Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Tässäpä aloittaville viinisijoittajille yksi viinivinkki.

Alue: Barolo
Kylä: Serralunga, arvostetuin? Barolon kylistä, koska savimaa → mineraalisia, erittäin pitkäikäisiä viinejä.

“Barolo, The King of Wines - Wine of Kings”

Tuottaja: Paolo Manzone.
Paolon naapurit:

  • kirjaimellisesti kivenheiton päässä tuttu kaveri J. Sukula.
  • rajanaapuri eräs Gaia -niminen taho…

Kuvassa punaisella vahahatulla Barolo Meriame vintage 2016 (supervuosi kutakuinkin läpi Euroopan) 3ltr, eli Double Magnum / Jeroboam.

Hinta nyt, saapuessaan autotallini kautta kellariini ilman välikäsiä suoraan tuottajalta: 140e.
Arvioitu hinta v. 2025: 500-1000e.
Arvioitu hinta v. 2035: 2000-10000e.
Arvioitu hinta v. 2026: 0e. Join sen hyvissä pilheissä, vähän kuin vahingossa. :slight_smile:

14 tykkäystä

Tämäkin omaisuusluokka kiinnostelee. Mitäs suosittelisit lukupaketiksi aloittelevalle? Eikö nuo arvokkaat viinit pidä säilyttää tiettyjen standardien mukaan vuosien läpi? Miten se todennetaan? Missä näillä viineillä käydään kauppaa? ei varmaan ihan yhdellä-kahdella pullolla?

Kiitos jo etukäteen ! :wink:

:slight_smile: nonni! kiinnostusta, hienoa!

Joo, periaatteessa samat asiat pätee osakkeisiin kuin viineihinkin, että ei ainakaan soitellen sotaan. Mutta pitkä nousukausihan se taksitolpilta porukat pörssiin vetää.

Viinistä:

  • ensin pitää ymmärtää. Itse olen harrastanut asiaa jo yli 20v, ja hieman koulujakin käynyt (esim WSET - Wine&Spirit Education Trust) ja päätynyt sille tasolle, että ymmärrän, etten oikeasti ymmärrä yhtään mitään. Peruskursseilla opitut lainalaisuudet ovat kääntyneetkin täysin nurinniskoin. Tämän, sekä sen että keisarilla on uudet vaatteet, tiedostaminen on ALFA. Omegaa en usko saavuttavani tässä elämässä.
  • säilyttäminen: todellinen viinisijoittaminen tapahtuu siten, että oikeasti et edes pulloja näe, futuureja sun muita ties mitä instrumentteja
  • kuitenkin, oma kellari jos on, ja oikein suunniteltu, niin siellä vallitsee 8-14C lämpötila vuoden ympäri ja kosteus n. 65-80%. Ei tärinää. Nopeat vaihtelut pahin juttu. Hitaat ok.

Ja sitten tosiaan sertejä jne. On työlästä. SIKSI tuottomahdollisuudet osaajille ovat kovat. Barrier of Entry on suuri.

Totta puhuen me täällä Pohjolassa olemme underdogeja.

Lukemista: no ihan alkuun tunnelmiin pääsee hankkimalla Decanter (UK) digitilauksen. Aika pikkurilli pystyssä hommaa. Vaikeaa.

Tähän kannattaa perehtyä ja omat viinit sinne viedä. Siihen kun yhdistää Decanterin tunnuksin tilauksia, niin laskee viinikellarisi markkina-arvon joka päivä!

Mitä tästä muuta sanoisi, kuin että life long trip, mutta nauttimalla niitä viinejäsi, kuten juuri lasissa Chateau Cerons Rouge 2016 (Bordeaux), käytännössä nostat viiniosinkoa milloin haluat - toki syö pääomaa sitten :slight_smile: (en kyllä raaski juoda kalliita viinejä kuin harvoin, mieluiten CellarTrackerin termein “consume” hintaluokasta 5-15 euroa. Huom. näillä hintaluokkaeuroilla ei ole mitään tekemistä ALKOn hintojen kanssa…)

9 tykkäystä

ja lukemista / katsomista:

The Book:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/the-world-of-wine-the-world-atlas-of-winethe-story-of-wine-with-cd-of-hugh-johnsons-pocket-wine-book-2006-9781845331658

5 tykkäystä

Rennompaa:

tämä on tuore ja kehuttu, en ole itse päässyt vielä katsomaan:

2 tykkäystä

No nyt tuli matskua, kiitokset ! Perehdyn viikonloppuna, lasillisen kera. :wink:

1 tykkäys

Coolbet on ottanut vedonlyöntiin pörssikohteita ainakin tulevalle pörssipäivälle. Tarjolla on paremmin suoriutuvaa indexiä ja paremmin suoriutuvaa osaketta. Kaikki kohteet 1vs1. Aikamoista arpapeliä, en suosittele kenellekkään :grin:

2 tykkäystä

Hätä on vedonlyöntilafkoillakin suuri kun urheilukohteet ovat ns. huonossa hapessa ja jotain pitäis tarjota porukoille…

1 tykkäys

Pitäisikö Kahvihuoneelle hakea A-oikeudet :wink::wine_glass:

13 tykkäystä
5 tykkäystä

Ikinä en oo sylkässy muuta kuin pilallista pois. Enkä syle. :upside_down_face:

2 tykkäystä

Asiasta toiseen. Mäkiseltä ajankohtaista tekstiä. Valitettavasti piti säätää osa tekstistä illaksi kotiin koska aika pitkä katsaus, ja hyvä niin, olen aina ollut vakuuttunut Mäkisen ajatuksista.


Sitten koronaan liittymätön asia. Eräänä päivänä henkilöstöravintolassa joku keski-ikäinen sankari, täysin minulle tuntematon henkilö, liittyi samaan seuraan missä olin (elettiin vielä aikaa kun ihmisten välillä ei tarvinnut olla kahden metrin etäisyyttä). Höpöteltiin kaikkea siinä porukalla kunnes puhuttiin eläkkeelle säästämisestä. Hän sanoi vakavissaan, että tilille säästäminen on ok mutta osakkeisiin ei kannata sijoittaa, siinä joutuu nimittäin maksamaan veroa. Meinasin sanoa jotain, mutta pidin suuni kiinni. Olisiko pitänyt sittenkin joko 1. Heittää vesilasi hänen syliin tai sitten 2. Selittää hänelle hyvin rauhallisesti, että verot maksetaan vain realisoiduista voitoista, ja tappiotkin voi vähentää verotuksessa. Ja joutuu sitä muistakin pääomatuloista maksamaan veroa.

On ihan ok jos ei sijoita esim pääoman menettämisen pelon takia. Mutta meitä on moneksi. Verokammoisia kyllä riittää Suomessa.

Ja siis, ihminen saa mun puolesta olla mitä tahansa mieltä sijoittamisesta, mutta onko pakko ääneen huudella näkemyksiään! =D olisi pitänyt laittaa asialle stoppi.

11 tykkäystä

:+1: :ok_hand: :vulcan_salute: :upside_down_face:

1 tykkäys

Itse pyrin maksamaan veroja mahdollisimman paljon. Toivon, että tästä kaikki tykkäätte. Nehän tulee teille. :smiling_face_with_three_hearts:

12 tykkäystä

Valtion sijoitusyhtiöksi perustettu Vake on toiminut pian viisi vuotta tekemättä ensimmäistäkään sijoitusta – Tilinpäätöksessä hämmentää rivi ”toimitusjohtajan palkka ja palkkiot”

Vaken tilinpäätöksen ”toimitusjohtajan palkka ja palkkiot” -rivillä kerrotaan niiden kustannukseksi viime vuonna 462 222 euroa.

Toimarille on ollut hyvä sijoitus tulla Vakeen töihin. Vieläkö siellä istutaan käsien päällä :smiley:

21 tykkäystä

Laitetaan tase töihin!

1 tykkäys

“Päätä nyt nopeasti tai kohta taas nousee!!” :sweat_smile:

1 tykkäys

Musiikkimaailman uusi tulokas, pop-duo ERO!, julkaisi tammikuussa tosi ajanhermolla olevan biisin.
“Kotiin taas mä jään, katson ruutuun” :notes:
“Turha kai se on
enää kaduilla rullata,
paska todellisuus,
ei sitä pysty kullata”

Edit: jos musiikkia kohdeltaisiin niin kuin osakkeita, niin laittaisin kaikki kolikkoni ERO!:on

3 tykkäystä

Taas tuli tehtyä muutama miljardi ylituottoa vs. Bridge

4 tykkäystä

Mites kotitstolla sujunut?

4 tykkäystä