Eikös tuon 2021 kyykyn arvioida johtuvan FTX:n hassuttelusta? Ainakin tällaista olen monen kuullut esittävän. Ehkä tänä vuonna valkenee joku MSTR:n huijaus sitten.
Tähän kuvaan liittyen olen itse ollut ilman Twitteriä elokuusta asti. Huomasin kesällä, että mieliala vaihteli päivän sisällä yllättävän paljon twitterin seulauksen mukana (yllättävän vaikea rentoutua rakentamaan lasten kanssa legoja , kun 5min aiemmin lukenut twitteristä miten kolmas maailmansota alkaa ihan kohta, Venäjä valmistautuu seuraavaan hyökkäykseen, uusi pandemia tekee tuloaan, talous on romahtamassa ja Jenkeissä alkaa sisällissota yms.). Elokuussa jätin twitterin selaamisen kokonaan ja keskityin lukemaan uutisia medioista sekä meidän mm. foorumilta. Tällä oli ihan huomattava (jopa pelottavan iso) positiivinen vaikutus omaan mielialaan. Twitteristä on tullut tosi myrkyllinen paikka ja ainakin oma feedi täyttyy kaikenlaisesta jyrkästä vastakkainasettelusta ja pelottelusta. Yhteisenä tekijänä tällä on negatiivisuus. Tämän twitterin myrkyllisyyden huomaa tosi hyvin, kun olen nyt duunin paluun jälkeen pari kertaa käynyt vähän vilkaisemassa. Tämä on tosi sääli, sillä twitterissä on paljon ihan huippukirjoittajia ja se on monessa asiassa ihan ylivertainen alusta nopeaan tiedonsaantiin. Olen tässä yrittänyt pohtia, että miten tuosta saisi rakennettua itselle toimivan tiedonhakukanavan ilman kaikkea kuraa. Onko täällä muilla ollut samoja haasteita twitterin kanssa?
Mulla on täysin vastaavat kokemukset - tosin jo paljon pidemmältä aikaväliltä. Lopetin Twitterin ja pääosin myös Metan medioiden aktiivisen käytön joskus 20-21 aikoihin. Koronakuopan poiminnatkin olisi onnistuneet paljon paremmin, jos ei olisi ollut koko ajan sormi myyntinapilla milloin minkäkin uutisen vuoksi sen sijaan että olisi keskittynyt vain fundaan ja arvostuksiin.
Olen huomannut että Reddit on itselläni hieman paikannut tätä tyhjiötä. Olen ehkä ajautunut siellä hieman vastaavanlaiseen doom scrollaukseen uutisvirtojen osalta. Siellä tosin saa paremmin rakennettua oman feedin sellaiseksi kuin haluaa. Pitääkin tänään ottaa katsaus feediin ja tehdä unfollow talkoot ja keskittyä vain niihin kivoihin juttuihin jotka antaa energiaa kiitos aiheen nostamisesta!
Itse seuraan pääasiassa vain sijoitusaiheisia kirjoittajia siten, että laitan tuosta kellosta notifikaatiot päälle .
ja luen vain notifikaatioiden kautta.
Sitten, jos noista joku alkaa sekoileen, niin otan notifikaatiot pois.
Tällöin ei käsittääkseni joudu myöskään algoritmien uhriksi.
Meikäläinen mittaa verenpaineen aina aamulla tokana punnituksen jälkeen. Jos nyt jotain olen verenpaineesta ollut havaitsevinani, niin ennen kaikkea kyse on siitä, miten olen yöni nukkunut.
Jos olen nukkunut hyvin ja rauhallisesti, ja aamulla on sellainen fiilis, että haukotus, pitäisiköhän sitä kenties nousta, niin lukemat ovat hyvät. Jos olen yöllä pyöriskellyt sängyssä olipa syy mikä tahansa, usein se on joku työhön liittyvä pohdinta, liian usein, niin sitten lukemat on huonot.
Itse käytän X/twitteriä ainoastaan pöytäkoneella, ja olen laittanut seuraamani tilit perinteisiin kirjanmerkkeihin. Näpytän ne hiirellä välilehtiin ja käyn läpi
Tavoite on ehdottomasti kannatettava, mutta, jos kuitenkin tarve vaatii, kannustan avoimin mielin lääkitystä kokeilemaan. Paljon on ns. periaatteen miehiä ja naisia ja muita, jotka lääkkeistä kieltäytyy aatteellisista syistä. T. Korruptoitunut terkkalääkäri
Joo siis tottakai, jos menisi siihen pisteeseen, että tarve ja terveyden ylläpito vaatii, niin ehdottomasti. Toinen mummoni on sellainen, että vaivaan kuin vaivaan pitää saada aina lääkettä hinnalla millä hyvänsä ja sillä oletuksella, että se parantaa, vaikka todellisuudessahan lääkkeillä vain hoidetaan parantumattomien iän tuomien sairauksien oireita tai muita vaivoja. En halua, enkä tule ajattelemaan vanhuksena kuin kiukkuinen mummoni.
Eli niin pitkään lääkkeittä, kuin vain suinkin voin, 3-5 vuoden välein tutkitutan itseni työterveydessä laajoin kokein, niin pysyn kartalla, missä mennään. Tällä hetkellä hyvältä vielä näyttää, laajat verikokeet näytti kaikki viitearvoissa ja verenpainekaan ei kiukuttele. Ei merkkiäkään kansantaudeista.
Terveysasiat ovat vähän sellaisia, että pitää itse testata mikä toimii ja sen jälkeen olla proaktiivinen vähän asiassa kuin asiassa
Ei mikään piikki lekureille, mutta heille tunnutaan opettavan enemmän sairaudenhoitoa ja miten lääke on paras hoito. Toisaalta järjestelmäkin vähän sellainen, että tähän pyritään. On siellä niitä fiksujakin, mutta oman erikoisalansa ulkopuolelta monikaan jonka tunnen ei hirveän kattavasti tiedä asioita
Koitatko sanoa, että elintapamuutokset olisivat monesti paras tapa hoitaa näitä sairauksia tai “oireita”?
Uskon kyllä lääkäreiden järjestäen näistä aloittavan. Jokainen suomalainen kyllä myös tietää miten kuuluisi itseään hoitaa, eli liikkua tarpeeksi ja syödä terveellisesti. Mutta kun ihmiset ovat tyhmiä ja laiskoja, niin lääkkeillä monesti mennään.
Eihän se BTC ole juurikaan arvoaan säilyttänyt. Tietysti se riippuu kaikilla artikkeleilla siitä, minkälainen tarkastelujakso valitaan. Ei tämä päivä todellakaan ole ensimmäinen päivä, kun isoja kurssivaihteluita nähdään.
Tuleeko tälle tickeriksi sitten NOPPA
Noppahan kyllä viittaisi hienon ja kunniakkaan historian omaavaan pirkanmaalaiseen yhtiöön:
Koska Noppaa ei ole saanut pörssistä ostettua, olen joutunut lohdutuspalkintoon, eli ostamaan yhden Nopan rakentaman kämpän.
Palstalla moni on kertonut hiljattain myynneensä kaikki jenkkisijoitukset pois rahastoja myöten, ja siirtäneet rahansa Euroopan pörsseihin jonkinlaisena vastalauseena viimeaikaisiin maailmanpolitiikan käänteisiin.
Oranssi apina on paksukalloinen idiootti, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Mutta itsellä herää vain kysymys, että ovatkohan tuollaiset varsin impulsiiviset sijoituspäätökset pitkässä juoksussa kovinkaan järkeviä? Yhdysvallat on kuitenkin edelleen maailman dynaamisin talous, eikä se todennäköisesti ole pitkässä juoksussa miksikään muuttumassa, joten näin pitkäjänteisesti osakemarkkinoihin sijoittajavan näkökulmasta siellä kannattaa mukana myös Trumpetin valtakaudella.
Toki kaikilla on oma sijoitusstrategiansa, enkä kenenkään sijoituspäätöksiä halua siinä mielessä väheksyä.
Olen joskus lukenut jonkun opinnäytteen tai vastaavan, jossa käsiteltiin vielä Noppa-kuvioiden aikaan vahvana vallinnutta “maan tapaa”. Jossain kohdin suhmurointi sai lähes farssin piirteitä ja paikoin tuli ihmeteltyä, miten ylipäätään saatiin mitään asuntoja rakennettua. Komisario Sulo “Suti” Aittoniemi sai aika paljon kuraa tuolloin ja häntä nimiteltiin myöhemmin tonkijaksi ja Huuliharppukostajaksi. Sutin tutkimukset eivät miellyttäneet päättäjiä, koska kaikkien käsi oli ollut keksipurkissa ihan huolella.
Oli kyllä mielenkiintoinen keissi. Suosittelen 1980-luvun kirjaa “Noppasoppa”. Toinen suomalaisen politiikan ja liike-elämän saman aikakauden epäterveitä yhteyksiä hienosti summaava teos on “Operaatio Valco-Salora”. Se on vielä hurjempi ajankuvaus. Alkaen siitä, että joku rohkea kansalainen kun yritti lahjuskuviota saada tuotua viranomaisten tietoon, seurauksena oli passitus mielisairaalaan.
Olen myynyt, mutta en vastalauseena oranssin touhuille, koska omilla myynneillä ei mitään vaikutusta. Vaan koska pelkään että kyseinen valepresidentti yhdessä pääministerinsä (musk) laittaa maan talouden sellaiseen solmuun, että seuraa romahdus… parempi myydä nyt kuin osakkeet vielä hinnoissaan.
Tässä on myös mahdollisuus positiiviseen itsepetokseen, missä kotiuttelee voittoja musiikin vielä soidessa. Näennäinen impulsiivisuus voi olla kevennys/hajautuspäätöksen tölkin eteenpäin potkimisen lopettamistakin. Joukkona opportunismi, ahneus ja riskinotto siellä seassa saattaa näyttää poliittiselta kannanotolta.
…toki ei se siitä välttämättä viisaampaa päätöstä tee. Sen vain aika näyttää.
Onko parvella älyä vai ei? Mielenkiinnolla seuraan onko kyseessä isompaa myyntiä Euroopassa. Yksi vähemmän köyhä Omahasta on kyllä laittanut myyntilaitaan vaikka mitä.