Itse pelkään kanssa pidempiaikaisia vaikutuksia, hetkellinen tullihässäkkä on pientä sen rinnalla, että Yhdysvalloista alkaa tulla jossain määrin Venäjää tai Kiinaa muistuttava talous, oligarkkeineen yms. Se ei johda pidemmän päälle hyvään lopputulokseen. Kyllähän sijoittajat toki sijoittavat Kiinan markkinoille (ja sijoittivat Venäjällekin), mutta itse olen tullut vähän allergiseksi tällaisia epävakaan omistusoikeuden markkinoita kohtaan.
Henk koht Yhdysvaltain paino on pieni (lähinnä Berkshire), olen miettinyt painon lisäämistä uusilla sijoituksilla mutta viimeaikaiset asiat eivät houkuttele sinne sijoittamista. Odotan suurella mielenkiinnolla, miten Buffett tulee kommentoimaan näitä asioita toukokuun alun yhtiökokouksessa. Hänhän istuu valtavan käteiskassan päällä.
En usko että Trumpilla varsinaisesti on strategiaa, vaan hän toimii pitkälti ihmisversiona ahneesta algoritmista, joka menee jokaiseen tilanteeseen yrittäen saada itsellensä maksimaalisesti välitöntä etua:
Pitkän aikavälin suunnitelmat vaatisivat taustalleen jonkinlaisen ideologian tai perinteeseen nojaamisen, mihin Yhdysvaltain asema globaalina lempeänä hegemonina on perustunut. Trumpin innovaatio on todeta, että “Mitäs sanotte luuserit, että jos me vaan otetaan kaikki edut suoraan itsellemme? Kuka meitä estää?” Siksi hän kunnioittaa Länsimaiden vihollisvaltioita, koska ne panevat hänelle hanttiin. Lisäksi EU harmittaa vietävästi, koska heikkojen maiden yhteinen liittouma estää sen, että Yhdysvallat kykenisi kiusaamaan ja alistamaan maita yksi kerrallaan.
Jopa Kiinaa vastaan strategisesti tärkeä liittolainen Australia, joka tilasi kalliilla ydinsukellusveneitä ja on muutenkin ollut esimerkillinen, sai maistaa Trumpin tulleja, joten sillä ei ole merkitystä mikä tai millainen maa olet. Jos olet heikko, Trump yrittää painostaa, jotta voi tehdä sun kanssa epäreilun diilin ‘josta et voi kieltäytyä’.
Tällä alla olevalla videolla maalaillaan myös melkoisia tulevaisuuden näkymiä. Kiteytettynä viesti on se, että tulevina vuosikymmeninä kaikki vähänkään tuottava omaisuus siirtyy korkoa korolle -ilmiön myötä keskiluokalta muutaman ultrarikkaan yksilön suoraan tai välilliseen omistukseen, ja keskiluokka lakkaa olemasta.
Tämä voi tapahtua sitä kautta, että MAG7-yhtiöt ostavat kaikki lupaavat teknologia start upit (kuten nyt jo tapahtuu) tai sitä kautta, että Muskit ostavat äxät pois kuleksimasta. Lumipalloefekti kiihtyy kiihtymistään korkoa korolle -ilmiön myötä, kun ostetut firmat alkavat kasvattaa muutamien yksilöiden varallisuutta eksponentiaalisesti ja tälle varallisuudelle pitää luonnollisesti löytää tuottava kohde, eli he jatkavat yritysostoja.
Trump edesauttaa kehitystä valtavasti omilla toimillaan, kun poliittinen valta keskitetään myös tech bro -yhteisölle. Siinäpä lauantai-illalle pohdittavaa.
Nyt oli muuten ajoitus kohdallaan tällä viestillä .
Suomettumistahan tämä on, tällä kertaa toiseen suuntaan, mutta tämähän me osataan!
Olen myös itse ollut aina sitä mielikuvaa vastaan, että tuo aiempi neukkujen suuntaan suomettuminen olisi ollut jotenkin IHAN ERITYISEN hävettävää.
Ei ollut muutakaan vaihtoehtoa.
Niin kauan tämän meidän lintukodon itsenäisyys ja valtion rajat säilyvät niin harjoitettu politiikka voidaan laskea onnistuneeksi.
Joo ei ollut käryä Stubukan golfhousuihin pukeutumisesta. Vaikuttaa siltä, että pressamme ymmärtää golffauksen tärkeyden. Oranssi niljake vaikuttaa helposti nuoleskeltavalta. Harmi, kun Zelenskyllä ei taida olla green cardia ? Ja heidän välinen historia tietysti on mitä on.
Pörssipäivä on mielestäni paras sijoittamiseen ja talouden ilmiöihin keskittyvä podcast. Mikko Jylhän luotsaama ohjelma on jo vuosia tarjonnut kuulijoilleen syväluotaavaa, riippumatonta ja asiantuntevaa keskustelua taloudesta ja sijoittamisesta. Se on vanhin ja monipuolisin talouspodcast, joka julkaistaan torstaisin: Pörssipäivä | Yle Areena . Viikoittain Pörssipäivä tuo studion täydeltä asiantuntijoita, sijoittajia ja analyytikkoja keskustelemaan ajankohtaisista teemoista – ilman mainosrahoitteista agendaa tai pintapuolista käsittelyä.
Tänään luin surullisia uutisia. Pörssipäivä lakkautetaan osana Ylen säästötoimia. Tämä on valtava menetys suomalaiselle talouskeskustelulle ja sijoittajayhteisölle. Riippumaton ja syvällinen talousjournalismi on erityisen tärkeää aikana, jolloin informaatio pirstaloituu ja moni saa tietonsa kaupallisista tai yksipuolisista lähteistä.
Pörssipäivän katoaminen jättäisi suuren aukon laadukkaaseen talouskeskusteluun. Voisiko Yleen vielä vedota ja anoa, että ohjelman lakkauttamista harkitaan uudelleen? Onko kansalaisilla mitään keinoja vaikuttaa tähän päätökseen?
Jos arvostat riippumatonta ja asiantuntevaa talousjournalismia, nyt olisi aika toimia.
Suomalaisille olisi tärkeää tarjota mahdollisimman monipuolista ja riippumatonta talousinformaatiota, sillä talouden ja sijoittamisen ymmärtäminen vaikuttaa suoraan meidän kaikkien elämään. Hyvä taloussivistys:
Auttaa tekemään parempia päätöksiä – Olipa kyse säästämisestä, lainan ottamisesta tai sijoittamisesta, taloustiedon puute voi johtaa virheisiin, jotka tulevat kalliiksi.
Vähentää taloudellista eriarvoisuutta – Riippumaton ja asiantunteva talousjournalismi auttaa kaikkia, ei vain niitä, joilla on jo valmiiksi paljon tietoa tai varallisuutta.
Vahvistaa demokratiaa – Talous vaikuttaa politiikkaan ja yhteiskuntaamme, ja ilman laadukasta talouskeskustelua päätösten taustat jäävät helposti hämäriksi.
Kehittää suomalaista sijoituskulttuuria – Meillä on vielä matkaa siihen, että sijoittaminen nähtäisiin laajasti kansalaistaitona. Ilman luotettavaa tietoa yhä harvempi uskaltaa lähteä mukaan.
@Omavaraisuushaaste uudistaa erinomaista blogiaan. Esa ottaa mielellään vastaan ideoita ja toiveita blogin tekemiseen:
Jos sinulle tulee siis mitään ideoita tai toiveita blogiini toteutukseen, teksteihin, ideoihin tai mihinkään muuhun liittyen, laita kommenttia! Onko jotain mitä haluaisit nähdä blogissa enemmän tai vähemmän?
Otan joka ikisen toiveen aina ylös ja kiitos tämän minulla onkin yli 450 teksti-ideaa tällä hetkellä tallessa. Kyse ei olekaan siitä, että minulta joskus loppuisi ideat blogiteksteihin, kyse on ennen kaikkea siitä, että minulla on aikaa jalostaa kaikki ideat teksteiksi!
Varsinainen onnettomuus tapahtui silloin, kun Yle Puhe lopetettiin viime vuonna. Tai jo aiemmin, kun osa siellä kuullusta sisällöstä vietiin pelkästään podcast-puolelle. Se valitettavasti romahdutti myös Pörssipäivän tiedonvälityksellisen merkityksen. Sarjan laatu ei toki heikentynyt mihinkään, mutta kuulijoita se ei ole tavoittanut. Kun katselen Yle Areenasta sarjan jaksojen kuuntelumääriä, liikutaan yleensä tyyliin 10 000 kerrassa. Tuota taustaa vasten en ihmettele sarjan lopettamista.
Nyt olisi jollekin toimijalle hyvä sauma pestata Jylhä tekemään sarjaa YouTuben/Spotifyn/yms puolelle. Esim. Nordnetille tuo olisi paljon asiakkaita kiinnostavampaa sisältöä kuin julkaista jatkuvalla syötöllä yhden Musk-bändärin löpinöitä.
Trumpin politiikan riski osakemarkkinoillekin lienee juuri niitä lopulta ylläpitävien instituutioiden heikkeneminen.
Lopultahan se että omistaa mitään perustuu siihen, että omaisuuden suojaa ja lain kirjainta kunnioitetaan. Eikä joku taho voi randomisti sitä viedä tai pakottaa myymään alihintaan tms.
EM valuaatiot kertoo osaltaan siitä minkälaisia riskejä hinnoitellaan kun tuohon ei enää voikaan 100% luottaa.
Toki kai me vielä siihen uskotaan että Yhdysvalloissa valta sitten vajaan 4v päästä vaihtuu.
Rinnalle 20K€:lla “Äijä salkku”, sinne Ferrarii, Porschee Björn Borgii jne. Siinä sit vertailla sukupuoli salkkujen välillä, kumpi rökittää tai ottaa pataa indeksiltä paremmin
Miksei Kamuxia, Stellantista, Tokmannia ja Puuiloa?
Äijiä me olemme me köyhätkin. Tuskin kaikki naisetkaan ovat LVMH asiakkaita…
Nämä tällaiset sukupuoliroolijaottelut eivät ole kovin tätä päivää, enemmänkin sellaisia ysärin lätkä-äijien rehreh-juttuja ja yksittäisten naisasialiikeaktiivien pöyristelyjä.
Toimittajan käyttämä termi “sukupuolineutraali” on kyllä kieltämättä kummallinen kun ajatellaan pörssin kontekstia. Sijoitettu euro lähtökohtaisesti palautuu samana tuottona/tappiona omistajalleen pörssistä samaan aikaan ostettuna ja myytynä, jos kohteena on sama instrumentti, olkoon sukupuoli kumpi tahansa.
Femmesalkku arvatenkin aiheuttaa puhetta, mutta minusta Inderes teki hienon anti-woke teon osoittamalla, että sukupuolissa on eroja! Videollakin Femmet kertoivat kuinka päälle menee ostomekko (vai hame), kun miehet rummuttavat ostohousujen puolesta. Indereskin olisi voinut mennä siihen, että integroidaan mallisalkkutiimiin kiintiöedustajat molemmilta sukupuolilta, mutta päätös segregoida molemmille omat salkut lämmittää vanhana syntyneen milleniaalin sydäntä.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Parempi rehdisti naisille suunnattu naisten rakentama salkku, kuin kompromissina uudelleen organisoitu mallisalkku kiintiönaisineen.
Tässä tviitissä ollut linkki. En ole vielä katsonut, paitsi vähän alusta. Linkki menee kanavan etusivulle, mutta siinä etusivulla alkaa pyörimään tämä uusin Charlien video.
Lyhyen hiljaiselon jälkeen sunnuntain tajunnanvirtaa…
Pörssiin sijoittaminen ei ole houkutellut viimeiseen puoleen vuoteen, päinvastoin olen myynyt osakesalkustani 90% elokuusta 2024 lähtien ja pääosin syynä tähän on vaihtoehtoiskustannus.
Miksi ottaisin huomattavasti riskiä suhteessa matalaan tuotto-odotukseen jota pörssit nyt indeksitasolla tarjoavat, kun on olemassa houkuttelevampia vaihtoehtoja ainakin omasta mielestä, kuten:
sijoitusasunnot
kulta ja hopea
jo omistamien asuntojen remppaaminen
säästötilin korko (nyt 2,9%)
ilmainen optio eli käteinen
Ja kulutuspuolella:
omakotitalo
parempi auto
töiden vähentäminen
viedä vaimo useammin ravintolaan syömään
Jne, keksi loput itse. Eli vaikka olisikin ”pitkän aikavälin sijoittaja”, niin aina se osakkeisiin sijoitettu raha on pois jostain muusta.
Olen valmis tekemään nopeastikin takinkäännön ja alkaa työntää rahaa pörssiin, mutta silloin tuotto-odotuksen tulee olla houkutteleva verrattuna itselle tärkeisiin vaihtoehtoihin
Disclaimer: puhun pörssistä indeksitasolla, osakepoiminnalla voi päästä eri lopputulemaan. Jätän poiminnan kuitenkin muille asiaan vihkiytyneille ajan puutteen vuoksi.
Näin juuri, kun puhutaan isommista summista täytyy olla todella kovapäinen tai tietää jotai todella varmasti että tohtii indeksin mahdollista alavirettä vastaan taistella yksittäisillä osakkeilla. Itse joudun myös hetken sivusta katsomaan rahat korkitilillä mutta haluaisin ne kyllä maailma indeksiin laittaa kunhan alkaa näyttää järkevältä.
Hyvä nosto! Näin se ikävä kyllä tahtoo olla ja tällaisia yhtiöitä ostaessa kantaa sen riskin että markkina syystä tai toisesta hinnoittelisi yhtiöitä uudestaan halvemmilla kertoimilla. Tämä on sitten se mitä sijoittajana pitää arvioida, kuinka todennäköisesti yhtiön kilpailuetu murenee…tai oikeastaan kuinka nopeasti uskoo tämän tapahtuvan.
En tiedä onko tästä apua, mutta avaan vähän omaa ajattelua yhtiöiden tiimoilta
Yleisesti, jotta näitä yhtiöitä saisi ostaa sanotaan vaikka P/E 15-20 tasolla, pitäisi mielestäni markkinan alkaa epäillä Visan ja Mastercardin kilpailuetua tai yleisesti markkinassa pitäisi tapahtua jotain tosi ikävää. Jälkimmäistä ei voi kontrolloida, ennemmin tai myöhemmin markkinalla tulee tilaisuuksia jolloin erinomaisia yhtiöitä voi ostaa halvemmilla kertoimilla. Tämä ei välttämättä kuitenkaan tarkoita sitä että kurssi olisi halvempi kuin tänään. Riippuu miten nopeasti yhtiö pystyy kasvamaan arvostukseen kiinni. Jos vertaa yllä ja alla olevia kuvia niin Mastercardin NTM P/E puolittui huipuista, kun kurssikehitys oli huomattavasti vähemmän dramaattinen.
Jos mietin näiden yhtiöiden hinnoitteluvoimaa, niin käytännössä yhtiöt ovat duopoleja. Yhtiöiden kilpailuasemasta kertoo mielestäni se, että monet uudet palvelut käyttävät näiden yhtiöiden teknologiaa/verkostoa esim. Apple Pay, mielummin kuin kehittävät omia. Disruptio on toki aina mahdollista, mutta koska yhtiöt hyötyvät verkostovaikutuksista, niin pelkästään paremman teknologian keksiminen ei riitä. Pitää myös saada verkoston kummatkin osapuolet vakuuttuneeksi että uuteen teknologiaan kannattaa siirtyä. Tämä mielestäni tuo yhtiöille hinnoitteluvoimaa. Vuonna 2024 Mastercardin take-rate oli 0,29%, joka oli todella pieni osuus koko maksun kustannuksesta. Tämä on mielestäni edelleen todella pieni määrä ottaen huomioon millaista arvoa yhtiö tuo palvelullaan. Mitä vaihtoehtoja markkinalla on? Käteinen? (myös kallis vaihtoehto). Onko siis mahdotonta olettaa että take-rate olisi esim. 0,35% jonain päivänä? Yhtiöillä on ainakin omissa papereissa vielä merkittävää käyttämätöntä hinnoitteluvoimaa. Lisäksi näillä yhtiöillä on muitakin palveluita (value-added services). Tässä oli mielenkiintoinen kirjoitus Visan tulevaisuudesta Visa's infinite runway
Jotta arvostus on perusteltu on kasvun jatkuttava. Finchatin perusteella yhtiöiden diluted EPS on kasvanut keskimäärin 16% p.a viimeisen 10 vuoden aikana, eikä tahti näytä laantuvan. Osa syy on toki se, että yhtiöt ovat kohtuullisen inflaatio suojattuja, mutta toinen asia on se minkä varmaan täällä pohjoismaissa helposti unohdamme, eli käteisen määrä maailmassa on edelleen valtava. Eli yhtiöillä on edelleen markkinaa otettavaksi. Alla oleva markkina kasvaa ymmärtääkseni noin 9-10% vuodessa.
Näkisin siis, että pitkällä tähtäimellä näitä yhtiöitä on mukavaa omistaa. Yhtiöillä on verkostovaikutuksia ja vaihdon kustannukset ovat suuria. Suurimpana uhkana näkisin regulaation.
Tässä hyvä podi jakso missä käydään läpi mainitsemiani asioita
Olen ostanut Mastercardia 450 USD:llä ja sitten ostin tästä tämän hetkisestä dipistä lisää, jotta yhtiötä sai järkevän määrän salkkuun. Visaa olen ostanut 310 dollarin tienoilta ja samasta syystä kuin MC lisäsin tätä toissa viikolla salkkuun. Arvostus tuntuu toki kovalta ja siksi olen ostanut sen verran näitä että niillä on merkittävä asema salkussa, mutta voisin hyvin vielä tuplata positiot mikäli markkina tarjoaa sopivaa tilaisuutta halventaa keskihintaa.
Valitettavasti
Ostin Novoa 650 DKK:n tuntumasta ja möin halvemmalla 530 DKK:n tuntumassa.
Olin kiinnostunut Novosta ensi sijaisesti heidän lääkekehitysprosessin takia. Juuri Terry Smith on puhunut siitä, että se on poikkeuksellinen. Oma ajatukseni oli siis se, että laihdutuslääkkeet määräävät lyhyellä tähtäimellä kurssikehitystä, pitkällä tähtäimellä tulevat innovaatiot. Mitä en kuitenkaan ottanut huomioon oli oma typeryyteni. Totesin nimittäin oston jälkeen että en oikein ymmärtänyt paljonko nykyhinnasta on laihdutuslääkkeiden onnistumiseen liittyvää ja kuinka paljon kannattaa näistä epävarmoista tulevista innovaatioista maksaa. Toinen asia mistä en oikein pidä on se, että yhtiö on päivittäisen uutisoinnin kohteena ja “kaikilla” on mielipide yhtiöstä. Markkinalla on niin järkyttävä määrä kohinaa tämän yhtiön ympärillä, että se haluamattakin vaikuttaa omaan päätöksentekokykyyni. Kolmas syy on tuossa salkkupäivityksessä mainitsemani puukkoihin tarttumisen vaara. Luotto yhtiöön pitää mielestäni olla erittäin vahva jotta jaksaa istua läpi laskun. Sitä minulla ei ollut puutteellisen DD:n takia.
Oma mielipiteeni on siis se, että yhtiö ei sovi lainkaan minun omistettavaksi. Minulla ei ole mitään erityistä ymmärrystä lääkkeistä tai alasta, niin parempi pysyä poissa.
Ja nämä toki vain minun ajatuksiani. Minun track-recordilla ei ole varaa lähteä neuvomaan mitä kannattaa tehdä, eli do your own research
Kieltämättä olen kopioinut aika surutta heidän ajatuksia. Lisäksi Francois Rochonin ja Dev Kantesarian ajatuksia ja salkkuja on tullut seurattua jonkin aikaa. Luulen tosin, että jos he antaisivat minulle yhden neuvon niin uskoisin sen olevan suurin piirtein “pysys poika indekseissä”.