Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Jotenkin minulle sopii paremmin hyljeksittyjen poimiminen kuin seuraavien kasvurakettien etsiminen, niin tyypillisesti kiinnostun jostain yhtiöstä tai toimialasta foorumin, twitterin tai uutisten kautta. En siis kovin usein seulo osakkeita suoraan listalta, vaan joko pengon kaikki tietyn toimialan firmat tai sitten jonkun muuta kautta heränneen mielenkiintoisen firman. Jos siis vaikka IT-palvelusektori vaikuttaa mielenkiintoiselta ja haluan lisätä toimialan salkkuuni, niin pengon kaikki sektorin firmat.

Jos etsin aliarvostettua ainakin jossain määrin vakaata yhtiötä, niin koitan selvittää itselleni, että miksi se on aliarvostettu. Esim. markkinat ylireagoivat koronaan tai johonkin muuhun huonoon uutiseen. Tai yleisesti markkinat uskovat johonkin ja olen itse eri mieltä, mutta jos en löydä tällaista syytä, niin pysyn erossa. Tällaisessa tilanteessa minua kiinnostaa eniten tunnusluvut, mutta minulla ei ole mitään tiettyjä rajoja niihin. Eli, jos vaikka Fortumilla oli koronakuopassa P/B alle yhden, niin minulla ei ollut rajoja, että “Pitää olla alle 0,87”, eli aliarvostus on jossain määrin fiilistä.

Sitten pyrin löytämään syyn, jonka takia aliarvostus purkautuu tai jos kohde on riittävän houkutteleva, niin sellaista ei edes tarvita. Koitan arvioida liiketoiminnan kehitystä karkeasti, että ollaanko pysymässä flättinä vai nousemassa/laskemassa ja etsiä syitä näille skenaarioille. Koitan keksiä, että mitkä mittarit reagoisivat arvioimiini skenaarioihin. Esim. jos bisnes lähtee rullaamaan, niin sen pitäisi ensin näkyä kulujen laskuna, liikevaihdon nousuna, työpaikkailmoitusten kasvuna,… Nämä tiedot etsin pääasiassa Inderesin rapsoista, jos firma kuuluu sinne, mutta muuten firman osareista. Katson osarit aina nopeasti läpi, vaikka Inderesin rapsa löytyisi.

Kasvuyhtiöitä lähestyn samalla tavalla, mutta silloin tunnusluvuista minua kiinnostaa varsinkin oman pääoman tuotto (ja tietty kasvuluvut). Lähestyn näitä keissejä hieman samalla tavalla, mutta olen huomannut, että taidan olla kohtuu konservatiivinen analyyseissani, joten kasvuyhtiöt hyvin harvoin päätyvät salkkuuni. Tämä ei ole ollut optimi strategia viime vuosina, mutta koen olevani parempi tässä kuin vapaammassa kasvuyhtiöpoiminnoissa, joten en ole ajatellut tehdä täyskäännöstä.

Sitten mulla saattaa olla melko puhtaasti peesaamalla hankittuja positioita joihinkin korkean riskin lappuihin, mutta nämä on tyypillisesti pieniä. Tällaiset keissit ovat sellaisia, etten ymmärrä bisnestä tai markkinaa sillä tasolla, että näkisin oman analyysini tuovan minkäänlaista lisäarvoa. Tällöin menen puhtaasti jonkun muun tuottaman analyysin varassa ja silloin sijoituspäätöstä dominoi lähinnä lähteen luotettavuus (esim. Mäkinen ja Jens ovat aika korkealla) sekä position koon valinta siten, että pystyn istumaan käsieni päällä näin vähän ymmärryksen varassa tehdyn päätöksen kanssa.

9 tykkäystä

Kiitos vinkeistä. Unohtui mainita, että näitä vaihtoehtoja on jo salkussa 0,5% sisällä sama paino. Vaihtoehdot siis tutkittu tarkkaan ja kyseessä täydennys normaalin suunnitelman ulkopuolelta. Päädyn ehkä vaan tekemään suunnitelman mukaisen hankinnan nyt ja otan seuraavan listalla seuraavaksi suunnittelluksi. Sillä tajusin juuri, että tuossa suunnitelmassa on mietitty muutama kuukausi valmiiksi sillä olettamalla, että asiat paljoa markkinoilla muutu.

1 tykkäys

image

image

Nyt nordnet kamoon.

Mikä on miinusta ja mikä plussaa. Punainen hjyvä vai ei hjyvä. Mikä tuo musta on… Neutraali?

17 tykkäystä

Joko se tarkottaa sitä että alle 30% nousu on pettymys, tai sitten se on kun autotien nopeusnäyttö että nyt vilkkuu punaista kun nousee liian nopeasti. Saat valita itse.

5 tykkäystä

Entäs tämä, QT:n välittäjätilasto tänään (4milj € vaihdettu).

1 tykkäys

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin hajauttamista tehdään riskien vähentämisen vuoksi. Mutta eipäs ole wanhat taloustieteilijät tienneetkään silloin QT:sta mitään. #allin

4 tykkäystä

Jotain johtopäätöksiä voi tehdä siitä, ettei kukaan tunnu enää ostavan/lisäilevän kuuttia osta ja myy ketjussa vaan kaikilla kevennykset käynnissä.

Ostolistan kärjessä kryptisiä uusia tuttavuuksia:
image

2 tykkäystä

Mahtaako pitää kutinsa nordnetin laskuri :joy: Joku ei täsmää…silmä :thinking:

1 tykkäys

BBI= Barclays bank ireland
PAS= Pareto securities
SIS=Susquehanna international securities (oliko tää jollain Vernerin videolla (joku graafi) Nimi jäi mieleen)
Tuo MLEX on sitten Bank of american.
DBL= Deutsche Bank…

Edit: Ulkit ostoksilla

4 tykkäystä

Heh, Reka Industrial uusi hallituksen jäsen “Varsinainen yhtiökokous vahvisti osakkeenomistajien ehdotuksen mukaisesti, että hallituksen uudeksi varsinaiseksi jäseneksi valitaan Leena Saarinen”

Saarinen on muuan Qt Group Oyj:n hallituksen jäsen vuodesta 2016.

Tästä samanlaista viivaa kuin Qt vuodesta 2016 eteenpäin? :smiley:

image

Aivan mahtava uutinen!

19 tykkäystä

Mikähän näiden käytännön merkitys on? Ainakin omalla kohdalla aikoinaan ensiasuntoa ostaessa tuolla enimmäismäärällä ei ollut mitään merkitystä. Tuli vain kaksi lainaa, joista toinen ASP-laina enimmäismäärään asti ja toinen ASP-lisälaina täysin samoilla ehdoilla loppusummalle.

Huomaa missä kaupungeissa ollut positiivista hintakehitystä, kun joutuu nostamaan enimmäismääriä enemmälti. Muualla landella riittää 5k korotus.

Tästä kun vaan itse olisi päässyt hyötymään… Varmaan loppuelämän katkera tämän suhteen. Alle kouluikäisenä perinyt asunnon puolikkaan josta en ole latin latia koskaan nähnyt, mutta se evää silti ASP-lainan saannin. Ensiasunnonostajan muutkin hyödyt menetin samalla.

4 tykkäystä

Tuo tuki siirtyy varmasti osittain asunnon hintoihin eli pk-seudulla luvassa tuon jälkeen vielä kovempaa hintojen nousua?

1 tykkäys

Epäilen että tämä ASP-lainan maksimin muutos vaikuttaisi hintoihin sen suuremmin, koska 1. Tuolla 215K ei juurikaan saa minkäänlaista asuntoa Helsingistä (pl. taloyhtiöt joissa putkiremontti tulossa) 2. Itse kun ASP-säästäjänä kun hain lainaa pankista viime keväänä, niin ihan pyytämällä piti pyytää ASPia. Kaikki pankit olisivat halunneet tarjota ihan normaalia asuntolainaa, vaikka kvartaalit olivat täynnä ja muutenkin olimme kelpoisia hakijoita.

image

Morgan stanley europe siellä ostelemassa.

1 tykkäys

Olen sitten onnistunut itse senkin varaamaan, kun aluksi loin tänne pelkän Vodel tunnuksen ja sitten kun yritin kirjautua, ei onnistunut ja jouduin tekemään tuon numeroon yksi loppuvaan. Eikös molemmat Vodel ja Vodel1 ole kuitenkin kiinni samassa spostiosoitteessa?

Aston Livingstonen kirjoituksia ei ole näkynyt vähään aikaan, mihin hän mahtaa olla kadonnut?

2 tykkäystä
14 tykkäystä

Jaahas, hyvä nousuviikko erityisesti Qt:n tukemana johti siihen, että suorien osakesijoitusten omistusten arvo nousi ensimmäistä kertaa yli 100k€. :v:

Väliaikaistahan kaikki vain on, mutta silti hymyilyttää. Tästä on hyvä jatkaa, oli suunta sitten mikä tahansa.

41 tykkäystä