet käytännössä ovat.

En kuitenkaan täysin ymmärrä Lepikön viimeaikaisia puheita ja arvostus on vähän laskenut omissa silmissäni.

11 tykkäystä

Veikkaan että sitä kuumottaa aivan penteleesti tämä tilanne, jos kerran on shorttaillut

7 tykkäystä

Viestissäsi on paljon sellaista, mikä resonoi oman strategiani kanssa. Toisaalta myös olen jonkun verran pannut merkille vauhdikkaitakin treidejä mitä olet foorumille postaillut (jep, luen paljon mutta kommentoin harvoin :smiley:) ja olin ehkä vähän yllättynyt miten paljon tuttua kuvailemassasi strategiassa ja toimintatavoissa koronakuopassa on. Ehkä suurin ero sitten onkin ne yksittäiset oman strategian hard-stopit kuten esim. näytöt historiassa positiivisesta tuloksesta JA kassavirrasta nykyisellä liiketoiminnalla (harvoissa tapauksissa poikkeuksena uudet micro-cap yhtiöt, näillä riittää odotus kuluvan vuoden voitollisuudesta ja positiivisesta kassavirrasta → jos ei toteudu niin EXIT-harkintaan).

1 tykkäys

Se on vastuullista kun itsellä on shortit sisässä. Oon digannu Lepiköstä pitkään mutta vähän tulee tällasta muiden syyllistämistä kun lähtee itse shorttaamaan meemi-armeijaa vastaan. Onhan toi nyt järjetön riski, minkä ihmiset on kokenut tässä vuosien saatossa Tesla shorttien kanssa. Sillon kattoo peiliin.

16 tykkäystä

Lepikkö harrastaa shorttipinonsa kanssa markkinoiden manipulaatiota. Vähintään pitäisi lisätä “shorttina GME”. Hannu Karpo? FIVA? SEC?

17 tykkäystä

Tämän siitä saa, kun iso ryhmä 25-35v nuoria miehiä lukitaan neljän seinän sisälle moneksi kuukaudeksi. Toi sama porukka olisi normaaleissa olosuhteissa kuluttanut aikansa baareissa kännissä tai kannibispäissään. Nyt turhautuminen, tekemisen puute, vitutus ja halu näpäyttää ovat tämän takana. Tää on nörttien ja internet-autistien mielenosoitus, kun eivät jaksa tai uskalla mennä kadulle riehumaan.

Olisi kiva kuulla Inderes porukan mietteitä siitä, että onko oikein, että tommoisia wsb-yhteisöä aletaan sensuroimaan ja olkiukkona käytetään kuuluisaa “vihapuhe”-korttia. Sananvapauden kaventumista itse olen eniten huolissani, enkä niinkään muutaman hedgefundin kohtalosta.

13 tykkäystä
6 tykkäystä

Ensimmäistä kertaa lähdin näihin hullutuksiin mukaan ja menin ostamaan nokiaa @4,9… No sepä oli koko päivän huippu ja tultiin 10% alas vartissa. Toivottavasti siellä robinhoodissa pystyy ostamaan nokiaa ja redditin pojat jaksaa hypettää.
Kyllä tästä taas oppii istumaan siinä käsien päällä ja odottelemaan rauhassa.
Kaipa nämä voi laittaa siihen kuuluisaan “nuorena ja tyhmänä” piikkiin.

4 tykkäystä

Oma lehmähän tossa on ojassa, koska toi muuvi sataa shorttaajien laariin. Lepiköllä mennyt liikaa tunteisiin tämä keissi muutenkin.

Toi, jos mikä on sitä oikeaa manupulointia.

20 tykkäystä

Kuulemma nyt myös moni muu broker estänyt GME, AMC jne ostot (Lähde discord) .

Ai että kun GME menee yli 1000usd niin Muskin seuraavassa raketissa on GameStop logo kyljessä :fire:

1 tykkäys

Lepikkö oli hyvin pallon päällä eilen kääntyessään karhuksi lyhyellä aikavälillä. Mutta täysin järjetöntä ja omien oppiensa vastaista shortata Gamestoppia. Eikö sen pitänyt mennä että Trend is the friend.

12 tykkäystä

Tässä vähän haisee tilanne kun “asiat ei mennytkään kuten minä ennustin nyt olisi aika isojen poikien tulla pelastamaan”. En siis tarkoita juuri Lepikköä tässä vaan yleisesti.

3 tykkäystä

Jukka Lepikkö Twitterissä: “Robinhood on poistanut osto-napin GameStopin ja AMC:n osakkeilta. Välittäjä suojelee asiakkaidensa rahoja. Ihan järkevää ja vastuullista toimintaa.”

Lepikön moraali tuntuu olevan ihan sen mukaan muovautuvaa, onko omat shortit sisässä vai ei.

36 tykkäystä

Lepikköä taisi yksiselitteisesti vain vituttaa liikaa, että jotkut reddit-autistit tulivat leikkimään pelikentälle. Vaikka muuten mies puhuu aina, että kurssiliikkeillä ei välttämättä ole mitään tekemistä terveen järjen kanssa, niin ilmeisesti yolottajien trollaus iski syvästi hermoon ja Lepikkö unohti tämän keskeisen oman periaatteensa.

32 tykkäystä