Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Tuli vastaan viikonloppuna:
https://tau.jobteaser.com/fi/job-offers/6835438-nordnet-bank-ab-suomen-sivuliike-tyoharjoittelu-markkinointitiimissa

Työharjoittelujakso on palkaton, mutta Nordnet tarjoaa lounasedun (214 €).

Pohjoismaiden ulkopuolisista kaupoista nyhdetään 15€ (jonka iso osa tämänkin foorumin käyttäjistä taitaa maksaa ihan tyytyväisenä), mutta harjoittelijalle ei voida maksaa palkkaa.

image

45 tykkäystä

Nordnet suruttaa hyväksikäyttää sitä faktaa että tuon alan opiskelijat ovat tuossa vaiheessa kiinnostuneet tasan ja vain verkostoitumisesta ja kontaktien luomisesta tulevaa uraa ajatellen…

Edit: Ja siis eihän tämä ole väärin - kysynnän ja tarjonnan laki - kun kerran lain mukaa näin voi toimia ja varmasti löytyy ottajia tuolle pestille.

4 tykkäystä

Minkähän takia Nordnet perii yhtäkkiä minulta 3€ välityspalkkiota normaalin sijaan? Tähän tasoon vaaditaan kai 50 kauppaa/kk. Onko yksi kpl osakkeita yksi kauppa? En ole ostanut kuin kolmesti.

On kyllä surullista näillä statusaloilla tuo ilmaisen työvoiman käyttö. Teekkareiden ei tuommoiseen tarvitse alistua. Kysyntä ja tarjonta taitaa tässäkin näkyä :smiley:

5 tykkäystä

Uudet asiakkaat saavat tuon jonkin aikaa. Oliko kuukausi vai kolme kuukautta, en muista. Hyvä apu salkun aloituksessa kun alun täyttäminen ei ole normiriistokuluilla.

2 tykkäystä

Noloahan toi on. Maksaisivat edes pienen palkkion, jos palkkaa eivät aio maksaa. Eräässä toisessa pankissa olin itse aikoinaan harkassa ja sieltä ei palkkaa tippunut, mutta reilun tonnin palkkio kuukaudessa.

2 tykkäystä

Ei se hyväksikäyttöä ole jos pestille on ottajia ja varmasti on pieneksi jonoksi asti.

Opiskelijat miettivät minusta usein liian lyhytjänteisesti kesä tai osa-aika töitään. Yksi ilmainen tai matalasti palkattu hyvä kokemus avaa valtavasti uusia ovia jota kautta maksaa itsensä myöhemmin takaisin.

Kyllä opiskelijat sitä rahaa tarvitsee ihan siinä missä muutkin. Opintolaina+asumistuki+opintotuki on yhteensä sellaiset 1100-1200€/kk ja siitä ainakin pk-seudulla menee asumiseen jo vähintään se 700-800€/kk.

Monelle opiskelijalle on käytännössä mahdotonta olla ilmaistöissä, vaikka se joskus tulevaisuudessa avaisikin jonkun oven.

23 tykkäystä

Kesäisin ainoa tuki joka tippuu on yleinenasumistuki, joka on max muistaakseni 350e paikkeilla. Itse ainakin tarvitsen välttämättä palkkaa, mikäli haluan vuokran ja ruuan itselleni maksaa. Opintorahaa voi nostaa pelkästään kun opiskelee (kesäopintoja voi tietenkin tehdä, mutta koska tukikuukausia on vain x määrä niin ne lähtevät sitten loppupään opintoajasta pois).

Käytännössä jos ei ole valmis maksamaan harjoittelijoille palkkaa voi saada vain opiskelijoita keillä on asiat erittäin mallillaan joko vanhempien tai omien rahojen turvin. Tämä oli se tapa millä ennen pidettiin ns huonompi väki poissa jaloista mutta nykyään monissa paikoissa tajutaan että näin voi jäädä se oikeasti lahjakkain väki pois.

6 tykkäystä

Ah, aivan enpä ottanut edes tuota kesää huomioon. Eli jos kesällä tekee töitä palkatta, niin tähän päälle pitäisi vielä tehdä tietty määrä opintoja, jotta saisi opintotukea. Ja sitten nämä tukikuukaudet ovat pois opintojen loppuvaiheista.

Sitä suuremalla syyllä kyllä se palkka vain on nykypäivänä oltava. Mielestäni antaa yrityksestä todella huonon kuvan, jos ei minkäänlaista palkkiota tuollaisesta maksa.

14 tykkäystä

Toki jokainen vastaa itse omasta työurastaan ja arvioi ilmaisen työn hyödyn tulevaisuudessa. Se vain kuulostaa jotenkin niin hassulta, että joku on valmis tekemään palkatonta työtä, kun tulee itse siitä teekkarikuplasta, jossa mennään paperitehtaalle 4 kuukaudeksi tienaamaan 20k€. Sen voi sitten itse kukanenkin käyttää elämiseen tai sijoittamiseen haluamallaan tavalla.

:grin: Maksettaisiinpa teekkareille nykyäänkin tuollaista liksaa. Itse toisen vuoden opiskelija ja toivon että pääsisi edes lähelle 2000e/kk (luultavasti en pääse)

Optio treidauksella ton tekee vartissa. Ainakin jos euforiaa on uskominen.

17 tykkäystä

Jotain peruskoulun työhöntutustumisia ymmärrän ruokapalkalla, mutta kyllä korkeakouluharjoittelija joka tekee ihan oikeita töitä, mistä myös firmassa osalle maksetaan, kuuluu saada korvaus työstään.

12 tykkäystä

Nostit myös yhden nyky opiskelijoiden rahareijän - pakko asua yksiössä ja mielellään hyvällä paikalla.
Itselläni on ollut viimeksi opiskelija status 2014, joten kokemusasiantuntijuuteni ei kovin kaukaa tule.
Ihmettelin aina miksi kaikkien piti asua 900€/kk yksiössä kalliossa, kun itse kärvistelin 220-450e/kk solu ja kimppa kämpissä lähiöissä.

Opiskelijabudjetille tuo ero on valtavata, joka samalla ajaa siihen että töitä otetaan vastaan “palkka > kokemus” -periaatteella.

Vuokra on todella helppo tapa säästää, jopa Helsingissä missä itsekin olen opiskellut, mutta sitä mahdollisuutta harva käyttää.

13 tykkäystä

Haluaako opiskeluajan sitten olevan kärvistelyä? Nämä ovat ihan arvovalintoja ja niin on myös se, haluaako/tarvitseeko työstä palkkaa. Itse en pystyisi saati haluaisi jossain solumurjussa vuosikausia asua.

Se ei silti poista tosiasiaa, että nykypäivänä työstä pitäisi maksaa palkkaa. Oli harjoittelija tai ei.

9 tykkäystä

Opiskelijoiden solut maksavat noin 300-350€.
Opintoraha on noin 250€.
Yleinen asumistuki on 80% hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Tässä tapauksessa asumistukea saisi noin 250€.

Eli tukia saa 500€ kuussa, joista asumiskulujen (+ sähkö jne.) jälkeen käteen jää 100-150€. Ei tuolla nyt kovin herroiksi eletä, kun tuosta vähennetään koululounas, bussiliput, puhelinliittymä, Unisport jne. Lainaa toki saa tuohon päälle sen 600€/kk, mutta se on lainaa. Ei ihmisen selviytymistä voi laskea lainan varaan.

Työstä kuuluu maksaa palkkaa ja minusta on täysin naurettavaa, että tälläiselle toiminnalle annetaan hiljainen hyväksyntä. Työskentelin lähes koko opiskeluajan kerran viikossa, minkä lisäksi tein kaikki kesät töitä. En missään nimessä olisi tehnyt tuntiakaan töitä ilman palkkaa.

23 tykkäystä

Tässä taitaa oululaiset teekkarit olla erityisen onnekkaassa asemassa, ellei sitten ole tilanne kovin muuttunut muutaman vuoden takaisesta. Suurimmalle osalle löytyi kyllä joltain isolta tehtaalta töitä ja huhtikuun lopussa soiteltiin vielä killalle, että vieläkö löytyy vapaita tekijöitä. Onnekkaimmat pääsi paperitehtaan poskettoman koville palkoille ja muut saivat tyytyä terästehtaiden palkkaukseen. Kyllä sielläkin runsailla sunnuntailisillä ja tuplavuoroilla pääsi todella mehukkaille ansioille. Siitä hommasta on vaan status kaukana :smiley:

Tehdaskesien jälkeen mennään sitten “oikeisiin töihin” ja sieltä jostain 2000e/kk paikkeilta sitä lähdetään rakentamaan.

Nämä ovat valintoja. Mitä veikkaat kumpi saa 2022 kesälle paremman kesätyön:

Opiskelija a) asuu niukasti solussa, menee kesäksi töihin Nordnetille vaikka säästöt hupenee.

Opiskelija b) asuu yksiössä ja on kesän kaupan kassalla, koska muuten vuokraan ei ole varaa

1 tykkäys