Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Minkähän ihmeen takia mallisalkku luopui Harvian osakkeesta? Yhtiö joka saa lähes yksinoikeudella myydä saunakiukaita ympäri maapallon ja vieläpä sosiaalinen media jossa toisinaan urheilusankarit esittelelevät Saunomista yhä kiihtyvään tahtiin. Kaikkia yhtiöitä ei kannattaisi myydä vain siinä uskossa että hinta on kohdillaan. Suomessa ei ole montaa loistavaa yhtiötä ja niistä kun luopuu, niin on vaarana että salkku on täynnä pelkkiä heikkoja yhtiöitä.

14 tykkäystä

Tässä SalkunRakentajan jutussa puhutaan mahdollisesta pörssikuplassa, jossa on lainattu mm. Hannu Angervuon ja Jeremy Grantham ajatuksia.

Yhdysvaltojen S&P 500-indeksi kirjasi kaikkien aikojen ennätyksen tammikuun alussa 2022 päätyen pistelukuun 4797. Indeksi pohjasi syksyllä 2022 ja laskua kertyi kaikkien aikojen ennätyksestä noin neljännes. Tämän jälkeen uusi kaikkien aikojen ennätys nähtiin kuluvan vuoden helmikuun lopulla, kun indeksi kipusi pistelukuun 6144.

S&P 500 on noussut viimeisen viiden vuoden aikana yli 100 prosenttia, ja moni osake- ja rahastosijoittaja saattaakin jo arvuutella, onko pörssi noussut jo liikaakin.

Alaotsikot:

1. CAPE-kerroin poistaa syklien vaikutuksen arvostuskertoimeen
  2. Brittiläinen sijoitusguru Jeremy Grantman povaa jälleen pörssiromahdusta
  3. Romahdusta edeltää voimakas kurssinousu
2 tykkäystä

Itse olin mukana Venäjän osakemarkkinoilla Seligsonin rahaston alkutaipaleella 2000-luvun alussa, onnistuin muutamasssa vuodessa kymmenkertaistamaan alkupääomani siinä. Se sijoituscase perustui ihan omakohtaisiin kokemuksiin ja näkemyksiin maasta ja sen taloudesta (olin tiiviisti tekemisissä näissä asioissa ja näin sen valtavan positiivisen murroksen siellä). Venäjän osuus salkussa pääsi kasvamaan varsin isoksi, toki summat olivat absoluuttisesti pienehköjä.

Sitten maa alkoi muuttua huonompaan suuntaan monella tapaa ja poistin sijoitukseni sieltä, näin jälkikäteen katsoen hyvillä hinnoilla ja siirsin varoja erityisesti Yhdysvaltain markkinoille. En palannut enää Venäjän markkinoille 2010-luvulla vaan jäin seuraamaan sivusta ja vieläkään ei ole ollut semmoista kehitystä, mikä saisi minut palaamaan sinne. Eli puhutaan lähes 20 vuoden tauosta minun kohdallani, niin se aika rientää.

Se vuosituhannen vaihteen vapautunut meno ja draivi siellä oli todella hyvää aikaa mutta sitten tuli semmoinen vaihe että huomasi asioiden menevän huonoon suuntaan. Kai se oli semmoista perstuntumaa vaan kun ei halunnut sijoittaa johonkin, mikä ei enää tuntunut hyvältä. Eräänlaista Lyncheilyä, jos näin voi sanoa. :smiley:

21 tykkäystä

Edelliseen lisätäkseni, olen koko ajan nirsompi sijoittaja, sijoituksen pitää paitsi lukujen ja tarinan perusteella näyttää hyvältä, sen pitää myös tuntua hyvältä. Ehkäpä olen tullut ajan myötä skeptisemmäksi, etenkin kun on nähnyt, mitä monille tutkimilleni yhtiöille on käynyt tässä viime vuosina.

Ja jotta ei menisi pelkästään jälkiviisasteluksi niin olen viime vuosina selvästi vähentänyt Yhdysvaltain markkinoita (jäljellä on on enää Berkshire Hathaway ja Seligsonin Phoebuksen kautta tuleva painotus) ja samalla kasannut prosenteissa laskettuna kaikkien aikojen suurimman käteiskassan, mikä on hyvin harvinaista minulle (olen tähän asti mennyt käytännössä lähes täydellä osakepainolla). Nyt vain ei tunnu hyvältä olla ostoksilla ja väkisin en ala ostamaan mitään.

28 tykkäystä

Älkäähän yhteisöläiset unohtako Inderesin yhteisöjäsen-äänestystä, josta kolmen kärki tulee olemaan Inderesin yhtiökokouksessa ehdolla nimitys- ja palkitsemistoimikuntaan.

Äänestys on auki vielä tämän päivän loppuun.

11 tykkäystä

Onkohan tuossa Angervuon toteamuksessa virheellinen vuosiluku?

“Grantham tuli pörssiguruksi ennustettuaan Japanin pörssin romahtavan 1989 lopun jälkeen. Tosin hän joutui odottamaan useita vuosia, ennen kuin ennuste muuttui todeksi, Angervuo toteaa.”

Nikkein ath oli 29.12.1989, eikä sen jälkeen todellakaan tarvinnut romahdusta odottaa vuosikausia, heti seuraavana vuonna indeksi laihdutti noin kolmanneksen ja pulkkamäki jatkui vielä vuosia.Toki kuolleen kisan pomppujakin oli matkalla.

4 tykkäystä

Lähdin analysoimaan Oxya 2023 raportin pohjalta (FCF 5,5 miljardia dollaria 2023) ja pyysin Grok 3:lta DCF-laskelman. Aluksi intrinsic value oli 78,81 dollaria/osake (WACC 8,55 %, terminaali 2 %), mutta konservatiivisilla oletuksilla (WACC 10 %, terminaali 0 %) se laski 49,41 dollariin, lähelle nykyhintaa (48 dollaria). Öljyn hinta-analyysi osoitti, että EV (61 miljardia dollaria) vaatii ~62–65 dollaria/barreli (nykyinen 70 dollaria).

Skenaariot: Öljyn hinnan vaihtelun vuoksi pyysin 5-vuotisen polun (2025–2029): Bearish (60–50–65), Neutral (70–65–70), Bullish (80–90–75), tasaantuen 50/70/90 dollariin. Intrinsic value oli 47,95–89,95 dollaria, ja 20 % MOS:lla ostohinta asettui ~46,20 dollariin.

Kilpailijat ja assetit: Oxyn EV/EBITDA (6,8x) ja P/E (12,4x) ovat lähellä Chevronin (6,0x, 11,5x) ja Exxonin (6,4x, 12,0x) arvoja, mutta velkaantuneisuus (2,0x) on korkeampi. Permian Basin (1,234 MBOE/d) on avainasemassa tänään. DAC (Direct Air Capture) – joka poistaa CO₂:ta ilmasta kemiallisilla reaktioilla ja varastoi sen pysyvästi tai hyödyntää esimerkiksi polttoaineissa – oli minulle uusi. Oxyn Stratos-projekti (0,5–1 Mt CO₂/vuosi) voi skaalautuessaan (tavoite 100 laitosta 2035 mennessä) tuoda lisätuloja hiilikrediiteistä ja tukea net-nollatavoitteita, vaikka kustannukset (~400–600 dollaria/tonni) ovat vielä haaste.

Näkemykseni: Nykyhinta (~48 dollaria) on lähellä Bearish/Neutral-arvoa (47,95–50,82 dollaria). Painotettu intrinsic value on ~55 dollaria, ja MOS:lla ostohinta 46,20 dollaria. Senseini Li Lu ja Phil Town sekä Berkshiren omistus (vaikka en Warrea halua peesata kun hänellä floathimmelit ja energiabetsit vain osa heidän balanssiaa) antavat luottamusta, joten harkitsen ostamista nyt – alle 46 dollarin tartun varmasti. DAC ja “drill baby drill” voivat nostaa arvoa 50–55 dollariin.

2 tykkäystä

Pieni kisakatsaus:

Trondheim mm-hiihdot 2025, Norjalle toistaiseksi:
45% tarjolla olleista mitaleista
64% tarjolla olleista kultamitaleista

Vertailun vuoksi 2023 lopullinen saldo:
38% tarjolla olleista mitaleista
50% tarjolla olleista kultamitaleista

Nuo siinä mielessä vertailukelpoisia, että molemmissa kisoissa Venäjä on pois. Mielestäni pohjoismaiset hiihtolajit eivät voi kovin hyvin juuri nyt, eikä tulevaisuus näytä yhtään sen valoisammalta. Olen toki katsonut kisoja aktiivisesti, mutta omalla osallani Norjan kaksois-, kolmois- ja neloisvoitot vain latistavat tunnelmaa. Ja rehellisesti Norjahan ei ole edes suoriutunut yläkanttiin vaan (omiin) odotuksiin nähden nähty myös pieniä pettymyksiä.

20 tykkäystä

Nyt kun Eurooppa pakon edessä herää, niin mikä muu maanosa muka voi kilpailla vastaan?

Aikamoista :smiley:

https://x.com/Jeppez420/status/1896240024707858626

image
image

image

24 tykkäystä

Buffett ei ole yllättäen vakuuttunut Trumpin tuontitulleista…

36 tykkäystä

Tänään nousee Anora! Anora palkittiin mm. parhaan elokuvan palkinnosta.
Hallituksen puheenjohtaja Sean Baker sai 5 oscaria ja toimari Mikey Madison palkittiin pääosasta.

Jutussa puhutaan pääasiassa seksityöstä, vaikka Anoran tunnetumpi segmentti on enemmän tuonne väkevien viinojen puolelle kallellaan.

22 tykkäystä

Se tunne kun oma salkku ei ole viimeaikoina pärjännyt edes hesulille.

17 tykkäystä

Kevään vaaleissa todellisia yllätyksiä

19 tykkäystä

Mainostetaas tätä myös kahvihuoneen puolella, kun kiinteistörahastojen krapulan laineet ovat lyöneet myös tänne:

15 tykkäystä

Foorumilla yleinen ilmapiiri tuntuu nyt olevan heittää kaikki USA-etf:t, -rahastot ja -osakkeet laitaan, samanlaista yhteishypeä on yleensä ollut osakeostoissa (esim. aikoinaan vetyosakkeet). Perustelut tuntuvat monilla olevan hyvin tunteikkaita.

Vaikea kuitenkaan uskoa, että USA:n talous tästä pitempään sakkaisi. USA on ennenkin ollut kaikista nopein toipumaan hetkellisistä yskänkohtauksista. Siinä missä OMX makaa taudin jälkeen toipilasvuoteessaan henkihieverissään vuosia, USAn kohdalla puhutaan kuukausista.

Mikään ei tietenkään ole maailmassa ja taloudessa varmaa. Melkein varmaa kuitenkin on, että USA on Trumpin kauden loppupuolella paljon vahvempi taloudellisesti kuin tällä hetkellä, myös usalaiset osakkeet. Tulossa ei ole monivuotista hesulimaista koomaa.

16 tykkäystä

Vaikka sijoitusfoorumilla ollaankin, niin osalla mitä luultavimmin omat henkilökohtaiset arvot ovat rikastumista tärkeämpää. Ja voihan sitä rikastua sijoittamalla myös Eurooppaan :slight_smile:

41 tykkäystä

Mielestäni sijoitustensa suuntaaminen uudelleen maailmankartalla USA:ssa vallallaolevan oranssin katastrofin perseilyiden johdosta on juurikin se ainoa oikea tapa vaikuttaa ja toimia nykyisessä maailmantilanteessa. Yksilön mahdollisuudet vaikuttaviin kannanottoihin ovat rajalliset, mutta pidän sijoitusten suuntaamista yhtenä tehokkaimmista. Vaihtoehtoisia sijoituskohteita kun nyt ainakin alkuvuodesta on tuottojenkin puolesta löytynyt jopa kotimarkkinaltamme Suomesta.

Raha ei edelleenkään ole se ainoa ratkaiseva tekijä, edes sijoittamisessa.

17 tykkäystä

Näillä kk prosentti nousuilla tuo jäbä omistaa kaikki maailman osakkeet 36kk päästä.

8 tykkäystä

Mun prosenteillani niin omistan jossain vaiheessa kaikki maailman turskat. :smiling_face_with_tear: t. marttyyri

16 tykkäystä