Inderesin kahvihuone (Osa 10)

YLE areenassa on hyvä dokumentti kieltolaista. Siinä oli muistaakseni jotenkin niin, että kun se pirtu Saksassa maksoi jotain 3 markkaa, niin kun se saatiin suomeen, niin se maksoi jotain 100-150 markkaa. Vähän paikasta riippuen. Pohjoisessa enemmän, koska enemmän kuljettamista ja riskiä ja välikäsiä

5 tykkäystä

Nyt on tullut Ylioppilaslehdeltä pitkä juttu täälläkin puhuttaneista Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan taloussekoiluista. Hiukan epäilyttää aina toimittajien taloustaitojen taso, mutta ainakin pikaisella silmäyksellä varsin tiukkaa asiaa ja sellaista mitä ei ole vielä isommissa lehdissä ole ollut.

19 tykkäystä

Ei ole Suomen ja Saksan pörssit kohdelleet sijoittajia tasaisesti. Mutta niinhän sitä sanotaan että HEXi vie ja DAXi tuo.

60 tykkäystä

Oli aivan asiallinen juttu Ylioppilaslehdessä HYY:n taloussekoiluista.

Jutussa sanottiin, että “silti kaikki sanovat, että jos he voisivat palata ajassa taaksepäin, he eivät sen hetkisillä tiedoilla tekisi mitään toisin. Jälkiviisaus on viisauden helpoin laji, ja siksi isojen päätösten takana voi heidän mukaansa edelleen seisoa.”

Ehkäpä haastateltavat eivät tiedä, että hajautus on (ainoa) ilmainen lounas.

11 tykkäystä

Voiko näinkin käydä tulokkaalle?

Viesti oli Tesla-ketjussa, en ehtinyt lukemaan. :neutral_face:

2 tykkäystä

Tässä on SalkunRakentajan juttu liittyen Charlie Mungerin sijoitusfilosofiaan. :slight_smile:

Munger korosti kärsivällisyyden merkitystä, ja hän pyrkii löytämään yrityksiä, joihin voi sijoittaa ja pitää ne salkussa useita vuosikymmeniä. Hän korosti myös perusteellisen tutkimuksen tärkeyttä ennen sijoituspäätösten tekemistä. Sijoituslegenda halusi ymmärtää sijoituskohteen liiketoimintamallin, kilpailuedut, taloudellisen tilan ja tulevaisuuden näkymät.

Alaotsikot:

1. Kognitiiviset työkalut sijoittajan apuna
  2. Sudenkuoppien välttäminen lyö leiville
  3. Markkinoiden tehottomuus tarjoaa sijoittajalle mahdollisuuksia
4 tykkäystä

Moni aloittelija saattaa yrittää nopeaa shorttia, jäädä jumiin siihen ja pariksi tunniksi tarkoitetusta shortista tuleekin nousun jatkuessa useamman päivän positio. Pahimmillaan saatetaan vielä tuplata kerran-pari matkalla ylös, ja soppa on valmis. Enkä usko että tämä on aina pelkästään aloittelijoiden ongelma, vaan stop-lossin puutteesta (tai ns. “lipsuvasta stop-lossista”) voi kärsiä moni kokeneempikin tekijä.

Toivon mukaan tämä auttaa ymmärtämään @Thiebault in kommentteja paremmin. Tuotte molemmat todella arvokasta sisältöä foorumille, mutta pyytäisin silti pysymään aiheessa, ja pitämään kyselyt/keskustelut niille tarkoitetuissa ketjuissa. :pray:

8 tykkäystä

Miten tämä oikeasti perustelee TA:n osalta keskustelua? Jos keskustelu lähtee siitä, että ei suositella ottaamaan positiota pohjilta tai ryhdytään keskustelemaan planeettojen kiertoradoista, niin miten se voisi auttaa viemään keskustelua eteenpäin?

Kirjoitin viestin ainoastaan siitä syystä, ettet ilmeisesti ymmärtänyt (monista yrityksistä huolimatta) alkuperäisen kirjoittajan näkökulmaa, etkä nähtävästi osannut asettua vähemmän kokeneen treidaajan saappaisiin. Jos kyseessä oli tahallinen ymmärtämättömyys tai sarkasmia, niin my bad, mutta sain vaikutelman että halusit oikeasti ymmärtää tämän. Lisäksi triggeröidyin jonkin verran ylimielisestä asenteestasi, että kaikkien pitäisi treidata vain ja ainoastaan sinun pelikirjalla ja kaikki muu on väärin. Hienoa että olet tehnyt 3kk tuoton tässä laskussa, mutta moni muu on varmasti hävinnyt aika paljon.

Keskustelu on ilmeisesti täydentynyt osittain alkuperäisiin viesteihin ja siirtynyt myös (virheellisesti) tuonne TA-analyysiketjuun, joten on hyvin vaikea enää päästä kärryille siitä, kuka on sanonut mitä ja missä ketjussa tai missä vaiheessa keskustelua.

11 tykkäystä

Kyse ei todellakaan ollut sarkasmista - olen aika pitkään täällä johtanut keskustelua TA:sta ja halusin kritisoida niitä periaatteita, joista tuossa keskustelussa puhuttiin. Mielelläni jatkan näitä keskusteluja sinunkin kanssa. @Thiebault on näitä ainoita, jotka ylipäätään keskustelee. Mikä sinun kontribuutiosi asiaan on?

Aika pieni. Otan suht harvoin (eli pari-kolme kertaa vuodessa) muutamien päivien / viikkojen treidejä, jos näen että markkinalla on selkeää ylilyöntiä suuntaan tai toiseen, tai jos isompi trendi on alkamassa. Esimerkkeinä koronadipin ja meneillään olevan Trump-dipin shorttaukset, tai Venäjän invaasiosta lähteneen nopean dropin vastareaktio-longit.

Panokset uhkapelaajan taustoilla on suht isoja (joitain prosentteja, max. 10% koko salkusta), mutta analyysit melko kevyitä. Olen hyödyntänyt treideissäni teidän ansiokkaita analyyseja ja graafeja, jollaisia en ehdi itse (päivätöiltä ja muilta harrastuksilta) tekemään.

Olen laittanut näistä liikkeistä viestejä lähinnä ostin/myin ketjuun, ja joskus taisin ilmoitella myös siihen “liveseuranta”-ketjuun, joka oli mielestäni hyvä idea mutta taisi hautautua pienen käytön vuoksi.

Autan myös satunnaisesti ihmisiä ymmärtämään paremmin toisiansa, ja treidaamisen&sijoittamisen taustalla olevaa psykologiaa :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Itselle ei ole merkitystä, kuinka ja miten minun kommentteja hyödynnetään. Mietipä, kuinka monta tuntia olen käyttänyt aikaani täällä? Ymmärrän, etten voi kaikkia miellyttää. En oikein saa tästäkään kiinni, mitä haluat? En saisi olla kriittinen, mutta minulle voi kommentoida miten halutaan?

1 tykkäys

Haluan että sinä sekä @Thiebault jatkatte täällä kirjoittelua. Toisaalta näen melko ison riskin siinä, että keskustelusi monesti kärjistyvät väittelyksi ja liputuksiksi. Niin ihan meidän kaikkien hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä, jos ymmärtäisimme ja arvostaisimme paremmin toisiamme. Yritin siis puhtaasti auttaa, mutta taisit ottaa tämän(kin) loukkauksena ja/tai kritiikkinä.

Yritätkö nyt siis sanoa rivien välistä, ettei äänensävyäsi tai miten/mihin ketjuun kirjoittelet saisi kritisoida ollenkaan? Ja oliko kommentointini (tähän asti) jotenkin epäasiallista?

Jos näin on, niin enpä taida osallistua näihin keskusteluihin jatkossakaan. Oletko ajatellut, että asenteesi voi myös selittää sitä, että rakentava keskustelu TA:n ympärillä on tällä foorumilla niin vähäistä? Taitaa olla kuitenkin meidän jokaisen oma valinta, montako tuntia täällä vietämme, ja minkä tyyliseen keskusteluun sen käytämme. Ja jos koet itse vain antavasi ilman mitään vastinetta, niin laita ihmeessä palvelusi maksumuurin taakse.

19 tykkäystä

@Markku_Kurtti, tarjoaa hienon tviittiketjun ja ennen kaikke blogitekstin:

https://x.com/markku_kurtti/status/1901670224996233546
image

image

https://x.com/markku_kurtti/status/1901586609218187312

Ja tässä on linkki koko blogitekstiin:

16 tykkäystä

Olen pohtinut paljon, pitäisikö sijoittaa suoraan osakkeisiin vai rahastoihin. Tänään sain älynväläyksen, että miksi ei tehdä sekä-että, siellä, missä rahastot ovat järkevämpiä käyttää niitä ja sama suorilla osakkeilla.

Esim. lääketoimialalla minulla ei riitä asiantuntemus edes karkealla tasolla ymmärtää yhtiöiden toimintaa ja sitä kautta valita sopivat yhtiöt salkkuuni. Toimialarahasto on tällaisessa selvästi järkevämpi valinta minulle. Sen sijaan jossain (yleensä suomalaisessa) yhtiössä minulla saattaa olla paljonkin näkemystä ja haluan ottaa sen näkemyksen suoraan, jolloin suora osakevalinta on järkevää.

25 tykkäystä

@Heikki_Keskivali toteaa ettei jenkkimarkkinoilla vieläkään ole halpaa

https://x.com/hkeskiva/status/1901848602206486992
image

19 tykkäystä

Tämä inflaatio ja osakkeet keskustelu on hauska, kun sijoittajat katsovat miten pitkässä juoksussa osakemarkkinan tuotto (esim. Yhdysvalloissa 1900–2025 vajaa 10 % nimellisesti) on hakannut inflaation. Siitä vedetään automaattinen johtopäätös, miten osakkeet ovat inflaatiosuoja.

Kuitenkin historiassa on monia inflaatiojaksoja, missä osakkeista on tehty raakkumurskaa, kuten toisen maailmansodan aikainen inflaatio monissa maissa (Helsingin pörssi romahti ostovoimakorjattuna joku 70 % 1940-luvun puolivälissä) tai kuuluisa 70-luvun esimerkki. Tai ihan vuosi 2022 lähimuistista.

Sen lisäksi tämäkin pätee vain osakemarkkinan tasolla. Osakesijoittaja sijoittaa osakkeiden markkinalle, ei osakemarkkinalle. Suurin osa yksittäisistä osakkeista häviää käteiselle pitkässä juoksussa! :smiley:

19 tykkäystä

Hiphei🙂

41 tykkäystä

Mielenkiinnosta kysyn, miksi näet vetybuumin heräävän juuri nyt. Ala on elänyt boom-bustia jo parikymmentä vuotta. Jos katsotaan vaikka $PLUG:n ja $FCEL:n kurssia, isot hypekuplat tapahtuivat 2000, 2014 ja 2021. $BE pääsi mukaan v. 2021.

Seuraavakin aalto tulee, mutta mitä tätä tukevia tekijöitä näet ilmassa juuri nyt?

3 tykkäystä

Mutta miten näiden maiden maine kestää tämän? /s

Onneksi tästä on Suomessakin jo keskusteltu ja kenties tästä saadaan yhä vain lisäpontta liittyä mukaan ja vauhtia meneillään olevaan selvitykseen. Harmi kun ei tähän yhteislähtöön päästy.

17 tykkäystä