Aamusaunaan
Nice! Tolla näkymällä, kiukaalla ja aamun kurssinousulla kelpaa saunoa.
Ps. Perjantaina otettu lyhyt Harvia -treidi lähestyy uhkaavasti tavoitehintaansa. Pitkän salkun positioon ei toki kosketa.
Löytyykö jostain dataa kotimaan pörssin osake spliteistä miltä tasoilta niitä on keskimäärin tehty? Kurssinousujen jälkeen pohdin että listoilta saattaisi löytyä useampikin firma, joka saattaisi hyötyä sellaisen tekemisestä. QT, Harvia, Revenio, Admicom?
Yrityksen arvoonhan sillä ei pitäisi teoriassa olla mitään merkitystä, mutta lisääntynyt likviditeetti on käsittääkseni yleensä ollut positiivinen asia.
Harmi kun autojen murrokselle tai teknologiselle kehitykselle ei ole omaa ketjua (huom. vihje köh köh jos joku jaksaisi kunnollisen avauksen tehdä). Näköjään vaivihkaa akunvaihtobisneksiä kehittyy ympäri maailmaa ja esim. Pekingissä sähkötaksit käytännössä kaikki latautuu akkuja vaihtamalla. Olisiko tämä sitten kuitenkin tulevaisuutta? (kotilatauksen ohella)
Tähän sinänsä liittyen Revenio oli splittaamassa vuosi sitten, kun hinta oli alle 30€, mutta perui kun korona iski tuulettimeen (1/1 split). Kesko ajoi splitin läpi viime keväänä muistaakseni hieman alle 60€ hinnassa (1/3 split).
Voi herranjumala siellä on taas joillain sormi herkällä. Kai tuostakin joku voi saada jotain tyydytystä
Pahoittelut, mutta tuommoiset huumoriviestit kuuluvat mielestäni tänne tai kurssien (tai vaihtomäärien) ihmettely huoneeseen.
Itselleni tekee pahaa liputtaa esim. tälläisiä huumoriviestejä, enkä saa juuri mitään tyydytystä niiden liputtelusta. Esim Haarumista voisi liputella paljuveden ph-arvo keskustelut, mutta koska viikonloppu meni jo, niin jätin sen jonkun toisen vastuulle.
Kyllä välillä voi mielestäni pohdiskella miten voi olla mahdollista, ettei jonkun sadan miljoonan markkina-arvon firmalla ole juuri vaihtoa. Ihan vakavissani esitin kysymyksen
Itse asiassa näitä kannattaa seurata vähän enemmänkin. Suosittelen jopa. Ei ole kovin kauaa, kun esimerkiksi Kamuxin päivävaihto pyöri tonneissa. Autokatoksen kivetkin herättivät enemmän kiinnostusta, mutta loppu onkin historiaa
Melko varmasti tulee ero jossain vaiheessa
Älytön tilanne. Ymmärrän eriarvoisen tilanteen, mutta en sitä miksei osakkaat voi myöntyä / antaa lupaa nykyinfran hyödyntämiseen, vaan ainoana ratkaisuna nähdään infraprojekti, johon taas kaikkien täytyy osallistua. Miksei nykypaikkojen käyttöön liittyvää etuoikeutta voisi myöntää esim. määräajaksi niin kauan, kunnes sähköpaikkojen kysyntä ylittää tarjonnan?
Edit: meni off-topic Zaptec-ketjussa, joten siirsin kaffehuoneen puolelle
Kyllä noita latauspaikkoja ruvetaan väkipakolla vaatimaan.
Kysyin latauspisteistä suunnilleen tuosta asiasta Kiinteistöliiton webinaarissa muistaakseni viime vuoden keväällä. Lakimies, joka vaikutti asiantuntevalta naisihmiseltä, vastasi, että epäreiluus on aikariippuvaista. Silloin, kun ollaan vaikka ekaa kertaa tekemässä latauspisteitä, niin mukaan lähteviä osakkaita pitää kohdella tasapuolisesti. Seuraavalla kierrroksella asiat ratkaistaan senhetkisen tilanteen mukaan. Tämä oli se mitä minulle jäi mieleen vastauksesta; kannattaa tarkastaa luotettavasta lähteestä.
En ymmärrä miksi näistä halutaan tehdä niin vaikeita. Tulee mieleen kaksi asiaa: osaamattomat hallitusjäsenet ja tietämättömät saamatomat osakkaat.
- Onko autopaikat (joille latauslaitteita asennetaan) yhtiön vain osakkaan hallinnassa?
- Toteutetaanko hanke yhtiön hankkeena, osakasvähemmistön hankkeena vai osakkeenomistajan
muutostyönä? - päätöksenteossa tulee huomioida osakkeenomistajien yhdenvertaisuus (AOYL 1:10)
Nämä on ne päästepit, jonka mukaan sitten tehdään luonnokset ja ehdotelmat ja kartoitetaan miten hanketta aletaan viemään eteen päin. Samalla, tai myöhemmin kartoitus teknisestä näkökulmasta, se on helppo ja sen saa halvalla. Itse tein omalle taloyhtiölleni karkean teknisen kartoituksen ja ei se paljoa aikaa ottanut.
Elämäni paras päätös, koskaan, on ollut ryhtyä omakotitaloasujaksi.
Nuo asuntoyhtiöiden päätöksentekokuviot vaikuttavat hyvin selkeiltä ja yksinkertaisilta, mutta kun muut kokousedustajat alkavat olla 80v ja ymmärrys rajoittuu kukkapenkkeihin, hiljaisuuteen ja siisteyteen (jotka toki ovat nekin tärkeitä) niin mainitsemiasi steppejä ei koskaan päästä käytännössä tekemään. Kun tähän lisätään, että mikään ei tietenkään saa maksaa mitään (kun kaikki on niin kallista jo muutenkin) niin aika lailla yksin siinä jää kun alkaa latauspistokkeista kyselemään.
Naapurit voivat vaikeuttaa asioita myös silkkaa kusipäisyyttään, vaikka olisivat nuorempiakin ja ymmärrystä jopa löytyisi. Itselleni kävi lyhyehkön taloyhtiöasumisjaksoni aikana näin, ja silloin päätin että elämässäni on paljon muutakin koettavaa kuin idioottien kanssa vänkääminen.
Ainakin omalla kohdallani tuollainen akkujen jälkimarkkinan puute epäilyttää, koska epäilen, että en ikinä tule ostamaan uutta sähköautoa vaan ajelen käytetyillä kuten fossiiliromuillakin. Lyhyiden takuiden jälkeen olisi kiva, että jonkinlainen “kohtuuhintainen” ratkaisu olisi olemassa.
Itse ajattelin heti, että tällainen battery-swap olisi ihan parasta koska kalliiden akkujen ongelmat ulkoistettaisiin kätevästi samalla ja aina toimiva akku autossa. Tietenkin riippuu hinnasta, mutta juuri saamieni tietojen mukaan tuttavan Volvoon maksaa akku Volvolta hankittuna 13 000 €! En ole tarkistanut tätä tietoa, mutta ei kuulosta käytetyn auton markkinalle.
Tämähän toimisi samaan tapaan kuin tulee kaasupullotkin grilleihin vaihdettua ja Wwoikoskelta ehjä pullo keväällä grilliin kiinni…
Tuota akun vaihtoa lennosta oli ainakin Inexillä keräilytrukeissa kun yhden kesän olin siellä keräilemässä. Tietty joka autossa omanlaisensa /kokoiset akut, joten hankaloittaa tuota akun vaihtopisteen suunnittelua.
Näistä oli juttua niin katsotaan mikä on konsensus “tykkäys-emojeista”:
- Emojit jatkoon
- Kaikki paitsi tykkäys pois
0 voters