Eilen Amerikkaa puolustettiin hienosti haukkumalla miesylivoimalla kutsuvieras lehdistön ja yleisön edessä.
Homma hoitui hienosti tosi-teevemäisillä “Tee diili tai olet ulkona” ja “sinulla ei ole kortteja” tyylisillä sloganeilla ja loppuun vielä “tämä on hyvää teeveetä” toteamuksella.
Kaikki eivät kuitenkaan ole samaa mieltä. Sotaa käyvän Ukrainan Usa:n lähettilään reaktiot paikan päältä’ oval-officessa.
Ja jatkan tätä vielä sen verran, että ilmassa on aistittavissa jenkkiosakkeiden likdivoidenteja, minkä seurannaisvaikutuksia maailman talouteen on mahdoton arvata. Siksi heitänkin ilmoille aivan absurdin idean, että Suomen verottaja voisikin antaa oman kasvubuustinsa Suomen ja Euroopan taloudelle sillä tavoin, että jos sijoittaja myy jenkkiosakkeet/rahastot niin voitot ovat verovapaita, jos varat siirretään Suomalaisiin tai eurooppalaisiin osakkeisiin.
Ja joo, tiedän, mahdoton toteuttaa, mutta kerta nykymeno on mitä on niin voitaisiin kokeilla poikkeuksellisia asioita.
Tästä tuli mieleen. Muistatteko, kun takavuosina oli sijoitusblogeja, jotka kehuivat sijoittavansa 25, 50 tai jopa 100 % rahoistaan Venäjälle. Silloin esim. Seligsonin Russian Prosperity takoi satumaisia tuottoja ja Venäjää pidettiin yleisesti todella pahasti aliarvostettuna markkinana, jolla voisi tehdä kovia vuosituottoja, jos vaan vatsa kestää heiluntaa.
Olen joskus miettinyt, että miten näiden “All in Venäjä” -tyyppien kävi. Pysyivätkö uskossaan loppuun asti vai hoksasivatko hajauttaa maantieteellistä riskiä ennen kuin ryssähti. Aika hiljaista on ollut, en muista lukeneeni yhtäkään “menetin koko salkkuni” -blogikirjoitusta. Jollain taisi olla peräti 100k sijoitus Venäjälle, joka oli suurin osa (jollei koko) salkusta. Sehän oli suorastaan muodikasta silloin.
Noo, mut se oli sitä aikaa kun ajateltiin, että Venäjästä piti tulla eurooppalainen länsimaa ja valtavat raaka-ainetulot käyttää kansan vaurastumiseen. Meillä ihan valtionjohdon ja -yritysten myötä kerrottiin, että kyllä Venäjälle kannattaa mennä:
“Ei ole poliittinen uhka, että Venäjä sulkee hanat”, Lipponen sanoi perjantaina pohjoismaisten kauppakamarien järjestämässä energiatapahtumassa Lontoossa.
Lipposen mukaan energianostoon Venäjältä liittyy kuitenkin se vaara, ettei Venäjä pysty vastaamaan kysyntään. Venäjän oma energiantarve on maan prioriteettilistan ykkönen.
Mutta näinhän se usein sijoittamisessa menee, että trendit tulee ja trendit menee ja kun näin käy, niin kuninkaat ja narrit vaihtavat taas paikkoja keskenään.
Kovin vaiettu sana tällä foorumilla. Vuoden 2018 syksyllä aloitetussa keskustelussa on jo sen 7 (seitsemän) puheenvuoroa.
Eikö meitä tosiaankaan kiinnosta miettiä, miten eri alojen syklisten hintaheiluntaa voisi hyödyntää sijoittamisessa? Ei tietenkään kiinnosta, kun viimeiset kolme vuotta on muutenkin puskenut yllin ja kyllin pörssivoittoja Hesulin ovista ja ikkunoista.
Pitkään olen miettinyt, että viitsinkö edes tätä kirjoittaa, mutta kun näyttää näin sunnuntai-aamuna aikaa olevan, niin yritetään pukea sanoiksi pohdintani.
USA-ketjua ja Venäjän aggressiot-ketjua olen viime aikoina mahdollisesti tarpeettomankin paljon lueskellut, koska antavathan ne kuitenkin hyvän tilannekuvan siitä, missä mennään. Kommentoimista asianomaisiin ketjuihin ja varsinkin jälkimmäiseen olen kuitenkin välttänyt, ihan jo siitä syystä, että jos pahin mahdollinen tapahtuu ja löydämme îtsemme laajamittaisesta sodasta, niin itse en enää yli kuusikymppisenä kuulu edes reserviin eli todennäköisesti oma nahkani ei ole pelissä, kun käy kutsu rintamalle tai muihin sodanaikaisiin tehtäviin.
Mutta varsinaiseen asiaan, huolestuneena olen seurannut, kun edellä mainituissa ketjuissa pyritään hiljentämään kaikki toisinajattelijat esimerkiksi haukkumalla Kremlin trolleiksi tai kysymällä, että missä ne Trumpin ihailijat nyt ovat? Demokraattiseen keskusteluun kyllä kuuluu sietää valtavirrasta poikkeavaa ajattelua eikä ryhtyä vaimentamaan tai savustamaan ulos keskustelusta vastakkaisia mielipiteitä. Toki itsekin elän länsimaisessa viiteympäristössä ja ajattelen aika tavalla samoin valtavirran kanssa sekä Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan tai “hullun tariffimiehen” sopivuudesta Yhdysvaltain presidentiksi.
Henkilökohtaisesti pahinta tuossa kärjistävässä ja suvaitsemattomassa keskustelutyylissä toki on, että se helposti tarttuu eli itse ainakin olen huomannut, että pariin otteeseen, olen vastannut mahdollisesti tarpeettoman terävästi jossakin yhtiöketjussa, kun on esitetty omasta mielestäni melko järjetön väite, anteeksipyyntöni siitä. Yritän parantaa tapani ja ennen kaikkea lukea jatkossa hiukan vähemmän maailmanpoliittisesti värittyneitä ketjuja. Inderesin foorumi on ennen kaikkea sijoitusfoorumi, en toki kiistä, etteikö maailmanpolitiikalla olisi iso merkitys osakemarkkinoiden liikkeisiin, mutta toisaalta liika keskittyminen muuhun kuin yhtiöiden fundamentteihin, voi johtaa myös huonoihin sijoituspäätöksiin perehtymättömyyden takia. Johtajat ja poliittiset suuntaukset muuttuvat, mutta kyllä Kone siitä huolimatta hissejä edelleen valmistaa ja tulee sitä tekemään vielä pitkään.
Tällaista tällä kertaa oli sydämellä, hyvää pyhäpäivän jatkoa kaikille🙂
Viisaita sanoja. On kyse Teslasta, Trumpista tai mistä hyvänsä, saa harvan mielipidettä käännettyä jakamalla “meihin ja heihin” ja viestien omaa erinomaisuuttaan kuin norsunluutornista konsanaan.
En kiistä sitä, että joskus rauhallista kuuntelua käytetään hyväksi, koska tunnetusti lannoitepuheen heittely on aina helpompaa ja nopeampaa kuin faktoilla perustelu. (Tästä Xitter on erityisen kuuluisa.)
Mustavalkoisuus on harvoin toimiva näkökanta. Tähän väliin joku heittää tietenkin epävarman keskustelijan merkin, ns. hitler-kortin. Kuten “ai vähän keskitysleirejä olisi hyvä” tai “keskivahva rasismi on siis ok” tai muuta originellia. Huomaa erityisesti pilkallinen, sarkastisen naureskeleva nuotti.
Jos oma näkökanta ja positio on solidilla pohjalla, ei yllä mainittuja banaaliuksia tarvitse käyttää. Niitä käyttämällä jakolinjat, todelliset tai kuvitellut, vahvistuvat molempien keskustelijoiden päässä.