Inderesin kahvihuone (Osa 10)

“Muitta muskitta” taidettiin Kian mainoksessa sanoa, ei ihan sama mutta sinnepäin :grin:

6 tykkäystä

Näin teen myös itse vaikka kokonaiskolesteroli oli ilman lääkettä “viitearvoissa”. Ja oikeastaan todella monet muutkin verrattain nuoret lääkärit (30-40 vuotiaat) syövät myös, vaikka kokonaiskolesteroli tai LDL ei olisi “räikeän” korkea. Tarpeeksi kun näkee viisi-kuusikymppisten sydän- ja aivoinfarkteja ym. niin tuntuu fiksulta tavalta siirtää isojen haittatapahtumien riskiä 10-20 vuotta eteenpäin.
Rosuvastatiini on kauniin väristä ja miedon makuista.
Syön myös verenpainelääkettä mutta verenpaineeni oli oikeasti koholla. Verenpainelääkettä en suosittele haittojen vuoksi kenellekään ennaltaehkäisevästi. Tähän kuitenkin sellainen caveat että 140/90 mmHg ei ole normaali vaan koholla.

7 tykkäystä

Jos nyt varaan ajan työterveyteen ja sanon lääkärille että haluaisin alkaa 4X-vuotiaana syömään kolesterolilääkkeitä ennaltaehkäisevästi, niin mikäköhän mahtaisi olla vastaus? Rankka tupakka- ja viinatausta, liikkumattomuus, lievä ylipaino (BMI 25,5) ja ruokavalio tällä hetkellä mallia reissutyöläinen. Tällä taustalla olen jo muutenkin kirjannut itselleni keskimääräistä sali- ja vihannesjamppaa vähemmän potentiaalisia elinvuosia.

Veikkaan, että vaikka kokonaiskolesterolini viitosen ympäristössä huiteleekin, ohjeena olisi lisätä ensin liikuntaa ja laittaa ruokavalio kuntoon, tulla sitten uusiin labroihin ja vasta sitten saisi lääkkeet jos elämäntaparemontista ei vastetta saisi. Näin asiaan ainakin ennen on suhtauduttu.

5 tykkäystä

Tämä seikka on vuosia mietityttänyt minua, että “alan ihmiset” eivät tunnu olevan kovin innostuneita it-firmoista sijoituskohteina, mutta analyytikot ja sijoittajat välillä ovat. :smiley:

33 tykkäystä

Tavoitetasoihinhan vaikuttavat erillaiset riskitekijät. Jos kolesterolit ovat koholla niin varmaan helposti onnistuu :slight_smile:

Alalla työskentelevänä ymmärrän täysin. Kun arjessa teknologia merkitystä yliarvostetaan ja muutosjohtamista aliarvostetaan, on vaikea saavuttaa kestäviä tuloksia. Tuotetaloilla Suomessa ei tunnu olevan ’varaa’ pitää riittävästi kehittäjiä omalla palkkalistalla, joten kehitys nojaa alati vaihtuviin konsulteihin. Tuntiliksat nousevat ja hankkeiden hyödyt jäävät saavuttamatta, kun lopputulokset eivät istu organisaation ja konsultit eivät voi organisaatiota muutosjohtaa maaliin.Ei siinä konsultitkaan pysty loputtomasti lisäarvoa tuottamaan.

15 tykkäystä

Nyt tarvitaan kyllä perusteluita tälle. @Mika12345 ja muut IT-alan tekijät tulkaa ihmeessä kertomaan, miksi näin on. Kuulen asiasta vasta ensi kertaa.

4 tykkäystä

Syyt omasta näkökulmasta.

1. Työvoimavaltainen, skaalautuva huonosti
  2. Aina on toinen ongelmista a) liian vähän työntekijöitä b) liian paljon työntekijöitä
  3. Suomessa asiakkaan yleensä aluksi esittää, että halutaan oikeasti myös kehittää prosesseja ja toimintatapoja, mutta lopulta halutaan vaan IT- järjestelmä (halvin sitten koodaa sen)
  4. Hintakilpailu on jäätävää
  5. Jos menee hyvin, niin työntekijät haluaa ulosmitata tuloksen. Jos menee huonosti, niin vaikeaa vähentää väkeä (vrt kohta 2)
  6. Aina tarjoamassa on myös joku ”Pertin koodaus”, jonka kiinteät kulut on 0

Edit: tuotetalot hyväksyn, jos on hyvä tuote, mutta silloinkin todennäköisesti pettyy

68 tykkäystä

“Kaikki munat samaan koriin” on itsellä se syy olla sijoittamatta IT-alan osakkeisiin. Konsulttitalossa työpaikka voi lähteä alta nopeastikin jos sattuu talous heikkenemään, niin en halua pitää palkaksi saamiani rahoja toisessa alan yrityksen osakkeissa ja näin tuplata tappioitani.

16 tykkäystä

Itse työurani aikana olin useassakin it-järjestelmän kilpailutuksessa mukana ostajan edustajana ja silloin mietin eräänkin kilpailutuksen voittaneen ison it-järjestelmän toimittajan laskutuksia tarkastaessa/hyväksyessä, että kyllä nämä osaavat laskuttaa kaikesta ja isosti. Ehkä tuohon perustuen tuli sitten joskus omistettua mm. kyseisen ison toimijan osaketta. No, kun se osake ei oikein muuta tehnyt, kuin enimmäkseen tasaista jurnuttamista, eikä osinkokaan kannustanut lappua salkussa pitämään, niin myin pois. Tuosta johtuen ymmärrän alkuperäisen kommentin esittäjän suht pessimistisen näkemyksen.

3 tykkäystä

Työterveyslääkärinä nyt kommentoin mitä minä sanoisin: kuten @samamies mainitsi kokonaisriski kannattaa arvioida ja varmistaa että sinulla on tarpeeksi tietoa ruokavaliosta että “kyvykkyytesi” vaikuttaa kolesteroliin kehittyisi, itse suositan usein Sydänliiton materiaalia Kolesteroli kohdalleen ruokavalinnoilla - Sydänliitto jos olet Terveystalossa työterveydessä kysy mahdollisuus Nightingaleen.

Jos olet matalan riskin potilas LDL alle 3,0 on lähtökohtaisesti tavoite, mutta jos tähän ei järkevillä lääkkeettömillä konsteilla päästä on LDL tavoite edelleen alle 3,0 ja tällöin lääkitys tulee kyseeseen.

Verenpaine on minusta tärkeämpi riskitekijä

26 tykkäystä

Hesarissa oli vastikään artikkeli kolesterolilääkityksestä ja siitä miten näkemykset ovat muuttuneet. Olen itse nelikymppinen ja ihan hyvässä kunnossa ja syön järkevästi, mutta suvussa on korkeaa kolesterolia. Itsellä arvot on pyörineet siellä juuri rajalla tai vähän yli, LDL siis 3-3,3 ja se on vanhemmalle työterveyslääkärille kelvannyt. Uusi nuori työterveyslääkäri mittautti arvot pari vuotta sitten ja oli vahvasti sitä mieltä, että lääkitys kannattaa aloittaa. Vuodessa arvot lähes puolittuivat, nyt LDL on 1,9. En ole saanut mitään sivuvaikutuksia lääkkeistä.

20 tykkäystä

Mielenkiintoista ja osittain minulle uutta tietoa, ainakin tuo “ennaltaehkäisevästi” kolesterolilääkkeiden syönti @virtuaali , @jasso ja @haroski Ehkä voisi olla järkeä tarttua terveydenhuollon tarjoukseen, kun ikää kuitenkin jo 60 vuotta. Toisaalta korkeasta verenpaineesta en ole koskaan kärsinyt, lue 110/75 ja vaikka ylipainoa jonkin verran on, tupakoinut en kuitenkaan ole koskaan. Luonnollisesti olen vaihtanut leipärasvan Benecoliin, olenhan Raision osakkeenomistaja :slight_smile: . Kyllähän tuolla tuttavapiirissä säännöllisesti kuulee, että joku on taas saanut infarktin, osa ihan lopullisenkin eli 50-60-vuotiaat miehet lienevät riskiryhmässä. Luonnollisesti ikäisteni tavoin tunnen olevani elämäni kunnossa :slight_smile: . Hienoa, että foorumilta löytyy asiantuntemusta näistäkin asioista, vakavasti toki terveyttäni pohdin, vaikka keveään tyyliin täällä kirjoittelenkin.

14 tykkäystä

Simppeli FINRISKI- laskuri, jolla voi karkeasti arvioida omaa riskiä sairastua sydän- tai aivoinfarktiin. Voi myös testailla miten riski laskee jos saisi vaikka pykälän kolesteroleita alaspäin

7 tykkäystä

Hyvä laskuri tosiaan, mutta tulkinnassa hyvä muistaa, että ennustaa vain 10 vuoden riskiä, minkä takia antaa nuorille todella pieniä lukemia, vaikka kumulatiivinen riski elinaikana voisi olla suurikin.

3 tykkäystä

Finriskin (kertoo minkälainen riski on saada seuraavan 10v aika sydän- tai aivoinfarkti) osalta ehdottomasti tärkeimmät tekijät iän lisäksi ovat tupakointi sekä mahdollinen diabetes. Nuoremmilla ihmisillä riskit ovat käytännössä poikkeuksetta pienet, jolta osin voi kokeilla vaihtaa laskurissa iäksi 60v ja muuten käyttää omia verenpaineen, kokonaiskolesterolin (Kol) ja ns. “Hyvän kolesterolin” (HDL) arvoja tulevan riskitason havaitsemiseksi.

Yli 10% 10v riski joko sydän- tai aivoinfarkin saamiseen kohonnut (LDL-kolesterolin tavoite tällöin <1.8) ja ja yli 15% on merkittävästi kohonnut.

Nightingalella on oma testinsä, joka arvioi useampia riskejä samanaikaisesti, mutta toimet kohonneessa riskissä oleville pysyvät samoina.

Elintapamuutokset ovat aina ensisijaiset ja usein lääkityksistä ei ole juurikaan hyötyä jos elintavat ovat kuin stereotyyppisellä rekkamiehellä. Kolesterolilääkityksellä on oma roolinsa tavoitteeseen pääsemisessä, mutta samalla kiinnittäisin huomiota elintapojen lisäksi myös verenpaineiden keskiarvoon, tupakoimattomuuteen, mahdollisiin koholla oleviin sokeriarvoihin sekä painoon.

4 tykkäystä

Avaruussektori. Toimiala, jonka EV/TAM on nolla. Onko täällä sektoriin sijoittaneita? Avasin aiheesta ketjun.

11 tykkäystä

Kohta taitaa tulla isoja määriä käytettyjä sähköpyöriä myyntiin. Hallitus lakkauttaa työsuhdepyörien veroedun.

2 tykkäystä

Mitähän tuo käytännössä meinaa?.. Merkit meeerkit merkkiliiinit

Ohessa yksi linkki kolesterolilääkkeen mahdollisesta haittavaikutuksista, näitä löytyy helposti netisyä.

Luin aikanaan laajoja mm. britti- ja jenkkitutkimuksia kolesterolilääkkeistä kun itselleni niitä määrättiin, vaikka kokonaiskolesteroli oli muistaakseni reilun 5.
En ole koskaan niitä syönyt, koska koin että en niitä tarvitse kun olen muuten ihan terve, vain verenpainelääkitys on ollut jo pitempään, sitä en kyseenalaista.

Minä en tiedä pitääkö niitä syödä vai ei, mutta kun tohtoritason ihmiset ovat siitä kovastikin eri mieltä maailmalla, niin en siihen ns. terveenä ihmisenä lähtenyt.
Anteeksi, mutta en viitsinyt niitä linkkejä enää kaivaa, nuoret ja nohevat ne kyllä löytää.
Jos on sydän sairauksia tms. niin nehän on sitten varmaan eri asia.

Tutkimuksissa tuli myös esiin, kuinka paljon lääkebusiness sai hyötyä suositus rajojen laskusta…

En tosiaan tiedä lääketieteestä juuri mitään, mutta jos ja kun terveenä ihmisenä noita lääkkeitä syö niin on ainakin hyvä ainakin tiedostaa, voisiko niistä olla enemmän haittaa kun hyötyä.
Tämä ei ole mihinkään mikään suositus, kunhan kirjoittelin mitä itse tuli tutkittua, kun yllätyin nuorien ja terveiden ihmisten noita lääkkeitä syövän.
Eikä minulla ole kompetenssia tai haluakaan lähteä tästä asiasta kinaamaan.

https://www.duodecimlehti.fi/duo97832

Edit, Lisätty linkki…

12 tykkäystä