Inderesin kahvihuone (Osa 2)

oon vähän sellaisessa käsityksessä, ettäekan kaikki varallisuus ei kuitenkaan olisi yhdessä osakkeessa / osakkeissa. Vaan että tämä osake osuus on äärimmäisen aggressiivinen? onko ekalla joku myyntiohjelma siitä en tiedä, että haluaisiko tuosta noususta pikkuhiljaa jotain kotiuttaa, mutta onhan tuossa Stockkassa potentiaalia, jos seuraava kvartaali tai 2 menee putkeen…?!

itse onnistuin omistamaan vaan yhden vuorokauden :slight_smile: kun siitä jo sai rahaa 10%.

2 tykkäystä

Googlea selatessa oppii, että Harvian kaappaama Sauna-Eurox Oy toimii seksikkäällä kivienvalmistusalalla.

32 tykkäystä

Tavallaan, mutta tavallaan ei. Tuolla “taloustieteen perusteita”! ketjussa puhuttiin, onko volatiliteetti riski vai ei.

RT on tehnyt vivuttomasti kenties S&P:tä vastaavia tuottoja, mutta ne ovat olleet varsin markkinariippumattomia ja tasaisia. Matalan volatiliteetin tuottoa voi vivuttaa paljon, kunhan strategian potentiaali skaalaa mukana. Medallion on HF-trading rahasto, oikein ohjelmoituna sellaista ei markkinan syväkään notkahdus paljon paina. Itse asiassa se pärjää sitä paremmin mitä enemmän volatiliteettia on. Parhaat tuottonsa Medallion tekee, kun markkina on levoton.

Sikäli @Jarnis kommenttisi vivun käytöstä on oikein yleisellä tasolla, mutta nimenomaan tässä RT:n Medallionin kohdalla se ei päde. Tämä on historiallisesti pärjännyt paremmin silloin kun markkinalla ei ole kaikki hyvin.

Samaa ei voi tehdä ottamalla 10x vipua S&P:hen koska siitä menee katki. Toki myös Medallion voisi mennä nopeasti katki jos strategia lakkaisi toimimasta jostain syystä. Heti perustamisensa jälkeen se ei toiminut oikein jostain syystä ja menetti pääomaa markkinan mennessä ylös, mutta sitten se on pärjännyt hyvin. Tässä kuvaajassa on tuon hallinnointipalkkion tasoitus mukana.

5 tykkäystä

Ku marsipaanien juhlapöydän korein hattu, mut harva onnistuu siinä mitä teen, tuulihattu.

Wallet Nahlroos on 2020 luvun pörssimanian huipun(ehkä) synnyttämä pseudonyymi hahmo jossa tiivistyy pyhä kolminaisuus Pyrkyri, Röhkeys ja Opportunismi. Vuosikymmeniä sitten Tuulipuvut jonottivat pankkiosakkeita Aleksanterin kadulla, nyt jono on siirtynyt Aleksanterin kadun toiselle puolelle jonottomaan Stockmannin osakkeita.

Todellisuudessa tämän näppäimistön takana on tylsä ETF sijoittaja jonka arvopaperi omaisuudesta valtaosa on kiinni Smallcap value sekä kehittyvien maiden arvoyhtiöissä.

Se ei silti poista sitä faktaa, että kyllä Stockmannissa on potentiaalia tehdä rahaa, shekeleitä ja taatelia. 2020 pörssit romahti ja yhtä äkkiä alkoi massiivinen rebound markkinoilla, kiitos FED. Kun jengi makasi himassa ja käytti rahat saunan ja auton uusimiseen, Harvia ja Kamux kiittivät. Kesko takoo rauta kuumana rahaa kun tylsyyteen haetaan päivittäin helvetin kallis kauppakassi lähi K-marketista. Nordealla on asuntolainajonossa enemmän ihmisiä kuin on valmiutta myöntää lainoja, henkilöstöpula.

Mikä on seuraava looginen askel? Panostan Priimaan, laatuun ja luksukseen räppäsi Tuuttimörkö jo vuonna 2017. Tämän tyhjyyden palvotaan Stockmann myy kalliita luksustuotteita Wallet Nahlroosin kaltaisille ihmisille joilla on maksukykyä ja jotka ihmettelevät "Onko Aleksanterin kadun pohjoispuolella elämää?

En oo finanssineuvoja mut skippaisin ne Guccin flipflopit, tai emmä tiiä treidaan paremmin ne jalas

13 tykkäystä

En nauraisi kiville. Tiedätkö, miten jäätävää katetta eläintarvikekaupat tekevät kirjaimellisella hiekalla?

Se on luksushiekkaa, nämä ovat luksuskiviä.

Edit: Aha, Haarumillakin on jo herätty siihen että kivillä on oikeasti marginaalipotentiaalia.

19 tykkäystä

Nyt kun meillä Helsingin pörssissä on jo Tieto ja Toivo, niin saataisiinko seuraavaksi yhtiöt nimeltään Usko, Luotto ja Tuotto :rofl:

https://keskustelut.inderes.fi/t/potentiaaliset-listautujat-helsinkiin/9672/215?u=geologiopiskelija

10 tykkäystä

Olis kyllä komea tommonen lasikoppi ihan vaikka keskellä olohuonettakin. :smiley: :harviaraketti:

20 tykkäystä

Täällähän on näköjään herännyt jonkinmoista keskustelua herännyt tästä viimeisimmästä Stokka-lisäyksestäni. Olen ollut täällä hieman passiivinen viime aikoina, johtuen väliaikaisesti harrastuksia haittaavista asioista muun elämän piirissä, mutta tähän lienee pakko nyt vastata :smiley:

Aisaa lienee hyvä käsitellä kahdessa osassa, joista toisessa käsittelen riskejä ja toisessa Stokkaa (tai Stonkkaa näin kavereiden kesken)

Ymmärrän erittäin hyvin miksi @Verneri_Pulkkinen suhtautuu nihkeästi tähän sijoitukseeni, sillä ainakin osa foorumilaisista on aiemmin seurannut tekemisiäni ja näytän nyt tässä harmillisesti kovin huonoa esimerkkiä juuri nyt kun pitäisi varoa kuplia ja vastustaa yleistä pörssieuforiaa ja markkinaseireenejä jotka haluavat vietellä salkun kohti absoluuttista tuhoa.

Viisas sijoittaja ottaa hajautuksesta ilmaisen lounaan ja ostaa vähintään 4+ yhtiötä eri maantieteellisiltä alueilta ja sektoreilta, jolloin hän saa huomattavasti parannettua salkkunsa riskin ja tuoton suhdetta. Velkavipua viisas sijoittaja ei käytä lainkaan, tai jos käyttää niin ottaa sitä vain ison pörssiromahduksen jälkeen jolloin tarjolla on vastustamattoman hyviä sijoituskohteita. Minä käytän nyt vipua keskitettyyn sijoitukseen markkinasyklin huipulla, eli tätä voidaan perustellusti pitää hölmöilynä. Missään nimessä en suosittele tai rohkaise ketään muuta tekemään samaa. Ihmiset rakastavat jänniä tarinoita isoista sijoitusvoitoista tai -tappioista, mutta viisas sijoittaja osaa vaurastua kohtuullisella tahdilla ilman että salkku jatkuvasti heiluu ylös- ja alaspäin.

Omasta taustastani ja riskinottokyvystäni hieman: Minulla on vakaa ja suhteellisen hyvätuloinen palkkatyö, omistan suurimman osan asioista mitä haluan omistaa ja olen kassavirtapositiivinen. Sijoituslainani panttina ei ole osakkeita, joten margin callia ei tarvitse pelätä. Omaan tietysti merkittäviä omaisuuseriä jotka sijaitsevat salkkuni ulkopuolella ja vaikka salkkuun onkin kertynyt kaiken hölmöilyn ja osinkojen syömisen jälkeenkin mukava summa rahaa, on se minulle pitkälti täysin ylimääräistä eikä sen katoaminen vaikuttaisi elämänlaatuuni millään tavalla. Vuosiakin on sen verran vielä jäljellä että pahimmassakin tapauksessa ehtisin luultavasti kerätä uuden salkun eläkevuosia varten.

Keskittämisen vaarat ovat hyvinkin tuttuja. Olen ollut mukana useassa kurssiromahduksessa ja salkku on useamman kerran tullut alas -50% tai enemmän. 100% sijoitukset ovat silti erityisen riskialtis muoto ja vaikka ne ovat minulla aikaisemmin menneet varsin hyvin (esimerkiksi 100% Solteq), olisi voinut käydä paljon huonomminkin (esimerkiksi 100% Talvivaara -sijoituksessani :smiley: ). En halua tehdä näitä kuin korkeintaan muutaman kerran sijoitusurani aikana, sillä kun tarpeeksi monta kertaa leikkii tulella, niin jossain kohtaa palaa väkisinkin näpit.

Tänä vuonna olen mennyt poikkeuksellisen keskitetyllä salkulla ja ±40% liikkeet suuntaan tai toiseen ovat tulleet hyvinkin tutuksi. On tullut törmättyä moneen sellaiseen yritysriskiin jonka olemassaoloa en ole edes tiedostanut ja täysin varmat keissit ovat saatteneet muuttua yön yli -50% sijoituksiksi. Uskon onneksi tietäväni hyvin tarkkaan missä menee oma kipuraja volan suhteen ja pärjääväni henkisesti suuren riskin kanssa. Minullehan tämä ovat kuitenkin pitkälti vain numeroita välittäjän nettisivuilla. Yöuniaan ei kuitenkaan kannata sijoitusharrastuksen takia menettää ja ei ole missään nimessä väärin vähentää riskiä omien preferenssiensä mukaan!

Toivottavasti yllä kirjoitettu teksti auttoi ymmärtämään suhdettani riskiin ja miksi en omalta osaltani koe ongelmalliseksi toimia miten toimin. Picasso sanoi että Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist. Nyt pääsette oikein aitopaikalta seuraamaan että mitä käy kun amatööri yrittää kikkailla :cowboy_hat_face:

Tämä ei ole sijoitussuositus vaan yhden nimimerkin näkemys osakkeesta. Käytä omiin tutkimuksiisi reilusti aikaa ja apuna ammattilaisten palveluita (mm. OP tekee analyysiä Stockmannista)

Mielestäni Stonkka on yksi mielenkiintoisimmista osakkeista mitä Helsingin pörssissä on siunaantunut vastaan viimeisen 10 vuoden aikana ja kyseessä onkin harvinaisen epäsymmetrinen sijoitus. Olen toki seurannut Stokkaa jo pidemmän aikaa ja osakkeenomistajanakin olin joskus finanssikriisin aikana. Kun kerroin ihmisille osakkeesta ennen Q2 voitollista tulosta, ihmiset pitivät minua pähkähulluna trollina. Q2 tuloksen jälkeen Stokkan sijoitustarina on onneksi edennyt nyt siihen pisteeseen että minua haukutaan vain järjettömän uhkarohkeaksi bulleroksi :smiley:

Mikä Stokkassa vetää puoleensa? Kukaan ei tunnu oikein ymmärtävän mitä yhtiö tekee ja mikä sen tilanne on. Lähes 100% sijoittajista ja ei-sijoittajista joille olen osakkeesta puhunut tuntuvat ajattelevan että kyseessä on konkurssikypsä ja tappiollinen tavaratalokauppa. Nopealla matematiikalla siis 0% ihmisistä tietää että kyseessä onkin oikeasti vakavarainen ja voitollinen naisten- ja lastenvaatekauppaketju. Harva sijoittaja on lukenut saneerausohjelman läpi muutamaan kertaan ja seuraa yhtiötä sillä tasolla että ymmärtää miten paljon vapautuvaa arvoa yhtiön taseessa on tällä hetkellä. Oma perusskenaarioni lähtee siitä että loppuvuonna yhtiön käteisvarat ovat velkojen maksun jälkeenkin suurempia, kuin yhtiön nykyinen markkina-arvo ja Lindexin positiivisessa kierteessä olevan huippuliiketoiminnan saa ilmaiseksi. Kasvaneiden vuokrakulujenkin jälkeen Stonkkan tulos tulee olemaan selvästi positiivinen ja kurssi lähempänä viittä euroa kuin kahta euroa. Toki sijoitukseen liittyy vielä merkittävä määrä epävarmuutta, mutta koen tämän olevan erittäin asymmetrinen sijoitus. Isolla kassalla ja positiivisella tuloksella on vaikea mennä nurin.

Olemme tällä hetkellä paneelissa numero kaksi :smiley:

Jos haluat tietää miksi kiinteistöt myydään huonoon hintaan, niin nimimerkki
@SijoitusSeppo juuri kirjoitteleekin Stokka-ketjuun hyviä karhunäkemyksiä aiheesta :cowboy_hat_face:

152 tykkäystä

Mahtavaa @Pohjolan_Eka :fire: täällä on peukut isosti pystyssä :+1::+1:

41 tykkäystä

Tää oli makea:

11 tykkäystä

Puhut kyllä täyttä asiaa. Pidän itseäni poliittisesti vasemmalle suuntautuneena, nuorena reilusti enemmänkin. Ja etenkin nuorempana vaan naureskellut kun rikkaat osingoilla veroja välttelevät mulkut valittavat verojen määrästä, vaikka eihän se niissä tuloissa tunnu missään meneekö niistä 30 vai 50 pinnaa veroa (jonkun rajan jälkeen näin toki onkin). Köyhiä pitää tukea!
Mutta kyllä se nyt on aikuisempana ruvennut vähän jo kiinnostamaan itseäkin. En pidä itseäni millään tavalla hyvätuloisena, hyvä jos keski-. Bruttona tulee normisti noin 2500€/kk, mutta esim nyt viimeisen puolenvuoden aikana oli niin järjettömästi kiirettä töissä, että tuli painettua ylitöitä oikein urakalla. Seurauksena vuoden tuloraja täynnä jo elokuussa, pakko nostaa veropinna 15 → 30%.
Nyt onkin sitten pakko tehdä ylitöitä, että jää edes jotain käteen palkasta verojen jälkeen.

Eli, ongelmat naurattaa niin kauan kunnes itseen kolahtaa :sweat_smile:

Tästä huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että on ihan ok, että hyvin tienaavalta verotetaan enemmän kuin pienituloiselta, mutta jossain se raja pitää mennä, ja juuri kuten sanoit, voisi olla reilusti järkevämpää miettiä, miten pienituloisten palkkoja nostettaisiin.

11 tykkäystä

Tässä ihan hauska kirjoitus siitä että näyttää erilaiselta miltä kantilta näitä asioita katsoo:

Tai hauska ja hauska.

6 tykkäystä

Ymmärrän kyllä hyvin tämän “osat on arvokkaampia kuin kokonaisuus”-ajattelun. Miksi omasta mielestäni tämä ei silti tule realisoitumaan sijoittajalle on se, että Stokkan tavarataloliiketoiminnan arvo ei ole 0€ tai -200M€ tai mitään muutakaan vaan se on -X M€, missä X on niin paljon kuin konsernin muut osat (Lindex) tulee ikinä tulevaisuudessa tekemään rahaa. Ainoa keino miten tämä “osien aliarvostus” purkaantuisi olisi se, että kaikki osat myytäisiin (Lindex) / lopetettaisiin (Stockmann) enkä usko tähän skenaarioon ja Stockmannin tavaratalojen kääntymiseksi positiiviseksi en laittaisi euroakaan likoon :slight_smile:

Mutta toivotan kovasti onnea Ekalle tähän betsiin. Mielelläni olen väärässä niin saavat omistajat hyvät tuotot :+1:

23 tykkäystä

Tää vaikuttaa vähän siltä, että kirjoittaja projisoi omia ajatuksiaan. Koska minä aattelen näin niin kyllä varmasti kaikki muutkin.

Perus yle-kamaa. Rikkaat kyykkyyn :slight_smile:

5 tykkäystä

Meinaatko että jos Lindexin tulos kasvaa niin Stokkan tappio kasvaa automaattisesti samalla että balanssi säilyy?

2 tykkäystä

Pakko myöntää, että on esim. Tokmannilta ämpäreitä hakemassa tai ei, puhutaan usein läpästä, ei trendistä tai muoti-ilmiöstä. Muumimukeissakin on eroa puhutaanko keräilijöistä vai hamstraajista.

Pörssin näkökulmastakin muutaman kymmenen sentin säästö samaisesta ämpäristä on nerokas sisäänvetovillitys joka karkasi käsistä. Kun Marimekko myy paitoja parilla sadalla, se on taas Suomibrändien vakuuttava esiinmarssi maailmalle. :grin:

Omasta puolestani siis kyllä saa vapaasti hakea sekä ämpäreitä että kolttuja miten mieli tekee.

2 tykkäystä

@Pohjolan_Eka

Arvostan kyllä ekan kirjoituksia. Viihdyttävää kävi miten kävi ja uskon jopa että välillä siellä on ihan viisauden sanojakin!

Ärsyttää kun itse olen niin nyhverö, että hajauttelen rahaa kaikkialle. Toisaalta omat sijoitukseni ovat kyllä vielä astetta enemmän spekulatiivisia.

5 tykkäystä

Luettuani tuon en oikein osaa edes sanoa tuohon mitään, hyvin…epätyypillinen sijoitus. En muista lukeneeni vastaavaa täällä. Päässä on lätkämatsin alkushow:n verran vilkkuvia varoitusvaloja, en tiedä edes mistä aloittaa. Mutta toivoa sopii, että tiedät mitä teet. Päällimmäinen kysymys itsellä lienee, vastaako potentiaalinen tuotto riskiä mikä itsessään on korkea mikä ilmeisesti on ok. Puhutaan kuitenkin vähittäiskaupasta vuonna 2021.

13 tykkäystä

Ymmärsin tämän niin, että koska kivijalka retail jää edelleen palloksi jalkaan tekemään tappiota arvo ei oikeasti pääse purkautumaan. Nyt Stocka omistaa kiinteistöt. Tulevaisuudessa kiinteistöt myydään, mutta maksetaan tuntuvaa vuokraa = kivijalka retailin tulos painuu entistä enemmän pakkaselle vaikka Lindex onnistuisi jatkuvasti parantamaan?

Toki myynnin jälkeen firmalla on tukku rahaa kainalossa. Mitä tällä rahalla tehdään, että sillä saa kumuloitua tuottoja, jos kivijalan / Stockan on pakko jatkaa edelleen? Mikä on se resepti?

Vai onko sijoituskeissi siinä, että järjestelyn jälkeen tuo pelkkä rahamäärä suhteessa velattoman yhtiön arvoon nähdäänkin yhtäkkiä paljon houkuttelevampana? :thinking: Jotainhan sillä paalulla pitäisi tehdäkin onnistuneesti, että saataisiin kunnollinen ROE. Jos se menee kivijalan tekohengittämiseen ja vuokravastuisiin niin…

8 tykkäystä

olisiko ideaa, jos stockmanille jäisi 2 liiketoiminta-aluetta
-Lindex
-Stockmann pääkallopaikka ilman omaa retail riskiä (alivuokralaisina luxuslörpökkeett tms). muut kaupat sulkuun.

3 tykkäystä