Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Kiitos korjauksesta. Tässä mestarijoukkue Massachusetts Rangers vuodelta 1933.

10 tykkäystä

Tietääkseni Mertsi on käyttänyt selostuksessaan termiä “modernin kiekon aikakautena”. Samassa yhteydessä hän on myös käynyt läpi 1933 ja 1980 asiat, eli homma sitä myöten kunnossa. Jatkakaa

8 tykkäystä

Milloin alamme nähdä taas tarpeellista rokotepositiivisuutta mediassa? Koko mediailmatila on nyt rokotevastaisten hallussa, jonka vuoksi rokotteiden tärkeyttä ei tunnisteta tai tunnusteta ja kun maahanmuuttajat kantavat perinteisiä kulkutauteja takaisin Eurooppaan, niin meilläkin alkaa pian kuolla tai vammautua vanhusten lisäksi myös ihan tavallisia lapsia, nuoria ja työssäkäyviä perusterveitä aikuisia.

Varsinkin 25-vuotiailla ja 45-vuotiailla unohtuu usein noiden pakollisten tehosterokotteiden ottaminen. Rokotteet ovat täysin maksuttomia, joten kipin kapin sinne omalle terveysasemalle hoitamaan asia kuntoon:

kuva

42 tykkäystä

Itse olen historia ja tilastofriikki. Ymmärrän toki että moderni jääkiekko on jotain aivan muuta kuin 1930- luvun kisat ,mutta toisaalta arvostan kuitenkin Nurmen ja Ritolan saavutuksia 1920- luvun olympiakisoissa…vaikka moderni yleisurheilu lienee alkanut myöhemmin…mitä tulee Mertarantaan niin taisi välillä puhua modernista (tarkoittaen jostain syystä viimeistä 50 vuotta) eli ovatko aiemmat sitten vintage- kiekkoilua?..toisessa yhteydessä taas sanoi ettei ole koskaan ollut loppuottelussa ja kertoi pronssimitalimäärän, mistä sitten ehkä syntyi tämä käsitys…
IIHFn järjestämissä jääkiekon MMkilpailuissa USAlla on 2 kultaa, 9 hopeaa ja 9 pronssia, toki merkittävä osa tullut noissa vintage- kisoissa…

Lisäys vielä…Sveitsi siis tänään voittamassa ensimmäisen maailmanmestaruutensa…

1 tykkäys

Ellemme eläisi kivikaudella kaikkien Sote ja IT järjestelmien kanssa niin nämähän kuuluisi maalaisjärjen mukaan tulla lakisääteisten työterveystarkastusten yhteydessa kun kerran niissä juostaan eikä kuormittaa ylityöllistettyä julkista terveydenhuoltoa. :face_with_raised_eyebrow:

20 tykkäystä

Tässä on tällainen listaus yhdysvaltalaistoimitusjohtajien palkoista. :slight_smile:

https://x.com/ConsensusGurus/status/1926359814059307249
image

2 tykkäystä

Itellä on työterveydessä hoitaja nuo tsekannut ja tuikannut tarvittaessa. Sieltä on saanut myös rokoteohjelmaan kuulumattomia hepatiitti yms rokotteita työn riskien takia. Harmi jos tämä ei ole yleinen käytäntö.

3 tykkäystä

Periaatteessa kohtahan se pitäisi omalla kohdallanikin nähdä kun itselläni on juhannuksen jälkeen tarkastus ja 45 tullut mittariin edellisen tarkastuksen jälkeen. Siispä ilmeisesti tuo kurkkumätä tehostus siis ilmeisesti pitäisi tulla sieltä sitten…

2 tykkäystä

Sinänsä hassu tuo, kun Tim Cookin aikana Applen markkina-arvo on kymmenkertaistunut :slight_smile: Pikkufirmassa ehkä onnistuu, mutta sellaisen teko valmiiksi isossa firmassa ei ole ihan helppoa.

13 tykkäystä

Mutta osinkotuotto-% on vain trendinomaisesti jatkanut laskuaan vuodesta toiseen, kasvava osinkotuotto-% on merkki terveestä yhtiöstä.

Huumori

1 tykkäys

Hauska vinttilöytö. Vuodelta 1975. Kuinka tuo kalifi tuokaan mieleen erään oranssin…

11 tykkäystä

Hauska ajatus tuo lakisääteinen työterveystarkastus. Sen verran usein olen työpaikkaa vaihtanut, että aika usein olisi tällainen tullut vastaan.
Eipä ole ollut yhtä ainoaa kertaa.

10 tykkäystä

Varsinkin suorittavan alan pk-yrityksissä keskimäärin työnantajia ei kiinnosta vähääkään työntekijöiden terveys eikä se toki kiinnosta työntekijöitä itseäänkään. Sitä suuremmalla syyllä kiinnostuksen pitäisi tulla ylhäältä päin. Tätä mentaliteettia viestitään myös Tyky-päivillä, jotka mahdollisuuksien mukaan ovat jonkun mutkan kautta ryyppäämistä.

Itse työssä mihinkään sellaiseen ei puututa, joka tappaa työntekijän ennenaikaisesti eläkeiän kynnyksellä, ainoastaan sellaiseen, josta voi tulla välitön, konkreettinen ja näkyvä vamma. Sellainen, josta operatiivinen johto voisi olla suoraan vastuussa.

Työnantaja saattaa olla esimerkiksi tyytyväinen, jos työntekijät tekevät ilman suojauksia asbestipurun nopeasti pois, ennen kuin kukaan huomaa, että meillä saattaa olla asbestia työmaalla. Silloin sitä aletaan tutkia, perustaa alipainehuoneita ja tilata alan koulutettuja ammattilaisia paikalle ja urakannkustannusarviot pettävät ja aikautaulu vaarantuu. Tällaisia löydöksiä voi nimittäin tulla yllätyksenä vastaan. Jotenkin järki sanoisi, että urakkasopimuksessa ne olisi ennalta määritelty laskutettavaksi lisätyöksi, mutta käytäntö vaikuttaa toisenlaiselle.

Sitten on nämä minua aina uudestaan hämmästyttävät hitaan itsemurhan menetelmät. Tyypillisesti rakennustyömailla esimerkiksi purkumiehet sahaavat ja piikkaavat kypärä päässä, mutta ilman hengityssuojaimia. Työtuturvallisuus on 100% keskittynyt kypärään päässä. Jos esimerkiksi teet puistossa yksin hommia joissa käytät hengitysvaarallisia liuottimia tai muita kemikaaleja, on oleellista, että päässä on kypärä lokin paskan varalta, mutta hengittyssuojaimet eivät kiinnosta ketään eivätkä ne kiinnosta edes valvojia.

Väitän, että jos on alttius johonkin perinnölliseen aivosairauteen, saat houkuteltua sen esiin vuosikymmeniä aiemmin hengittämällä betoni- ja kivipölyä 8 tuntia päivässä, 5 kertaa viikossa ja vastaavan määrän vuodessa. Krooninen tulehdustila on seuraus. Olen nähnyt tällaisen tapauksen, mutta syy-seuraus-todisteita ei tietenkään ole.

Toinen asia on kertymä keuhkoihin. Jo muodostuneita ja kasvavia varjostumia kyllä löytyisi, jos ne jotain kiinnostaisivat, mutta tässä kypäräturvallisuuden maailmassa ei löydy yhtäkään ihmistä, jota ne kiinnostaisivat.

40 tykkäystä

Luojalle kiitos, että Mertaranta lopettaa :pray:t3: jatkossa pystyy maajoukkuepelitkin katsomaan äänten kanssa. Surkein selostaja jääkiekon historiassa. Pelin ymmärrys luokattoman huonolla tasolla. Joko hehkuttaa täysillä tai surkuttaa ja valittaa turhanpäiväistä, enempi jälkimmäistä.

15 tykkäystä

Et vissiin ole kuunnellut Mika Saukkosta? Toki Mertsikin jo melko väsynyt.

11 tykkäystä

Amen! Nyt tuli niin helposti allekirjoitettavaa asiaa että tuosta paistaa läpi omakohtaiset kokemukset. Tuo lokinpaskan putoamista varten päässä oleva kypärä, suojalasit ja paloturvalliset vaatteet 40 asteen helteessä keskellä erämaata on idiotismia mutta valitettavasti aivan totta tämän päivän työturvallisuudessa eikä asiasta ole yhtään vara tinkiä. Viis niskakivuista ja nestehukasta. Maalaisjärjenkäytölle kun ei ole enää mitään sijaa. Olen kaikesta täysin samaa mieltä ja lisään vielä sen että on se kumma miten kovia me olemme huoltamaan ajoneuvoja ja työkoneita, orjallisesti kalenterin mukaan, mutta itseämme tai työntekijöitämme (joka on ainoa korvaamaton resurssi) emme huolla laisinkaan.

15 tykkäystä

Tänään Lidlissä käydessäni huomasin että siellä oli “vielä tänään” erikoistarjous jossa sai 5€ alennuksen yli 50€ ostoksesta. En yleensä osta niin paljoa kerralla koska käyn joka päivä kaupassa mutta nuukana miehenä toki halusin tuon tarjouksen.

Otin siis kärryn ja päätin viisaasti että vaikka ostan tavallista enemmän, en osta ylimääräisiä naposteltavia tai muita turhuuksia vaan ainoastaan sellaista mitä olisin ostanut joka tapauksessa ja keräsin parin kassillisen verran ostoksia.

Kassalla kuitenkin selvisi että olin ottanut vain n. 44€ arvosta tavaraa mutta halusin tuon tarjouksen joten nappasin kassan vierestä kasan suklaapatukoita saadakseni 50€ täyteen ja sain kuin sainkin alennukseni.

Toisin sanoen ostin 44€ edestä normaalihintaista ruokaa ja lisäksi maksoin euron kasasta suklaapatukoita joita minun ei ollut tarkoitus ostaa. :expressionless: :leafy_green:/ :chocolate_bar:

Tarina ei kuitenkaan pääty tähän vaan huomasin kotiin kävellessäni että minulla oli myös tänään vanhentuva 1€ alennuskuponki joten vietyäni ensimmäisen kuorman kotiin kävin kaupassa vielä toisen kerran jotta kelpo alennus ei mennyt hukkaan. :innocent:

Kun olin tepastelemassa toisen kerran kaupasta takaisin huomasin että kaikki tämä ylimääräinen shoppailu oli tuottanut minulle kolmannen alennuksen, tällä kertaa 2€ mutta onneksi se on voimassa pari viikkoa joten ei tarvinnut käydä kolmatta kertaa.

79 tykkäystä

Tässäpä oivallinen tarina nuukuudesta, ja tarjousten metsästämisestä. On kyllä surkuhupaisaa miten pitkälle ihmiset ovat valmiita menemään saadakseen euron tai kaksi alennusta. Siinä ei oma aika, autolla ajetut kilometrit tai vertailuun ja erilaisiin kanta-asiakasohjelmiin rekisteröitymiseen sekä niiden vaatimusten täyttämiseen käytetty aika ja/tai raha merkitse mitään kun naarataan sitä vitosen alennusta!

Sitten on vielä erikseen nämä jotka toiselle kertovat tienaavansa puoli miljoonaa vuodessa, mutta toiselta kysyvät saisiko käytetyn muovikassin “lainaksi” kun ei “viitsisi” omaa ostaa. Ravintolassa ei syödä edes osana porukkaa, kylään ollaan vinkumassa “ohi ajellessa” usein, lahjapaperit taitellaan uudelleen käytettäviksi ja esim. firman henkilöstölahjat kierrätetään läheisten joululahjoiksi.

En tiedä mitä kivikautista ihmisen aivojen ominaisuutta tällainen käytös stimuloi mutta selvästi jotakin, koska tunnen useamman tällaisen laarien tonkijan ja kuudessatoista asteessa perhettään talvisin pitävän valojen sammuttelijan. Ymmärtäisin moisen pienituloiselta, suurperheelliseltä tai työttömältä, mutta nämä ovat ihan mukavasti toimeentulevia. Moinen selkeästi heitä kuitenkin hävettää, koska yksi väittää ajattelevansa “vihreästi”, ja toinen kääntää selän kun nähdään kaupassa. Hommalla ei selkeästi ole mitään tekemistä rationaalisen käytöksen tai järjen kanssa.

Lienee sanomattakin selvää että tunnen nämä ihmiset vain olosuhteiden pakosta, en omasta tahdostani.

27 tykkäystä

Itsekin tuli hyödynnettyä tuo Lidlin 5 euron alekoodi ja ostettua “tavallista enemmän”. Ts. ostettua taas pakastimeen lähinnä katkarapuja, joita kyllä kuluu, ja joita ei ole mikään ongelma hamstrata.

Elämänlaadusta tinkiminen pihiyden vuoksi ja tarjousten hyödyntäminen ovat aivan eri asioita. Itse täällä keskiluokan mukavammalla puolella elellen poimin häpeilemättä kaupasta mukaan punalaputettuja tuotteita jos aletuotteet muuten miellyttävät, hyödynnän tarjouksia ja ostan esim. suosimieni vaatemerkkien tuotteita ensisijaisesti alekampanjoista. Nin ja tietenkin kilpailutan sähkösopparit ja puhelinliittymät säännöllisin väliajoin.

22 tykkäystä

Tunnistan itsessäni nuukuuden ja säästäväisyyden piirteitä. Vältän turhan tavaran ostamista ja jos joskus sellaista tuleekin ostettua niin se saattaa harmittaa pitkään. Ja miksi ihmeessä ostaisin turhaan ylimääräisen muovipussin kaupasta jos kaverilla sattuisi olemaan ylimääräinen käytetty kassi mukana lainattavaksi? Vastaavasti itse lainaan kaverille muovipussia tai kestokassia hänen sellaista kaivatessa.

Mielestäni on erittäin kummallinen ajattelutapa tulkita toisen ”vihreä” ajattelu häpeäksi. Itse en ainakaan häpeä nuukailuani tai turhien tavaroiden ostamisen välttelyä eikä ole minkäänlaista aikomustakaan ruvetakaan sitä häpeämään vaikka hyvin toimeentuleva olenkin. :smiley:

24 tykkäystä