Jotenkin minulle sopii paremmin hyljeksittyjen poimiminen kuin seuraavien kasvurakettien etsiminen, niin tyypillisesti kiinnostun jostain yhtiöstä tai toimialasta foorumin, twitterin tai uutisten kautta. En siis kovin usein seulo osakkeita suoraan listalta, vaan joko pengon kaikki tietyn toimialan firmat tai sitten jonkun muuta kautta heränneen mielenkiintoisen firman. Jos siis vaikka IT-palvelusektori vaikuttaa mielenkiintoiselta ja haluan lisätä toimialan salkkuuni, niin pengon kaikki sektorin firmat.
Jos etsin aliarvostettua ainakin jossain määrin vakaata yhtiötä, niin koitan selvittää itselleni, että miksi se on aliarvostettu. Esim. markkinat ylireagoivat koronaan tai johonkin muuhun huonoon uutiseen. Tai yleisesti markkinat uskovat johonkin ja olen itse eri mieltä, mutta jos en löydä tällaista syytä, niin pysyn erossa. Tällaisessa tilanteessa minua kiinnostaa eniten tunnusluvut, mutta minulla ei ole mitään tiettyjä rajoja niihin. Eli, jos vaikka Fortumilla oli koronakuopassa P/B alle yhden, niin minulla ei ollut rajoja, että “Pitää olla alle 0,87”, eli aliarvostus on jossain määrin fiilistä.
Sitten pyrin löytämään syyn, jonka takia aliarvostus purkautuu tai jos kohde on riittävän houkutteleva, niin sellaista ei edes tarvita. Koitan arvioida liiketoiminnan kehitystä karkeasti, että ollaanko pysymässä flättinä vai nousemassa/laskemassa ja etsiä syitä näille skenaarioille. Koitan keksiä, että mitkä mittarit reagoisivat arvioimiini skenaarioihin. Esim. jos bisnes lähtee rullaamaan, niin sen pitäisi ensin näkyä kulujen laskuna, liikevaihdon nousuna, työpaikkailmoitusten kasvuna,… Nämä tiedot etsin pääasiassa Inderesin rapsoista, jos firma kuuluu sinne, mutta muuten firman osareista. Katson osarit aina nopeasti läpi, vaikka Inderesin rapsa löytyisi.
Kasvuyhtiöitä lähestyn samalla tavalla, mutta silloin tunnusluvuista minua kiinnostaa varsinkin oman pääoman tuotto (ja tietty kasvuluvut). Lähestyn näitä keissejä hieman samalla tavalla, mutta olen huomannut, että taidan olla kohtuu konservatiivinen analyyseissani, joten kasvuyhtiöt hyvin harvoin päätyvät salkkuuni. Tämä ei ole ollut optimi strategia viime vuosina, mutta koen olevani parempi tässä kuin vapaammassa kasvuyhtiöpoiminnoissa, joten en ole ajatellut tehdä täyskäännöstä.
Sitten mulla saattaa olla melko puhtaasti peesaamalla hankittuja positioita joihinkin korkean riskin lappuihin, mutta nämä on tyypillisesti pieniä. Tällaiset keissit ovat sellaisia, etten ymmärrä bisnestä tai markkinaa sillä tasolla, että näkisin oman analyysini tuovan minkäänlaista lisäarvoa. Tällöin menen puhtaasti jonkun muun tuottaman analyysin varassa ja silloin sijoituspäätöstä dominoi lähinnä lähteen luotettavuus (esim. Mäkinen ja Jens ovat aika korkealla) sekä position koon valinta siten, että pystyn istumaan käsieni päällä näin vähän ymmärryksen varassa tehdyn päätöksen kanssa.