Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Myy turskalla olevat helvettiin ja osta nousussa olevia.

Tämä ei ole sijoitusneuvo vaan enemmänkin ohje jonka luin oppaasta.

4 tykkäystä

Tässä ollaan vastuullisen sijoittamisen ydinkysymyksessä, millä tavalla haluaa reagoida sijoituskohteeseen (tai tässä tapauksessa ehkä enemmän tilanteeseen), jonka kokee epäeettiseksi.

Vastuullisuusasiat näyttäytyvät nyt uudessa valossa, vielä vähän aikaa sitten kyse oli tyypillisemmin erilaisten toimialojen ja yritysten poissulkemisesta tai suosimisesta, nyt viime aikoina on otettu kantaa laajemmin maailmanpoliittisiin asioihin.

Tästä voisi keskustella ajan kanssa vastuullisen sijoittamisen puolellakin, aihe on nyt mielenkiintoisessa vaiheessa. Siellä ketjussa olen miettinyt enemmän perinteisesti tätä aihetta.

2 tykkäystä

Tätä(kin) olen aika paljon tehnyt sijoitusurani aikana. :cowboy_hat_face: :smiling_face_with_tear: Okei, en ehkä onnistuneesti, mutta kuitenkin.

Toisaalta olen tehnyt dipindipindippiostoksiakin mm. Neste. :melting_face:

1 tykkäys

Asiaa voi lähestyä riskin kannalta. Tähän astihan jokaisen kriisin jälkeen USA on ollut kiistatta maailman vahvin valtio ja pitänyt asemansa/vahvistanut sitä. Nyt on 0% suurempi riski, että USAn valtakausi on kääntynyt laskuun ja muutoksen nopeus voi yllättää meidät. JOS asia on näin, niin se tuskin lupaa hyvää USAn yhtiöiden menestykselle suhteessa muihin markkinoihin. Tällöin myös allokaation muutokset salkussa voivat olla perusteltuja.

11 tykkäystä

Lueskelen Vaisalan liikentoimintakatsausta viimevuodelta, ja siellä on kirjoitettu “liikevaihto regioonittain”. Mikä ihmeen regiooni? Mitä vikaa on sanassa “alue”?

38 tykkäystä

Tähän ollaan menossa, ku työkielenäkin moni joutuu käyttämään englantia, ni sit unohtuu suomen kielen termit. Yks IT-alalla oleva tuttu käytti esim. termiä ‘obvioosisti’. Ei oo tainnut kuulla termiä ‘ilmiselvästi’. Ja jos oikein haluu repii pelihousunsa ja kiduttaa itseään, ni kannattaa katsoa Optomedin Himbergin haastatteluja.

Nykyään tuntuu muotisanana olevan ‘cringe’, joka siis tarkoittaa myötähäpeää aiheuttavaa. “Se niiden keskustelu oli aika cringee”.

Kaipa se johtuu siitä, ettei jengi enää lue laadukasta suomen kielistä tekstiä (esim. kirjoja), jolloin sanavarasto supistuu ja korvaantuu sillä mitä valtavirralla on tarjota.
Asiaa ei suomen kielen kannalta auta se, että jotkut englannin kielen termit ovat ilmaisuvoimallisempia, eli saman asian saa ilmaistua lyhyemminkin. Lisäks joitain termejä on hankala suomentaa, jolloin ne vaan kaltaistetaan kuulostaamaan suomelta, kuten vaikkapa ‘faktio’.

32 tykkäystä

Joo voin sanoa että toi regioonin käyttäminen on kyl legit cringe.

Eikä siinä, kyllähän lainasanoja on. Mutta just tuollaiset kuten regiooni, kontaktoida, toi mainitsemasi obvioosisti mikä on kyllä aivan käsittämätön, ne aiheuttaa mulla vahvaa päänsärkyä. Melkein pistin Vaisalan lappuni myyntiin kun näin tuon sanan.

15 tykkäystä

Helmi-maaliskuussa 2024 moni suomalainen hämmästeli 23-vuotiaan Miika Oikarin valitsemaa elämäntyyliä. Vapaaehtoisesti asunnottomaksi jättäytynyt mies elätti itsensä keräämällä tyhjiä pulloja ja tölkkejä.

Talvella 2023–2024 hän nukkui yönsä Espoon Leppävaarassa lumesta tehdyssä luolassa sekä vanhassa puumajassa. Varikseksi itseään kutsuvan Oikarin tarinaa seurattiin useassa tiedotusvälineessä.

On minulla jonkin verran myös säästöjä, mutta ne ovat kiinni rahastoissa ja sijoituksissa. Niihin ei viitsisi koskea, jos ei ole ihan pakko, mies kertoo.

18 tykkäystä

Lisäksi lähtökohtana Trumpin kaudelle oli hyvin vahva talous. 4 % työttömyys, osakeindeksit tapissa ja historiallisesti katsoen hyvin korkealle arvostettuja. Tuosta olisi hyvälläkin politiikalla vaikea parantaa.

Ja reilu kuukausi mennyt, monet kumppanimaat suututettu, arvovalta kärsinyt, tulleja vasemmalla ja oikealla, sympataan Venäjää, leikataan valtiontaloutta äärimmäisen nopealla aikataululla sieltä sun täältä, pumpataan kryptoja ja mitä kaikkea. Lisäksi äärimmäisen tempoilevaa ja ennustamatonta politiikkaa.

Yhdysvallat on ollut globalismin hyötyjä vahvojen rahoitusmarkkinoiden ja reservivaluutan ansiosta. Ei tämä meno nyt kovin hyvältä vaikuta, vaikka itsekin veikkaan kuitenkin että Yhdysvaltojen demokratia tämän kestää lopulta.

15 tykkäystä

Ei käy Suomessa Tesla-kauppa.
No ehkä sitte uuden Y-mallin myötä räjähtää huhtikuussa.
Toki Trump ja Musk tekee ansiokasta dissausta koko ajan

image

2 tykkäystä

Joo, Mika Häkkinenkin unohti muutaman vuoden Formulan jälkeen mikä on insinööri suomeksi :smile:, joutui oikein haastattelijalta kysymään.
Silloin nauratti ja siitä on kauan ja silti vielä muistan…

4 tykkäystä

@sebeteus laittoi Ostin/myin juuri äsken (Osa 7) ketjussa hyvän kysymyksen.

Käteistä on jenkkien myynneistä nyt napakasti. Osalla voi vaikka tukea Ukrainaa mutta myös ostaa itselleen gearia pahinta varten. Ja kun kaikki tarpeellinen on ostettu, voi ostaa myös ihan vaan siistejä juttuja: DOPP kit – toilettilaukku – Northern Tactics

3 tykkäystä

Minä en kyllä usko tähän ja myöskin osakkeiden arvostustasot ei luulisi helpolla tarkoittavan sitä, että on ollut huono aika myydä. Mutta voinhan minä toki olla väärässäkin…

2 tykkäystä

Aijai tästä tulikin mieleen modernin ajan klassikko https://youtu.be/zE6fcd8Mr8Y?si=1upUFf8BQCGCkMV9

4 tykkäystä

Ainakin näitä.

6 tykkäystä

Minua nykyään naurattaa kuunnella mm Revenion ja Optomedin tuloshaastatteluita. Tehtiin ChatGPTn kanssa bingolappu

60 tykkäystä

“Kun koor bisneksen välye propsiisön on kunnossa ja organisaatio kasteomer-sentrik, voi keskittyä eksekuutioon ja toplainin kasvattamiseen KPiit mielessä. Eka kvartteri on jo hanskassa, Hoo-kakkosen osalta paiplainissa on töitä, mutta tatspointti asiakkaisiin ja goutumarket on kunnossa. Tää on free space. Vielä kun yrityskauppojen synergiat saadaan kuntoon ja louhänking fruutit käteen, on kyseessä oikea geim tseinseri. Unohtamatta aiemmin kerrottua roadmäppiä ja big piktsöötä, josta annoimme diip daivin viime esityksessä.”

109 tykkäystä

Liikaa suomea, silmiä särkee. Tällä kehtaa lähteä Slushiin pöhisemmään:

Vielä kun akvisiittiöiden synergiat implementoituu ja louhänking fruutit konkretisoituu, realisoituu autenttinen geim tseinseri.

11 tykkäystä

Minä: Onpa taas negatiivisuutta ilmassa. Ehkä neutraali ja epäsensaationhakuinen teksti-tv antaa vähän neutraalimman kuvan maailmasta.

Teksti-tv: Hold my pikselit.

72 tykkäystä

Morot.

Laitoin Iltasanomiin uutisvinkin ja yllätyksekseni lukivat sen ja vastasivatkin. Juuri koskaan ei kukaan vaivaudu vastaamaan edes tämän vertaa. Kirjoitusvirheitä lipsahti sekaan, se on mulle tyypillistä ja harmittaa, mutta pääasia, että jutuista saa kiinni. Virallisiakin tilastoja varmasti löytyy, jos osaa etsiä.

Todistusaineistoni ei ole erityisen vahva. Se perustuu täältä foorumilta lukemaani. Esim. Ostin-myin-ketju on erinomainen esimerkki.

Eipä mulla muuta. Piis änd laav.

26 tykkäystä