Mututuntumalla sanottuna tekisin itse niin, et kävisin korujen kanssa jossain kultasepänliikkeessä ja kysyisin, minkälaisia koruja tässä on ja paljonko sisältää mahdollisesti kultaa. Sitten kysyisin myös, että paljonkohan näistä voisi saada rahaa.
Tämän tiedon jälkeen kotio ja netistä selailua kullan hinnasta ja tämän jälkeen siirtyminen kultaa ostavan puljun luokse tarjoamaan omia helyjä. Mikäli tarjoaa hyvän hinnan, joka suurinpiirtein sama, mitä itse ajatellut niin laitan ns.luiskaan ja poistun käteiset/tilisiirtokuitti mukana.
Korut voi punnita kotona esim. keittiövaakaa käyttäen. Useimmista koruista löytyy leima, josta selviää kultapitoisuus. Näistä kahdesta tiedosta saa laskettua arvon suuruusluokan. Monet ostajat ilmoittavat myös ostohinnat sivuillaan pitoisuuksien mukaan -kannattaa vertailla.
Jossain oli hyvä artikkeli tästä. Siinä tosiaan mainittiin kilpailutus on kaikkista tärkein tässä kohtaa. Älä tartu ns ensimmäiseen tarjuokseen. Pitoisuudet jokainen ostaja tutkii itse.
Omakohtaisella kokemuksella romukulta kannattaa viedä kello- ja koruliikkeeseen mieluummin kuin noille kiertäville ostajille saa huomattavasti paremman hinnan kullalleen.
Kaikkia koruja ei kannata romuna eli raaka-aineena myydä. Jos on koru, jota ei tunne, on saanut vaikka perintönä, ottaa kuvan kännykällä ja siitä valikosta ”Hae Googlesta” tai sitten Googlen hakukoneesta hakukentästä kamera ja ota kuva. Siis ”Google Lens”. Ja näin antaa todennäköisesti kuvatietokannasta vastaavat ja niissä on usein nimikin niille koruille ja vielä hintapyynnötkin. Siitä salapoliisina eteenpäin kohti rikkauksia. En tiedä, onko romukullan ostajalla tarvetta vihjaista, että juuri tätä sormusta en romukultana/-hopeana halua ostaa vaan maksan enemmän
X:ää on täällä syytetty pahasta olosta. En tiedä mikä itselleni on tullut, onko vain mennyt jo homma niin pahasti yli että ainoastaan naurattaa. Olen seikkaillut X:n syövereissä nyt muutamana päivänä ja toistaiseksi naurattaa koko ajan enemmän. Ymmärrän hyvin käsillä olevan tilanteen vakavuuden, joten olen ehkä tullut hulluksi.
“Amerikka ensin” kailottava DOGE tirehtööri on hemmetin huolissaan Euroopan maahanmuuttotilanteesta. Siis tilanne on lähtenyt aivan käsistä ja missään ei ole enää turvallista. Saksaan saapui koneellinen afgaanipakolaisia - helvetti on valloillaan. Ukrainaan lipsahti puoli miljoonaa ryssää tankeilla ja tykeillä varustettuna - ihan ok. Hitto kun laittoivat vielä hanttiin. Ehkä niille meksikolaisille pitäisi antaa vähän enemmän aseistusta rajalla, olisiko se sitten ok.
Anteeksi vakava postaus kahvihuoneelle, mutta kun tämä on itselleni ihan kahvihuonetta tällä hetkellä.
Olisit sijoittanut Verveen niin ei tarvitsisi pelätä indeksille häviämistä . Mallisalkunkin pitäisi varmaan “uudistua” ja ottaa mukaan myös seurannassa olevia Ruotsilappuja mahdollisiksi ostokohteiksi suosituksen mukaan, ja vertailuindeksin voi sitten valita luonnollisesti sen mukaan mikä näyttää paremmalla graafilla
Minä olen pohtinut jo parikymmentä vuotta, kuinka siirtäisin varallisuuteni ja yritykseni seuraaville sukupolville ilman, että valtio vie osan. Se onnistuu muuttamalla tiettyihin maihin. Riski sille, että jälkeläiseni jäävät sinne ulkomaille on merkittävä. He ovat sitten poissa rikastuttamasta Suomea.
Jään Suomeen, jos perintö- ja lahjavero poistetaan ja korvataan luovutusvoiton verolla. Ja niin uskon jälkeläisienikin jäävän. Me kulutamme ja investoimme siten täällä Suomessa. Älyllisen ja rahallisen pääoman pako Suomesta päättyy. Se tuo lisää verotuloja. Käänne on hidas. Olen katsonut koko ikäni päinvastaista liikettä. Saa kansa luvan odottaa parempaa aikaa vaikkapa 10 vuotta.
Kyllä valuu, koska ne rikkaat kuluttavat ja investoivat sitten Suomessa eivätkä muualla. Suomi tarvitsee varakkaita sukuja.
Suomen verotasoilla varakkaiden verokertymä on kyllä huomattava. Ja tosiaan varakkailla on myös varaa investoida ja kuluttaa. Sitäpaitsi perintöveroja tulee jo reilusti siitä että ainoana perillisenä saa vanhan rintamamiestalon Helsingistä.
Yksi syy miksi Suomessa menee nyt kehnosti on yksityisen kulutuksen puute. Ei ole varaa käydä ravintolassa, hotellissa yms.
Keskiluokalla ei ole varaa ostaa veneitä. Nimbus päätti tammikuussa lopettaa Bella ja Flipper veneiden valmistuksen Kuopiossa koska veneet eivät käy kaupaksi. Kyllä se yksityinen kulutus on todella tärkeä taloudelle. /Kieli keskellä suuta että ei mene po-liitikan puolelle/
Ajankohta johtuu vain ja ainoastaan hallituksen koostumuksesta ja sen tuomasta tilaisuudesta (kokoomukselle). Kun tilaisuus menetetään, siitä voi vain uneksia jossain kok+sd - härsmäkässä.
Krakenin toimari taisi jossain kohtaa heittää, että tulevaisuudessa bitcoinilla voi jo ostaa kokonaisia planeettoja ja aurinkokuntia. Eiköhän niillä sinunkin bitcoilla saa sitten ainakin jonkin kivan kuun ostettua
Tässä on juttua kolmesta osakkeesta; Intuitive Surgica, Atlassian ja Tencent, jotka ovat kuulemma kasvuosakkeita.
Intuitive Surgical, Atlassian ja Tencent ilmentävät innovatiivisuuden, sopeutumiskyvyn ja uudistavan kasvun henkeä, mitkä ovat yleensä hyvien sijoituskohteiden tunnusmerkkejä. Vaikka ne eivät aina ole ensimmäisinä sijoittajien mielessä, pitkällä aikavälillä ne voivat tuottaa hyvin.
Intuitive Surgical on aina tuottanut hyvin itselle näissä Unelmasalkku -kisoissa Mutta Trumpin tariffit ja leikkaukset sairaalatukiin USA:ssa ilmeisesti ovat aika iso operatiivinen riski juuri nyt.