Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kiitos kun jaoit tämän. Uskon, että tämänkaltisia tapauksia on toooodella paljon, niistä ei vain monikaan (juuri kukaan) kehtaa/viitsi kertoa. Herkästihän täällä jaetaan onnistumisia, sillä ihmisen perusluonteeseen kuuluu kuitenkin tarve onnellisen tunteen jakamiseen muiden kanssa ja taas negatiiviset asiat helposti haudataan sisään. Kiitos vielä kerran, tämä minusta antaa sitä todellisuuden tuntua sijoittamiseen, sillä se on kaukana ainaisista onnistumisista.

27 tykkäystä

Melkeimpä jokainen (jos ei ihan jokainen) sijoittaja on maksellut oppirahoja enemmän tai vähemmän. Kaikista paras hetki niiden maksuun on heti uran alkuvaiheessa jolloin summat ovat pienempiä ja tarvittava nöyryys lajiin syntyy heti alkumetreillä.

7 tykkäystä

Kun luin tämän kohdan niin ajattelin että tässä meillä on yksi lahjakkaimmista ja fiksuimmista uusista sijoittajista mitä olen ikinä nähnyt. Sitten luin loput loppuosan viestistä :smiley:

Tervetuloa pörssipelin ihmeelliseen maailmaan. Täällä on mahdollista tehdä kohtuullista tuottoa, kunhan tietää mitä tekee ja omaa lehmän hermot. Myös itsereflektiosta on huimasti apua! Virheitä sattuu kaikille ja sijoitusuran alkupäässä on mielestäni tärkeämpää välttää virheiden tekemistä kuin yrittää puristaa jokaista tuottoprosenttia markkinoilta. Suosittelisin tarttumaan muutamaan sijoituskirjaan ja jatkamaan itsensä kehittämistä. Mitä nopeammin oppii, sitä nopeammin saa salkullensa hyviä tuottoja. Esimerkiksi Guru-kirjat ovat erittäin aloittelijaystävällisiä. Ulkomaisista huipuista esimerkiksi Peter Lynch kirjoittaa helppolukuisia kirjoja. Nämä ostokset voi tietenkin vähentää verotuksessa sijoituskirjallisuutena mahdollisista sijoitusvoitoista :slight_smile:

5 tykkäystä

Täällä myös huomattu, että tähän hommaan saa lisätä aikalailla kärsivällisyyttä mukaan. Virheitä on tullut tehtyä tänä lyhyenä aikana sijoittajana. Ja kaikki virheet liittyy minulla juuri tuohon kärsimättömyyteen. Ei minullakaan ole noin kaunista käppyrää kuin täällä kuulee. Mutta plussalla juurikin sen 20%.

En kuitenkaan pidä itseäni epäonnistuneena. Parempi tuokin kuin rahat maakuopassa takapihalla. Minun veivauksien suurin voittaja on Nordnet, jolle olen maksanut herkullisesti välityspalkkioita näillä minun kouhotuksilla.

Nyt salkussa muutamia kotimaisia laatuosakkeita ja jenkkejä jonkin verran.

Turvallisinta minun kohdalla on antaa vain olla. Laitan palkasta sivuun ja ostan pikkuisen lisää joka kuukausi. Täältä foorumilta saa hyvin vinkkejä ja aika hyvin kaikki on toiminutkin.

5 tykkäystä

Polttelin eilen unlimited turbo Dax shortilla kassaa. Eteenpäin vaan. :+1:

Toivottavasti muistan tolla taas seuraavat 7 vuotta, ettei noissa turboissa pysy laidat edes vähää alusta, kun kurssi hiukan liikahtaa.

Tällekin vuodelle on osunut onnistumisia ja epäonnistumisia. Ne kuuluu tähän hommaan. Tuskin kukaan on pelkkiä oikeita päätöksiä tehnyt.

3 tykkäystä

Sen olen huomannut että kokoajan teet aika radikaaleja liikkeitä :smiley: :smiley:

Alustavasti varmaan kannattaan miettiä kuka olet sijoittajana, mikä on se sun oma juttu. Haluatko olla tylsä holdaaja, treidaaja, spekulantti vai mikä… Mikä sopisi itselle parhaiten? Jos stressaat paljon niin kuin näkyy että teet, suosittelisin vaan ostamaan ja pitämään. Siinä korostuu sitten yhtiövalinta, Indeksiin sijoittaminen ei ole todellakaan huono vaihtoehto.

Sen jälkeen, mikä on oma tavoite? Onko se tienata rahaa päivittäiseen elämiseen ja samalla rikastua, vai sijoitatko ylimääräiset pörssiin sekä vaurastimseen siten pitkällä tähtäimellä ja keskityt nyt enemmän sitten muuhun elämässä ja niin edes päin. Palkkatöistä saatavilla varoilla varsinkin aloittelijat kasvattavat salkkuaan paljon nopeammin kuin pörssistä. Eli yrittäisin maksimoida tulot ja ylimääräisen sijoitaisin sitten parkkiin omiin suosikkiyhtiöihin.

Ja paljon sitten tavoitteeseen haluasit saada tuottoa vuodessa? Teet sijoituspäätökset sen perusteella. 5-10% on realistinen vuodessa. 15% foorumilaisille. :slight_smile: Yhtiövalinta taas korostuu jos haluat poimia yhtiöitä. Indeksisijoittamienn ei ole taaskaan huono tuohon 5-10% tuottoon.

Hosua ei kannata, eikä ajoittaa markkinaa, jos ei sitä osaa niin kuin Jukka Lepikkö. Tai sitten jos haluat osata, niin sitten vaatii treeniä ja varmaan teknistä analyysiä pohjalle, ei mutua ja sattumaa :smiley:

PS. Täällä kaikki joilla on mahtituotot salkuissa on 3 tähden salkkuja jossain Sharevillessä. Eli 10% parhaimmistoa. Ei kannata aloittavana futarina verrata itseä Cristiano Ronaldoon. Tässä voit kuitenkin peesailla ja oppia perässä aika nopiasti. ^^ Niin kuin yllä mainittukin niin ota muutama kirja lukuun. Auttaa erittäin paljon.

17 tykkäystä

Hienoa, että uskallat olla rehellinen itsellesi! Pyrin antamaan tässä verbaalista tukea sekä vähän herättämään ajatuksia itsessäsi.

Kuullostaa hyvältä strategialta, on hyvä aina muistaa, että sijoittaminen on maratooni - ei 100m juoksu. Itsekin olen palkkatuloista säästämällä sijoittanut, eikä summat ole heti isoja. Pikku hiljaa ne kasvaa - se vaatii vain kärsivällisyyttä . Tämän vuoksi " älä sijoita rahaa mitä tarvitset huomenna " pätee erittäin hyvin.

Minkä perusteella koit, että ne olivat " ylihinnoiteltuja " osakkeita?

  • Olen esim. ostanut itse sampoa hintaan 45€ 2017/18 eikä se silloin ollut mitenkään “ylihinnoiteltu” - vaikka nyt olenkin tappiolla kyseisen position kohdalla. Olen kyllä ostellut Sampoa siinä samalla kuin muitakin, on osunut koronadippiin 26€ ja ennen sitä 3X.Xx hintoihin ja jälkeenkin.

Tämäkin on aika jännä juttu. Jos ostat tänään 100€:lla osaketta, ja se nousee +5% ( jolloin tuottosi on +5%). Huomenna ostat uudelleen 100€:lla samaa osaketta, sen kurssi pysyy samalla tasolla, sinun tuottosi onkin vain yht’äkkiä +2,5% :astonished:
Eli aluksi kun lisäät pääomia, sinun aikaisemmat tuotot aika näppärästi puolittuu, johtuen lisääntynestä sijoitetusta pääomasta. Ajan myötä tämä ilmiö lieventyy.

En nyt tiedä, ketä voisi kutsua " kokeneemmaksi " sijoittajaksi. Varmaan niitä, jotka ovat sijoittanut ennen finanssikriisiä… Kuten aikaisemmin jo sanoin, sijoittaminen on maratooni. ei kannata vaivata omaa päätä lyhyellä aikavälillä vertaillen omaa salkun tuottoa indeksiin. Yhtiötasolla kurssit nousee eritahtiin, riippuen heidän uutisoinnistaan/investoinneistaan yms. Lisäksi jos salkussa on vähänkään pienempää osaketta, se ei välttämättä 2vuoden aikana liiku mihinkään, kunnes se yhtäkkiä :rocket:
Kärsivällisyyttä

Tässä on sitten paikka, missä voit kehittää itseäsi!

Kaikki tuppasi odottamaan korjausliikettä, kaikki kun odottavat niin yleensä ostetaan se dippi kiinni heti. Paljon on “isoa rahaa” sivussa odottamassa. Itse en näe, että korona-pohjia enään käytäisiin hätyteltämässä. Q3-Q4 voi mahdollisesti muuttaa mieltäni. Sinällään on rohkea mennä itsellensä julistaan, että " syvä lasku alkaa nyt "

Miten niin, kurssi karannut niin kauas? Mietippäs Sampo-casea vaikka 3-5 vuoden päähän? Minkälaiselta nykyinen kurssitaso tuntuu siihen verrattuna? Toki jos näet, että tämä ei täytä tuottovaatimustasi, se on ihan okei :+1: Myönnän itsekkin, että on vaikeaa ostaa nouseviin kursseihin, sitä tuppaa vaan katsomaan " olisipa sitä 2vk sitten saanutkin halvalla… "

Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, tunne yhtiösi hyvin niin ei tarvitse panikoida, vaikka kurssi vähän laskisikin. Laskulle ei välttämättä aina ole "oikeaa"syytä, se voi vain laskea koska pörssikin laskee.

14 tykkäystä

Kiitos @Savon_keisari kun jaoit näitä ajatuksia, ja multa kielenkäyttövaroitus (eli kiroilua tulee) heti tähän alkuun. Jos yhtään helpottaa, niin kuten @NEA sanoi vastaavia tapauksia on pilvin pimein, niistä ei vaan yhtä herkästi puhuta kuin onnistumisista. Voin kertoa, että lukuisilla “kokeneemmillakin” sijoittajilla on helvetisti vaikeuksia nykyisen markkinan kanssa, ja mä allekirjoitan tän täysin. Ite nykyään harvoin erityisesti menetän hermoja sijoittamisen kanssa, mutta eilen lensi enemmän kuin vaan muutama ärräpää mainitsemaasi Sampoon liittyen, koska oon epäonnistunut sen position kanssa nyt aika pahasti. Tarkoitus oli nimittäin myydä hetkeksi ulos kun S&P rupesi laskemaan, ja viime perjantaina mun ostotoimeksianto jäi neljästä sentistä kiinni, että olisi osunut (mun ostotoimeksianto oli kohdassa 29,18€, perjantaina kurssi kävi parhaimmilleen 29,22€). Tämänkään jälkeen en huomannut pohtia, että ehkä mun nyt kannattaisi ostaa possa takasin niin kauan kuin ollaan mun myyntihinnan (30,40€) alapuolella. Nyt eilen sitten tuli sekä Saulin analyysin päivitys, että FED elvytyssingon kanssa, ja joudun taas odottamaan ainakin jonkun aikaa todennäköisesti uutta tilaisuutta hypätä mukaan (ainoastaan helpottaa se, että teknisesti Sampo on yllättävän heikko, mutta sitä en tiedä, että johtaako se mihinkään lopulta). Parhaimmillaan oisin tuolla veivillä säästänyt 400€, mutta tällä hetkellä joutuisin maksamaan varmaan 200€ enemmän jos haluaisin myymäni position takaisin (jos nyt ei aleta viilaamaan pilkkua potentiaalisella upsidella Saulin tavoitehintaan myyntihetkeen verrattuna). Neljä senttiä maksoi siis käytännössä Medifilmille 600€ :upside_down_face:

Mä kuitenkin mietin ton jälkeen koko kokonaisuutta vähän eri tavalla. Jos oot kärsivällinen, niin tilaisuuksia kerkeää kyllä tulla vuoden aikana useampiakin - usein suurimmat osat niistä tulee enemmän tai vähemmän puun takaa. Ja jos sattuu olemaan indeksiä edellä tuotoissa, tai indeksin tasolla tms. niin loppupeleissä ei ole mitään merkitystä millä osakkeilla/kohde-etuuksilla tuotto on saavutettu (maalaisjärjen rajoissa toki). Tämmösinä aikoina, joina markkina on enemmän tai vähemmän irrationaalinen, on hyvä keskittyä tilanteista oppimiseen. Jos tästä markkinasta pääsee eteenpäin suht kuivin jaloin (ja vielä oppii jotain!), niin argumentoin, että tulevat markkinat ovat suht varmasti vähemmän tuskaisia. Yks tärkeä ohjenuora mun mielestä tähän markkinaan on se, että hypeen ja FOMO:on ei lähdetä mukaan! Mulla oli aamulla 31,2€ rajahinnalla vetämässä ostotoimeksianto Sammossa, ja päätin, että jos ei toteudu avauksessa, niin en lähde juoksemaan position perään, vaikka kuinka vituttaisi (ts. en FOMO:ta sisään!). Nyt odotan seuraavaa konsolidaatiota, josta katson, että pääsenkö sopuhinnalla sisään. Eli pysytään sijoitussuunnitelmassa.

Loppukaneettina: Väitän että se, että olet tullut tänne foorumille, tulee olemaan sulle kilpailuetu “perustaviksiin” nähden. Täällä kun keskustelee ja jakaa ajatuksia, niin tulee ajan kanssa kehittymään sijoittajana todella paljon! Toiseksi: Jos tuntuu jossain vaiheessa markkinalla olo hankalalta ja tuskaiselta, niin voin suoraan sanoa, että sitä se varmasti on todella monelle muulle myös, etkä varmasti ole silloin mitenkään “huonompi” kuin toiset sijoittajat. Pidä vaan huolta siitä, että et menetä yöuniasi sijoitusten takia. Mä olin 2019 keväällä todella pitkään aika epäaktiivinen markkinoilla siitä syystä, että siviilielämässä oli helvetin vaikeaa. Ja sieltä ollaan lopulta palattu tilanteen vähän rauhoituttua takaisin markkinoille. Jos olisin ollut normaalilla aktiivisuudella mukana, niin todennäköisesti olisi voinut käydä todella huonosti, sekä itselleni, että pääomalle. Ainoa tapa hävitä tässä pelissä on se, että joko pääomasi tuhoutuu täysin, tai jos mielenterveys lähtee alta. Näitä pitää välttää viimeiseen asti.

21 tykkäystä

Hienoa lukea tuota yllä olevaa keskustelua. En voi olla eri mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Totuus taitaa olla tässä, että sijoittamaan ei opi kun sijoittamalla. Ja joskus siitä viihteestä pitää todella maksaa, niin kuin @Masse on meitä opettanut.

Mutta oli mulla asiaakin. En tiedä oikein, mistä aloittaisin. Jokainen sijoittava avo- tai aviomies on varmasti törmännyt tilanteeseen, missä yrität kertoa puolisollesi, miksi olisi tärkeä aloittaa edes se pitkäaikaissäästäminen kustannustehokkaisiin indeksirahastoihin, eikö? No nyt kuuntelin viimeisen Yle Puheen Pörssipäivän, jossa oli kaksi naista (Ninni ja Emilia) puhumassa sijoittamisesta ja kirjoittamastaan sijoituskirjasta naisille. No minä tietysti sitten linkkasin tuon pätkän vaimolle kuunneltavaksi, kun hän kävi autolla vanhempiensa luona vähän niin kuin ajomatkan ratoksi. Kyselin sitten, kun oli kotiutunut, että kuunteliko hän sen ja mitä mieltä oli kuulemastaan. Ja voi ärkele! Itse kun olen yrittänyt saada tuota viestiä menemään perille jo ainakin pari vuotta, ellei kauemmin, niin nyt riittikin, kun kaksi naista höpöttivät asiasta Mikon kanssa vajaan tunnin. Nyt avattiin sitten tili rouvalle ja ensimmäiset merkinnät kustannustehokkaaseen indeksirahastoon tehty! Ja meni vielä varaamaan naikkosten uunituoreen kirjankin heti kirjastosta…

Että tiedoksi vaan teille kaikille kaksilahkeisille, jotka yrittätte vuosikausia puhua siipalle sijoittamisen tärkeydestä, niin unohtakaa koko juttu. Ei meillä ainakaan kuunnella mitään sijoittamiseen liittyvää, jos se tulee miehen suusta. Että semmosta.

Alla vielä viimeisin Pörssipäivä, niin voitte sitten itse kokeilla, jos ette usko.

18 tykkäystä

Kun aloin tästä aikanaan puhua vaimolle hän ulkoisti koko homman minulle. Totesi, että jos olet sitä mieltä että se on järkevää niin anna mennä minunkin tililtä ja että ei hän jaksa perehtyä kun minä olen perehtynyt. Suostui kuitenkin myöhemmin lukemaan juurikin näiden Ninnin ja Emilian kirjoittaman kirjan (Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulee tietää sijoittamisesta) niin tietää perusjuttuja ja mihin koko homma perustuu.

8 tykkäystä

saat sympatiani Savon Keisari! Kyllä täällä virheitäkin tulee varaan kaikille.

Sammon ja Fortumin kanssa tuskin on vieläkään mitään hätää, mutta kaikenlaisten hypeosakkeiden kanssa kannattaa olla tarkkana ja valikoida oman tutkimuksen perusteella ja ymmärtää, että kasvu-, ja hypeosakkeissa voi mennä asiat myös eritavalla yllättävästi pieleenkin kuin jollain Sammolla (ei sillä etteikä esim. Sammon pudotus yli 40 eurosta 21 euroon olisi melkoisen yllättävää…). Tarkoitan siis liiketoimintaa.

Useissa firmoissahan ei sinällään tehdä vielä voittoa ja pelikenttä voi olla aivan jakamatta. Ollaan investointi vaiheessa ja yrittäjiä on monia. Silloin on riskikin koholla.

Itselläni on strategiana digitalisaatio (pääasiassa Suomesta, defensiivistä kasvua lähinnä) ja uusiutuvat+vety siinä sivussa jo merkittävällä osalla salkkua (oletus isosta muutoksesta energiassa fossiilisista uusiutuviin ja liikenteessä fossiilisista sähköön ja etenkin vety raskaaseenliikenteeseen ensin ja mahd. henkilöille myöhemmin).

Minulla on hajautusta vety/energiassa yli 30 yhtiön verran ja voin sanoa, että en ehdi tunnuslukuja niistä (kaikista) syynäämään.
Oletan vain olevani oikeassa ja tähtäin on n. 3-5 vuoden päässä (koitan olla myymättä ja ostamatta jatkuvasti, tosin vaihtelevalla menestyksellä).

Ps. kannattaako yleensäkään myydä kaikkia osakkeita pois? minä en usein myy kuin osan esim. keventäessä isoimpia piikkejä.

5 tykkäystä

Mistä näitä kommentteja oikein syntyy, ja ne on vielä kaikista suosituimpia?

image

Toisaalta, eipä se ole keneltäkään sijoittajalta pois. Mutta, miten voi olla noin väärä kuva jostain asiasta?

22 tykkäystä

Nyyh, vasta 37,6% YTD tuotto ja on jo puoli vuotta mennyt. Pitää tässä alkaa tekemään turskaa olan takaa että tuo 2% järkituotto saavutetaan.

11 tykkäystä

Melkoista scheibaa tuolla IS Sauli Vilenin haastattelun kommenteissa…:face_with_hand_over_mouth:

No toisaalta eihän kenenkään kuuluisi sokeasti seuratakaan, vaan omaa harkintaa, että on siinä joku pointti :grin:

16 tykkäystä

Nyt erityisesti tämän viikon aikana on ollut huomattavissa yhä useamman postaavan käteispainon korotuksista. Laitetaas kysely tulille anonyymisti :slight_smile:

Paljon on käteistä sivussa osakkeista tällä hetkellä, mitkä voisit työntää takaisin pörssiin tilaisuuden tullen? Itsellä käteistä n.15% tällä hetkellä.

  • 0%
  • 1-5%
  • 6-10%
  • 11-20%
  • 21-30%
  • 31-40%
  • 41-50%
  • 51-60%
  • 61-70%
  • 71-80%
  • 81-90%
  • 91-100%

0 voters

Kommenteista erottaa pari tyylisuuntausta:

noin 30% on luokkaa “euro kaatuupi pian, nyt täytyypi ostaa sokeria kellariin!!11!”

toiset 30% “kylläm rahat pitää elämiseen laittaa ei hautausmaalla ole väliä paljonko ompi rahhaa khej röh”

kolmas 30% on ostanut strukseja ja oppinut, että sijoittaminen maksaa 10% pääomasta joka vuosi

ja loput joko järkeviä kommentteja tai jotain ihan muuta

13 tykkäystä

Varmaan kaikki tunnistaa Savon Keisarilta oman uransa hetkiä. Kyllä tuossa itseäkin korpesi 3-11.6 tapahtunut kyykky, kun salkusta suli 13%-yksikköä (YTD tuottoa). Perjantaina sitten aamuhuutareista, kun avattiin miinus prosenteilla niin ostelin lisää tiettyjä osakkeita, mitä olin aiemmin keventänyt. Tänään käytiin parhaillaan noin 1% päässä tuosta aiemmasta ATH:sta.

Olen itse huomannut, että kaikkein eniten #%&ttaa ns. laskennallisten voittojen sulaminen (oli esim 25% plussalla ja yhtäkkiä ollaan esim +5%. Olen lähestynyt asiaa siten, että salkun rungon muodostaa ns. peruspakit jolloin 100% on aina kiinni osakkeissa. Sitten superluottoa käytetään näissä korjauksissa kuten viime perjantaina tai noin kuukausi sitten kun Sampoa sai 26,x (tai tiedä vaikka ollaan äkkijyrkänteen alussa). Näillä haen yleensä 5-20% swingiä ja keventelen vipua pois taas nousun jälkeen jolloin jää fiilis ettei mennyt laskettelut hukkaan. Nousumarkkinassa paskakin strategia toimii ja nähtäväksi jää olenko katki seuraavassa suuremmassa dipissä, kun on vivutettu liian aikaisin all_in… :sweat_smile:

7 tykkäystä

Uutisia inttirintamalta! Ainakin huonoimmassa tapauksessa saan syksyllä korotella YO-arvosanoja rauhassa, parhaassa tapauksessa haen piakkoin uutta lykkäystä kun olisi opiskelupaikka taskussa :thinking:

18 tykkäystä

Löytyykö foorumilta henkilöstörahastoon sijoittavia? Lyhyesti, rahastoon voi rahastoida tulospalkkiot, joista ei vähennetä henkilöstösivukuluja tai veroja. Vuodessa saa nostaa 15% rahaston pääomasta ja 20% nostosta on verovapaata. Nostot käsitellään ansiotulona.

Fiksuin toimintatapa (veroteknisesti) lienee nostaa tuo 15% tasaisesti ulos rahastosta joka vuosi?

Itse olen tuonne tallettanut tulospalkkioita. Tuohon kun tulee päälle se parikymmentä pinnaa ja saat nostettua ne huomattavasti alemmalla verotuksella niin hyöty on huomattava vaikka mitään tuottoa sieltä ei juuri tulisi