Ei enää kannata yrittää sulkea, koska muuten Rokon Basiliskilta tulee asianomaisille hirveä kosto. Itse ainakin kannatan datakeskusten tuplaamista mahdollisimman nopeasti
Ja erikoisinta tässä että tappiota alusta saakka maltillisesti, poislukien edellinen tilikausi… jossa 18m€ vaihdolla 13m€ käkeen …
Selkä on myös hyvin tärkeä yleisen hyvän olon kannalta Maastavetoja kohtuupainoin. Jos ei ole taustaa, niin ihan pienetkin painot (~30 kg +/-) auttaa paljon.
Tämä juuri, sitten jos jalat eivät enää kanna niin fyysisen kunnon ylläpitäminen menee todella vaikeaksi. Koska suuria lihasryhmiä on vaikea harjoittaa “jalattomana”, sitä helposti ajautuu liikkumattomuuteen.
Sivusta seurannut, millaista liikkuminen jalkojen heikentymisen takia rollaattorin kanssa on niin siinä helposti alkaa välttelemään turhaa liikkumista, mikä pahentaa tilannetta ja tulee semmoinen syöksykierre, jossa voimat vähenevät varmasti.
Tässä keski-ikäisenä alkaa olla korkea aika miettiä tulevaisuutta fyysisen kunnon näkökulmastakin. Hyvä peruskunto on tärkeä asia vanhuutta silmälläpitäen.
Itse olen yrittänyt ratkoa ongelmia lähinnä polttomoottoreiden suhteen tekoälyllä. Olen huomannut että oikeastaan mikä tahansa vastaus mihin liittyy numero on jotakuinkin automaattisesti väärin. Mikäli vastaukseen ei tarvi numeroa se saattaa vaikuttaa järkevältä. Mitä huonommin itse asiaa tuntee, sitä järkevämmältä se näyttää. Oletan ettei vastauksissa ole isoja eroja tarkkuudessa eri alojen välillä, en tosin osaa erottaa puutaheinää niin selvästi muista kuin oman mielenkiinnon kohteesta. Muistaakseni 90-luvulla jo oli tietokoneella puppugeneraattori enkä pidä tekoälyä juuri sitä kummempana.
Tämä itse asiassa tiivistää aika hyvin omatkin kokemukseni tekoälyn kanssa. Ja korostan nyt, että käytän tätä vain ja ainoastaan näiden ChatGPT:n jne. maksuversioiden kanssa, en AI-agenttien tms. virittelyyn.
Syöksykierre on aika hyvin ilmaistu. Mulla laitettiin selkärankaan ruuvit nyt 38-vuotiaana nikamasiirtymän vuoksi ja on muuten kynnys liikkumiselle joinain päivinä melko korkea. Onneksi löytyy pari pientä lasta ja vaimo motivoimassa liikkeelle tekemään asioita, ettei jää ikiajoiksi sohvalle. Joka päivä on jotain kolotusta jossain kohdin selkää tai jalkoja, kun hermot ei ole ihan vieläkään palautuneet. Välillä kivut on aika vastenmielisiä, mutta huomannut kehon rääkkäämisen tekevän hyvää. Jalat kun on saanut parempaan kuntoon, on kaikki ainakin hieman helpompaa.
Jonkinlaisessa fyysisessä kunnossa ollut aina, mutta vuoden sairausloma ja liikkumattomuus ottaa jo tässä iässä veronsa. Pituutta karvan verran alta 2 metriä, koko maailma on liian matalalla. Jatkuva etukumara ei myöskään aina tunnu kivalta. Voi olla, että ilman huollettavia, puolisoa ja tätä rahankeruuharrastusta olisin jäänyt yhteiskunnan elätiksi. Luovuttaminen voi olla helppoa jossei kukaan “tarvitse” sua.
Koko vitsaus alkoi töissä liukastumisesta. Ikinä ei selässä ollut mitään vaivaa, kertalaakista rikki.
Eli pitäkää ittenne kunnossa ja käyttäkää talvella nastakenkiä! Oikeesti, minäkin olen pelannut jääkiekkoa sen verta paljon etten ihan helposti kaatuile. Vuodessa nuoresta miehestä vanhaksi äijäksi.
Idea tässä kuulostaa vähän siltä kuin Jahve olisi vetänyt päälleen peltipöntön:
an otherwise benevolent artificial superintelligence (AI) in the future that would punish anyone who knew of its potential existence but did not directly contribute to its advancement or development, in order to incentivize said advancement
Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. ( Mark 16: 15-16).
Toivottavasti en nyt suututtanut Jahvea ja supertekoälyä samalla kertaa vai olisiko kyseessä peräti sama veijari?
Nämä konkurssit tuskin loppuvat. Eilen keskisuuressa eteläsuomalaisessa kaupungissa ravintolassa naiseni kanssa syömässä. Olimme kaksin, muut pöydät autioina. Äitienpäivä, väkeä liikkeellä. Ravintola niin keskellä kaupunkia kuin olla voi. Omistaja toi laskun; ilme kertoi kaiken. Tuli itsellekin surullinen fiilis. Kaikki alvit, velvit, tellit ja lellit. Yellit ja ellit.
Ruoka oli hyvää ja järkevän hintaista mutta pahoin pelkään, että kohta on väistämätön edessä.
Oma näkemys taas täältä Pirkanmaan suunnalta, että pöydät täynnä, eikä pelkästään yksi vaan useampi kattaus. Joskus aikaisemmin käynyt samoilla paikoilla ja paljon hiljaisempaa ollut
Hieman erisuuntainen näkemys. Kenties ravintoloitsija vaihtunut, kilpailija mennyt nurin tai jotain muuta tapahtunut välissä? Paha sanoa. En nyt lähtisi kuitenkaan yhden ravintolan perusteella hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetämään. Sanomatta kuitenkin selvää, että tiettyihin segmentteihin keskittyvät ravintolat voivat olla tiukoilla. Juuri uutisoitiin jonkin nuorten juottolan konkurssista, joten onhan noita. Kesätyöt kun ovat tiukoilla niin tuskin sitä ihan samaan tahtiin rillustellaan kuin aikaisemmin
Koskahan viimeksi Suomi on ollut näin pahasti helisemässä Ruotsia vastaan? Isät vastaan pojat.
Hesulikin hävisi Ruotsin indeksille, mutta siihen en koskaan luottanutkaan.
Vielä palatakseni Rokon basiliskiin, pidän tätä kohtaa mielenkiintoisimpana koko ajatusleikissä:
If two agents with knowledge of each other’s source code are separated by time, the agent already existing farther ahead in time is able to blackmail the earlier agent.
Yleistettynä periaate menisi jotenkin näin:
Jos kaksi samalla pelikentällä pelaavaa agenttia ovat ajallisesti erillään, ajassa kauempana oleva toimija saa yliotteen aikaisemmasta agentista.
Periaate on helppo ymmärtää shakkivertauksen kautta, mutta se pätee yhtä lailla todellisessa maailmassa.
Eläinmaailmassa periaate näkyy esim. siinä, että mangusti voittaa käärmeen lähes aina tappelussa. Mangusti pystyy laskemaan ennalta käärmeen reaktiot suuremman kognitiivisen kapasiteettinsa vuoksi eikä käärmeestä täten ole yleisesti ottaen vastusta mangustille.
Sijoittamisessa periaate näkyy esim. niin, että sijoittaja jonka katse on vuosikymmenien päässä ja joka ei jatkuvasti seuraa salkkunsa kehitystä, on kognitiivisesti ylivertaisessa asemassa siihen nähden, joka seuraa kursseja ja uutisia päivittäin niihin reagoiden. Se voittaa, joka kykenee ajattelemaan siirtonsa pisimmälle.
Ehkäpä olennaisin asia mitä ihminen tarvitsee ”voittaakseen tekoälyn” on kyky ajatella siirtonsa pidemmälle. Mutta monellako on asiat niin mallillaan, että biosfäärin pitkän jänteen selviytyminen on arvojärjestyksessä ylempänä kuin oma tai läheisten välitön selviytyminen. Jos näin olisi, niin ihmiskunta vetäisi datakeskusten töpselit muitta mutkitta seinästä ja keskittäisi kognitiivisen kapasiteettinsa esim. aavikoiden metsittämiseen ja merien puhdistamiseen muovista.
Turkanen sentään eikö osakkeet laskeneetkaan loputtomasti ja muuttuneet ilmaisiksi vaikka Mediassa kerrottiin, että Oranssi Mies tällä kertaa Tosi huono.
Itse oon 200% käteisessä otin tosi paljon pikavippejä kun Maailmanloppu kuulemma oli melkoisella varmuudella tulossa. Nyt historiallisen kovan nousun jälkeen luultavasti hyvä hetki fomottaa rahat markkinalle kun Mediasta luin, että Uutiset onkin nyt positiivisia.
Tässä olis seuraavaa dippiä silmällä pitäen pari varmaa Ylituotto- neuvoa tunnetuilta Duper Investoreilta:
Yritä aina ja kokoajan ennustaa jokainen mahdollinen makroskenaario ja tee sen perusteella sijoituspäätökset - Waffel Bummer
Kaikista tärkeintä on seurata Uutisia hyvin tarkasti ja reagoida nopeasti jokaiseen huolestuttavaan käänteeseen - Marx Howard
Kannattaa ehdottomasti antaa henkilökohtaisten poliittisten mielipiteiden vaikuttaa sijoituspäätöksiin - Yrjö Soroinen
Osakkeet eivät ole halpoja ennen kuin Microsoft treidaa samoilla kertoimilla kuin pankit finanssikriisissä - Bobert Shmiller
Panikoi aina ensimmäisenä silloin kun pörssissä on kova paniikki päällä - Charlie Mongo
Näitä kun aina pyrkii noudattamaan, niin on Herra Markettia askeleen edellä.
Onneksi osasin myöntää virheeni ajoissa ja myin loput Kamuxit jo aikoja sitten .
Ei tässä muuta, onnittelut kaikille loppuun asti mukana kiikkuville
Mikään ei ole muuttunut (ainakaan Alokas), vaikka en omista Kamuxia enää niin olen tehnyt lisää muita “löytöjä”.
En tiedä Tinderistä mitään, mutta toimisiko sielläkin lyhyet bulletpointit
-penkki kunnossa
-pinkka kunnossa
-muutenkin mukava jätkä
Sori @Mikael_Rautanen että mainitsin että sulta kysytään henkkareita
Sori @Verneri_Pulkkinen että mainitsin sun parran
Mutta @Yu_Gong täytyy olla iloinen että mainitsin sun hauiksen
Nopea kysymys, jos ostaa ruotsalaisia osakkeita onko siinä mitään sen kummempaa kun vaan avaa ruotsin kruunumääräisen valuuttatilin Nordnettiin ja ostaa? Tuleeko osinkojen verotus heti oikein vai pitääkö sen kanssa kikkailla? Mitään muuta huomioitavaa?