Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Joo, ei itsellä ole ongelmaa maksaa veroja, jos ne käytetään oikein. Mutta vuosi vuodelta tuntuu Suomen verorahat menevän kankkulan kaivoon, eikä sellaiseen joka tekisi Suomesta paremman maan tai edes ylläpitäisi “vanhaa” tasoa. Tuntuu, että koko ajan saa vähemmän vastinetta verorahoille.

14 tykkäystä

Voisimme keskustella tästä varmasti hyvinkin pitkään. Todnäk. olemme samaa mieltä päämäärästä mutta eri mieltä keinoista. Minulle on työntekijän näkökulmasta itsestäänselvää, että kannatan oikeistolaista politiikkaa. Olet oikeassa siitä ettei trickle down ekonomia toimi ollenkaan, absoluuttisen samaa mieltä. Kiitos Lord Keynes tästä hullutuksesta. Uskaltaisin hienoisesti väittää, että työntekijöilläkin olisi parempi olla Von Missesin ja Hayekin ideologian kaltaisessa maailmassa. Ehkä mailma on globalisaationkin kautta jo liian kompleksinen Hayekin oppeja varten?

Mutta minä olen aivan liian vähän koulutettu ja älykäs, kommentoimaan siitä mitä oikeasti pitäisi tehdä. Tyydyn osaani kaupunkiporvarina, jonka märkä päiväuni on joskus kuulla politikon sanovan “Vähemmän valtiota, Vähemmän veroja, enemmän yksilönvastuuta ja enemmän vapautta”

Päätän keskustelun osaltani tähän, kiitos.

4 tykkäystä

Täähän koskee pääsääntöisesti vaan pääkaupunkiseutua ja ehkä muita suurempia kaupunkeja.
Pienemmillä palkoillakin pystyy muualla päin asumaan ilman tukia, mutta onhan se totta, että pitäähän jonkun tehdä noita matalapalkkaisempia töitä myös noissa suuremmissa kaupungeissa.

Suomen ongelmaan on mielestäni kaksi ydinsyytä.

Ensimmäinen on, että puolelle miljoonalle asukkaalle ei ole kykyjänsä vastaavaa työtä tarjolla, vaan keskiluokka joutuu verotuspaineeseen valtavien sosiaalimenojen alla. Silti sosiaaliturva jää jälkeen verrokkimaista jatkuvasti.

Toinen syy on, että poliittisella kentällä ei ole halua, eikä näytä tulevankaan, kasvattaa tulovirtaa sijoittamalla yrityksiin, kuin näennäisesti. Menojen sopeuttaminen tuloihin on myöskin haastavaa, koska se lisäisi ongelmaa yksi.

5 tykkäystä

Asiaa voi myös yksinkertaistaa siten, että riippumatta siitä, miten varallisuus, vauraus tai hyvinvointi jakaantuu, niin sen määrä on lopulta työntekijöiden määrän ja työntekijöiden tuottavuuden (hyvin abstrakti käsite) - sekä tietenkin sijoitusten tuottama hyöty, mutta toisaalta sijoitustuotot tavallaan ovat työn luoman lisäarvon kanavointia, eli sinällään kaikki syntyy aina työntekijätasolla.

Eli ihan yksinkertaisella tarkastelulla nähdään, että Suomen työllisyysaste on surkea verrattuna muihin Pohjoismaihin. Joten tätä pitäisi saada ylöspäin, jos halutaan saada asioita paremmalle tolalle. Se on sitten huomattavasti monimutkaisempi ja mielipiteitä jakavampi kysymys, että miten tämä pitäisi tehdä, mutta näin yksinkertaistetusti työllisyys pitäisi saada ylös ja samalla tietty työn tuottavuutta.

Niin kauan, kuin työllisyys on surkea, niin suurin osa muista kysymyksistä tuntuu melko toissijaisilta. “Sosiaaliturva jää verrokkimaista jälkeen. Miksi? Koska ei riitä rahaa sosiaaliturvamenoihin. Miksi? Koska työllisyysaste on niin matala.”
“Vanhustenhoito on huonossa jamassa. Miksi? Koska ei ole riittävän montaa hoitajaa per vanhus. Miksi? Koska työllisyysaste on niin matala”
“Lähes viidennes nuorista syrjäytyy. Miksi? No monesta syystä, mutta yksi iso tekijä on, että heille ei ole töitä. Miksi? Koska työllisyysaste on niin matala”
jne.

Ja työllisyysaste ei ole mikään maaginen ja saavuttamattomissa oleva juttu, koska joka ikinen muu Pohjoismaa siihen pystyy.

4 tykkäystä

Pari mielenkiintoista hahmoa tätä ostanut. Foorumilta en juurikaan löydä tietoa ja ruotsi ei taitu, joten Avanza ei auta. Toki firman sivut silmäilin mutta onko asiaan enemmän paneutuneita? Onko jotain yleisketjua missä tästä voisi vaihtaa ajatuksia enemmän tai olisiko jollakulla kiinnostusta jopa ketjun avaamiseen?

5 tykkäystä

Niin pieni vaihto että Pahvimuki ostaa yksinään päivävaihdon. Avanzaa joskus lukenut google kääntäjällä ja suht hyvin tuo skulaa. Ei sillä että mielellään kuulisin itsekkin mikä firma kyseessä.

3 tykkäystä

Pyydän kaveria avaamaan kuka tämän mulle anto ilmi :+1:

5 tykkäystä

En jaksa mennä näihin politiikan syövereihin sen enempää, koska kuten moni on edellä todennut ne ovat yleensä mielipiteitä ja mielestäni mielipiteistä ei kannata väitellä. Käytännössä poliittinen suuntaus useimmiten periytyy ja se jo kertoo mielestäni kuinka vähän siihen käytetään omia aivoja. Vähän sama asia kuin kummasta päästä avaat banaanin, miten päin on WC-paperi, ajatko parran koneella, vai höylällä jne… Sinällään vain huvittaa, että vasempaan kääntyvä ajattelu on tuomitsemassa Nallen mutta kannattaisiko tutkia esim. oman ideologian timantteja, kuten esimerkiksi Kojamoa…? Kuinka paljon ko. yhtiö on kupannut verorahoja ja kuinka paljon se kuppaa edelleen verorahoja…? Taitaa olla Nalle Kojamoon verrattuna pisara valtameressä…

Yrityksiä on Suomesta mielestäni suorastaan ajettu pois. Olen ollut muutamassa aikoinaan töissä, jotka ovat siirtyneet Suomesta pois ja mielestäni syyt ovat aivan ymmärrettäviä. Olen jo nuorena käytännön töissä melkeinpä vihannut tätä äärivasemmistolaista ajattelutapaa siitä miten työnantaja riistää, aina. Pienissä firmoissa se on jo huvittavaa, koska käytännössä kuka tahansa voi tehdä saman ja laittaa esim. talonsa pantiksi ja alkaa yrittämään mutta mieluummin itketään vain riistämistä ja itse ei haluta ottaa riskiä. Olen edelleen tekemisissä aika paljon PKS-yritysten omistajien kanssa ja useimmiten omistajat tekevät varmasti etenkin alussa kaksin- tai kolminkertaisen työmäärän saadakseen yrityksensä tuottamaan. He palkkaavat työntekijöitä kykyjensä ja tarpeen mukaan mutta osa työntekijöistä itkee sitä kuinka heidän selkänahastaan on revitty tuotto, kun omistajalle sitten joku päivä ilmestyy mersu pihaan… Suoraan sanottuna tämä ajattelutapa on oksettanut minua aina, vaikka köyhä olen ollut ja varmaan olen sitä vieläkin.

Nykyään tämä ääripäät ovat vallallaan ja kohta ei tavallinen tallaaja voi enää jättää mitään lapsilleen perinnöksi, kun valtio vie kohta kaiken… Ei Suomi muuten tule välttämään konkurssia, kuin veroja kiristämällä ja ketä enää sitten kiinnostaa enää mitään tehdä. Sama auto pitää olla työttömällä ja pankkiirilla, heillä pitää myös olla mahdollisuus asua samassa kaupunginosassa, heillä pitää olla myös saman verran käytettävissä rahaa kuukaudessa jne., jne… Miksi kukaan enää tällaisessa yhteiskunnassa mitään tekisi ja kun tähän Suomea yritetään ajaa, niin onhan se selvä mitä tulee käymään, jos tähän ei pian tule järki käteen.

Muutin Tallinnaan noin vuosi sitten mutta muutin takaisin Suomeen ja perustin yrityksen, mikä on jo nyt palkannut aika monta uutta työntekijää minun lisäkseni. Tämän halusin tehdä, koska ensisijaisesti haluan asua Suomessa mutta jos tästä vielä tullaan yrittäjien oloja vielä entisestään huonontamaan, niin samalla viikolla kun tämä päätös tulee muutan takaisin Tallinnaan ja sinne seuraa myös yritys perässä.

Epäilen, että aika harva edes ymmärtää kuinka paljon yrittäjä ja yritys joutuu maksamaan veroja. Riski on kuitenkin yrittäjällä mutta tuloksesta ja siitä ennen kuin rahat siirtyvät yrittäjän pankkitilille höylätään aika helkutisti veroja… JOTEN toivon, että vasemmistossa joskus ymmärrettäisiin tämä kun seuraavan kerran taas ollaan tulossa toisten lompakolle…

Ensimmäinen kirjoitus ja pahoittelut kärkkäästä tekstistä mutta toivon mukaan edes joku heräisi ymmärtämään asioita oman napansa ulkopuolelta ja miettisi oikeasti mitä huutelee, sekä vähän olisiko itse valmis maksamaan omasta palkasta yhtä paljon veroja ja ottaisi vielä esim. lainaa sitä vastaan, että SAA tehdä töitä hikihatussa…

36 tykkäystä

Yle vero aiheuttanut sen, että tulee vain pelkkiä uusintoja kun määrätty summa valuu verorahoista automaattisesti sisään, tomittajien vakiomäärä on ohjelmissa nykyään kolme, joskus ennen pärjäsivät hetken yksin, kun ei ole kilpailua ja silti eivät saanet kaikkia rahoja tuhlattua, osaamattomuutta sekin. Joskus tutkittua, julkisen sektorin piirissä on Suomessa 24% ihmisistä, Saksassa muistaakseni 11%, siinä on liian suuri ero. Valtio ei tee mitään kustannusrakenteelleen koska joutuisi katsomaan peiliin, eikä se ole kivaa. Vähän yleistystä, mutta enimmäkseen totta.

3 tykkäystä

Hieno kirjoitus, paljon yhtäläisyyksiä omiin pohdintoihin. Sellaisen voisin vielä heittää jatkoksi, että riskinottohalun puute ilmenee monen kohdalla myös siinä, että kun on koulu käyty ja saatu työ, niin siihen asetutaan eläkettä (=hautaa) odottamaan ilman sen kummempaa halua edetä uralla tai vaihtaa alaa.

Toimisivatkohan työmarkkinat paremmin, jos esimerkiksi viiden tai vaikkapa kymmenen vuoden välein aina haettaisiin jotain uutta? Tai että vaikkapa 25-vuotiaaksi olisi ihan jees olla suorittavan portaan töissä, mutta sitten pitäisi löytää motivaatio siirtyä muuntyyppisiin tehtäviin (ja hyödyntää saatua arvokasta käytännön kokemusta!). Avaisiko tämä nuorille parempia mahdollisuuksia työllistyä? Opiskelumahdollisuuksia, vieläpä niin muotoiltuna, että onnistuu kokopäivätyön ohessa, on maa valtoimenaan, kun vain hetken aikaa etsii.

Mutta helpompihan se on sohvalla istua. Tai, kauniimmin sanottuna, ehkäpä yksi riskinottohalua vähentävä tekijä on (perhe)asumisen hinta. Jos siinä 25 v iässä on satojentuhansien lainat päällä, niin se kummasti hillitsee muutoshaluja.

2 tykkäystä

kuva

Valtion henkilöstömäärä ei ole vai muuttunut ollenkaan?

edit. lisätään lähde: https://vm.fi/documents/10623/22687299/Valtion_henkilöstö_infograafi_2019.pdf/7a5a2c2f-c9ae-e6e3-27a8-4cda40645dbc/Valtion_henkilöstö_infograafi_2019.pdf

7 tykkäystä

Ihan hyvä välillä kaivaa faktoja esiin (muista laittaa lähde myös :pray:) niin saa rikottua näitä myös oikeistolla syvällä istuvia ajatuksia mm. valtion jatkuvasti kasvavasta henkilömäärästä. Poterot ne on kummallakin puolella :wink: @vv_12

1 tykkäys

Mikään ei pilaa paremmin poliittista debattia kuin datalähteet. :smiley:

31 tykkäystä

Tuossa mietin voiko olla noin suuri pudotus, mutta osittain ainakin syynä yliopistojen henkilömäärien poistot tilastoista, onko mahdollisesti muitakin pienempiä kokonaisuuksia siirretty muualle?:

Menot nousseet maltillisesti, vain 0,1 mrd euroa

image

Lähde: Valtion henkilöstö infografiikkana - Valtiovarainministeriö

Edit: Hauskasti aina saadaan tosiaan tilastot näyttämään miltä halutaan, 2018 → 2019 kasvua, ja jäänyt pois maininta ainakin tuosta yhdestä isosta henkilömäärän siirrosta.

5 tykkäystä

Pssst täällä on poliiikkaketju jos menee vakavaksi… ;D

2 tykkäystä

Henkilöstömäärästä liikkuu aina kaikenlaisia huhuja. Mitä itse olen katsonut, niin aika paljon on rekrykieltoa ja ei täytetä eläkkeelle jäävien paikkoja, että sinällään henkilöstömäärän junnaaminen osuu yksiin hyvin rajallisten havaintojeni kanssa.

Työntekijämäärä on kyllä siinä mielessä juuri tällainen tarkoitushakuinen tunnevetoinen tyhjä argumentti, että se ei yksinään kerro lopulta mitään. Henkilöstökulut voisivat kertoa jo jotain, mutta nuppimäärää voi manipuloida suuntaan tai toiseen vaikka ulkoistuksilla. Mutta nuppimäärää päivittelemällä saadaan luotua tarina siitä, että: “Siellä niiden elättien määrä kasvaa!”

Käsittääkseni valtiontalouden ongelmana on ollut enemmänkin se, että tulonsiirrot kasvavat (koska työllisyysaste on niin pieni :wink: ). Sitten tulee enempi mutulla, mutta ymmärtääkseni hallinnon osuus on myös kasvanut. Muistelisin tätä joskus katselleen ihan budjettitasollakin, mutta toki siellä on voinut raportointistandarditkin muuttua. Hallinnon paisuminen on myös niin tunnepohjainen argumentti, että en hirveästi yllättyisi, jos se paljastuisi ainakin osin tällaiseksi rakennetuksi argumentiksi, joka ei lopulta kerro todellisuudesta kovinkaan paljoa.

Edit. Niin ja samaan roskakoriin voi heittää termin “rakenteelliset uudistukset”, joka on ehkä syöpäisin argumentti, mihin olen ns. “omaa kuplaani” edustavien toimesta törmännyt. Ärsyttää lähes yhtä paljon kuin eriarvoistuminen ja talkoisiin osallistuminen. Asioita, jotka voivat tarkoittaa ihan mitä tahansa ja jotka koitetaan jättää tarkoituksellisesti määrittelemättä, jotta vetoaisi paremmin tunteisiin ilman faktojen pilaavaa vaikutusta.

4 tykkäystä

Haa! Tilastot, ne kun osaava saa näyttämään aina sellaiselta kuin haluaa. Kuten vuosittain toistuvat operaattoreiden paras kuuluvuus tutkimukset, joissa eroa muutama prosentti, mutta kun tarpeeksi isolla zoomilla esittää palkkeja niin kyllähän niissä ero näkyy :smiley:

Onkohan tuo osuus kasvanut 2019 jälkeen?

2 tykkäystä

Valtsikalaisena minulla on monet tutut päätyneet julkiselle puolelle töihin ja hieman sama käsitys myös itselläni, että työmäärää piisaa, mutta samalla toteutetaan budjettikuria ja leikkaamista jatkuvasti. Etenkin nuorelle työmäärä voi olla läkähdyttävä, samalla kun vanhemmat virkahenkilöt syövät pullaa (nooh missäpä tätä ei olisi :smiley: ).

Yksityisen sektorin osuus työllistyneistä on kasvanut hissukseen jo 30 vuotta:

Täältä löytyy ihania exceleitä https://www.tutkihallintoa.fi/valtio/henkilostotiedot/valtion-henkilosto-tilastoina/

9 tykkäystä

Valtion henkilöstömäärä tulee vähenemään jatkossakin. On pakkokin vähentyä Suomen nykyisellä ikärakenteella. Ratkaisun avaimia ovat erilaiset digitalisoinnit, joista Goforet ja kumppanit hyötyvät. Varmaan joka virastossa on käynnissä kaikenlaisia digitalisointihankkeita. AI-hanke Aurora lienee kaikista suurin hake tällä hetkellä.

1 tykkäys