Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Pohdin tämän postaamista palkkaketjuun koska kyse on työelämästä, mutta laitetaan nyt tänne kuitenkin. Törmäsin nimittäin ehkäpä kummallisimpaan lehtiartikkeliin pitkään aikaan, IS:sta linkattuna Me Naisiin (jota nyt en todellakaan säännöllisesti lue, klikkiotsikoita hyvin harvoin.) Mutta tämä herätti mielenkiinnon

Jaana, 62, on jo toisen sukupolven krooninen myöhästelijä – ”Muistan ajatelleeni, että meidän perhe oli jotenkin outo” - Ilta-Sanomat

Otsikossa puhuttiin muistitesteistä ja myöhästelemisestä, eikä siinä mitään, mutta tekstissä asia käännetään päinvastoin kuin yleensä: “Mitä haittaa myöhästelystä muka on?” kysyy jutun päähenkilö.

“kaikki eivät vain ole aamuihmisiä ja sellaisia jotka ovat aina ajoissa”
“työelämässä mennään liikaa kellonaikojen perässä”
“toistuvaa myöhästelyä ei ole tuosta vain helppo lopettaa”
“aikataulujen noudattaminen on neuroottista” (oikaistu kahdesta kommentista)
“pitäisi miettiä miten toisten aikaa arvostetaan”
“tarvitaanko kaikkia samaan aikaan palaverissa?”
“mihin on kadonnut joutilas yhdessäolo?”
“tuntuu että nykyään on kaikilla kiire kaikkialle”

Henkilö ei ole liike-elämän palveluksessa, mutta aika ihmeelliseltä tuntuisi jos etukäteen sovittuun tapaamiseen ei joku (mihin tahansa edellä mainituista syistä vedoten) ilmeistyisikään ajoissa. Ja että siihen sitten pitäisi suhtautua että “ai no ei sitten, tulee sitten joskus myöhemmin”.

Lopussa vielä alleviivataan että myöhästelijä ei halua loukata muita osallistujia. Esimerkkinä väitetään myöhästelijä-Mervin ystävien suhtautuvan piirteeseen “mukavan mervimäisenä”. Epäilemättä ovat Merville näin sanoneet vaikka totuus olisikin jotain muuta. Eli lupa jatkaa.

Itse pidän säännöllisesti ja lähes tarkoituksella myöhästelijöitä paitsi itsekkäinä, myös ajattelemattomina ja työilmapiiriä, asiakassuhteita ja liiketoimintaa vaarantavina tapauksina. Tätä ei tule sekoittaa satunnaiseen myöhästelyyn johon jokainen meistä joskus syyllistyy. Toki myös jotkut sairaudet (kuten jutustakin ilmenee) voivat aiheuttaa tätä mutta ihminen ei silloin kuulu työhön jossa toimitaan aikataulujen mukaan vaan johonkin muuhun tehtävään.

Esimerksi omassa työssäni toimitaan paikoissa joihin ei edes pääse sisään kuin tiettyyn aikaan tai kun joku tulee avaamaan oven, eli asiat on sovittava usein etukäteen. Jos myöhästyt, sisään ei ole asiaa.

Jäisi työt tekemättä “mervinä”.

47 tykkäystä

Itse henkilökohtaisesti vihaan myöhästelyä! Se on rasittavaa niin työssä kuin vapaa-ajalla, kun itse olen aina reippaasti ajoissa paikalla kaikkialla, mieluummin 5-15 minuuttia etuajassa, kuin viime tinkaan ajoissa, saati sitten myöhässä. Etuajan odottelussa ei ole mitään ongelmaa, mutta rrrkele jos sovitun ajan jälkeen lähtee ne turhanpäiväiset odotteluminuutit pyörimään, ni voi v#%… :angry:

Yksi kaverini myöhästelee aina vapaa-ajan menoissa, kaikkea väliltä 1-90 minuutin myöhästelyä on tullut koettua ja syinä myöhästelyyn on ollut milloin mitäkin, pitkälti ihan sellaisia syitä, jotka eivät edes olisi oikeuttanut myöhästelyyn. Inhottavinta on, ettei hän koskaan edes ilmoita myöhästyvänsä, vaan se olen minä, joka alkaa viestittelemään, että missä mennään. Vaikka asiasta monesti sanonut tuohtuneena, niin tapa vain jatkuu. Nykyään olenkin alkanut tekemään niin, että odotan vartin ja sitten poistun itse paikalta. :laughing:

28 tykkäystä

Mutta loukkaa kuitenkin. Tahallaan. Ei siihen ole mitään selitettävää, varsinkaan nykyaikana kun tekniikan voi laittamaan muistuttamaan jokaisesta tärkeästä ajankohdasta. Näin ollen jatkuva myöhästely esim. tapaamisista on mitä ylimielisintä epäkunnioitusta odottelevia kohtaan.

Eri asia on myöhästyä joskus, kuin tavan vuoksi.

26 tykkäystä

Pakkoa kysyä Sijoittaja-alokkaalta, että miksi tänne linkitetään Jussi Halmen videoita kun niissä ei ole mitään uutta, mitä foorumilaiset eivät jo tietäisi. Ymmärtäisin, jos se olisi jonkinlaista syväanalyysiä, mutta hän kevyesti kertaa, että miksi kurssi on laskenut. En jotenka käsitä. Toki ei ole multa pois tuo video, mutta ei se tuo mitään lisäarvoa.

17 tykkäystä

Mitähän lisäarvoa itse tuot tällä kommentillasi Nesteen yhtilöketjuun, pidetään positiivinen ote tekemiseen ja mölyt mahassa. Kahvihuone on oikea paikka , jos on ihan pakko tällaisia negatiivisia kommentteja postailla. Aina kannattaa ottaa myös huomioon se, että ehkä Inderesin foorumi ei ole riittävän tasokas paikka sinulle, ehkä Kauppalehden keskusteluista löytyy enemmän hengenheimolaisia.

11 tykkäystä

Kaikesta ei kannata pahoittaa mieltään. Toin vaan esiin asian, jota olen ihmetellyt. Foorumilla on nimenomaan hyvää ja syvää analyysiä, niin siksi tuollainen kevyt video, jossa todetaan, että kurssi on laskenut ja yritys laittaa 450 henkee pihalle, ei nimenomaan tuo mitään lisäarvoa. Video on tehty vain tekemisen takia.

On todella harmia, että kaikesta pitää mököttää. Sinänsä ymmärrettävää, sillä elämme aikakautta, jossa tähän jokaisella on oikeus.

3 tykkäystä

Olisiko jossain kohtaa hankinta 0xDEADBEEF senteissä :smiley:

Hesulia rankaistaan tuplasti väkivaltaisuudesta. Ihan linjassa :smiley:

2 tykkäystä

Halmen ääneenlukutaito ja esiintyminen hyvää mutta pelkkää samaa asiaa, ei mitään mietintää tai uutta tulokulmaa.

Lopuksi vielä kyselee kommentteja, mitä teit lapuilla osarin jälkeen. Ei edes miksi teit, tai että kertoisi itse MIKSI teki jotain pörssiliikkeitä.

3 tykkäystä

Itse olen krooninen myöhästelijä. Luulen, että taustalla on jonkinlaista keskittymishäiriötä, sillä minun on vaikea kitkeä myöhästelyä itsestäni pois. Joka myöhästyminen harmittaa, ahdistaa ja hävettää, mutta silti se usein toistuu. Vaikka kuinka etukäteen tiedostaisin jonkin kellontarkan menon, niin ennen sitä ajantaju hämärtyy ja erilaisia asioita tulee mieleen, joihin se keskittyminen sitten siirtyy ja tarve olla ajoissa jossain unohtuu. Varsinaiset hälytysmuistutuksetkaan eivät auta, sillä kyse ei ole muistamisesta vaan jonkinlaisesta ehtimisoptimismista (“no onhan tässä vielä aikaa”). Sitten kun pitäis alkaa lähteä, ni huomaa, että ennen lähtöä pitäis vielä tehdä sitä sun tätä ja sitten se kiire tulee. En myöhästy, jos psyykkaan itseäni jo edellisenä päivänä, että huomenna on oltava ajoissa jossain. Silloin aivoni ehtivät tiedostaa asian ja kerkeän tekemään kaikki valmistelut ajoissa. Mutta jokaisen menon kohdalla tällaista itsensäpsyykkausta ei muista/jaksa tehdä. Töihin sentään olen oppinut lähtemään yleensä hieman etuajassa, mutta välillä sekin lipsuu, kiitos vaihtelevien työaikojen.

Kaverisi kanssa samanlaisia piirteitä omaavana, suosittelen vähentämään omaa odotusaikaasi 5 minuuttiin. Vaikka taustalla olisikin ongelmia, ni huonot tavat jatkuvat, ellei subjekti itse tiedosta niiden olevan ongelma. Tunsin yhden itseäni pahemman tapauksen, joka yli tunnin myöhästyttyään sanoi vain, että “Ai en tiennyt, että piti olla ajoissa, oisit sanonut”. Eli kaikki eivät yksinkertaisesti ymmärrä myöhästymisen olevan huono tapa.

9 tykkäystä

Ymmärrän pointin, mutta tavallaan “kevyet” videot voi tuoda lisätietoa vasta sijoituskeissiin tutustuville ja uusia silmäpareja seuraamaan keissiä. Onnistuessaan kyseinen kanava kasvaa, tietoisuus firmasta kasvaa ja kaikki voittaa. Yksi viaton linkkaus aihepiiristä kertovalle videolle voi olla siis hyvä juttukin.

Ketjussa on hyvää analyysia toki, mutta lopulta harva niitä kaikkia lukee (varsinkaan uudemmat sijoittajat) niin tiedon helpohko koonti ja saatavuuskin on oma lisäarvonsa.

15 tykkäystä

Tässä on kyllä jo joko tahallista tai tahatonta sarkasmia, jos minua tarkoitit :slight_smile:

Tarkoituksena oli samalla muistuttaa foorumin säännöistä, täältä ne löytyvät ja ovat ensimmäisenä foorumille sisäänkirjautuessa: Sijoitusfoorumin säännöt (FAQ/Guidelines)

Yhtiöketjut pyritään pitämään puhtaana eli keskitytään ihan itse yhtiöön. Jos joku haluaa uuteen yhtiöön tutustua, niin hän usein lukee myös kyseisen yhtiöketjun alusta loppuun. Se on melkoinen urakka, jos ketjussa on säännöllisesti kaikenmoista välihuutoa, joka ei liity yhtiön fundamentteihin millään tavalla. Kurssi-ihmettelyille on myös oma ketjunsa. Nesteelläkin on yli 24 000 seuraajaa Inderesin yhtiösivulla, jos on ketjun laittanut tarkkailuun, niin joka ikinen kerta, kun joku sinne kirjoittaa, tulee siitä ilmoitus. Jo se on syy aina hiukan harkita, mitä yhtiöketjuun kirjoittaa, emmehän halua hukata toisten ihmisten aikaa. Yhtiöön liittyvien linkkien jakaminen on hyvin suotavaa, jokainen sitten voi muodostaa oman mielipiteensä jaetusta materiaalista eikä sitä erikseen tarvitse yhtiöketjussa ilmoittaa.

Nämä säännöt ja ohjeistukset ovat aika pitkän ajan kehitystyön tulosta ja on ymmärrettävää, että kaikki uudet käyttäjät eivät niitä heti sisäistä ja vanhemmiltakin käyttäjiltä ne välillä unohtuvat. Pyritään kuitenkin koko ajan parempaan., niin foorumin käyttö on kaikille mukavaa ja sujuvaa.

7 tykkäystä

Palasipas mieleen keskustelut, kun Nordnetin Suomi indeksi muuttui ESG:ksi ja mm. Neste poistui allokaatiosta. Tämä aiheutti valtavaa kritiikkiä loistavan firman hylkäämisestä, mutta nythän se on tuurilla ollut onnistunut muutos :sweat_smile: Ei ESG välttämättä huono sijoituspäätös ole.

15 tykkäystä

Tässä on Henri Huovisen muutamat nostot tariffeista ja mahdollisista kärsijöistä. :slight_smile:

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1890330679646240840

image

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1890324775920345297

image

2 tykkäystä

Tälläkin viikolla on tullut vähintään vilkaistua niin montaa osaria, että on pakko “ääneen” vähän ihmetellä. Siis ihanko oikeasti ne pörssiyhtiöiden IR-osastot on sitä mieltä, että raportit mitä lyödään ulos on sitä mitä osakkeenomistajat haluavat? Onko ne osarit vain pakollista pahaa, missä halutaan piilottaa asiat, vai eikö siellä tajuta mitä osarista pitäisi helposti löytyä ja mikä olisi hyvä muotoilu.

Otetaan ensin pari hyvää esimerkkiä, avataan Harvian, Glastonin ja Kamuxin osarit ja ai että, löytyy nopeasti kaunis taulukko, missä on selvästi esillä suurin osa relevantista tiedosta:

image

image

Verrataan esim näihin.

Tuli tänään avattua Terveystalon osari:

Exel

Tämän(kin) kauden klassikosta, piilotetaan liiketoiminnan luvut osarin sisään, vastaa Capman (arvoituksen ratkaisu, kvartaalin luvut löytyvät sivulta 20! Ensimmäiset 19 sivua on mukavaa pöhinää)

Ja tällä(kin) kerralla Tietoevry on voittaja kategoriassa “ihan oikeasti tehtiin tulosta, kunhan tappioita ei lasketa”

51 tykkäystä

“Ihan abs()oluuttista tulosta tehtiin”

Ei ole matikan :fish: voittanutta :wink:

4 tykkäystä

HkFoodsin (en omista) tulosta lukiessa tulee nälkä kun joka sivulla on joku kaunis ruoka annos. Ehkä tarkoitus on harhauttaa jääkaapille, ettei tulis luettua kauhee syvällisesti :sweat_smile:

9 tykkäystä

Öh, miten?

Ja tämähän ei kuulu pörssien suuntaan mitenkään, joten kysytään täällä kahvittelun puolella.

Edit. Lisätään nyt vielä, ettei firmojen arvonlisäyksiä pistetä kokonaisuudessaan pääkonttoripaikkakunnalle, vaan menee muistaakseni henkilöstön mukaan.

Kyllä ne vaan merkitsee ne arvonlisät niille alueille joilla firmalla on toimintaa. Ja epäilen vahvasti että koko dilemma koskee enimmäkseen vähän suurempia firmoja, joista tilastonikkareilla on hieman parempi käsitys.

Firmojen ensisijainen tehtävä ei ole tuottaa tilastomateriaalia. Jos ei ole tilastonikkarilla tietoa firman asioista, on helpompi merkitä firman arvontuotos pääkonttorin mukaan - varsinkin jos kyseessä on mikroyritys tai pk-firma.

Edes verotiedot eivät tätä korjaa, sillä pikkukunnilla ei jostain syystä ole intoa vaatia osuuksiaan yhtiöverosta. Lakihan ainakin vielä viisi vuotta sitten meni siten, että yhteisövero jaetaan yhtiön eri kunnissa sijaitsevien työntekijöiden lukumäärän, ei siis esim. luodun arvonlisän / bkt:n, mukaan.

Jos firman kotikunta on Helsinki ja toimintaa on useammassa kunnassa, saattaa vahingossa lipsahtaa verotulot Helsinkiin, vaikka Helsingin toimiston kahden työntekijän osuus oikeuttaisi vain 10 % verotulo-osuuteen, jos pitkin maakuntia on töissä 18 työntekijää.

Laittaisin tämän Yhdysvaltojen politiikkaketjuun, mutta perjantain kunniaksi menköön kahvihuoneeseen. Tämä on ihan kuin MAD lehteä lukisi (70-luvulla syntyneet tietää).

Yhdysvaltojen tuore valtiovarainministeri jakaa meille viisautta.

“We’re also looking at currency manipulation,” Bessent said in an interview on Fox Business Network. “The U.S. has a strong dollar policy, but because we have a strong dollar policy, it doesn’t mean that other countries get to have a weak currency policy.”

https://www.reuters.com/markets/us-looking-currency-manipulation-tariff-row-treasury-chief-says-2025-02-14/

“Common sense have known liberal bias.” -Paul Krugman

15 tykkäystä