Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Tuota kokeilin joskus myös, mutta tuhkapöly on aikamoinen. Pölyä ei näy keinovalossa, mutta jos auringonvalo sattuu siihen paistamaan, niin huomaa miten runsaasti ilmassa on tuhkapölyä.

Silloin kun peitän nuo tuhkat, niin pidän peltiä sen hetken auki että veto vie pölyt piippuun.

Mikset suoraan mätä niitä loppu kekäleitä tuhkaämpäriin ja vie ulos ja pellit kiinni.? Auringon valossa kämpässä leijailee muutenkin pölyä🙂

1 tykkäys

107 tykkäystä

Tuhkakeskustelu kuulostaa näin kaukolämmittäjästä hyvin mielenkiintoiselta. Mitä enemmän pölyä ja nokea, sitä parempi tarina! Jatkakaa!

4 tykkäystä

Markkinatilannehan on mitä sopivin keskustelemaan, onko se hautaus vai tuhkaus sitten ajankohtainen.

38 tykkäystä

Markkinasentinentti on jo semmonen että täällä jengi sirottelee tuhkaa päälleen. :sweat_smile:

17 tykkäystä

Tuhkaksi palaa tässä markkinamyllerryksessä muutakin kuin muutama havupuu…

Kiina ei peräänny: https://www.reuters.com/world/china-criticises-trump-tariff-blackmail-market-turmoil-settles-2025-04-08/

Kiinalla on valuuttavarantoja maailman eniten…

7 tykkäystä

Muotoilin viestin ehkä vähän huonosti, mutta ei - eihän Olvin liikevaihto ainakaan tule Atlantin takaa, raaka-aineista en ole ihan varma. Osake valikoitu myytäväksi ihan muin perustein.

1 tykkäys

Olen ollut markkinoilla vasta 10 vuotta, mutta viikon ajan olen pohtinut, että tämä hetki on ehkä yksi vaikeimmista tilanteista missä olen ollut.

Huonossa skenaariossa indeksit voivat tulla vaikka 30-50% lisää alas, nyt on vasta jenkeissä korjattu vähän arvostuksia neutraalimmaksi. Riskinä on, että globaali talous menee kirjaimellisesti rikki. Inhimillinen kärsimys suurta ympäri maailman. Putoavat tulokset ja alenevat kertoimet tekevät hyvän tuplavivun alaspäin.

Hyvässä skenaariossa palaudutaan yhdessä minuutissa takaisin normaalimpaan suuntaan, ei kuitenkaan ihan entiseen enää (USAn rooli maailman geo- ja kauppapolitiikassa). Tämäkin vaatii vain yhden twiitin ja ajoittaminen vaatisi X:n kyttäämistä 24/7.

Tämä on kyllä jotenkin todella absurdi hetki.

90 tykkäystä

Palstan ei osakekohtaiset ketjut ovat mielenkiintoinen mahdollisuus seurata ihmisten mielenmaisemaa. Voidaan huomata, että kun penan salkku lähtee sulamaan, yhtäkkiä kannatetaan Kiinan maailmanherruutta, kunhan vain USA ja Trump saisi kärsiä. Sama logiikkahan tuntuu nykyään olevan johtava poliittinen voima, kunhan syyllinenkin omaan ongelmaan saa kärsiä, ollaan valmiita päästämään vaikka itse paholainen valtaan. :smiley:

Noo nopeasti muutamat miljoonat uiguurit, väärinajattelijat, saarien valloitukset naapurimailta tai törkeät immateriaalioikeuksien varastamiset unohtuu, nythän on punainen päivä.

32 tykkäystä

Ei ole sulla inhimillinen kärsimys paljon ole painanut kun aiheena on ollut ilmastonmuutos.

2 tykkäystä

Olen harjoittanut aiheen ympärillä ainakin maalaisjärkeen perustuvaa sarkastista kommentointia (mm. taannoinnen kommentti Modin hiilijuhlista). Ymmärrettävästi sarkasmi on vaikea laji kirjallisella foorumilla ilman fyysistä ulosantia, en varmaan siinä siis täysin onnistu.

Ei enempää kommentoitavaa tähän :slight_smile:

24 tykkäystä

Nostelehan vaan Trumpetti tulleja niin ampuilet samaan aikaan kannattajiasi polveen…

2 tykkäystä

Odotapas kunhan päästää manuaaliseen paineilmanuohoukseen.

Tämä on kyllä harvinaisen totta, mielensäpahoittajia aina riittää, semminkin kun salkku sulaa. Jatka vaan samaan tyyliin @timontti . Itse olen pyrkinyt viljelemään hymiöitä, jotta kovapäisimmätkin ymmärtäisivät, että kommenttini on kirjoitettu hieman leikkimielisesti :slight_smile:

Ilmainen neuvo niille, joita se salkun punaisuus häiritsee: Älkää s…tana vilkuilko sitä salkkua vaan menkää ulos lenkille tai keskittykää siihen, mitä teette :slight_smile: . Huono neuvo toki esimerkiksi S- Fennon Juha Varikselle ja ammattisijoittajille, mutta he todennäköisesti eivät ahdistu samalla tavalla punaisista lukemista vaan tekevät (toivottavasti) järjellisiä liikkuja.

17 tykkäystä

Puukattilassa on aina läpiveto, isompi tai pienempi, se on osa talon ilmanvaihtoa. Äidillä joka käyttää puuhellaa rivitalossa, rälläköin savupeltiin kolon, joka varmistaa läpivedon aina.

1 tykkäys

Se on erikoista kun Trump vaatii että eurooppalaisten pitäisi ostaa enemmän Usassa valmistettuja autoja. Eikö hän tiedä, miksi niitä ei osteta (Tesloja lukuunottamatta)? No, amerikkalaisen kriteerit autoille ovat aivan erilaiset kuin eurooppalaisten. Amerikassa ei ole tärkeintä auton ajo-ominaisuudet tai taloudellisuus. Siellä merkitsee auton koko. Auton ja moottorin täytyy olla suuri. Lisäksi mukitelineitä pitää olla paljon.

9 tykkäystä

Lapiolla tuhkat ämpäriin, josta sitten sirottelen sitä päälleni, kuten hesulisijoittajan kuuluu.

18 tykkäystä

Konversio

Kirjoittelin tässä tullitohinan keskellä jutun asiantuntijayhtiöiden kassavirtakonversiosta viime vuosina (myös kannattavuuskehitystä sivuttiin). Yllättävän paljon eroja on ollut yhtiöiden välillä. Toki myös hyvin luonnollisia selittäviä tekijöitä löytyy, kuten korkokustannukset, joita osalla on ja osalla ei. Tarkempia selityksiä kirjotuksessa.

Muistakaa seurata myös kassavirtoja! :slight_smile:

32 tykkäystä

Sinänsä oikein, kun joku laskelmahan noiden tavoitehintojen taustalla aina on. :slight_smile:

7 tykkäystä