Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Ongelmana on vain se, että inflaation pitäisi syntyä vahvan talouden siivittämänä. Toisin kuin nyt, kun talous on kanveesissa ja inflaatio ja inflaatio-odotukset on synnytetty lisärahalla.

Toisaalta ei tässä vielä suurempaa hätää ole, kun 3700 tukitaso on pysynyt pystyssä. Mutta kyllä merkkejä hurmiomaisen vety- ja kasvukuplan puhkeamisesta on nähtävissä. Sen näkee ihan tätäkin foorumia lukemalla. Tammikuussa ostoketju oli täynnä ilmoituksia, mitä ihmeellisempiin virityksiin lähtemisestä.

8 tykkäystä

Yritän lohduttaa teitä nyt parhaani mukaan vaikka markkinoilla on nyt hurjaa pulkkamäkeä luvassa, niin synkkyyteen ei kannata vaipua vaan nyt kannattaa ottaa kaukoputki käteen ja katsoa kauas tulevaisuuteen sillä siellä tänäänkin ostetut osakkeet ovat suurella todennäköisyydellä kalliimpia. 10v kuluttua käppyröitä katsellessa voi huomata tämänkin dipin pienenä kuoppaan jonka juuri ja juuri erottaa siitä 45 asteen kulmassa olevasta nuolesta. Näin ne markkinat ovat toimineen viimiset 100v ja vanha viisaus on että silloin kun veri virtaa tehdään ne parhaat ostokset.

34 tykkäystä

Päivän tuumailut

2 tykkäystä

Kiitos tästä realismista ja muistutuksesta! Vaikka kuinka on lähtenyt tähän vetyyn mukaan ajatuksella pitkästä pidosta, saa tällaiset ajat murehtimaan aivan liikaa. Ja vaikka olen vielä reilusti plussalla…:sweat_smile:
Eli, lohdutus otettu vastaan ja helpotti!

5 tykkäystä

Siis nämä päivät on taas ihan parhaita :partying_face: :partying_face:. Tammikuun lopulla kirjoitin tuonne salkkujen tuotto osioon että Helmikuusta tulee huono koska on noustu niin paljon… no siihen varauduin järjestämällä rahaa laskua varten. Myyntejä pörssistä en ole tehnyt käytännössä kuin kaksi isompaa ne löytyy tuolta ostin/myin osiosta. Eli käytännössä olen vain lisännyt koko ajan osakkeita tähän jäätävän hyvään laskuun :grin:. Jossain kohtaa tämä kääntyy ja sitten taas mennään :slightly_smiling_face:.

Omalta osalta hajautus on toiminut kohtuu hyvin. Esim korona dipistä ostetut ja matkalla lisätyt Hapag Lloyd,Daimler Ord ym ym :wink:ovat pärjänneet hyvin ja omalta osaltaan tukeneet salkkua. Eli ei tässä mitään kummallista ole tapahtunut… nuo eniten tippuneetkin ovat vielä törkeällä voitolla salkussa :slightly_smiling_face: koska onhan tässä noustukkin satoja % matkan varrella :slightly_smiling_face:. .

29 tykkäystä

Nyt kun euroopan lääkevirasto selvittää Sputnik V -rokotteen kelpoistamista EU-alueelle ja Putin on tarjonnut rokotteen valmistusteknologiaa Tarja Halosen kautta Suomelle, kysyn sinulta anonyymisti hyvä foorumilainen:

Otatko Sputnikkia jos piikkiä tarjotaan?

  • Kyllä, ilman muuta
  • Ei, en todellakaan

0 voters

4 tykkäystä

Kai mutun lisäksi nyt jotain muutakin oli? :smile:

2 tykkäystä

Jotenkin tuntuu, että täs tilanteessa on olu ennenkin, nyt vaan mietityttää, että ottaako vielä lisää käteistä vai odpttelweko tämän kasan kanssa, vai ostaako jo jotain. Yleensä siinä vaiheessa kun ahdistus alkaa vaihtumaan ahneuteen, romahdus Kim meinaa loppua ennen aikojaan (sp500-1,8%).

Vöhön jo helpottaa, kyllä se kassa vaan antaa vähän parempaa mielenrauhaa…

3 tykkäystä

Tottakai, jos EMA sen hyväksyy. Samat tutkimukset se käy läpi kuin ne muutkin rokotteet.

9 tykkäystä

Kohta kelpaa mikä vaan piikki, jos sillä tää korona loppuis.

2 tykkäystä

Ei syytä synkkyyteen. Ostin aikaisemmin illalla Plug Poweria, nyt tuottanut 1,66% :joy:

4 tykkäystä

Harmittelin aamupäivällä, että haluaisin nostaa salkun saldoa tän hetkisestä 7% kohti 10-20%. No nyt kun katson salkun saldoa suhteessa salkun koko pääomaan nii tuli oikein hyvä ja levollinen mieli, kun päivässä ollaan noustu heittämällä yli 10%. :slight_smile:

8 tykkäystä

Amatööri tekninen analyysi iltakahvin ääressä.

Kun laitellaan näitä laskuja kontekstiin niin eipä tämä SP500 nyt tuolta huipuista ole tähän mennessä kuin pienen nykäyksen tullut alaspäin, lasken itse normaaliksi terveeksi korjausliikeeksi. Oon näköjään tollaset trendiviivat piirrelly 2018 ja 2020 huippujen kautta ja itse ehkä hieman alan keventelemään valittuja omistuksia jos noista sekä samalla MA20 tullaan läpi, jolloin mahdollisesti voisi tulla kyseeseen syvempikin kyykky. Nyt käytiin osumassa tuohon ns. ylempään trendiviivaan.

Hyvä olla jonkinnäkönen suunnitelma, jotta ei tule veivailtua omistuksiaan miten tahansa. Jos suunnitelma menee vituiksi, niin sittenhän menee(ja nehän menee) :smiley:

5 tykkäystä

No nyt on kovaa ETF:ää tarjolla.

"NEW YORK (Reuters) - A new ETF that tracks an index ranking the top 75 stocks each month that display the highest degree of “positive investor sentiment” as gauged by the monitoring of 15 million online posts will begin to trade on Thursday under the symbol BUZZ.F. "

6 tykkäystä

Mä niin toivoin jotain tällaista tänään, mutta EI! :frowning_face:

5 tykkäystä

Se taitaa olla nyt niin, että JBown brrr-kone on ollut päällä niin pitkään, ettei enää ketään nappaa. Joku raja se on monopolirahallakin😁

2 tykkäystä

Kyllä itse ainakin tykkään oikein yliampuvista laskupäivistä. Vielä parempi olisi jos jatkuisi pidempään. Sehän on otollista aikaa meille piensijoittajille!

Oon toki isoimmat Plug positiot myynyt, mutta otin hieman takaisin. Katsellaan sitten oikeita lisäyksiä jostain 30$ nurkalta. Arvostus on monilla uusiutuvilla puljuilla edelleen ihan taivaissa :slight_smile:

Edit: Ja tosiaan salkusta löytyy muutakin kun uusiutuvia ja Plugi on edelleen isoin positio, tosin tällä laskuvauhdilla ei enää kauaa :slight_smile:

12 tykkäystä

Tuntuu että porukka on unohtanut esim. viime kevään kun säikytään muutaman prosentin indeksikorjauksia… Eikai tämä lasku vielä ole veren virtaamista kaduilla? Pientä puhallusta alkuvuoden nousuista.
Toki jos on hypelapuissa kiinni niin pudotukset voi olla rajuja mutta eikös se kuulu hypelappuihin että liikkeet on nopeita molempiin suuntiin.
Jos salkun firmat on hyviä ja arvostukset ei huitele aivan sfääreissä niin eikai tässä vielä tarvi yöunia menettää, joskaan ei jokaista dippiä tarvi pakonomaisesti olla ostamassakaan.

1 tykkäys

Ihan hyvä päivä ollut ostaa muutamaa osaketta dipistä, jotka aiemmin missasin, Tiedostan että pari niistä sisältää korkeampaa riskiä kuin mitä salkkussani muutoin on, mutta lisäävät hajautusta ja ovatpahan mielenkiintoisia kokeiluita.

Kun tätä ketjua olen lukenut, niin ihan hyvä sanity check omalle salkulle on katsoa, että mikä on ollut salkun sisällön kehitys viimeisen 3 kk aikana ja onko funda-puolelta perusteita tuollaiselle kehitykselle, vai onko kyseessä vain kupla. Jos kehitys on ollut esimerkiksi +127% kvartaalissa, niin kannattaa miettiä vielä toinenkin kerta, että onko arvostustaso perusteltu ihan riippumatta siitä, että kuukausi sitten hinta oli vielä paljon korkeampi.

4 tykkäystä

Jopas on viikko opettanut, ettei hype-osakkeisiin pitäisi edelleenkään lähteä mukaan. Ainakaan minun tietotaidoillani.


Kurssit matelevat, niin siis meemutkin.

16 tykkäystä