Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Inderesin foorumi. Erittäin hyviä kokemuksia :smiley:

18 tykkäystä

Sama juttu täytyy sanoa.

Jotain ehdin myymään, lisäksi pari osaketta ehti tipahtamaan siten, että nyt ne ovat taas minusta aika halpoja ja varsinkin tuleviin odotuksiin nähden. Olin sitä mieltä, että piti vähentää ja niin sanoivat analyytikotkin, nyt on taas olo, että niitä pitäisi lisätä, kun markkinat minusta “pikkaisen” ylireagoivat kovasti suosituksiin :slightly_smiling_face:. Kaikki tämä muutamassa päivässä.

Yksi on taas niin kallis, että en ymmärrä syitä sille muuta kuin tietyn hypeen, mikä ei perustu minusta mihinkään fiksuun. Tosin itse en ole fiksu, joten saatan olla (todennäköisesti) väärässäkin. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Inderesin foorumilta oppinut enemmän kun koulunpenkillä ja kirjoja lukemalla. Nordnetilla hyviä perustietoa youtubessa esim. tunnusluku analyysistä jne. Suosittelen lämpimästi tottakai tukena myös ulkomaalaisia nettilähteitä investing.com etc. :smiley:

6 tykkäystä

Inspiraatiota kannattaa välillä hakea sijoitusmaailman ulkopuolelta. Kirjailijoille usein sanotaan että Kill your darlings. Joskus on vain katsottava salkun tilannetta kylmästi ja tehtävä miehen työ myymällä joku rakkaista osakkeistasi. Pahaltahan se tietysti tuntuu!

8 tykkäystä

Itse kun tutkiskelee, niin saa pureksia tietoa omaan tahtiin, ja sellaisessa muodossa, kuin kokee parhaiten oppivansa. Tietoa kyllä löytyy.

Webinaarit
Kirjallisuus
Yhtiöanalyysit
Videot
Hakukoneella etsii mistä haluaakin oppia lisää
Havainnoimalla ympäristöä (lehdet, uutiset yritysten kotisivut jne)
Seurailemalla foorumeja (tutkia yrityksen tietoja miksi joku omistaa/ostaa tällä esim. foorumilla jotakin yhtiötä)

-Sijoitusstrategiaan kannattaa satsata ja tutkia (löytyy paljon tietoa myös videoiden muodosta esim youtube)
-Markkinaympäristön ja markkinan toiminnan tunteminen
-Itselle oikeat sijoittamisen/säästämisen tuotteet ( paljonko on valmis käyttämään aikaa)
-Välittäjän valinta suhteessa omiin tarkoituksiin säästää/sijoittaa (kulukuuri)

jne

Itse kuunnelut viime aikoina töissä, luurit päässä, vanhoja Nordnetin rahapodi jaksoja alusta alkaen (kiinnostaa kuulla mistä on aikanaan puhuttu ja mitä on todellisuudessa tapahtunut). Sopivasti huumoria mukana, niin ei mene liian totiseksi.

Kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Joka päivä kun oppii jotain uutta, niin kaikki on eväitä reppuun kohti vaurastumista.

7 tykkäystä

Ethän vain ole rakastumassa osakkeisiisi tai ko. firmojen osaomistuksiisi? Et välttämättä, sillä kyllä Juurikki jakaa sen tunteen, että ei voi luopua, kun se todellinen arvo on vielä saavuttamatta, vaikka nousua olisi jo runsaasti takana. Osakereppuun juuttuneet firmat ovat vaan toiset: Ålandsbanken, Nordea, Aktia, Taaleri, Sampo, Sievi, Nokia. Silti kaikkien näiden myynnille on valmiiksi mietityt funda-tasot. Matkaa on. Tämän takia ei tarvitsisi pörssiä vilkaista kuin neljä kertaa vuodessa.

Juurikin aika ei riitä kovin monen firman seurantaan, vaikka seuraaminen perustuukin vain Inderesin analyyseihin ja keskusteluun täällä. Ja keskustelukin menee pääosin joutavaksi oheistoiminnaksi. :face_with_hand_over_mouth:

Terapiaa eli ainoa elämän alue, jossa ei aina ole pakko käyttäytyä rationaalisesti ja kuin aikuinen? :roll_eyes:

Mihin sitä käteistä oikein voisi tarvita, kun kortillakin voi maksaa? :thinking:

7 tykkäystä

Eksyin Redditissä pimeälle puolelle. Tässä subredditissä on aina mahtavaa Gates vihaa (ja muutakin hörhöilyä), mutta tämä kyllä vie voiton. Vai pitääkö tässä nyt myydä kaikki pois… :sunglasses:

“insider CIA info on the upcoming crash” :joy:

5 tykkäystä

Myyntivoittoveroihin ja elämiseen mm. Mutta ennen kaikkea laskulta suojautumiseen.

2 tykkäystä

Kaikessa tragikoomisuudessaan kyllä sieltä kuitenkin hyvät naurut saikkupäivän ratoksi irtoaa;

38 tykkäystä

Siellä oman elämänsä analyytikot kirjoittavat. Olen varmasti yhtä tietämätön kuin tuollaiset, mutta olen sen verran fiksu, että tiedän tyhmyyteni ja tietämättömyyteni. :thinking:

Tuolta palstalta saa tosi nopeasti tavoitehinnat ja kaikki, lisäksi pystyvät antamaan varmaa tietoa tulevasta. :clown_face:

8 tykkäystä

Lukeekohan monen profiilissa koulutuksen kohdalla “elämäm kova koulu” :laughing:

3 tykkäystä

Kun ei koske Facebookkiin lainkaan niin ei päähän satu niin paljoa.

16 tykkäystä

oli pakko erota facebookin sijoituskerhosta… Eihän tuota argumenttien olemattomuudella loistavaa keskustelua jaksa lukea muutamaa ensimmäistä kommenttia pidemmälle:D

Omistan harviaa ja uskon vahvasti sen tulevaisuuden menestykseen, mutta olen silti avoin eriäville mielipiteille, kunhan perustelut pohjautuvat johonkin. Kun keskustelu kääntyy siihen että “Harvia on 20€ lappu”, sillä se “myy vain jotain paskoja kiukaita” niin en jaksa väitellä asiasta, sillä vastapuoli on jo päätöksensä tehnyt.

Onneksi on Inderesin foorumi, missä voi keskustella asiallisesti. Erimielisyyksiä jopa halutaan, sillä erilaiset näkemykset parantavat ihmisten ymmärrystä yritysten toiminnasta ja mahdollisista riskeistä. Argumentointi kunniaan, sillä yhden ihmisen putkinäkö voi koitua pitkällä aikavälillä kalliiksi.

19 tykkäystä

On ollut kyllä ihan käsittämättömän suuri tuo Facebookin sijoituskerhon tasonlasku tässä noin reilun 1,5 vuoden aikana. Ainakin minun mielestä aikaisemmin siellä oli paljon varsin hyvää ja asiallista keskustelua nykyään pääosin aivan kamalaa

4 tykkäystä

yhdenkään teistä ei kannata kurkata ylilaudalle…

12 tykkäystä

Eikös Facebookissa ole se Osakesijoittaminen -ryhmä? En ole huomannut Sijoituskerhomaisia kommentteja sielä.

3 tykkäystä

Itsehän tein sen virheen, että kommentoin juuri tuohon Harvia ketjuun ja heti lähti väittely käyntiin. Pitäisi tajuta pysyä vain poissa ja erota ryhmästä :grimacing: :see_no_evil:

6 tykkäystä

Mun suosikki siellä palstalla on se tyyppi, joka vastaa osakkeiden hintakyselyihin: “Kallis. Raha-mittarilla.” :laughing:

10 tykkäystä

Jos laittais salkun lihoiksi saisi pelkällä ytd tuotolla uuden rolexin. Oishan se nättiä ja ihanan turhaa. Maistuis Möet paremmalta kesä auringonlaskua ihaillessa😎

10 tykkäystä

Matkustusrajoitusten takia ei saa turskaa Norjasta, niin tyydyttävä pörssiin. :joy:

Taitaa YTD huidella kuitenkin vielä yli 40%

5 tykkäystä