Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Olen 35-vuotias “reippaasti” alle keskituloinen. Laskin, että nykyisellä sijoittamis- ja säästämistahdilla, niin miljoonan euron salkku olisi ennen viittäkymppiä, JOS olisi 12 prosentin vuosituotto. Kokeilin tuota Nordnetin sivuilla olevaa laskuria ja jos tuota prosenttia nosti 15 prosenttiin tai jopa 20 prosenttiin, ni sitten alkoi näyttämään siltä, että musta tulee rikas! :grin:

Kuten aiemmin sanoin, niin pyrin tekemään kaikkeni, että pääsen tuohon 7-10 prosenttiin. :slight_smile:

15 tykkäystä

Melkosia pörssihaita tällä foorumilla asuu kun 20% vuosituottoja pidetään realistisina. Pitkässä juoksussa esim sp500 tuotto ollut n. 3.5% jonka päälle sitten yritysten buybackeillä ja kertoimien venytyksellä päästy yli 7% p.a

Itse odotan globaalilta suuryhtiö indeksiltä 3-4% tuottoa, ja siihen 2% faktoripainotuksella lisää yliajan.

Toivottavasti pääsette tulostavoitteisiinne!

7 tykkäystä

Yllättynyt ettei liiemmin muita <3% vuosituoton vastauksia :slightly_frowning_face:

En tahdo olla ylioptimistinen, ja jos onnistun tässä turbulenssissa omilla valinnoillani plussalla pysymään (tuolla 10v aikavälillä) niin oon jo siitä onnellinen. Ken ties päättyykö 10v bullish trendi huomenna.

3 tykkäystä

Oksaharju sijoitti syksyllä -11 150k Nordeaan hintaan 5,6 euroa. Se oli hänelle silloin 24-vuotiaana todella iso liike. Hän oli silloin ja 7-8 vuotta sen jälkeen jatkuvasti sitä mieltä, että markkina aliarvioi Nordean arvoa, ja osteli lisää vielä ainakin 9-10 euron hinnoilla. (Myönnän muuten että itsekin ajattelin monta kertaa Nordean olevan aliarvostettu, tunnusluvut olivat houkuttelevia.) No, markkina näkikin taitavasti potentiaalisia ongelmia jotka sitten alkoivat pulpahdella pintaan. Markkina siis näpäytti Oksaharjua, liekö se vaikuttanut viime aikojen pessimismiin?

Muistaakseni jossain vähän aikaa sitten julkaistussa haastattelussa Oksaharju sanoi, ettei todellakaan nähnyt nollakorkoajan jatkuvan näin pitkään. Tuosta syystä ainakin osaltaan oli varmaankin suhteellisen bullina Nordean suhteen tuolloin sekä on pitänyt osakkeita jatkuvasti kalliina viimeisen kymmenen vuoden ajan, kun on odottanut niiden korkojen nousevan jossain kohtaa.

Viimeaikoina herran performanssi on ollut vähän heikompaa suhteessa aiempaan, mutta tälläistä tämä sijoittaminen on, kaikilla tulee varmasti heikompaa ja parempaa jaksoa pidemmän aikavälin tarkastelussa. Käsittääkseni hän on vannoutunut arvosijoittaja, ja arvosijoittaminen tässä nollakorkoympäristössä ei välttämättä ole ollut se tuottoisin strategia. Jos hän olisi nopeammin osannut nähdä muutokset sijoitusympäristössä ja muuttanut sijoitustyyliään tai ylipäätään ollut avarakatseisempi eri yritysten suhteen, olisi hän voinut menestyä eri tavoin viime aikoina. Toisaalta hän selkeästi uskalsi ottaa riskiä ja sijoittaa kunnon vivulla finanssikriisin aikaan joka kannatti isosti. Tyylejä tehdä isoja tuottoja on monia ja pitänee vaan pyrkiä pelaamaan omilla vahvuuksillaan :smiley:

7 tykkäystä

Olikos se Saarion Seppo, joka aamulla kirjoitteli Hesarissa juuri, että Suomen suurimmilla eläkeyhtiöillä 5-6% vuosituotot, niin ruotsin suurimmalla 14%? Laitetaas suomipojat vähän korkeammalle niitä tavoitteita :joy:

18 tykkäystä

Multa on myös natsat revitty useampaan otteeseen ja ylennyksiä on sitten paukkunut vuorostaan takaisin. Olen itsekseni hihitellyt tälle :face_with_hand_over_mouth:
Olin olettanut että tuo riippuu kirjoitusaktiivisuudesta, joka on vaihdellut itselläni

5 tykkäystä

Lasken kyllä omaan vuosituottooni myös ne osingot, tuo lukemasi ei niitä taida sisältää.

5 tykkäystä

Valintani SEYE-tapaamiseen Gothenburg 2025 :sunglasses::fire::rocket:

22 tykkäystä

Kannattaa muistaa, että koska osake on osuus yhtiön kaikista tulevista vapaista kassavirroista, huomattavasti normaalia kovempi kurssinousu edeltävän 12 vuoden aikana lisää todennäköisyyttä sille, että seuraavien 12 vuoden kurssikehitys on keskimääräistä heikompaa. Siksi komppaan @mew :iä, positiivinen reaalituotto seuraavien 10-12 vuoden aikana olis jo ihan jees.

5 tykkäystä

Mä tuun sentään Mustangilla :sunglasses:

4 tykkäystä

Aijai keskiviikkona ois taas Kamuxia osarin muodossa tarjolla.

13 tykkäystä

Tässä toinen klassikko, oispa Kamuxin toiminta yhtä tehokasta

18 tykkäystä

Kummelivideoiden ilmestyminen mille tahansa foorumille kertoo korutonta kieltään sen lukijakunnasta.

Sijoittamisen yleistymisen varjopuolia.

6 tykkäystä

Enpä nyt tiedä. Eihän näitä Kummeleita muista kuin vanhat setämiehet.

14 tykkäystä

Kummeli on tärkeä osa suomalaista kulttuurihistoriaa!

39 tykkäystä

Käsittääkseni järjestelmä automaattisesti otti tittelini pois, koska en ollut aloittanut tarpeeksi ketjuja 100 päivän aikana. Tätä ei kuitenkaan Vernerin mukaan pitäisi tapahtua, joten järjestelmässä taisi olla vain bugi.

2 tykkäystä

Tiedättekö sen tunteen, kun olet täyttämässä veroilmoitusta ja olet loppusuoralla Interactive Brokersin kaupankäyntitietojen täyttämisessä lentopallon alkaessa pyörimään kursorin ympärillä :dizzy_face:

5 tykkäystä

Päivän hesariin ja Seppo Saariosta kertovaan juttuun liittyen, ihmetyttää ettei suomalaisen ja ruotsalaisen eläkejärjestelmän sijoitusten sääntelyerot ole herättänyt valveutuneissa foorumilaisissa juurikaan keskustelua.

Ruotsalaiset saavat itse päättää mihin omaisuusluokkiin (ainakin osakkeiden ja korkojen välillä)heidän eläkevarojaan sijoitetaan. 90% on allokoinut eläkesäästönsä sijoitettavaksi osakkeisiin. Tuotot sen mukaan. Meillä sääntely pakottaa eläkevakuuttajat tällaisinakin aikoina sijoittamaan korkoihin ja tuottoprosentit ovat matalia yksinumeroisia…

Taitaa olla taas yksi asia missä länsinaapuri funtsinut homman vähän pidemmälle…onko tätä ruotsin mallia edes yritetty lobata suomeen?

22 tykkäystä

Itse en ole luonut yhtään uutta ketjua, mutta siitä huolimatta olen saanut mestarin arvon. Tämän vuoksi arvelin, että kysymys olisikin enemmänkin foorumilla vietetystä ajasta (myös eri ketjuissa) eikä niinkään uusien keskusteluavausten tekemisestä.

7 tykkäystä

Aikanaan kun olin rajajoukoissa intissä niin eräs varusmies kyseli kapteenilta minkä takia meillä ei saa olla loma-asuissa ansiomerkkejä ammunnoista ym. vastaavasta, kuten puolustusvoimien puolella? Kapteeni tokaisi ytimekkäästi " Ei me olla mitään S******N joulukuusia"

Olemmeko me täällä joulukuusia :face_with_hand_over_mouth:

9 tykkäystä