Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Voihan sitä korjata mihin suuntaan vaan? :slight_smile:

3 tykkäystä

@Ensihoitsu ei päästy sopuun lainan ehdoista ja määrästä. Pankin mielestä mulla on liikaa velkaa ja mun mielestä liian vähän :grimacing: Lisäksi he olisivat halunneet laittaa salkun lainarahan pantiksi, kun taas minä en suostu käyttämään sellaista velkarahaa, jossa voi tulla margin call. Löytyy jo ennestään useita eri lainoja mm. sijoituslaina.

5 tykkäystä

@Pohjolan_Eka Oolrait! Lycka till, toivotaan että nousu jatkuu!

Millaisella velkavivulla olet kaikkiaan liikenteessä?

1 tykkäys

Ei mulla ole kuin muutama viisinumeroinen laina. Vielä olisi henkilökohtaisessa taloudessa pelivaraa ottaa lisää velkaa, mutta ihan tappiin ei kehtaa nykymarkkinoilla velkaisuutta vetää :grimacing: Velkavipusalkun YTD tällä hetkellä +50% ja voin aika helposti stop lossata sen 0%, jos haluan. En suosittele kenellekkään sijoituslainan ottamista, koska se on hiton vaarallista ja “nuorempana” olisin kosahtanut monta kertaa jos olisin ollut lainalla liikenteessä.

5 tykkäystä

Juuri näin. Kovat riskithän siinä isossa velkavivussa on, mutta toki se mahdollistaa huomattavasti nopeamman vaurastumisen.

Olen itse nostanut kaikki opintolainat mitä irti saanut, ja ne sijoittanut, mutta tämä onkin varsin riskitön tapa lainalla sijoittaa, kun korko on käytännössä 0% ja lyhennys jotain 50€/kk 15ke lainalle. Ja valtio maksoi lainasta vielä ~5000€ poiskin hyvityksenä ajoissa valmistumisesta :v:t2:

20 tykkäystä

En olisi onneksi halunnutkaan ostaa enää helsingistä mitään. Niin ihana ja toimiva tuo mobiilivarmenne.

3 tykkäystä

Ilmeisesti oikeat ainekset salkussa. Pahimmillaan n. 10% miinuksella ATH viimeisen 2-3 viikon aikana, nyt enää n. 6-7%. Knockknock :wink::ok_hand::grin:

Tässä nordean palvelimista vastaava henkilö: signal-2021-03-08-045739

36 tykkäystä

Myin tänään Nordnetissä omistuksiani, osaako joku kertoa miten paljon joudun maksamaan ‘‘sakkoa’’ jos ostan huomenna jo jotain kyseisillä rahoilla? Eli jos en anna T+2 toteutua
Kiitos potentiaaliselle vastaajalle!

On kyllä niiiiin alaarvoista toimintaa kuin vain olla voi… Laittakaa nyt muutkin palautetta tuonne paska taloon… omalta osalta olen kyllä kertonut mitä ajattelen Nordean pelleilyst. Ihan vitsi koko talo :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth:

6 tykkäystä

Miksi siitä pitäisi sakkoja maksaa? Korkoa menee jos siirrät rahat pois salkusta etukäteen. Kyllähän kauppaa saa käydä salkun sisällä ihan huoletta.

1 tykkäys

Pidätkö sitten esim nordnetin kultatasoa liian suurena riskinä? Toki itsellekin tämä viimeinen notkahdus opetti sen, että liian suuri vipu tuo stressiä ja liian suuri stressi tuo hätäisiä päätöksiä ja se taas syö koko vivun hyödyn.

2 tykkäystä

Myyt osakkeen Helsingin pörssissä maanantaina 6.10. Kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin, eli keskiviikkona, jolloin myös myynnistä saamasi varat maksetaan tosiasiallisesti salkkuusi, vaikka ne näkyvät salkussasi heti myynnin tapahduttua. Voit käyttää myynnistä saamasi rahat uusiin osakeostoihin jo ennen kaupan selvityspäivää ilman korkoseuraamuksia. Jos aiot nostaa myynnistä saamasi rahat salkustasi tai käyttää ne pörssinoteeraamattomien rahastojen ostoon, sinun on syytä odottaa selvityspäivään asti välttyäksesi korkojen maksamiselta.

2 tykkäystä

Kaikilla pankeilla sama juttu (myös OP:lla) eli jos asiakas mokaa, asiakas maksaa, ja jos pankki mokaa, niin asiakas maksaa. Siellä on sellaiset yleiset ehdot, että pankki ei vastaa tietoliikenteen yms. häiriöistä aiheutuvasta palvelun estymisestä eli ainoa mitä näihin saa vastaukseksi, on että voi-voi …

4 tykkäystä

Joo tiedetään. Mutta kun riittävän moni tekee asian eteen jotain niin silloin tuo voi-voi muuttua :slightly_smiling_face:. Ja omalta osata voin sanoa myös Nordealle että voi-voi ja heippa :grin:.

7 tykkäystä

No nyt on mielenkiintoinen huhu redditt / st . Short cover aika muuttuisi 21 pvä:stä 48 tuntiin ? Itse uskon tämän olevan läppä eikä riitä halu lukea tuota jargonia läpi.
Olisko tuollainen muutos edes mahdollinen ?

1 tykkäys

Nordean asiakkaana ei voi todeta, kun:

“Jokainen tsäänssi on mahdollisuus” © Matti Nykänen

6 tykkäystä

Nordnet voi mielivaltaisesti vetää osakkeiden lainoitusarvon alaspäin/nollaan romahduksessa. On ihan OK maksaa korkeata korkoa tai ottaa lainasijoituksista hieman turpaan ja holdata niitä pari kolme vuotta pidempään kuin oli ajatellut. Se ei kuitenkaan ole OK että annat pankille oikeuden tuhota sun salkun juuri silloin kun on paras hetki ostaa osakkeita.

Velan kanssa pitää olla erityisen varovainen ja erityisesti niissä tilanteissa, missä epätodennäköinen tapahtuma yhdistettynä velkavipuun tuhoaa salkkusi. Näitä epätodennäköisiä tapahtumia kun käy useammin kuin arkijärjellä uskoisi.

14 tykkäystä

Mä sanoin Nordealle heipat sen jälkeen kun olisin joutunut maksamaan siitä että he laskivat lainanlyhennyksen väärin.
Toki kyseessä oli senttejä sinne tai tänne, mutta väärin se silti oli, ja vuosien kuluessa - ja asiakas määrät huomioiden - siitä kertyy Nordealle jo kivasti rahulia.
Tästä on jo aikaa, mutta kandee itse seurata että lyhdennykset menee oikein.

5 tykkäystä

Korkeat rinteet myös, mistä tulla alas! :grin:
(…ja maukkaat sämpylät :yum: )

3 tykkäystä